Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
- SjoerdB
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
- Type auto: Golf 5 GTI ED30
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Vorige week zaterdag is mijn auto gechipt tijdens de jaarlijkse JD-meeting. Mark gaf aan een dip te zien bij één specifieke run, wat duidt op een probleem met de koppeling. Op de terugweg naar huis werd inderdaad duidelijk dat het de koppeling betrof. Ik trok op de snelweg door in de 4e versnelling en opeens steeg het toerental, maar stopte het accelereren. De 448,9Nm is dus toch wat teveel voor de koppeling, die inmiddels 110.xxx km oud is. Ik heb mezelf al aardig ingelezen (ondanks ik twee linkerhanden heb ) en denk aan de onderstaande opties:
1. Koppeling incl. dubbelmassa vliegwiel vervangen door nieuw origineel (of imitatie zoals LuK). Risico, het kan zeer snel weer gaan slippen.
2. Koppeling incl. dubbelmassa vliegwiel vervangen door een versterkte koppeling én vliegwiel (vaak enkelmassa, rijdt minder prettig?).
3. Koppeling vervangen door een versterkte koppeling en het dubbelmassa vliegwiel laten zitten (hier is niets mis mee, naar mijn mening).
De vraag is; Wat is nu wijsheid? Daarnaast, wat zijn de mogelijkheden qua versterkte koppelingen? Ik lees veel over Sachs, heb hier ook al contact over gehad met Niels (XT motorsport), maar vind dit toch erg duur worden. Zeker wanneer je je bedenkt dat het dubbelmassa vliegwiel eigenlijk nog goed is en deze zou dan vervangen moeten worden door een enkelmassa vliegwiel, zoals ik hierboven al aangaf. Er staan géén verdere motorische updates in de planning. Iedere koppeling die dus 450Nm aankan, zou moeten voldoen. Een marge inbouwen lijkt me wel handig, bijvoorbeeld tot max. 500Nm.
Dat het veel geld gaat kosten staat als een paal boven water. Maar wat moet, dat moet. Dan maar een biertje minder drinken tijdens het uitgaan (of helemaal niet uitgaan ).
1. Koppeling incl. dubbelmassa vliegwiel vervangen door nieuw origineel (of imitatie zoals LuK). Risico, het kan zeer snel weer gaan slippen.
2. Koppeling incl. dubbelmassa vliegwiel vervangen door een versterkte koppeling én vliegwiel (vaak enkelmassa, rijdt minder prettig?).
3. Koppeling vervangen door een versterkte koppeling en het dubbelmassa vliegwiel laten zitten (hier is niets mis mee, naar mijn mening).
De vraag is; Wat is nu wijsheid? Daarnaast, wat zijn de mogelijkheden qua versterkte koppelingen? Ik lees veel over Sachs, heb hier ook al contact over gehad met Niels (XT motorsport), maar vind dit toch erg duur worden. Zeker wanneer je je bedenkt dat het dubbelmassa vliegwiel eigenlijk nog goed is en deze zou dan vervangen moeten worden door een enkelmassa vliegwiel, zoals ik hierboven al aangaf. Er staan géén verdere motorische updates in de planning. Iedere koppeling die dus 450Nm aankan, zou moeten voldoen. Een marge inbouwen lijkt me wel handig, bijvoorbeeld tot max. 500Nm.
Dat het veel geld gaat kosten staat als een paal boven water. Maar wat moet, dat moet. Dan maar een biertje minder drinken tijdens het uitgaan (of helemaal niet uitgaan ).
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Als er niks mis is met het vliegwiel, lekker laten zitten. Ik heb binnenkort een afspraak voor exact hetzelfde wat jij nu hebt. Kan je daar van wel op de hoogte houden door middel van pb.
Mk7 R - Lapiz Blue - 19 inch Cadiz - DSG
www.tymenhart.com
www.tymenhart.com
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Als het vliegwiel écht nog goed is, en dat merk je eigenlijk pas als je hem eruit hebt. Dan gewoon een standaard sachs erin (niet de SRE), geen LUK.
Dan zit je ook goed.
Overigens, in deze hele koude tijd heb je veel meer last van de koppeling dan in de lente, door de lage temperaturen heb je net wat meer koppel dan de rollenbank laat zien (die rekent de waarden terug naar DIN normering (18 graden oid). Maar ook het materiaal vd koppeling heeft op 1 of andere manier minder 'grip'.
Het kan zomaar zijn dat als het straks weer 10 graden of hoger is, je geen slip meer hebt (ik had hetzelfde met de TDI van mijn vriendin, ook alleen als het onder 0 was slipte de koppeling, maar goed die had ook al 250k gelopen op 445Nm, nu zit er al weer 70k een nieuwe sachs standaard koppeling in (met nieuw 2massa vliegwiel).
Dan zit je ook goed.
Overigens, in deze hele koude tijd heb je veel meer last van de koppeling dan in de lente, door de lage temperaturen heb je net wat meer koppel dan de rollenbank laat zien (die rekent de waarden terug naar DIN normering (18 graden oid). Maar ook het materiaal vd koppeling heeft op 1 of andere manier minder 'grip'.
Het kan zomaar zijn dat als het straks weer 10 graden of hoger is, je geen slip meer hebt (ik had hetzelfde met de TDI van mijn vriendin, ook alleen als het onder 0 was slipte de koppeling, maar goed die had ook al 250k gelopen op 445Nm, nu zit er al weer 70k een nieuwe sachs standaard koppeling in (met nieuw 2massa vliegwiel).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- SjoerdB
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
- Type auto: Golf 5 GTI ED30
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Als je dat zou willen doen, heel graag!Timmy schreef:Als er niks mis is met het vliegwiel, lekker laten zitten. Ik heb binnenkort een afspraak voor exact hetzelfde wat jij nu hebt. Kan je daar van wel op de hoogte houden door middel van pb.
Het zou aan 't weer kunnen liggen, maar hij slipt in de 4e, 5e en 6e versnelling gewoon flink door. Het lijkt ook steeds erger te worden, durf nagenoeg geen gas meer te geven op de snelweg. Overigens merk ik in de eerste drie versnellingen helemaal niets. Het zal met een hogere temperatuur misschien wat beter gaan, maar echt goed wordt het niet ben ik bang. Nog verdere tips (ook waar ik dergelijke sets het beste kan aanschaffen, vind weinig tot niets op eBay)?Race Eend schreef:Als het vliegwiel écht nog goed is, en dat merk je eigenlijk pas als je hem eruit hebt. Dan gewoon een standaard sachs erin (niet de SRE), geen LUK.
Dan zit je ook goed.
Overigens, in deze hele koude tijd heb je veel meer last van de koppeling dan in de lente, door de lage temperaturen heb je net wat meer koppel dan de rollenbank laat zien (die rekent de waarden terug naar DIN normering (18 graden oid). Maar ook het materiaal vd koppeling heeft op 1 of andere manier minder 'grip'.
Het kan zomaar zijn dat als het straks weer 10 graden of hoger is, je geen slip meer hebt (ik had hetzelfde met de TDI van mijn vriendin, ook alleen als het onder 0 was slipte de koppeling, maar goed die had ook al 250k gelopen op 445Nm, nu zit er al weer 70k een nieuwe sachs standaard koppeling in (met nieuw 2massa vliegwiel).
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 06 aug 2014, 18:21
- Type auto: GTI 6
- Locatie: Bourgondisch Nederland
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Vreemd toch, want het koppel wordt volgens mij juist met name in de lagere versnellingen aangesproken?
- SjoerdB
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
- Type auto: Golf 5 GTI ED30
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Niet helemaal. Door de rolweerstand en rijwind moet je auto op hogere snelheid (en dus hogere versnellingen) harder werken om dat voor elkaar te krijgen. Dit resulteert inderdaad in minder snel accelereren, maar dat neemt niet weg dat de boel alsnog hard aan het werk moet. Waarom ik het dan precies in de 4e (of hogere) versnelling heb, mag Joost weten. Ik ben geen natuurkunde expert.Buco schreef:Vreemd toch, want het koppel wordt volgens mij juist met name in de lagere versnellingen aangesproken?
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
- KeesGTI
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 13 apr 2013, 23:16
- Type auto: Golf MK5 GTI ED30
- Locatie: Fryslân
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Bij een bepaald toerental heb je idd gewoon een max. koppel ongeacht welke versnelling, en een slippende koppeling merk je vaak eerst wel op in de hogere versnellingen.
Alleen uit kosten overweging(het was al zo`n dure maand ) zou je gewoon je massavliegwiel goed moeten laten controleren, hoewel het altijd beetje dubbel is. Nou weet ik niet hoeveel dit eigenlijk voorkomt bij gti`s, maar als je problemen krijgt na 30-40.000km is het ook zonde moet weer je bak erachter weg.
Maar eigenlijk zou je het nog niet echt verwachten bij jou km-stand dat je massavliegwiel vervangen zou hoeven worden. Zou in elk geval geen vast vliegwiel erin laten zetten, dat je later last hebt van trillingen ofzo.
Alleen uit kosten overweging(het was al zo`n dure maand ) zou je gewoon je massavliegwiel goed moeten laten controleren, hoewel het altijd beetje dubbel is. Nou weet ik niet hoeveel dit eigenlijk voorkomt bij gti`s, maar als je problemen krijgt na 30-40.000km is het ook zonde moet weer je bak erachter weg.
Maar eigenlijk zou je het nog niet echt verwachten bij jou km-stand dat je massavliegwiel vervangen zou hoeven worden. Zou in elk geval geen vast vliegwiel erin laten zetten, dat je later last hebt van trillingen ofzo.
Golf V GTI Edition 30
Golf II GTI 16V
Golf II GTI 16V
- SjoerdB
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
- Type auto: Golf 5 GTI ED30
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Bedankt voor je reactie, Kees. Kan iemand me vertellen welke onderdeel nummers ik precies nodig heb?
Zojuist bij Darkside de onderstaande set gevonden, maar dit is met een enkelmassa vliegwiel.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... speed.html
Overigens heb ik ook wat losse onderdelen gevonden, maar dan mis ik nog het druklager en de bouten voor de drukgroep (waar ik ook geen onderdeelnummers van heb). Daarnaast staat dat de drukgroep ook voor een LuK DMF is (kan het niet met OEM, of is LuK OEM?). Volgens mij heb ik het juiste druklager gevonden (zie 3e link hieronder). Zoals ik al zei, ik heb zelf twee linkerhanden maar wil voorkomen dat ik straks 1500 euro voor een set betaal terwijl het ook voor 1000 euro ingekocht kan worden.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... wheel.html
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... wheel.html
http://www.onderdelenstore24.nl/7008553 ... -koppeling
Zojuist bij Darkside de onderstaande set gevonden, maar dit is met een enkelmassa vliegwiel.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... speed.html
Overigens heb ik ook wat losse onderdelen gevonden, maar dan mis ik nog het druklager en de bouten voor de drukgroep (waar ik ook geen onderdeelnummers van heb). Daarnaast staat dat de drukgroep ook voor een LuK DMF is (kan het niet met OEM, of is LuK OEM?). Volgens mij heb ik het juiste druklager gevonden (zie 3e link hieronder). Zoals ik al zei, ik heb zelf twee linkerhanden maar wil voorkomen dat ik straks 1500 euro voor een set betaal terwijl het ook voor 1000 euro ingekocht kan worden.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... wheel.html
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... wheel.html
http://www.onderdelenstore24.nl/7008553 ... -koppeling
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Ik ben zelf gegaan voor de SRE met een dubbelmassa vliegwiel van Sachs. Dat rijdt prima.
Ik zou zeker niet voor de sportkoppeling van Sachs gaan (deze kan tot 450nm dacht ik), wie weet ga je nog eens voor een stage 2/3 tuning en dan ga je zo richting 460-490nm.
Daarnaast is het ook wel lekker dat je weet dat je een beetje speling hebt met de SRE (dacht 530nm) en je ook in de wintermaanden op de snelweg vlot kunt inhalen zonder voor je gevoel voorzichtig aan te moeten doen.
Ik zou zeker niet voor de sportkoppeling van Sachs gaan (deze kan tot 450nm dacht ik), wie weet ga je nog eens voor een stage 2/3 tuning en dan ga je zo richting 460-490nm.
Daarnaast is het ook wel lekker dat je weet dat je een beetje speling hebt met de SRE (dacht 530nm) en je ook in de wintermaanden op de snelweg vlot kunt inhalen zonder voor je gevoel voorzichtig aan te moeten doen.
Audi S4 Avant B8, JD motor en S-Tronic software (529pk/640nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
- Verlengsnoer
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Ook ik heb voor de SRE gekozen. Bij mijn ed30 ging de koppeling anderhalf jaar na de chip slippen.
Op de factuur van HS staat Sachs performance set
4009 vliegwiel Sachs
4068 drukgroep
4068.1 druklager
4069 koppelingsplaat
Ik kwam toen met een oliewissel incl montage van de set uit op 2100€ nog iets in de BTW...
Op de factuur van HS staat Sachs performance set
4009 vliegwiel Sachs
4068 drukgroep
4068.1 druklager
4069 koppelingsplaat
Ik kwam toen met een oliewissel incl montage van de set uit op 2100€ nog iets in de BTW...
- NielsED30
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
- Type auto: MK7 GTI Clubsport
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Even voor de duidelijkheid, de koppeling waar ik het over had was een SPEC koppeling, geen Sachs
Wat ik zou doen, gelijk alles verbeterd monteren. Als je het toch wilt vervangen. Is het 2massa vliegwiel nu niet kapot, gaat hij waarschijnlijk nog wel komen. Zou jammer zijn als hij 10.000km na het vervangen van de koppeling ineens herrie gaat maken, dan kan het hele zooitje er weer af.
Ik kan uiteraard niet in jou portomonnee kijken, want een complete upgrade set kost best geld. Met een origineel koppelingssetje ben je vele malen goedkoper uit natuurlijk.
Wat ik zou doen, gelijk alles verbeterd monteren. Als je het toch wilt vervangen. Is het 2massa vliegwiel nu niet kapot, gaat hij waarschijnlijk nog wel komen. Zou jammer zijn als hij 10.000km na het vervangen van de koppeling ineens herrie gaat maken, dan kan het hele zooitje er weer af.
Ik kan uiteraard niet in jou portomonnee kijken, want een complete upgrade set kost best geld. Met een origineel koppelingssetje ben je vele malen goedkoper uit natuurlijk.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
- SjoerdB
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
- Type auto: Golf 5 GTI ED30
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Je hebt een punt , Niels. We hebben ook even contact gehad via PB, wellicht dat je nog wat voor me kunt betekenen (kom ik nog op terug).
Als er nog mensen zijn met tips, laat maar weten!
Als er nog mensen zijn met tips, laat maar weten!
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 16:08
- Type auto: Golf MK5 GTI
- Locatie: Utrecht
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Check anders even bij http://www.vliegwiel-store.nl/ De prijzen zijn wel goed maar dan zou je alleen nog iemand moeten vinden die het kan vervangen voor je.
- SjoerdB
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
- Type auto: Golf 5 GTI ED30
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: Vervangen koppeling na chip op maat (JD)
Ik ben bekend met ze. Komt mijn vorige set ook vandaan (na het chippen van mijn Opel Astra, hetzelfde probleem).
Ik heb inmiddels wat verder gezocht dan mijn neus lang was, via via redelijk 'goedkoop' aan de SPEC Stage 2+ koppeling kunnen komen, welke tevens geschikt is voor het DMF.
Mocht blijken dat de DMF bij demontage ook niet goed meer is, dan wordt deze ook vervangen. Bedankt allemaal!
Ik heb inmiddels wat verder gezocht dan mijn neus lang was, via via redelijk 'goedkoop' aan de SPEC Stage 2+ koppeling kunnen komen, welke tevens geschikt is voor het DMF.
Mocht blijken dat de DMF bij demontage ook niet goed meer is, dan wordt deze ook vervangen. Bedankt allemaal!
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten