Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door MK5benGTI »

Zoals de titel van dit staartje het al aangeeft ben ik op zoek naar de eventuele gevaren (lees valkuilen) als je besmet wordt met het GTI virus en je zo snel mogelijk een GTI wilt aanschaffen. Ik kom zelf van het vwforum en zal mij later eens voorstellen als ik daadwerkelijk een GTI onder mijn bips heb!

Heb via Rick, hier ook bekend op het forum, veel tips gekregen en hij attendeerde mij erop om hier ook een topic te beginnen. In eerste instantie gezocht hiernaar met de reden dat er hier vast al iets op zou staan, maar nee dus. Kan het niet vinden!

Ik heb een MK5 GTI op het oog, bouwjaar 2005, DSG, Xenon verlichting, rond de 150.000 km. Ik wil voorkomen dat ik hem straks heb en dat er vervelende zaken bovendrijven. Kan ik met jullie hulp een soort van check list maken?

Heb vanmiddag ook even aan de lijn gehangen met iemand van JD over een GTI. Die gaf mij nog de tip dat je met VCDS kunt uitlezen hoe je koppelingsplaten er bij liggen? Iemand hier ervaring mee?

-Controle chassisnummer bij RDW;
-NAP controle;
-Kopen bij iemand thuis, niet bij een vaag bedrijf of bij iemand in de straat;
-Ingevuld onderhoudsboekje checken;
-Als deze is ingevuld het olieverbruik checken en wat voor olie;
-Interieur checken op gebreken (geeft meteen aan hoe de eigenaar in elkaar steek);
-Exterieur idem;
-Wat voor banden heeft de eigenaar erom? Zegt in ieder geval iets of hij bezuinigd op zijn banden;
-etc. etc.
Gebruikersavatar
Warhoofd
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 aug 2014, 07:31
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door Warhoofd »

Het grootste gevaar noem je al in je eerste zin: "zo snel mogelijk" iets willen ;)

Mijn belangrijkste DO zou zijn: Neem vooral de tijd en zorg dat je een klankbord hebt, iemand die je met je beiden voeten op de grond houd en zorgt dat je het zakelijk blijft bekijken 8-)
312 pk & 460 NM by JD Engineering
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door Crokko »

MK5benGTI schreef:Die gaf mij nog de tip dat je met VCDS kunt uitlezen hoe je koppelingsplaten er bij liggen? Iemand hier ervaring mee?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Afbeelding
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door bzb »

ik vind t schadeverleden ook erg belangrijk, dit word vaak achtergehouden, is alleen wat lastiger op te vragen. met zo'n oude auto zal je altijd wel iets aan kosten krijgen meestal, maar dat is logisch.
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door Schippersss »

Crokko schreef:
MK5benGTI schreef:Die gaf mij nog de tip dat je met VCDS kunt uitlezen hoe je koppelingsplaten er bij liggen? Iemand hier ervaring mee?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Met VCDS kun je ook bekijken hoe ver de koppeling is versleten. Naarmate de koppeling meer verslijt wordt die slijtage gecorrigeerd door de plunjers van het hydraulische regelapparaat (mechatronic). Als de maximale aanpassing is bereikt (rond 17 mm), dan krijg je een foutmelding ("limit reached"). Dus de adaptation waarde is een aanwijzing van de staat van de koppeling. Als hij nieuw is ligt de waarde rond de 11 mm.

[Start VCDS] - [02-Versnellingsbak] - [Meetwaardeblokken-08]
[Groep 095, blok 3] geeft de aanpassingswaarde van koppeling 1.
[Groep 115, blok 3] geeft de aanpassingswaarde van koppeling 2.

Voorbeeld
Afbeelding[/quote]
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door bzb »

cool, ik wist dat ze het bij ferrari in procentjes kunnen tonen, maar dit is ook wel handig
BND
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 jan 2012, 18:09
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door BND »

Bij een '05 model met axx motor dus :

Vraag naar de nokkenasketting-spanner of deze reeds zijn vernieuwd. indien niet kun je die
horen "nagelen". Let erop (op het forum is hierover voldoende te vinden)

kijk even naar de water temperatuur. Na een redelijke testrit zou ie 90 moeten aanwijzen.
Of beter nog met vcds (of kufatec) checken. Die durven nogal eens falen

Navragen wat de vorige eigenaar heeft moeten vervangen wat geen onderhoud was.

(pendulum mount subframe, cam follower, DV,...)

Succes met de zoektocht
V GTI 5D LEDER 18"KARTHOUM / 19"Talladega / 18"OZ ST*LM
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door MK5benGTI »

Warhoofd schreef:Het grootste gevaar noem je al in je eerste zin: "zo snel mogelijk" iets willen ;)

Mijn belangrijkste DO zou zijn: Neem vooral de tijd en zorg dat je een klankbord hebt, iemand die je met je beiden voeten op de grond houd en zorgt dat je het zakelijk blijft bekijken 8-)
Dat is precies wat ik er mee wou duidelijk maken. Deze 'fout' heb ik toen gemaakt bij mijn eerste auto! Waar ik achteraf teveel voor heb betaald en te weinig voor heb gekregen. Vandaar dat ik jou andere do nou wel heb gedaan. Een andere jonge van hier en van vwforum heeft mij veel kunnen vertellen! Bedankt!

Dennis kan het niet beter uitleggen, ook bedankt Dennis :mrgreen:

Jij ook bedankt BND. Zal de eigenaar eens vragen. Heb hem bovendien om foto's gevraagd van de onderhoudshistorie. Niet dat dat altijd wat zegt, maar een goed onderhoudshistorie is wat mij betreft goud waard!
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door MK5benGTI »

Wat ik me nog afvraag of er nog een km grens is waarvan het verstandig is om die niet meer te nemen? Maakt het zoeken wat makkelijker. Zoveel staan er nou ook weer niet op marktplaats. Ik ga mijn zoekdracht verleggen wellicht naar duitsland. Maar daar kennen ze weer een NAP niet toch?
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door MK5benGTI »

Vanmiddag bij de volgende GTI langs gegaan.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... c=st|sr,as

Stond bij mij in de buurt en denk ach laat ik eens kijken. Ben hem helemaal nagelopen en behalve 1 plekje op het linkerspatscherm is het exterieur in uitstekend staat. Wel veel kleine krasjes maar als detailer haal ik die er wel uit. Interieur in idem staat. Auto heeft volledige milltek lijn en heeft bij JD op de bank gestaan. Heeft 252 pk op de wielen. Daarnaast aan crica 3000€ aan audio ingebouwd. Motorisch liep hij goed, voor zover ik kon horen. De testrit was genieten. Met die 252 pk schoot ik vooruit en de milltek non resonated uitlaat liet lekker van hem horen.

Eigenlijk geen minpunten te ontdekken! Vraagprijs is 9750 en denk dat dat met een km stand van 130.000 wel reeel is. Niet over prijzen gehad, dat komt wel later. Wel besproken om mijn auto er bij in te ruilen. Ze komen maandag met een aanbod.

Afhankelijk van het aanbod, verwacht er niet veel van, ga ik er zaterdag nog een keer heen. Hoop ik in de tussentijd mijn oude te kunnen verkopen!
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door NL_MK5 GTI »

Ziet er goed uit, maar ik zal persoonlijk geen rood kopen, er zijn weinig mensen die dit een mooie kleur vinden, en dus lastig weer te verkopen. Maar uiteraard is dat persoonlijk.
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door MK5benGTI »

Zoals je zelf zegt is dit een persoonlijke keuze. Persoonlijk vind ik een rode kleur dé kleur voor een GTI. Daarnaast vind je er nou niet heel erg veel van in Nederland (niet in vergelijking met de kleuren zwart en grijs). Bovendien wil ik persé een rode omdat ik dit een erg mooie kleur vind. Tenslotte koop ik deze auto voor mijzelf en zal ik dan evetueel moeten slikken als de kleur rood, de waarde van een GTI verminder. :P Lijkt mij stug. Maarja dat is mijn persoonlijke mening.

Auto ziet er overigens ook goed uit. Heb net een redelijke aanbieding gekregen van de garage voor mijn eigen. Alleen blijft de VP voor de GTI wel hetzelfde... Daarnaast biedt hij twee pakketten aan voor 400€ (50/50 garantie voor drie maand en een kleine beurt) en voor 900€ (100% garantie voor drie maand en een grote beurt) Ik ga woensdag een tegen voorstel doen voor de GTI. Ondertussen ben ik aan het onderhandelen om mijn eigen privaat te verkopen. Heb een leuk bod gekregen.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door NL_MK5 GTI »

Natuurlijk, als je weg bent van de auto moet je het zeker niet laten. ( was mijn persoonlijke mening ) Ik zal gewoon zeggen wil 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak. Je zal kunnen proberen dat incl de vraagprijs te krijgen. Ze beginnen nu goedkoper te worden. En hoe staat het met de distributie riem? Deze zal ik wel mee pakken. De koppelingsplaten zal ik ook goed testen met 252 pk dus ook hoger koppel dus ook meer slijtage van de platen ook iets om rekening mee te houden.
papejojo
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mei 2016, 11:15
Type auto: Golf 5 gti

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door papejojo »

Beste leden,

ben ook nieuw hier.
Ik zou een golf 5 GTI ter inruil kunnen krijgen van 2005. Deze heeft een nieuwe nokkenasvolger gekregen en revisie van de brandstofpomp, dus de belangrijkste punten zijn aangepakt? Auto heeft al bijna 180 k km, maar het onderhoudsboekje is ingevuld, is dit nog aan te raden of niet? Ga zondag pas kijken, maar heb toch al liever een beetje info of waar ik zeker ook nog op moet letten/vragen.

mvg
Golf 5 GTI -edition 30 blok- stage 3
Gebruikersavatar
MK5GTI
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 aug 2015, 19:24
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door MK5GTI »

Nokkenasvolger kost 4 tientjes oid, dus dat zijn de punten niet..

Bij 180.000 km kun je de nokkenasketting verwachten, nokkenasversteller, 2 massa vliegwiel, turbo wellicht..

Allemaal afhankelijk van het onderhoud, rijgedrag en of dit ooit al eens vervangen is natuurlijk.
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
papejojo
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mei 2016, 11:15
Type auto: Golf 5 gti

Re: Do's and don'ts voor aanschaffen MK5 GTI

Bericht door papejojo »

MK5GTI schreef:Nokkenasvolger kost 4 tientjes oid, dus dat zijn de punten niet..

Bij 180.000 km kun je de nokkenasketting verwachten, nokkenasversteller, 2 massa vliegwiel, turbo wellicht..

Allemaal afhankelijk van het onderhoud, rijgedrag en of dit ooit al eens vervangen is natuurlijk.


Bedankt voor de info!
Is nokkenasversteller hetzelfde als nokkenasregelaar? Dan is dit ook vervangen en koppeling/vliegwiel is ook vervangen, heb er al meer vertrouwen in nu :D
Golf 5 GTI -edition 30 blok- stage 3
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast