AANDACHTSPUNTEN!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheFutureGolf
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 aug 2017, 10:43
Type auto: Golf MK6 GTI

AANDACHTSPUNTEN!

Bericht door TheFutureGolf »

hallo allemaal,

Zou iemand mij een zo compleet mogelijke lijst kunnen maken van alle aandachtspunten van een mk6 GTI?

Ik zie vaak dingen voorbij komen zoals een cam follower, kettingschade en inlaatspruitstuk. Vaak gaat het over een mk6 R als het gaat om de cam follower, is dit ook een aandachtspunt van de GTI?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, ik wil heel graag mijn GTI in topconditie krijgen en houden!


Gr Dorus.
VW Golf MK3 1.8 CL Red (bijna roze door de zon :lol: )
VW Golf MK5 1.6 FSI Metallic silver.
VW Golf MK6 1.6 TDI Tornado red
VW Golf MK5 GT Sport 140pk Parelmoer zwart.
VW Golf MK6 GTI Carbon Steel Grey.
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AANDACHTSPUNTEN!

Bericht door NielsED30 »

Golf 6 GTI heeft het probleem met de cam follower niet, van een Mk6 R 'glijd' de nokkenas er als het ware constant overheen, terwijl bij de GTI een rolletje op de cam follower zit waardoor die dus rolt en dus veel minder slijt.

Ketting is een groter 'probleem' bij de GTI. Ook dat is vanaf een bepaald bouwjaar goed, dus daar moet je even voor op onderzoek om te kijken vanaf wanneer dat precies is, ik weet dat niet. Als je een oude variant heb zou ik dat in ieder geval preventief vervangen.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Gebruikersavatar
TheFutureGolf
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 aug 2017, 10:43
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: AANDACHTSPUNTEN!

Bericht door TheFutureGolf »

Bedankt voor het antwoord omtrend de cam follower!

Ik zal eens op onderzoek gaan of mijn GTI het kettingprobleem is.

Als er nog meer aandachtspunten zijn dan hoor ik die graag.


Gr Dorus.
VW Golf MK3 1.8 CL Red (bijna roze door de zon :lol: )
VW Golf MK5 1.6 FSI Metallic silver.
VW Golf MK6 1.6 TDI Tornado red
VW Golf MK5 GT Sport 140pk Parelmoer zwart.
VW Golf MK6 GTI Carbon Steel Grey.
Gebruikersavatar
MK6 Jt-Head GTI
Berichten: 419
Lid geworden op: 12 jun 2016, 14:21
Type auto: Golf MK7 GTI CS

Re: AANDACHTSPUNTEN!

Bericht door MK6 Jt-Head GTI »

Hierbij een aantal tips.

Kettingprobleem geld tot modellen september 2010 daarna zijn er nieuwere varianten in gegaan
Mocht de auto dealer onderhouden zijn en een kettingrevisie zijn ondergaan staat dit niet altijd in het onderhoudsboekje of in de motor erbij geschreven... was bij mij het geval, ik ben erachter gekomen door de onderhoudshistorie op te vragen bij de dealer dit kan via je chassisnr.

Verder;
- Als je een proefrit maakt, ga er is een half uur mee rijden i.p.v. de gebruikelijke 5 min, check hierbij goed het olietemperatuur (gewone bedrijfstemperatuur zal tussen de 90°c en 105°c zijn ga je echt vlammen zal dit stijgen, kijk ook naar koelvloeistof temperatuur al is dit vanzelfsprekend. Trek een paar x voluit door zonder over te schakelen dit moet ook vloeiend gaan in geval van inhouden/stotteren kan dit te maken hebben met een bougie of bobine.
- Check of echt alles werkt.
- Kijk of die goed uitgelijnd is
- Rem een keertje goed kijk hierbij of die naar een kant trekt
- Neem VCDS of een monteur mee met VCDS om hem uit te lezen.
- Bekijk de auto goed bij daglicht
- Indien mogelijk zet hem op een brug (Ik kwam er achter dat er dus een 3'' katloze downpipe onder zat)
- Controleer de ruiten op krassen, dit wordt vaak over het hoofd gezien
- Check het oliepeil
- Check op sludge
- Check het koelvloeistofpeil
- Check de koppeling op evt. slip, mocht dit het geval zijn bij dsg, zul je dit op het mfd merken dat die soms de verkeerde versnelling laat zien, bij manueel in een hogere versnelling plaatsen en volle bak gas geven.
- In geval van DSG let op schokken
- Check op kleine roestplekjes t.h.v. de sideskirts/wielen
- Check op rare geluiden bij een koude start
- Check de onderhoudshistorie goed
- In geval van import check de bpm als dit laag is kan dit duiden op schade --> wil niet altijd zeggen dat de auto dan gelijk afgeschreven als het gewoon goed gemaakt is is het ook geen probleem.
- Check het alarm.


Er zijn vast nog wel wat dingen misschien kunnen die aangevuld worden door andere gti eigenaren.
Kortom spreek ik beetje uit eigen ervaring met sommige dingen en een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Succes ermee

Groeten Joey
Huifige wagen : MK7 GTI CS TTE535 powered :twisted:
Vorige wagens;
MK7.5 R 400pk & 510nm
BMW 330e 449pk & 760nm
1970 Boss Mustang 302 350pk & 400nm
BMW M4 540pk & 720NM
MK6 GTI 315pk & 450nm
Gebruikersavatar
TheFutureGolf
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 aug 2017, 10:43
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: AANDACHTSPUNTEN!

Bericht door TheFutureGolf »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Die van mij is een import (bouwjaar April 2010) en zover ik uit de boekjes kan opmaken altijd dealer onderhouden. Kan ik dan ook via chassisnummer de gehele onderhoudshistorie opvragen? Zo ja, waar?

Ik kwam er gister achter dat bij volledig indraaien van het stuur de auto een knarsend/schurend geluid maakt, ik dacht gelijk aan de homokineet... of kan dit iets anders zijn?


Gr Dorus.
VW Golf MK3 1.8 CL Red (bijna roze door de zon :lol: )
VW Golf MK5 1.6 FSI Metallic silver.
VW Golf MK6 1.6 TDI Tornado red
VW Golf MK5 GT Sport 140pk Parelmoer zwart.
VW Golf MK6 GTI Carbon Steel Grey.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten