EPC + ESP + Bandenspanning

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Verlengsnoer »

Hi Allen,

Ik heb eind juni 2011 mijn GTI ED30 (met ABT chip) gekocht. Na 2 dagen de auto in bezit te hebben heb ik er een klasse 3 alarm in laten bouwen.

Ik heb een terugkerend "probleem" waarbij het epc-lampje, het bandenspanningslampje en het esp-lampje (slingerende auto) aangaan. Er is geen pijl te trekken wanneer de lampen weer aan zullen springen. De eerste keer dat de lampen aangingen (augustus) zat de schrik er goed in. Auto aan de kant gezet, in de boekjes gelezen, auto geprobeerd te starten en hij viel telkens uit (bleef niet stationair lopen). Na 4 keer starten geen de motor aan. Na 400 meter ging het EPC lampje uit, ESP en bandenspanning bleven aan maar bij de volgende herstart was waren alle lampjes uit.

Ik heb de storing laten uitlezen bij een VW dealer en deze kwam met 2 storingen, 1 met het contact slot en de ander had betrekking tot de gasklepregeleenheid waarbij de overgangsweerstanden in de kabelboom aan de gasklepregeleenheid opnieuw verbonden moet worden en geisoleerd.

De universele dealer waar ik de auto heb gekocht zei breng hem maar hierheen dan regelen wij dit voor je. Ik had nog een aantal punten dus heb de auto weggebracht. Drie dagen later kon ik de auto ophalen waarbij alle punten opgelost zouden zijn. Ik heb de storing hierna niet meer gehad.

Vervolgens heb ik een downpipe laten aanbrengen met racekat en ben bij JD geweest voor een chip op maat. Na het chippen ben ik een stuk gaan rijden. Bij de 2de keer doortrekken gingen 3 de lampen aan. De wagen is daar uitgelezen en er kwam een melding uit die te maken had met de gasklepregeleenheid. De meldingen zijn verwijderd en ik heb daarna in de buurt gereden zonder problemen.

Vervolgens heb ik in de afgelopen maand tot 4 keer toe de een kerstboom op mijn dashboard gehad. Bij het branden van de lampen rijdt de auto nog door. Als ik bij het stoplicht kom of stil sta en ik wil optrekken dan slaat de auto af. Tot nu toe is het opgelost met de motorkap openen, wat aan de kabels zitten van de gasklepregeleenheid en starten. EPC lamp gaat na een paar honder meter uit en de overige lampen blijven aan tot de volgende start.

Ik heb de universele autoboer gebeld en kreeg de zoon van de baas aan de lijn. Mijn verhaal, beklag gedaan en hij heeft op kenteken in het systeem gezocht. Nou alle meldingen die ik had gedaan waren opgelost en stonden in het systeem behalve die van de EPC, ABS en bandenspanning. Ik heb erna de verkoper aan de lijn gehad en die kwam met ja kan gebeuren dat we het over het hoofd hebben gezien, ja breng maar langs. Ik was het daar niet mee eens en wou de VW dealer ernaar laten kijken. Daar had ik meer vertrouwen in, oa omdat als de oplossing vanuit de ELSA het probleem niet verhelpt er een DISS melding aangemaakt moet worden. Bij de VW dealer heb ik aangegeven dat ik te horen heb gekregen (JD) dat de kabelboom vernieuwd is, dit was te zien aan de kleur van de kabels van de regelklepeenheid. Oh meneer als dat gebeurd is dan gaan we die niet vervangen maar zoeken en dat kan aardig in de papieren gaan lopen voor u. Dat was niet het antwoord waar ik naar opzoek was.

Ik rij zaterdag naar VAG om de auto uit te laten lezen en om ernaar te laten kijken. Ik hoop dat VAG techniek de oorzaak kan vinden en ik in de auto kan stappen zonder het gevoel te hebben dan de lampen aanspringen en ik stil naast de weg moet staan. Overigens rijdt de auto prima, het is alleen wachten tot de lampen weer aanspringen.

Ik heb wel een stuk op het VW forum gevonden met iemand met dezelfde meldingen (alleen geen oplossing) :
http://www.vwforum.nl/post1783070.html

Het is een lang verhaal geworden. Heeft iemand misschien een soortgelijk probleem gehad of ken je iemand die het heeft gehad en weet misschien iemand de oplossing voor dit probleem. Ik snap wel dat het erg moeilijk is om het zo te beoordelen maar vandaar dat ik VAG techniek ernaar laat kijken. Vervolgens zal de uitkomst van het onderzoek hier posten.


Grt

D.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door wehoo »

Een storing in een van de modules van je boordcomputersysteem?

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wesdi
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 jul 2011, 20:03
Type auto: Golf MK5 GTI LE 240

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door wesdi »

Hoi,

Ik ben degene waar je naar doorverwijst met die link.
Ik heb dus precies hetzelfde probleem gehad als wat jij bespreekt. Precies dezelfde lampjes gingen branden bij mij.
Bij mij bleef de auto in het begin gewoon normaal doorrijden, maar de laatste keer voordat het probleem verholpen werd begon de auto echt te stotteren en ook het acculampje ging branden en was het echt niet verstandig om er nog mee te rijden.
Soms had ik een aantal maanden geen last en soms wel eens dagelijks. Meestal na een paar keer herstarten en een stukje rijden gingen ze weer uit.
Ik ben in totaal minimaal 5x bij de vw-dealer geweest voor dit probleem. Bij mij hebben ze eerst (tot 2x toe) het contactslot vervangen, maar dit had geen effect.
Uiteindelijk is het probleem bij mij opgelost door de kabelboom te vervangen (gelukkig had ik nog garantie).
Wat ik nog wel wil vermelden is dat nadat de eerste keer de kabelboom is vervangen het probleem is teruggekomen.
Omdat ik al verscheidene malen bij dezelfde vw-dealer was geweest voor dit probleem ben ik toen naar een ander filiaal gegaan van die zelfde VW-dealer. Daar is de auto een dag geweest. Bij het nakijken bleek dat de monteurs die bij het andere filiaal werkten verzuimt hadden om een aantal draden aan elkaar vast te solderen. Deze zaten dus in de kabel een beetje vast gepriegeld met elkaar (dus eigenlijk gewoon los), wat dus bij mij weer tot o.a. het oude probleem leidde. Bij het 2e filiaal zijn de draden wel gesoldeerd met elkaar en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad (ik denk zo'n halfjaar geleden). De auto rijdt weer als een zonnetje.

Ik hoop dat dit je iets helpt. Ik weet hoe het is als zo'n probleem steeds terugkomt bij een auto waar je zuinig op bent.

grt.
Wesdi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Verlengsnoer »

Hi Wesdi,

Dank je wel voor je reply, ik zal dit meenemen bij VagTechniek. Ik hoop ook dat mijn probleem zaterdag wordt opgespeurd en wordt verholpen.

Ik heb er veel info over opgezocht. Kom vaak de gasklep tegen (vuil) of het verhelpen van het probleem door de kabelboom van de gasklepregeleenheid vrij te leggen, isolatie weg te nemen, de afzonderlijke draden verspringend door te knippen en de nieuwe draden met stootverbinding vast te zetten (beschrijving komt ook uit ElsaPro (bewerkingsnummer 24297).

Ik heb een tijd met een een naar gevoel rond gereden. Na een tijd verslijt dat gevoel en ben ik het als het ware vergeten tot opeens de lampen aanspringen. :roll:
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Mackdennis »

Je weet dat ik me helemaal suf heb gezocht en ge brain stormt..
Maar wat wesdi zegt.. Klinkt mij zeker niet verkeert in de oren.

Met andere worden zou ik bij vag techniek vragen.. Of hun die kabels gewoon opnieuw willen na kijken.. Dikke kans dat ze deze bij jou ook niet netjes hebben gesoldeerd!

Zou zo ie zo voor die paar extra centen je gasklep wel laten reinigen..
En opnieuw laten inlezen..

Tja dan heb je toch alles eraan gedaan wat er mogelijk is?!

Contact slot lijkt mij het zeker niet te wezen.. Maar inderdaad als je ergens
Een breukje in een kabbel heb(onderbroken wordt) snap ik wel de melding..

Hou ons op de hoogte! En succes zaterdag.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Mackdennis »

Hmmm mede door jou verhaal, als ik beetje aan die draden rommel doet hij het weer.
En dat in combinatie met het verhaal van wasdi.
Dat de eerste keer draden vervangen ACHTERAF niet goed was gedaan.

Zet ik me geld in op dat bij jou de draden ook niet goed zitten.!
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Verlengsnoer »

Auto gisteren weggebracht naar VAGtechniek.

De storingen zijn uitgelezen en ik ben keurig meerdere malen gebeld om te overleggen wat "we" nou gaan doen. De uitgelezen storingen waren exact gelijk aan de storingen die ook al bij de VW dealer zijn geconstateerd.

Volgens Lucas zou het gezien de storing aan het gasklephuis liggen of aan de kabelboom, welke al eens opnieuw "verbonden" was zoals de ELSA beschrijft. MackDennis en ik hebben eerder het idee dat het aan de kabelboom ligt dan aan het kleppenhuis. Lucas zijn voorkeur ging uit naar het vervangen van de kabelboom ipv deze weer open te leggen en opnieuw te verbinden.

Om mij zelf weer een rit van 130km te besparen heb ik de auto laten staan en is er een kabelboom besteld. Ik zal de wagen in de loop van de week ophalen, mocht het probleem weer voorkomen dan zou de volgende stap zijn op het gasklephuis te vervangen.

De storing van de ESP + Bandenspanning wordt toegewezen aan storing in het contact waarbij het contact slot vervangen dient te worden. Ik durf bijna 100% te stellen dat deze melding opdoet door het alarm wat ik er achteraf in heb laten bouwen. Als de auto te lang van het alarm af is (zeg een minuut) en ik wil deze starten dan gebeurd er niets. Dit is volgens mij het moment dat de storing opgeslagen wordt. Ik dien de auto op het alarm te gooien en te ontgrendelen voor ik de auto weer kan starten. Of dit "normaal" is weet ik niet, maar het is wel door de persoon die het ingebouwd heeft verteld (het betreft een klasse 3 GT serie 800 alarm).

Wordt dus vervolgd.
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Verlengsnoer »

Vandaag de auto opgehaald bij VAGtechniek. De kabelboom is vervangen, de gasklep is opnieuw ingeleerd en de meldingen zijn verwijderd.

Lucas heeft er meer werk aan gehad dan beraamd, in de kosten zijn ze mij tegemoet gekomen, netjes opgelost. Hij heeft veel los moeten halen om de kabels netjes, in de klemmen terug te krijgen. Het was hem opgevallen dat de O-ring bij de intercooler beschadigd was (krijg binnenkort een foto hiervan). Deze is ook vervangen. Dit kon wel eens de oorzaak zijn dat mijn ed30 ondermaats presteerde op de rollerbank. Wat ik wel heb gemerkt is dat de auto veeeeel beter optrekt, ik heb het abt (turbodruk) gevoel terug, of dit door de oring komt weet ik niet, het kan ook zijn dat omdat ik een week niet in de wagen heb gereden en als t ware weer moet wennen aan de power ;-)

Ik ben in ieder geval weer happy op auto gebied....
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Edition30 »

Hé Verlengsnoer, goed nieuws man!

Geeft toch een lekker gevoel als alles klopt aan de auto. Alleen mag je mij nog even vertellen wat een O ring is :?:
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Chris5gti »

die o ring is een rubber afdicht ring wat de verbinding tussen intercooler en de slang wat er op zit afdicht ,zodat er geen druk van de turbo verloren kan gaan .
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Edition30 »

Chris5gti schreef:die o ring is een rubber afdicht ring wat de verbinding tussen intercooler en de slang wat er op zit afdicht ,zodat er geen druk van de turbo verloren kan gaan .
Juist ja en daar verloor je dus kostbare turbodruk door. Helemaal helder. Blijkt toch dat een turbodrukmeter naast "leuk" ook best wel functioneel is!
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Race Eend »

Ik ben vrijwel zeker dat je daardoor iets turbodruk hebt gemist, dit luistert heel nauw.

Je ziet het niet altijd direct terug op de turbodruk meter, de turbo is nog wel in staat om dezelfde druk te behalen, maar de turbo moet daardoor meer toeren maken (wordt heet!) en heeft ook langer nodig om op de druk te komen (minder agressief), dus ik denk dat je nu de oorzaak van je iets achterblijvende ED30 hebt gevonden.

Zo zie je maar dat het soms geen kwaad kan als er veel dingen los moeten, soms kom je dan net een verborgen gebrek tegen, wat je normaal nooit gevonden had als je op het blote oog, even van buiten tegen de slang kijkt.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
wesdi
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 jul 2011, 20:03
Type auto: Golf MK5 GTI LE 240

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door wesdi »

Mooi dat alles opgelost is. Dan zit je toch lekkerder in je auto. (Alhoewel ik in het begin ook nog steeds wantrouwend was, nadat ik al verscheidene keren was terug geweest voor hetzelfde probleem)

grt.
Wesdi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: EPC + ESP + Bandenspanning

Bericht door Verlengsnoer »

Ik ken dat wantrouwende gevoel. Dit had ik namelijk toen ik de wagen terug kreeg van de universele dealer en als ik even de melding niet had gehad. Het was gewoon wachten tot ik weer een kerstboomverlichting had. Kreeg achteraf trouwens te horen dat ze universele dealer er gewoon niets aan heeft gedaan. Lekker 6 mnd bovag garantie.

Na Vag techniek is dat gevoel weg (nieuwe kabelboom). Mocht het weer opduiken dan wordt het verder zoeken maar ik ga ervanuit dat het hiermee opgelost is.
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten