Pagina 1 van 1

Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 05 nov 2020, 08:55
door Boxster
Beste mede Golf GTI rijders,

Ik heb een Golf GTI 7 performance (geheel origineel) uit 2014 met nog geen 75.000 km op de teller.
Medio september hoorde ik, nadat de auto geparkeerd en afgesloten was, 'geratel' onder de motorkap.
Ik heb dit laten uitzoeken door een dealer, diagnose: Thermostaathuis vervangen inclusief waterpomp en getande riem (€ 802,-- excl. BTW). Op mijn vraag of ik er nog mee kon rijden werd er niet gezegd dat ik deze reparatie direct uit moest voeren.

Vanwege corona gebruik ik de auto nauwelijks. Laatste week van oktober voor het eerst gebruikt, na ruim 100 km viel de auto geheel stil en wilde niet meer starten.
Nieuwe prijsopgave van dezelfde dealer: Naast bovenstaande nu ook de gehele kabelboom van de motor vervangen, want er is koelmiddelvloeistof in gelopen. Prijs ruim € 2.000,-- (incl. BTW), echter betreft een open begroting. Kan nog meer bij komen, als men bezig gaat.
Gevraagd om coulance, daar wacht ik nog op een antwoord.

Ik heb op dit en andere forums begrepen, dat dit probleem veel vaker voor komt en een bekend probleem van dit type motor bij Volkswagen is. Ik lees ook over een terugroepactie in Amerika.
Ik heb de volgende vragen:
1. Zijn er mensen die de rekening juridisch aangevochten hebben bij de dealer of importeur en met welk resultaat (graag contact)?
2. Zijn er mensen die dit voorgelegd hebben aan de fabriek in Duitsland (graag contact)?
3. Is er bij vervanging van de onderdelen een modificatie doorgevoerd, zodat ik over 3-5 jaar niet weer met hetzelfde probleem stil kom te staan?
4. Waar kan ik het beste de reparatie laten uitvoeren? Wie heeft er de meeste kennis van en wie denkt daarbij ook aan mijn beurs?
5. Wie kan mij informatie leveren (en liefst ook documentatie) over de terugroepactie in Amerika aangaande dit probleem (graag contact)?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen en dat dit ook anderen met hetzelfde probleem zal helpen.
Alvast dank hiervoor.

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 05 nov 2020, 13:34
door scully
Getande riem? Golf 7 GTI heeft toch een ketting?

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 05 nov 2020, 16:46
door yal
@Scully , de waterpomp wordt aangedreven d.m.v. een kleine tandriem.

@Boxster , vreemde eerste diagnose v/d dealer , hoe kan het thermostaathuis en waterpomp geluid maken als de auto geparkeerd staat en is afgesloten ; de motor draait dan immers niet...

Dat van die draadboom stekkers/koelvloeistof heb ik eerder over gehoord bij Audi , dat betreft die dikke witte stekker op de langsdrager achter de bestuurders koplamp , bizar dat diezelfde draadboom dan jaren later nog bij collega VW worden gebruikt.. :shock:

Ergens op dit forum loopt al een topic over die defecte draadboom , ff de zoek functie gebruiken.

Succes ermee en ik hoop dat u coulance krijgt.

Groet Yal

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 05 nov 2020, 18:06
door jaco
Ik heb een half jaar geleden ook koelvloeistof lekkage gehad. Dit had ik zelf niet eens in de gaten, zo minimaal was het.
De dealer stelde de diagnose bij het uitvoeren van de APK: vervangen thermostaathuis en waterpomp. Was ongeveer hetzelfde kwijt als jouw prijsopgave hiervoor.
Mijn Clubsport is van 2016, dus na 4 jaar trad probleem op. Uiteraard geen garantie meer, nadrukkelijk gevraagd naar coulance maar ook daarvoor kwam ik niet in aanmerking. Via 1 of ander systeem kunnen ze blijkbaar nakijken of bepaalde reparaties onder coulance vallen (bij Pon), deze valt daar niet onder. Vervolgens gevraagd naar 'commerciële' coulance: ik ben bij de dealer waar ik deze reparatie liet uitvoeren > 10 jaar klant voor onderhoud (niet voor aanschaf) maar ook daarmee kreeg ik niets voor elkaar.
Pas later kreeg ik in de gaten dat dit een veel voorkomende reparatie is. Ik heb verder geen aktie ondernomen.
Het draadboom probleem is bij mij niet opgetreden.

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 05 nov 2020, 18:42
door Boxster
@ Yal
De kleppen in het thermostaathuis zorgden voor het 'geratel', zo is vastgesteld.

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 07 nov 2020, 19:51
door John
Ik had vrij snel al een kleine lekkage van koelvloeistof (bij 15.000km al)
Bleek thermostaathuis/waterpomp te zijn.
Die is onder garantie vervangen.
Vervolgens na 2 maanden begon deze te ratelen (geluid wat in eerdere berichten hier al is aangegeven).
Ben terug gegaan en ook dit thermostaathuis/waterpomp werd weer onder garantie vervangen.
Er ging wel een week over heen voordat ik te horen kreeg dat het ook dit keer garantie was.
Ze waren er niet happig op om nog een keer voor de kosten op te draaien maar ja ik kan daar ook niks aan doen.
Ik heb daar nog gemeld dat het een klote constructie is en dat dit onderdeel bij bosjes stuk gaat maar volgens de dealer was dat niet zo.
Ik weet niet beter dan dat die dingen allemaal een keer stuk gaan en internet staat er vol van.
Maar dat gaan ze bij de dealer niet toegeven natuurlijk want dat is slechte reclame.

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 09 nov 2020, 18:44
door Boxster
@ John
Voor jou fijn dat het onder garantie gedaan is. Wel opmerkelijk dat het zo snel opnieuw weer defect was. Dit zegt wel iets over de kwaliteit van de onderdelen.
Mijn dealer gaf ook aan nog nooit eerder van dit probleem gehoord te hebben...
Ik ben nog in afwachting van coulance. Ik wacht hier vanaf afgelopen donderdag op.
Het spreekwoord zegt: "Geen bericht is goed bericht".

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 11 nov 2020, 21:04
door Boxster
Ik krijg uiteindelijk ruim 400 euro coulance, maar moet nog 1630 euro zelf betalen. Dit is op basis van nacalculatie. Dealer geeft aan dat niet alles overzien kan worden vooraf. Ik vind dit vreemd, want er is al bijna 3 uur gestoken in het opsporen van het probleem. Dan zou je toch mogen verwachten dat ze weten wat het gaat kosten, toch?
Daarnaast zou ik onderhoud moeten laten uitvoeren (geeft auto niet aan) voor 395 euro.

Zijn de onderdelen die vervangen worden voorzien van een modificatie? Als ik sommigen van jullie hoor, is het probleem binnen korte tijd opnieuw opgetreden.
Ik wil niet over 2-5 jaar met hetzelfde probleem weer bij de dealer staan.

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 12 nov 2020, 18:24
door yal
Pffff , daar ben je mooi klaar mee.
Is het probleem daarmee opgelost/modificatie of bouwen ze gewoon hetzelfde weer in :?:

Ik vind het nogal een fors bedrag en weinig coulance :?

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 12 nov 2020, 19:58
door crkees
Coulance van €400,- ?? Die betaal jezelf voor een beurt van 395,-


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 18 nov 2020, 19:50
door John
Boxster schreef: 11 nov 2020, 21:04 Ik krijg uiteindelijk ruim 400 euro coulance, maar moet nog 1630 euro zelf betalen. Dit is op basis van nacalculatie. Dealer geeft aan dat niet alles overzien kan worden vooraf. Ik vind dit vreemd, want er is al bijna 3 uur gestoken in het opsporen van het probleem. Dan zou je toch mogen verwachten dat ze weten wat het gaat kosten, toch?
Daarnaast zou ik onderhoud moeten laten uitvoeren (geeft auto niet aan) voor 395 euro.

Zijn de onderdelen die vervangen worden voorzien van een modificatie? Als ik sommigen van jullie hoor, is het probleem binnen korte tijd opnieuw opgetreden.
Ik wil niet over 2-5 jaar met hetzelfde probleem weer bij de dealer staan.
Waarvoor moet jij nog €1630 betalen?
Een waterpomp met thermostaathuis vervangen kost echt niet zoveel geld.
Of heb je nog wat anders laten doen?

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 19 nov 2020, 12:56
door HalGTI
Boxster schreef: 11 nov 2020, 21:04 Ik krijg uiteindelijk ruim 400 euro coulance, maar moet nog 1630 euro zelf betalen. Dit is op basis van nacalculatie. Dealer geeft aan dat niet alles overzien kan worden vooraf. Ik vind dit vreemd, want er is al bijna 3 uur gestoken in het opsporen van het probleem. Dan zou je toch mogen verwachten dat ze weten wat het gaat kosten, toch?
Daarnaast zou ik onderhoud moeten laten uitvoeren (geeft auto niet aan) voor 395 euro.

Zijn de onderdelen die vervangen worden voorzien van een modificatie? Als ik sommigen van jullie hoor, is het probleem binnen korte tijd opnieuw opgetreden.
Ik wil niet over 2-5 jaar met hetzelfde probleem weer bij de dealer staan.
Heb zelfde probleem gehad met mijn golf gti performance. Kostte mij €950 bij de VW dealer; Thermostaat vervangen en een bijbehorende klep die lekte.Heb de auto met servicepapieren helaas verkocht anders zou ik er een foto van maken.
Raar dat jouw dealer het dubbele ervan rekent, terwijl het hele reparatieproces staat vastgelegd in het Volkswagen garage handboek, hierin stond volgens mij dat het klusje uurtje of 3 in beslag neemt.

Re: Groot probleem Golf GTI 7: Fabrieksfout (?), graag hulp en advies

Geplaatst: 11 jan 2021, 16:37
door polo-6r-Highline
Beste leden

Ik heb dit probleem wellicht als eerste gehad en hierover ook een bericht geopend,

Ik heb de papieren van VW waarop staat wat je nodig hebt en wat je moet doen, dit komt uit het HST programma, ik heb mijn auto uiteindelijk verkocht en voor mij NOOIT meer een vw, heb uiteindelijk bij een auto van 4.5 jaar oud meer dan €4500 euro aan diverse reparatie kosten gehad en dan heb ik het nog zelf gedaan, dealer gaf geen thuis en Pon is de grootste flut importeur van Nederland die willen alleen maar binnenhalen.

Kortom het is prima zelf te doen, motorkabelboom even 2e hands kopen kost je €100 koelvloeistof klepjes even op ebay duitsland OEM nummer intoetsen en je kunt ze uitkiezen, 5 uurtjes werk, voor degene die belang hebben bij deze papieren, stuur maar even een pb met je E-mail adres, voor vervallen garantie of coulance hoef je het niet te laten, Pon en dealers geven toch geen thuis.

Als ik je een tip mag geven, rijd niet te lang door de koelvloeistof zorgt overal voor kortsluiting en je kunt al je magneetkleppen en verstellers vervangen voor je auto weer goed gaat lopen, en na reparatie lekker verkopen, hij gaat je gegarandeerd nog een keer laten staan.