1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 okt 2013, 02:44
- Type auto: Passat 1.8-20VT 2003
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
Beste mensen,
Allereerst wil ik mij voorstellen, ik ben Rachid, 21 jaar oud, werk als Systeembeheerder en Applicatie-Ontwikkelaar en woon in Amsterdam.
Momenteel ben ik de trotse eigenaar van een Passat 1.8T, sedan van 2003, misschien hoor ik niet helemaal bij de "Golf GTI Forum", maar omdat ik toch ook een 1.8T motor heb met standaard 150 PK, en hier een hoop mensen die ervaringen hebben met deze prachtige 1.8T motor van Volkswagen, probeer ik toch hier informatie te winnen. Hopelijk vinden jullie dit niet erg.
Maar goed, heb dus een Passat 1.8 Turbo van 2003, met 125.000 DKM gelopen, alles is netjes en dealer onderhoudend geweest, distributie-riem is recent vervangen, evenals de olie van Kroon, oliefilter, versnellingsbak-olie en de bougies.
Betreft het chippen, hoe zijn jullie ervaringen? Ik hoor veel over JDEngineering en Hartog..
Ik zou graag de Passat 1.8T willen chippen voor toch dat extra koppel onderin, ik merk dat de Turbo soms een beetje laat in komt, maar het moet geen nerveus-dingetje worden..
De auto is compleet standaard, dus lijkt mij een standaard chip toch genoeg? Of is een "Chip op maat" beter?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Groet,
Rachid
Allereerst wil ik mij voorstellen, ik ben Rachid, 21 jaar oud, werk als Systeembeheerder en Applicatie-Ontwikkelaar en woon in Amsterdam.
Momenteel ben ik de trotse eigenaar van een Passat 1.8T, sedan van 2003, misschien hoor ik niet helemaal bij de "Golf GTI Forum", maar omdat ik toch ook een 1.8T motor heb met standaard 150 PK, en hier een hoop mensen die ervaringen hebben met deze prachtige 1.8T motor van Volkswagen, probeer ik toch hier informatie te winnen. Hopelijk vinden jullie dit niet erg.
Maar goed, heb dus een Passat 1.8 Turbo van 2003, met 125.000 DKM gelopen, alles is netjes en dealer onderhoudend geweest, distributie-riem is recent vervangen, evenals de olie van Kroon, oliefilter, versnellingsbak-olie en de bougies.
Betreft het chippen, hoe zijn jullie ervaringen? Ik hoor veel over JDEngineering en Hartog..
Ik zou graag de Passat 1.8T willen chippen voor toch dat extra koppel onderin, ik merk dat de Turbo soms een beetje laat in komt, maar het moet geen nerveus-dingetje worden..
De auto is compleet standaard, dus lijkt mij een standaard chip toch genoeg? Of is een "Chip op maat" beter?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Groet,
Rachid
Passat 1.8 Turbo 20VT sedan, "nog" 150 PK, zwart leder en 16 inch wieldoppen..
Binnenkort chippen bij JD-Engineering!!!
Binnenkort chippen bij JD-Engineering!!!
Re: 1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
Als ik een 1.8T zou hebben, zou ik een bij Jelmer of een andere lasser een uitlaat op maat laten maken, met een grotere downpipe en daarna bij JD een chip op maat. Dan loopt ie goed en lekker. Blok is heel stevig en wordt heel vaak gebruikt als basis bij tuning, zijn veel 20VTs die behoorlijk onder handen zijn genomen.
Risico van bovenstaande zou als je normaal mee omspringt misschien alleen op de langere duur een eerder versleten koppeling zijn.
Risico van bovenstaande zou als je normaal mee omspringt misschien alleen op de langere duur een eerder versleten koppeling zijn.
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 okt 2013, 02:44
- Type auto: Passat 1.8-20VT 2003
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: 1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
Beste Rabies,rabies schreef:Als ik een 1.8T zou hebben, zou ik een bij Jelmer of een andere lasser een uitlaat op maat laten maken, met een grotere downpipe en daarna bij JD een chip op maat. Dan loopt ie goed en lekker. Blok is heel stevig en wordt heel vaak gebruikt als basis bij tuning, zijn veel 20VTs die behoorlijk onder handen zijn genomen.
Risico van bovenstaande zou als je normaal mee omspringt misschien alleen op de langere duur een eerder versleten koppeling zijn.
Betreft de koppeling, die hapert soms in zijn 2.. Hij is dan best stug, je moet een beetje "forceren"..
Zorgt dat downpipe, voor veel geluid? Hij is best lekker "stil" zo, misschien een andere einddemper? Of een downpipe voor dat extra lucht/power alleen?
Passat 1.8 Turbo 20VT sedan, "nog" 150 PK, zwart leder en 16 inch wieldoppen..
Binnenkort chippen bij JD-Engineering!!!
Binnenkort chippen bij JD-Engineering!!!
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: 1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
Rachid, bekijk ook even mijn reactie in je voorstel topic.
De ruim 100.000 km die ik heb gereden heb ik geen enkele slijtage gehad met de Passat 1.8T die toe te schrijven was aan het chippen. Dus 200.000 km met de eerste en standaard koppeling, een keer een wiellager en een paar keer de aandrijfas hoezen. Wel heb ik problemen gehad met de oliepomp door het aankoeken van de olie. Is een probleem van de 1.8T in de Passat, omdat deze een te kleine carterpan heeft. Het verbruik was zelfs iets gunstiger met chip.
De ruim 100.000 km die ik heb gereden heb ik geen enkele slijtage gehad met de Passat 1.8T die toe te schrijven was aan het chippen. Dus 200.000 km met de eerste en standaard koppeling, een keer een wiellager en een paar keer de aandrijfas hoezen. Wel heb ik problemen gehad met de oliepomp door het aankoeken van de olie. Is een probleem van de 1.8T in de Passat, omdat deze een te kleine carterpan heeft. Het verbruik was zelfs iets gunstiger met chip.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 okt 2013, 02:44
- Type auto: Passat 1.8-20VT 2003
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: 1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
Dag Rens,Edition30 schreef:Rachid, bekijk ook even mijn reactie in je voorstel topic.
De ruim 100.000 km die ik heb gereden heb ik geen enkele slijtage gehad met de Passat 1.8T die toe te schrijven was aan het chippen. Dus 200.000 km met de eerste en standaard koppeling, een keer een wiellager en een paar keer de aandrijfas hoezen. Wel heb ik problemen gehad met de oliepomp door het aankoeken van de olie. Is een probleem van de 1.8T in de Passat, omdat deze een te kleine carterpan heeft. Het verbruik was zelfs iets gunstiger met chip.
Heb net een response gegeven in de vorige topic.
Hmm, komt het ook door de sludge? Omdat de motor in de lengte-as is geplaatst?
Momenteel heb ik nog geen problemen met mijn Passat, alleen als de motor koud is, en ik start hem op, klinkt hij de eerst 20 seconden rauw, de toerenteller draait dan stationair iets boven de 1200 a 1400 RPM, maar na 20 seconden is dit weg.
Ook als de motor warm is, en ik gas geef in de 3e versnelling naar 2800 a 3200 toeren, en ik schakel naar zijn 4, dan hoor ik zo een "psss".. Koud of warm, soms hoor ik hem wel, maar andere dagen ook weer niet.
De vorige eigenaar ververste de olie om de 15000 DKM, sommige raden mij om de 10000 DKM, als iemand te veel korte ritten rijdt..
Verder rijdt de auto gewoon prima, alleen dat "psss" baart mij een beetje zorgen, het zal toch niet de turbo zijn die zijn beste tijd heeft gehad?
Gr,
Rachid
Passat 1.8 Turbo 20VT sedan, "nog" 150 PK, zwart leder en 16 inch wieldoppen..
Binnenkort chippen bij JD-Engineering!!!
Binnenkort chippen bij JD-Engineering!!!
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: 1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
Heb je geen diverter valve van Forge (de SPLTR)? Die blaast ook af bij gasloslaten. In ieder geval heb je turbodruk, anders hoor je geen afblaas geluid
Laatst gewijzigd door Edition30 op 15 okt 2013, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 okt 2013, 02:44
- Type auto: Passat 1.8-20VT 2003
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: 1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
Nee, de auto is helemaal standaard..Edition30 schreef:Heb je er gen diverter valve van Forge (de SPLTR)? Die blaast ook af bij gasloslaten. In ieder geval heb je turbodruk, anders hoor je geen afblaas geluid
Hiervoor deed hij dat niet. Ik denk dat er een ergens een slangetje een klein scheurtje heeft.. Heb ik elders gelezen.
Zou dat mogelijk zijn? Zo ja, waar kan ik "ongeveer" gaan zoeken..
Passat 1.8 Turbo 20VT sedan, "nog" 150 PK, zwart leder en 16 inch wieldoppen..
Binnenkort chippen bij JD-Engineering!!!
Binnenkort chippen bij JD-Engineering!!!
- rubennimma
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 21:30
- Type auto: MK4 Golf GTI
Re: 1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
misschien naar de Turbo Inlet Pipe/Hose (TIP) kijken. Deze wordt door de jaren heen droog en poreus. Vervang deze meteen door een grotere siliconen van Forge of Samco, ademt je turbo ook beter
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 apr 2016, 09:46
- Type auto: srgdf
Re: 1.8T - 2003, Chiptuning mogelijkheden?
Zorgt dat downpipe, voor veel geluid? Hij is best lekker "stil" zo, misschien een andere einddemper? Of een downpipe voor dat extra lucht/power alleen????
== crossword puzzles ==
== crossword puzzles ==
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast