Schade, hoe te handelen?..

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper1978
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:54
Type auto: Golf MK5 GTI DSG

Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Jasper1978 »

Hoi,

24 December is er een auto hard achteruit tegen mijn stilstaande auto gereden, het gevolg :

Afbeelding

Afbeelding

Voorscherm, motorkap gevouwen, bumper, bodemplaat, koplamp, en wie weet meer!

Gelukkig is het 100% dat tegenpartij volledig aansprekelijk is, maar ik wil uiteraard dat mijn auto in de staat terugkeerd zoals voor het ongeval.

Iemand nog tips waar op te letten, en wat te eisen tijdens de afhandeling?...Ik heb nog nooit eerder iets moeten claimen in deze zin..

Alvast bedankt!
MKV GTI DSG Black Magic, Stage 1 270HP/400NM
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door bzb »

De verzekering zal een reparateur aanwijzen, en vaak mag je hem zelf ter reparatie aanbieden bij erkende shade reparateurs, dit is voor elk bedrijf peanuts, meestal regelen hun het met de verzekering en heb je er zelf geen omkijken naar. De tijd dat je een slaatje kan slaan uit een schade is achter ons helaas.

(Gevalletje vrouw achter het stuur?)
Gebruikersavatar
Jasper1978
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:54
Type auto: Golf MK5 GTI DSG

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Jasper1978 »

Ok, maar ik neem aan dat ik dit wel bij een Dealer erkend bedrijf mag laten doen, welke fabrieksvoorschriften aanhouden?
Wel heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld, mijn autoverzekering heeft hier in deze niets mee te maken.

Verder las ik in mijn papieren de auto met originele onderdelen vervangen MOET worden anders vervalt mijn carroseriegarantie.

//
bzb schreef:De verzekering zal een reparateur aanwijzen, en vaak mag je hem zelf ter reparatie aanbieden bij erkende shade reparateurs, dit is voor elk bedrijf peanuts, meestal regelen hun het met de verzekering en heb je er zelf geen omkijken naar. De tijd dat je een slaatje kan slaan uit een schade is achter ons helaas.

(Gevalletje vrouw achter het stuur?)
Yep, Gas bleef hangen zei ze...
MKV GTI DSG Black Magic, Stage 1 270HP/400NM
Gebruikersavatar
Jasper1978
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:54
Type auto: Golf MK5 GTI DSG

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Jasper1978 »

P.S. Ik wil er totaal geen slaatje uit slaan, maar de auto is mijn privebezit, en hard voor gespaard..Laat me dus niet afschepen..
MKV GTI DSG Black Magic, Stage 1 270HP/400NM
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Schippersss »

Let ook even op de ophanging, soms is er na zo klap het een en ander krom of afgebroken aan stuurstang of ophang punt. Was bij mij ex golf ook het geval toen, dus even goed laten checken.
Gebruikersavatar
Jasper1978
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:54
Type auto: Golf MK5 GTI DSG

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Jasper1978 »

Check..
Schippersss schreef:Let ook even op de ophanging, soms is er na zo klap het een en ander krom of afgebroken aan stuurstang of ophang punt. Was bij mij ex golf ook het geval toen, dus even goed laten checken.
MKV GTI DSG Black Magic, Stage 1 270HP/400NM
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door MkVI Nmgn »

Ook de tegenpartij aansprakelijk stellen dat de auto nu minder waard is omdat het een "schade" auto is.
Moet je even melden bij het schade bedrijf waar de auto heen gaat.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door s3. »

MkVI Nmgn schreef:Ook de tegenpartij aansprakelijk stellen dat de auto nu minder waard is omdat het een "schade" auto is.
Moet je even melden bij het schade bedrijf waar de auto heen gaat.
Ben benieuwd wat ze met die claim doen..
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Edition30 »

Zeker geen genoegen nemen met de garage die door de verzekering van de tegenpartij wordt aangewezen. Jou eigendom (auto) is schade toegebracht en daar heb je niet omgevraagd. Jij bepaalt dus waar je auto wordt gemaakt.

Waardedaling van je auto is een moeilijke, je kan het proberen, maar anders wordt het een civiele procedure en betaal je je blauw aan gerechtskosten. En dan met een grote kans dat daar niks uitkomt (behalve de gerechtskosten).
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Jasper1978
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:54
Type auto: Golf MK5 GTI DSG

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Jasper1978 »

De auto staat in ieder geval bij het herstelbedrijf van de dealer, zal verder nog aansturen op :

- Alleen VAG onderdelen, (NIET onderdelen die "gelijk aan origineel zijn"..)
- Certificaat van VW
- Strenge Keuring (Totaal, uitlezen, etc)
- Uitlijnrapport

Verder heb ik in ELSA de marges gevonden, o.a van de naden (4,5mm +/- o,5mm)
Misschien overdreven, maar ik zelf erg precies, en zuinig op mijn auto, verwacht dat ook van de hersteller..

Bedankt de tips tot nu toe!...

Edition30 schreef:Zeker geen genoegen nemen met de garage die door de verzekering van de tegenpartij wordt aangewezen. Jou eigendom (auto) is schade toegebracht en daar heb je niet omgevraagd. Jij bepaalt dus waar je auto wordt gemaakt.

Waardedaling van je auto is een moeilijke, je kan het proberen, maar anders wordt het een civiele procedure en betaal je je blauw aan gerechtskosten. En dan met een grote kans dat daar niks uitkomt (behalve de gerechtskosten).
MKV GTI DSG Black Magic, Stage 1 270HP/400NM
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door s3. »

Edition30 schreef:Zeker geen genoegen nemen met de garage die door de verzekering van de tegenpartij wordt aangewezen. Jou eigendom (auto) is schade toegebracht en daar heb je niet omgevraagd. Jij bepaalt dus waar je auto wordt gemaakt.

Waardedaling van je auto is een moeilijke, je kan het proberen, maar anders wordt het een civiele procedure en betaal je je blauw aan gerechtskosten. En dan met een grote kans dat daar niks uitkomt (behalve de gerechtskosten).
Volgens mij wordt je niet door de verzekering van de tegenpartij naar een bepaalde garage verwezen maar door je eigen verzekering. Dat zie je ook op vergelijkingssites (vrije keuze of aangesloten hersteller).
Gebruikersavatar
Jasper1978
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:54
Type auto: Golf MK5 GTI DSG

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Jasper1978 »

Nou vandaag bij het schadebedrijf langsgeweest, helaas klikte het niet echt met de receptiemedewerker.
Hij zou naar de auto lopen, en een snelle schatting maken.

Ik liep uiteraard met hem mee..

Na een snelle blik concludeerd hij al snel "Dat het goed zou komen".. Nou fijn dan!
Eerste zichtbare schade kwam op ongeveer 2500 euro (Knap, kwam zelf al op 2000 euro aan onderdelen in ETKA)

Moest verder natuurlijk nog wel naar de ophanging gekeken worden.

Mijn vraag of er OEM onderdelen gebruikt worden werd een beetje vaag beantwoord: "Ja deze komen uit dezelfde fabriek.."
???.. Ja oke!, maar deze kunnen nog wel een andere kwaliteitscheck/norm krijgen!
Gaf aan dat ik daar niet meer akkoord ga, en alleen OEM onderdelen accepteer.

In feite (wat niet gezegd is) wil hij de auto repareren op de manier het bedrijf het goed vind, echter IK wil dat er gerepareerd wordt zoals IK dan wil..betaal desnoods bij..

Misschien ben ik para, maar ik het zoals velen hier begrijpen een hobbyobject, en zou willen dat de plaatwerket/spuiter de auto behandeld alsof het zijn eigen auto is (wat natuurlijk nooit gaat gebeuren).

Wordt vervolgd!...
MKV GTI DSG Black Magic, Stage 1 270HP/400NM
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door MkVI Nmgn »

Lekker na ander bedrijf gaan waar ze alleen werken met spullen van origineel Dealer want er is wel degelijk verschil tussen imitatie en origineel, succes met derdere afhandeling.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Schade, hoe te handelen?..

Bericht door Chris5gti »

Bij de meeste verzekeringmaatschapijen kun je zelf de garage kiezen . Bij sommige niet die hebben dan een zogenaamde GROENE polis . Dan ben je verplicht om naar hun bedrijf te gaan . Wat je dan kunt doen is . Ga naar hun bedrijf alleen voor de expertise (kost ongeveer 100 euro ) Dan laat je het geld van de schade op jouw rekening storten . En gaat met dit geld naar de garage wat je zelf wilt . Is iets omslachtiger maar je bent uiteindelijk wel op de plek waar je wil . En een VW dealer is niet altijd de goede keuze . (heb er al veel horor verhalen over gehoord van vrienden ) . Gewoon naar een goed bedrijf gaan waar je zelf goede ervaringen mee hebt .
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten