DSG | Mankement | Schakelgaffel
- @jochenfijen
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 17 mar 2016, 22:06
- Type auto: VW Golf VI TDI
- Locatie: KERKRADE
DSG | Mankement | Schakelgaffel
Beste Clubgenoten,
Afgelopen dinsdag was het dan zover. Storing DSG. Op de plek waar normaal gesproken aangegeven staat in welke versnelling je aan het rijden bent knipperden de 'P' en een steeksleutel om beurten. Oei, dat is niet goed. 1, 3, 5 en 7 functioneren naar behoren maar 2, 4, 6, en R zijn nergens meer te bekennen.
VCDS / VAG-COM aangesloten en de volgende storingen kwamen naar boven:
- 005949 - Trajectsensor 4 voor bakschakelmechanisme P173D - 000 - Onaannemelijk Signaal - Intermitterend
- 001835 - Achteruitversnelling niet afstelbaar - P072B - 000 - Intermitterend
Volkswagen Mobiliteitsservice gecontacteerd, probleem doorgegeven, Dealer belt terug, afsleepauto enz.
2 dagen later was het probleem helder. Schakelgaffels afgebroken in de Versnellingsbak. De Schakelgaffel van de 6de versnelling en de Schakelgaffel van de achteruit. Ik denk zelf dat dit maar 1 gaffel is maar dat daar aan toe.
Auto is 4,5 jaar oud, TDI met 199991 km op de teller. Lijkt mij stug dat dit mag gebeuren bij een stukje Deutsche Gründlichkeit.
Kosten zullen 1.7XX euro zijn volgens de Dealer. Poeh zeg, lekker. Tevens kreeg ik het advies om meteen de koppeling te vervangen nu het zooitje toch eenmaal uit elkaar ligt. Vind ik wel een logische opmerking. Je weet maar nooit wanneer deze aan de beurt is en om dan weer de hele bak onder de auto uit te laten halen...
Brengt de totale kosten op 2.4XX euro. Dat is dan balen natuurlijk en volgens de Dealer zit hier niets op van garantie, coulance of iets dergelijks. Nou, dat vecht ik dan wel met de importeur uit, in mijn ogen is dit niet de normale slijtage.
Op mijn vraag wanneer de auto klaar zou zijn ( stond er op dat moment reeds 4 dagen ) kreeg ik te horen dat het onderdeel in Europa nergens op voorraad ligt... Aha, is dus iets waar veel vraag naar is? Nee, het gaat normaal nooit stuk...
De vervangende auto heb ik al moeten inleveren omdat deze slechts 3 dagen vanuit Volkswagen ter beschikking gesteld wordt.
Wat is jullie mening?
Afgelopen dinsdag was het dan zover. Storing DSG. Op de plek waar normaal gesproken aangegeven staat in welke versnelling je aan het rijden bent knipperden de 'P' en een steeksleutel om beurten. Oei, dat is niet goed. 1, 3, 5 en 7 functioneren naar behoren maar 2, 4, 6, en R zijn nergens meer te bekennen.
VCDS / VAG-COM aangesloten en de volgende storingen kwamen naar boven:
- 005949 - Trajectsensor 4 voor bakschakelmechanisme P173D - 000 - Onaannemelijk Signaal - Intermitterend
- 001835 - Achteruitversnelling niet afstelbaar - P072B - 000 - Intermitterend
Volkswagen Mobiliteitsservice gecontacteerd, probleem doorgegeven, Dealer belt terug, afsleepauto enz.
2 dagen later was het probleem helder. Schakelgaffels afgebroken in de Versnellingsbak. De Schakelgaffel van de 6de versnelling en de Schakelgaffel van de achteruit. Ik denk zelf dat dit maar 1 gaffel is maar dat daar aan toe.
Auto is 4,5 jaar oud, TDI met 199991 km op de teller. Lijkt mij stug dat dit mag gebeuren bij een stukje Deutsche Gründlichkeit.
Kosten zullen 1.7XX euro zijn volgens de Dealer. Poeh zeg, lekker. Tevens kreeg ik het advies om meteen de koppeling te vervangen nu het zooitje toch eenmaal uit elkaar ligt. Vind ik wel een logische opmerking. Je weet maar nooit wanneer deze aan de beurt is en om dan weer de hele bak onder de auto uit te laten halen...
Brengt de totale kosten op 2.4XX euro. Dat is dan balen natuurlijk en volgens de Dealer zit hier niets op van garantie, coulance of iets dergelijks. Nou, dat vecht ik dan wel met de importeur uit, in mijn ogen is dit niet de normale slijtage.
Op mijn vraag wanneer de auto klaar zou zijn ( stond er op dat moment reeds 4 dagen ) kreeg ik te horen dat het onderdeel in Europa nergens op voorraad ligt... Aha, is dus iets waar veel vraag naar is? Nee, het gaat normaal nooit stuk...
De vervangende auto heb ik al moeten inleveren omdat deze slechts 3 dagen vanuit Volkswagen ter beschikking gesteld wordt.
Wat is jullie mening?
***
In het bezit van originele VCDS / VAG-COM
***
In het bezit van originele VCDS / VAG-COM
***
Re: DSG | Mankement | Schakelgaffel
Ik denk, als dit een alleenstaand geval is, dat je voor kosten kan opdraaien.
Er zijn redelijk wat problemen met de 7 bak, maar afgebroken gaffels na 200k gaat ze niet aanvaarden als fabrieksfoutje.
Niet zo een leuke reparatie, maar wss ga je toch door die zure appel heen moeten
Er zijn redelijk wat problemen met de 7 bak, maar afgebroken gaffels na 200k gaat ze niet aanvaarden als fabrieksfoutje.
Niet zo een leuke reparatie, maar wss ga je toch door die zure appel heen moeten
Greetz Danny...
- MK5benGTI
- Berichten: 1209
- Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
- Type auto: Golf MK 5 GTI
- Locatie: Leeuwarden
Re: DSG | Mankement | Schakelgaffel
Dit is juist een argument van de dealer om 'meerwerk' te schrijven om zodoende je nog op meer kosten te jagen. Iets preventiefs vervagen kan natuurlijk altijd maar voornamelijk met zulke kosten zou ik dit niet don.@jochenfijen schreef:Kosten zullen 1.7XX euro zijn volgens de Dealer. Poeh zeg, lekker. Tevens kreeg ik het advies om meteen de koppeling te vervangen nu het zooitje toch eenmaal uit elkaar ligt. Vind ik wel een logische opmerking. Je weet maar nooit wanneer deze aan de beurt is en om dan weer de hele bak onder de auto uit te laten halen...
Brengt de totale kosten op 2.4XX euro.
Wat is jullie mening?
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
- Type auto: Golf MK5
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Re: DSG | Mankement | Schakelgaffel
Als er al bijna 2 ton op de teller staat en de koppeling is (zeer waarschijnlijk) nog nooit vervangen, zou ik hem wel gelijk vervangen denk ik.MK5benGTI schreef:Dit is juist een argument van de dealer om 'meerwerk' te schrijven om zodoende je nog op meer kosten te jagen. Iets preventiefs vervagen kan natuurlijk altijd maar voornamelijk met zulke kosten zou ik dit niet don.@jochenfijen schreef:Kosten zullen 1.7XX euro zijn volgens de Dealer. Poeh zeg, lekker. Tevens kreeg ik het advies om meteen de koppeling te vervangen nu het zooitje toch eenmaal uit elkaar ligt. Vind ik wel een logische opmerking. Je weet maar nooit wanneer deze aan de beurt is en om dan weer de hele bak onder de auto uit te laten halen...
Brengt de totale kosten op 2.4XX euro.
Wat is jullie mening?
koppeling, versnellingsbak, distributieriem en uitlaat toch wel de duurste posten om te vervangen bij slijtage denk ik en €700,-- voor het vervangen van koppeling is niet heel duur toch? (wel veel geld uiteraard)
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
- NielsED30
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
- Type auto: MK7 GTI Clubsport
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DSG | Mankement | Schakelgaffel
Komt vaker voor, dat de gaffels breken.. Vaak word er gelijk gewezen naar de mechatronica, omdat die de bak zelf schakelt. Na het vervangen van de mechatronica doet hij nog net zo kut, en blijkt het dus een gebroken gaffel te zijn.... Raar maar waar.
Succes met de afhandeling, ik vind het wel vreemd dat er geen coulance op zit.
Succes met de afhandeling, ik vind het wel vreemd dat er geen coulance op zit.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
- @jochenfijen
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 17 mar 2016, 22:06
- Type auto: VW Golf VI TDI
- Locatie: KERKRADE
Re: DSG | Mankement | Schakelgaffel
Auto is gerepareerd een loopt weer als een zonnetje.
Heb nog contact gehad met de www.dsg-dokter.nl en advies gekregen over hoe en wat.
De reparatie heb ik verder laten afhandelen bij de Dealer daar ik reeds de reparatie opdracht had getekend, auto reeds in stukken op de werkbank lag en ik niet nog langer wilde wachten.
Ben er met de Dealer tamelijk goed uitgekomen voor zover het ging. Ben minder blij met de afhandeling/ondersteuning vanuit Volkswagen Nederland. Daar heb je echt werkelijk helemaal niets aan! Dealer zelf heeft ook niet veel gedaan maar alle hulp/tegemoetkoming die ik heb gekregen kwam vanuit de service adviseur.
Al met al is het volgende gedaan:
- Schakelgaffel D6|R vervangen
- Koppeling compleet vervangen
- Auto netjes gewassen ( service )
- Wasstraat tegoedbon gekregen ( service )
- Vakantiecheck inclusief koelbox - zie volkswagen site - ( service )
- Aantal dagen een UP! kunnen huren voor 15.00 euro per dag ( helft van de normale prijs )
Dit alles voor het bedrag van 2300.00 euro
Veel geld waar je voor je gevoel weinig van ziet en merkt. Moet wel toegeven dat het schakelen tocht ietsjes lekkerder gaat, lijkt me logisch met een splinternieuwe koppeling...
Auto is 2 weken uit logeren geweest bij de Dealer omdat die schakelgaffel nergens op voorraad was. Na een hoop gedoe kwam het onderdeel rechtstreeks vanaf de fabriek en daarna ging het razendsnel.
Hoofdstuk afgesloten.
Heb nog contact gehad met de www.dsg-dokter.nl en advies gekregen over hoe en wat.
De reparatie heb ik verder laten afhandelen bij de Dealer daar ik reeds de reparatie opdracht had getekend, auto reeds in stukken op de werkbank lag en ik niet nog langer wilde wachten.
Ben er met de Dealer tamelijk goed uitgekomen voor zover het ging. Ben minder blij met de afhandeling/ondersteuning vanuit Volkswagen Nederland. Daar heb je echt werkelijk helemaal niets aan! Dealer zelf heeft ook niet veel gedaan maar alle hulp/tegemoetkoming die ik heb gekregen kwam vanuit de service adviseur.
Al met al is het volgende gedaan:
- Schakelgaffel D6|R vervangen
- Koppeling compleet vervangen
- Auto netjes gewassen ( service )
- Wasstraat tegoedbon gekregen ( service )
- Vakantiecheck inclusief koelbox - zie volkswagen site - ( service )
- Aantal dagen een UP! kunnen huren voor 15.00 euro per dag ( helft van de normale prijs )
Dit alles voor het bedrag van 2300.00 euro
Veel geld waar je voor je gevoel weinig van ziet en merkt. Moet wel toegeven dat het schakelen tocht ietsjes lekkerder gaat, lijkt me logisch met een splinternieuwe koppeling...
Auto is 2 weken uit logeren geweest bij de Dealer omdat die schakelgaffel nergens op voorraad was. Na een hoop gedoe kwam het onderdeel rechtstreeks vanaf de fabriek en daarna ging het razendsnel.
Hoofdstuk afgesloten.
***
In het bezit van originele VCDS / VAG-COM
***
In het bezit van originele VCDS / VAG-COM
***
- MK5benGTI
- Berichten: 1209
- Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
- Type auto: Golf MK 5 GTI
- Locatie: Leeuwarden
Re: DSG | Mankement | Schakelgaffel
Blij dat het opgelost is! Maar heb je ook korting gekregen op de reparatiekosten? De koelbox en wasbon zijn zoethoudertjes..
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
- Type auto: Golf MK5
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Re: DSG | Mankement | Schakelgaffel
Fijn dat het is opgelost, laten we hopen dat je er nu weer enkele jaren tegenaan kan zonder alteveel onderhoudskosten
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Google Adsense [Bot] en 2 gasten