Gemiddelde km vervanging koppeling

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Famous
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2015, 14:57
Type auto: Golf MK5 GTI 2.0TFSI

Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door Famous »

Hallo allen,

Kan iemand me vertellen wat doorgaans de gemiddelde km stand is om koppeling te vervangen? Scenario is nu namelijk dat ik een 2de handse GTI met alle onderhoud historie wil gaan kopen en daar geen koppeling vervanging bij zie, wel distributie en waterpomp aug 2013 en 30k km geleden.
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door Edition30 »

Ligt eraan hoe je rijdt en hoe er in het verleden met de auto is omgegaan. Lekker veel draaimoment loslaten op een slippende (nog niet geheel gekoppelde koppeling) is funest. De een zal er 200.000 km. mee kunnen rijden de andere auto haalt de 100.000 km. niet. En een gechipte GTI heeft nu eenmaal lekker veel draaimoment :lol:
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door wehoo »

Distributieriem heeft een vaststaand schema voor vervanging: 180000km of 5 jaar, hetgeen het eerst plaatsvindt. Vervanging van de waterpomp wordt bij deze vervanging vaak meegenomen, vanwege de arbeidsloonkosten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Michel5gti
Berichten: 388
Lid geworden op: 22 dec 2013, 15:36
Type auto: MK6 Edition 35
Locatie: Veluwe

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door Michel5gti »

Distributie is idd 180.000km een tijd staat er niet voor.
Koppeling is idd verschillend. Van mij is die op 55000km al compleet met 2 massavliegwiel vervangen. En sommige gaan 200.000km+ mee
MK6 GTI Edition 35 DSG Candywhite/ JD 310PK / Full R20 Brakes/ OEM black 18" wheels

Ex-car:
MK5 GTI Laserblue (JD 275pk)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door wehoo »

Een tijd staat wel zeker voor de distributieriem, namelijk 5 jaar. Dit staat niet vermeld in het serviceplan, maar wel bij het onderhoudsschema van de VW-dealers.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Michel5gti
Berichten: 388
Lid geworden op: 22 dec 2013, 15:36
Type auto: MK6 Edition 35
Locatie: Veluwe

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door Michel5gti »

Hij is van mij van 2005 en +-140xxx gelopen en nog nooit vervangen.
Mn pa zit bij de VW dealer in de werkplaats en die zegt ook dat er geen tijd voor staat ;)
MK6 GTI Edition 35 DSG Candywhite/ JD 310PK / Full R20 Brakes/ OEM black 18" wheels

Ex-car:
MK5 GTI Laserblue (JD 275pk)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door wehoo »

Michel5gti schreef:Hij is van mij van 2005 en +-140xxx gelopen en nog nooit vervangen.
Mn pa zit bij de VW dealer in de werkplaats en die zegt ook dat er geen tijd voor staat ;)
Continental, de fabrikant van de riem, "zegt" dat een riem 300.000 km mee "kan" gaan. Je kunt dus nog even vooruit.

(misschien dan wel bekend bij je pa's VW-dealerwerkplaats: vanaf 90.000 km "sichtkontrolle" van de riem bij elke servicebeurt.)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door Edition30 »

Er wordt toch echt, zoals Wehoo aangeeft, vijf jaar gehanteerd door VW. Op zich ook logisch, want de riem is van kunststof en kunststoffen verouderen.

Op zich ook niet zo belangrijk wat VW hanteert, want wil je zelf doorrijden met een riem die al zo'n beetje 10 jaar oud is :shock:
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door NL_MK5 GTI »

Michel5gti schreef:Hij is van mij van 2005 en +-140xxx gelopen en nog nooit vervangen.
Mn pa zit bij de VW dealer in de werkplaats en die zegt ook dat er geen tijd voor staat ;)
Ik zal het zekere voor het onzekere nemen en er een nieuwe riem op zetten. Mijn riem zat er 6 jaar op en toch kon ik wel slijtage zien.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door wehoo »

Onderstaand bericht gaat bij het VAG-concern de deur uit:

KUNDENBETREUUNG @VW.DE
wg. Zahnriemenwechsel folgendes:
Der Zahnriemen ist ein Verschleißteil und ist in bestimmten Wechselintervallen, abhängig von den individuellen Einsatzbedingungen wie Betriebsdauer, Laufleistung auszutauschen. Die Werkstatt soll den Zahnriemen überprüfen , Angaben im Serviceplan sind lediglich Emfehlungen und es ist uns (VW) vorbehalten dies jederzeit zu ändern. Bei Angaben in Ihrem Serviceplan handelt es sich lediglich um eine Empfehlung des Herstellers. Angegeben werden damit nicht absolute Mindestwerte zur Haltbarkeit des Zahnriemes.
Für einen VW Golf GTI Fahrgestellnummer: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx,
ist nach derzeitigen Kenntnisstand werkseitig alle 180Tkm / 5Jahre ein wechselintervall vorgesehen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Michel5gti
Berichten: 388
Lid geworden op: 22 dec 2013, 15:36
Type auto: MK6 Edition 35
Locatie: Veluwe

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door Michel5gti »

pff duits is niet iets waar ik goed in ben :lol:
mare ik zie idd wel staan 180.000km en 5 jaar.
ik zit zelf bij een universeel bedrijf (ex seat dealer, nu nog hoofdzakelijk VAG producten) en bij de leon/altea/toledo 2.0 (t)fsi laten wij ze ook tot 180.000 zitten. nog geen enkel probleem mee gehad.
uiteraard willen wij allemaal wel het beste voor onze GTI en liever iets te ''vroeg'' dan te laat vervangen ;)
MK6 GTI Edition 35 DSG Candywhite/ JD 310PK / Full R20 Brakes/ OEM black 18" wheels

Ex-car:
MK5 GTI Laserblue (JD 275pk)
Gebruikersavatar
SjoerdB
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door SjoerdB »

Mijn auto is van 2007 en vorig jaar heb ik de riem uit voorzorg laten vervangen. Stond toen 107.xxx op de teller. ;)
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Fakkel
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 jul 2014, 12:53
Type auto: MK5 GTI
Locatie: Limboland

Re: Gemiddelde km vervanging koppeling

Bericht door Fakkel »

Ik heb mijn 9 jaar oude riem ook onlangs bij 100.000 laten vervangen
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten