6 GTI start niet meer

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Hoi!

Sinds een week start mijn Golf 6 GTI (2011) niet meer. Ik heb nu inmiddels 60.000+ km gereden in een jaar en de auto starte altijd zonder enige problemen, tot vorige week zondag. De auto had even moeite met op gang komen maar reed daarna redelijk normaal, ik had wel het gevoel dat de auto vermogen tekort kwam, maar kan ook zijn dat het tussen de oren zit dacht ik.

Toen ik bij de pomp stond starte de auto ineens bijna niet meer, en toen hij aan ging maakte hij een geluid alsof ik een diesel trekker had. Ook elke keer plofjes uit de uitlaat, dit was voornamelijk terwijl de auto stationair liep. Als de auto boven de 10km per uur kwam deed hij weer redelijk normaal, op het vermogensverlies na. Het was 20.45, vlak voor de avondklok en was 5 min van huis weg dus rustig naar huis gereden en ervoor gezorgd dat ik niet stil kwam te staan, woon in het achtergebied dus een rood licht stapvoets kan geen kwaad.

Eenmaal geparkeerd op de oprit kwam mijn broer naar buiten met de vraag of ik een nieuwe John Deere gekocht had en hij zei doe de motorkap maar open en start de boel.. Hij start dus niet meer..

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik hoor het graag! (Heb evt wel filmpje voor t geluid als iemand weet hoe ik t kan uploaden)
(Overigens brandt het oranje motor lampje maar kan helaas niet uitgelezen worden aangezien de dealer mijn obd naar de kl*** heeft geholpen..)

B.v.b.d.

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Step-han
Beheerder
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 nov 2016, 23:16
Type auto: BMW F30 330e

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Step-han »

Uitlezen is toch de beste optie om een diagnose te stellen...

Maar plofjes uit de uitlaat zou ik ga kijken richting de ontsteking, bougie? bobine? dat soort zaken.
BMW 330e '16 - Stage 2 - 400pk/600Nm
Opel Corsa C '06 - 1.2 16v - 80pk/110Nm


Ex: BMW M135i '13 - Stage 2+ - 430pk/630Nm - M-Performance LSD
Ex: Golf 6 GTD Deep Black Pearl '11 - JD Stage 2 - 222pk/490Nm - CobraSport Venom Performance Exhaust - VW Salvador 18"
Ex: Opel Astra G '02 - 1.8 16v - Stage 1 - 135pk/183Nm
Ex: Opel Astra G '98 - 1.6 8v - 75pk/128Nm
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Ja helaas kan het uitlezen dus niet, en de auto kan niet meer van de oprit af omdat hij niet start.. Kwam er inderdaad achter dat de bougies al bijna 80.000km oud zijn, vorig zomer vergeten te vervangen..

Bobines zijn 100.000km vervangen.

Hoe lang moet dit normaal ongeveer meegaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

Gebruikersavatar
PassatB8TDI
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 nov 2020, 01:43
Type auto: Passat B8 Variant

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door PassatB8TDI »

Vreemd, als de dealer het gesloopt heeft, waarom fixen ze het dan niet?

Bougies moeten in ieder geval elke 60dkm. Ik zou ze allemaal vervangen, zul je maar net zien dat ie dan wel weer mooi loopt.
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Ah dan zal ik die dan maar snel eens vervangen.. Heb ze direct maar besteld! Kan het ook zo zijn dat dit de oorzaak is dat ie soms eventjes inhoudt bij vol gas?


Wat betreft obd.. Beetje lang verhaal mocht je je vervelen of tijd over hebben.. Ik had er een OBD Lock op zitten en had op de terugweg van vakantie pech onderweg. De zuigbuismodule was niet goed meer (bleek later pas via andere dealer)

Toen ik naar de dealer ging wilden ze m uitlezen en toen vertelde ik dat er een knopje achter de lichtschakelaar zit om mijn OBD lock uit te schakelen. Ik had deze zelf onderweg al uitgeschakeld om mijn eigen scanner er aan te doen, dus dat vertelde ik ze. Hebben ze lopen rommelen erachter, knopje afgebroken en uiteindelijk doet mijn obd helemaal niks meer. Kabel hebben ze proberen te "fixen" maar is alleen maar erger geworden.

Toen ik hem uitschakelde zat alles nog vast. Toen ik de auto terug kreeg van de dealer zag je dat er gewoon geknipt was aan de kabel en deze los gehaald was, zat allemaal netjes weggewerkt daarvoor.

Maar probeer dat maar eens te winnen van een dealer.. Helaas hebben ze mij al 1000+ euro gekost voor 3x verkeerde diagnose met hetzelfde probleem. Vervolgens naar een andere dealer gegaan en die wist binnen 3 minuten al wat het probleem was, de zuigbuismodule a 180 euro. (Andere dealer vroeg daar 850 euro voor inclusief inbouwen. Heb 'm zelf ingebouwd in een uurtje tijd).

Dus dat is het verhaal :)

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk


Gebruikersavatar
WillsR
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2018, 22:47
Type auto: Golf MK7 R Variant

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door WillsR »

Met mijn S3 heb ik ook wel eens plofjes uit de uitlaat en motor lampje aan. Bleek dat één cilinder geen vonk kreeg. Bij mij was het de Bobine. Bij mijn TT kwamen rookpluimen uit de uitlaat. Bleek ook de bobine. Maar nieuwe bougies is een goede uitgangspositie om dingen uit te sluiten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door ferry »

Als de auto erg ratelt en slecht liep en nu niet meer start zou ik zeggen kettingspanners of een opgerekte ketting. Als dat is is het wel redelijke einde verhaal. Of in ieder geval een zeer dure operatie. Maar ik zou toch eerst overwegen om je obd poort te maken. Anders blijft het maar gissen en ga je misschien dingen vervangen wat niet nodig is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Heb inderdaad ook direct maar 4 nieuwe bobines besteld. Kan geen kwaad om ze allemaal maar te vervangen.

Wat betreft de ketting, auto ratelt niet erger dan normaal. Ik dacht altijd dat er een tik in zat, echter zit er blijkbaar (liet de vw monteur zien) een stekkertje vlak voor de motor, als je die los haalt tikt ie niet meer. Geen idee wat het is maar blijkt dus normaal te zijn dat ie klinkt als een diesel.

Ketting is bij 120.000km preventief vervangen door een gemodificeerde versie, dan kan het daar toch vrijwel niet aan liggen? Of zeg ik iets vreemds?

https://youtu.be/m6LHj0eTkc4

Even kort filmpje

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk



Laatst gewijzigd door Pieter94 op 10 feb 2021, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door ferry »

Dan zal het probleem elders liggen. Maar zomaar dingen vervangen is ook niet de beste manier. Tenzij je er gewoon lekker geld tegen aan wil smijten.
Uitlezen is gewoon de beste eerste diagnose en vanuit daar verder werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

ferry schreef:Dan zal het probleem elders liggen. Maar zomaar dingen vervangen is ook niet de beste manier. Tenzij je er gewoon lekker geld tegen aan wil smijten.
Uitlezen is gewoon de beste eerste diagnose en vanuit daar verder werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Nouuuu als je een keer tijd teveel hebt of je verveelt ofzo heb ik een heel verhaal in m'n voorstel topic gedaan dat er door de dealer al heel veel mis is gegaan wat mij veel kosten heeft gebracht, helaas.. mja tis niet anders



Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Pieter94 op 10 feb 2021, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Update, bobine en bougies vervangen. Doet t nogsteeds niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

Gebruikersavatar
WillsR
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2018, 22:47
Type auto: Golf MK7 R Variant

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door WillsR »

Als je in de buurt van Den Haag woont, zal ik de auto naar MP carworks slepen. Hij krijgt hem zeker aan de praat.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
WillsR
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2018, 22:47
Type auto: Golf MK7 R Variant

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door WillsR »

Maar zwaar klote.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Helaas woon ik op de grens met Duitsland dus niet echt om de hoek met een auto die niet rijdt;) iig bedankt voor de tip en het meedenken!


Gebruikersavatar
PassatB8TDI
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 nov 2020, 01:43
Type auto: Passat B8 Variant

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door PassatB8TDI »

Waar ongeveer?
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Hengelo-Oldenzaal

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door NielsED30 »

Ik denk toch echt een probleem met de ketting. Uitlezen kan toch wel te regelen zijn via iemand met vagcom?

Dat stekkertje waar je het over hebt zal denk ik van de oliedruk regelklep zijn, als je die stekker los trekt draait die standaard op de hoge oliedruk. Als hij op lage druk erger ratelt kan dat ook betekenen dat er iets niet goed zit in de motor..
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Ja alleen werkt mijn OBD strkker dus niet meer omdat ik er een elektronische lock op had die de dealer gemold heeft..

Dat is idd wat ik bedoelde met dat tik geluid idd!

Wel vreemd want een ketting die 100.000km terug vervangen is kan toch niet kapot gaan? Is toch juist de bedoeling van een ketting dat deze geen onderhoud nodig heeft?

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

MatthijsGTI
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jun 2012, 22:30
Type auto: Golf ED30

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door MatthijsGTI »

Frustrerende situatie!

Geen idee om hem op te laden op een ambulance en naar Hans Sloot in Lochem te brengen?
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Ja over nagedacht inderdaad. Helaas heeft geen enkele van onze auto's een trekhaak dus moet ik een auto en een ambulance huren. Dus dat wilde ik eigenlijk als uiterste optie doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

MatthijsGTI
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jun 2012, 22:30
Type auto: Golf ED30

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door MatthijsGTI »

Begrijpelijk, woon ook in Hengelo en heb destijds om mijn Golf uit Dld te halen een bus bij Nijkrake gehuurd.

Misschien een optie.
Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

We zijn inmiddels een tijdje verder dus een update..

Auto is vanochtend opgehaald door Pouw en zij gaan hem nakijken en diagnose stellen.

Heb de OBD scanner weer aan de praat gekregen (met -17 brr...) en krijg de foutcode P0016. Dit kan een héél duur geintje worden, of ik moet geluk hebben dat de lager niet de motor is ingeschoten.

Iig bedankt voor al jullie tips en het mee willen denken!

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

Pieter94
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2021, 14:31
Type auto: Golf 6 GTI

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door Pieter94 »

Update 2: er komt een nieuwe motor in :(

Voordeel is wel dat de auto weer naar "0km" gaat..

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

Gebruikersavatar
ToufGTI
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 feb 2021, 08:49
Type auto: GOLF MK7_5 GTI Perf

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door ToufGTI »

Pieter94 schreef: 24 feb 2021, 10:27 Update 2: er komt een nieuwe motor in :(

Voordeel is wel dat de auto weer naar "0km" gaat..

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
Duur geintje. Succes verder!
MatthijsGTI
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jun 2012, 22:30
Type auto: Golf ED30

Re: 6 GTI start niet meer

Bericht door MatthijsGTI »

Wat was er allemaal defect of kapot?
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten