golf gti forum logo
Golf GTI forum
www.golfgtiforum.nl
Voor iedere Volkswagen liefhebber!

HOME
GOLF I GTI
GOLF II GTI
GOLF III GTI
GOLF IV GTI
GOLF V GTI
GOLF VI GTI
GOLF VII GTI FORUM
GTI NIEUWS

Volkswagen Golf III GTI




Aan het stuur van een GTI waant elke bestuurder zich coureur. Tenminste... als hun wagen behalve snel ook sportief is. Voldoet de kleinzoon van de oer-GTI; de Golf GTI 16V aan de snelle, sportieve eisen?
Wat willen mensen die een GTI, GSi, XSi, ti of hoe ze tegenwoordig ook mogen heten, aanschaffen? Allereerst natuurlijk prestaties. We gaan dus eerst maar eens kijken wat de VW Golf GTI 16V, een directe nazaat van de stamvader van de GTI-klasse, in dit opzicht te bieden heeft.

Waar kunnen we dan beter beginnen dan met de motor. De VW Golf GTI 16V, doet het zonder exotische technisch snufjes als VTEC of twinspark, maar met z’n twee bovenliggende nokkenassen, zestien kleppen en een flink hogere compressieverhouding komt deze vierpitter toch aan een vermogen van 110 kW/150 pk en een koppel van 180 Nm.
Daarmee - zegt de fabrikant - kan de 16V een top van 215 km/h halen en in 8,7 seconden optrekken naar de honderd. Onze eigen metingen lieten met 8,9 tellen maar een klein verschil zien. Hoe dan ook, met een acceleratietijd van nog geen negen seconden is de Golf een rappe rakker, waarmee je bij een stoplichtenrace de meeste medeweggebruikers het nakijken kunt geven. Inhaalmanoeuvres kunnen ook vlot genoeg worden uitgevoerd. In ’4’ brengt de GTI 16V je in 9,3 s van 80 naar 120, in ’5’ vergt de tussensprint nog altijd maar 12,0 s.

Maar cijfers, hoe objectief ook, zeggen niet alles. Ze kunnen niet duidelijk maken wat voor karakter onze testkandidaat heeft. Volkswagens en veel andere auto’s van Duits fabrikaat waren een paar jaar geleden nog hard geveerd. Maar de Duitse merken zijn een andere koers gaan varen en nu is de vering van VW’s meer op comfort afgestemd. Dat geldt zowel voor een eenvoudige Polo als voor ’n snelle Golf GTI. Zelfs bij het rijden over hobbels en kuilen ondervinden de inzittenden geen ongerief. Ze voelen wel over wat voor wegdek de rit voert, maar het deert ze niet. Wat de actieve automobilist weleens zou kunnen deren, is dat je in de vlotte Golf over het algemeen weinig rijgevoel ervaart. Aan de prestaties ligt het niet, dat hebben we gezien. Maar de VW zet ze minder nadrukkelijk neer. Een pittig motorgeluid ontbreekt, net als gretig optrekken. De besturing dirigeert de voorwielen als vanzelfsprekend, maar niet opvallend exact in de gewenste richting en de snellere bochten neemt de VW bijna achteloos. Bij het wisselen van versnelling stribbelt de pook niet in het minst tegen en de remmen doen hun werk voorbeeldig. Kortom, de Golf GTI 16V ligt als een blok op de weg, rijdt als een trein en gaat er als de brandweer vandoor. Hij doet het alleen allemaal alsof het de gewoonste zaak van de wereld is en daardoor lijkt hij sloom.

Een GTI-achtige auto is een ’kleine middenklasser op sportschoenen’. Hij deelt met z’n minder krachtig gemotoriseerde maatjes de kenmerken van een gewone gezinsauto. Daarom kijken we ook nog even naar de huiselijke aspecten van onze testauto. De VW heeft het bekende, massieve Golf-dashboard. Airbags zijn als optie leverbaar, desgewenst in combinatie met een met leer bekleed stuur en een met hetzelfde materiaal afgewerkte schakelpookknop. Kies je voor alleen een airbagstuur plus leer, dan gaat de prijs zo’n f 900 omhoog. Krijgt de bijrijder ook een airbag, dan moet er zo’n f 1.500 extra op tafel komen. Ook elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels zijn op de GTI 16V niet standaard. Ze staan voor bijna f 900 in de lijst van opties. Wel inbegrepen bij de basisprijs van de snelle Golf zijn elektrische ruitbediening voor en achter, en een in hoogte verstelbaar stuur. Kleinigheden kun je kwijt in een groot vak onderaan de middenconsole en in eveneens ruim bemeten portiervakken.
VW monteert in de Golf, al naar gelang de uitvoering, verschillende soorten zetels. En het is niet meer dan logisch dat de GTI 16V van sportstoelen is voorzien. Ze zorgen voor veel zijdelingse steun. VW vraagt voor hoofdsteunen achterin bijna f 700 extra. De hoofden waar ze bescherming aan moeten bieden, hebben dankzij de ver doorlopende daklijn voldoende ruimte en ook aan beenruimte is er geen gebrek. De bagageruimte is niet al te groot, maar kan via een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning en zitting worden uitgebreid.



VW Golf GTI 3
Fabrikant: Volkswagen
Model: GTI
Type: A3
Bouwjaar: 1991 t/m 1997
1992 t/m 1997
Motor: 4 cil., 8 kleppen, 1984 cc, 166 Nm bij 3200 t/min, 85 kW (115 pk) bij 5400 t/min
4 cil., 16 kleppen, 1984 cc, 180 Nm bij 4800 t/min, 110 kW (150 pk) bij 6000 t/min
Prestaties: topsnelheid 196 km/h, acceleratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden.
topsnelheid 215 km/h, acceleratie van 0 tot 100 in 8,7 seconden.
Aandrijving: voorwiel aandrijving
Transmissie: handgeschakeld 5 versnellingen
Verbruik: 8,1 l/100km
8,5 l/100km
Nieuwprijs: € 19.510,00
€ 22.777,00
Bron: Autoweek.nl
Klik op het logo om naar het forum te gaan.

contact: info@golfgtiforum.nl