Deurstrips vervangen en spuiten in kleur

Voor al je body kits, bumpers, spuitwerk aan je in- en exterieur
Plaats reactie
SteveO
Berichten: 139
Lid geworden op: 28 mei 2013, 00:07
Type auto: Golf 5 TDI GT Sport

Deurstrips vervangen en spuiten in kleur

Bericht door SteveO »

Beste leden,

Ik zit eraan te denken om mijn zwarte deurstrips en de 2 strips in de voorbumper in de kleur van mijn auto te hebben.
Nou weet ik dat er een mogelijkheid is om de huidige strips in kleur te krijgen, maar dat hier het één en ander aan voorwerk op dient te gebeuren (primer, schuren, etc.).

Omdat ik hier totaal geen ervaring in heb, kwam ik bij deze Duitse webshop deurstrips en bumperstrips tegen die al geprimed zijn.

Mijn vragen:
Houdt dit in dat ze klaar zijn om in kleur gespoten te worden en eventueel af te werken met blanke lak?
Kan ik dit makkelijk zelf spuiten als ik mijn lakcode in spuitbussen bestel? Tips?
Zijn er verder nog zaken waar ik om moet denken?

Wat mij opvalt is dat de deurgrepen (die nu ook zwart bij mij zijn) niet aangeboden worden. Deze kunnen gelijk gespoten worden zoals ze nu zijn?


Het gaat trouwens om een 5-deurs Golf 5 in de kleur United Grey (LA7T).
SteveO
Berichten: 139
Lid geworden op: 28 mei 2013, 00:07
Type auto: Golf 5 TDI GT Sport

Re: Deurstrips vervangen en spuiten in kleur

Bericht door SteveO »

Inmiddels mijn projectje maar voortgezet. Gisteren de nieuwe stootstrips ontvangen. Netjes glad en geprimed, klaar om overgespoten te worden.

Ik heb het volgende gebruikt:
- Motip Autolak 51125 400ml (LA7T - United Gray VW)
- Motip Transparante lak 400ml (+ 100ml voordeelbusje :mrgreen: )
- Ontvetter en een schone doek
- Electrische kachel om de omgeving op kamertemperatuur te houden.

Uiteraard eerst de omgeving goed afgeplakt, want een garage in United Grey hoeft ook weer niet ;) . Vervolgens de stootstrips goed schoongemaakt en ontvet.
Vervolgens in korte spraybewegingen de kleurlak toegepast, net zolang tot het lak goed verspreid was over de hele strip. Dit 30 minuten laten nadrogen, en vervolgens een laag blanke lak toegepast. Na 1,5 uur een tweede laag blanke lak toegepast. Op het moment van schrijven laat ik dit nu een nachtje drogen allemaal.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Let niet op het korreltje op de linker bumperstrip, dit zit in mijn iPhone camera..)

De deurgrepen van de Golf ga ik later nog doen. Nu eerst binnenkort mijn oude lijsten van de Golf afhalen, en deze erop zetten.
Ik las dat voor de deurlijsten het nog aardig lastig kan zijn om ze eraf te krijgen. En dat er hardnekkige lijmresten achterblijven op het lak. Heeft iemand tips hoe ik deze lijmresten er goed en makkelijk af krijg zonder m'n lak te beschadigen? Ik las al dingen over een zogeheten caramelschijf, maar als er andere manieren zijn hoor ik dit graag!
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: Deurstrips vervangen en spuiten in kleur

Bericht door KnuffelTurk »

Dat ziet er goed uit ben benieuwd hoe het op de wagen eruit gaat zien.
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Gebruikersavatar
Frits@Vrolijk
Berichten: 705
Lid geworden op: 31 jul 2013, 22:50
Type auto: golf 6 Gti

Re: Deurstrips vervangen en spuiten in kleur

Bericht door Frits@Vrolijk »

netjes gedaan hoor je mag trots op jezelf zijn
Mvg Frits
SteveO
Berichten: 139
Lid geworden op: 28 mei 2013, 00:07
Type auto: Golf 5 TDI GT Sport

Re: Deurstrips vervangen en spuiten in kleur

Bericht door SteveO »

Bedankt voor de reacties!
Inmiddels heb ik mijn hele project afgerond en zijn de stootstrips en deurgrepen rondom nu in de kleur van de auto. :D

De volgende ochtend ben ik wezen kijken naar de gedroogde strips en ze zagen er erg goed uit! Nog even met een vochtige doek de strips schoongemaakt. De middag daarop ben ik de oude strips gaan verwijderen. En ook ik kan nu bevestigen dat het echt een pokkewerk is om alle lijmresten er goed af te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik met HG sticker remover (en af en toe met de föhn erop) het beste het lijm eraf dmv een plastic spateltje (krast niet). Af en toe even met een schoon vochtige doek erover heen, omdat je wel met chemicaliën op je lak zit (maar een beetje sticker remover zou normaliter niet je lak moeten aantasten).

Afbeelding

Voor elke strip was ik wel minstens een half uur bezig om de lijmresten eraf te krijgen. Maar het resultaat wat ik ermee bereikte, is erg mooi geworden. Nadat ik de ondergrond van de strips goed heb schoongemaakt en ontvet, kwamen de nieuwe strips erop. Hieronder het resultaat op de linker zijkant.

Afbeelding

Vervolgens ben ik op de voorbumper de strips gaan vervangen. Dit is echter nog geen 5 minuten werk, daar je de strips er zo af klikt door even voorzichtig met een plastic spatel of trim removal tool in de rand te porren. De strip komt dan vanzelf los en dan zou je hem er zo uit kunnen trekken.

Afbeelding

Vervolgens kon de nieuwe strip er zo ingeklikt worden. Wel goed aandrukken om zeker te zijn dat alle clipjes vast zitten.

Afbeelding

Twee dagen later heb ik een start gemaakt om de deurgrepen in kleur te spuiten. Het demonteren van de deurgrepen is even door hebben, maar via deze DIY is het prima gelukt. De volgende zaken wil ik even toelichten:

- Het doorzichtig plastic covertje/sticker die je loshaalt van het gat om bij de torx-schroef te komen zit erg goed vast. Deze heb ik voorzichtig met een stanleymes los kunnen krijgen en na het monteren van de deurgrepen weer vastgezet met een heel klein beetje secondelijm.
- De schroef die in de deur zit om je deurhendel los te krijgen is een T20 torx (kom je bijna in de hele auto tegen), echter was mijn torx draaier bij de voordeuren te dik om in de gat te komen (achterdeuren gingen prima). Hiervoor heb ik moeten zoeken voor een dunnere schroevendraaier waar een T20 op kon. Na goed zoeken had ik gelukkig nog wat liggen.
- Net als het in de DIY wordt uitgelegd, moet je de torx schroef niet volledig los draaien, maar net zo lang losdraaien tot je het vaste deel van de deurgreep eruit kan trekken aan de buitenkant. Als je deze schroef volledig losdraait, is de kans groot dat de schroef in de deur valt en dan mag je je deur uit elkaar halen.. :mrgreen:

Afbeelding

De deurgrepen en vaste deel (slot) liggen er uit. Door middel van schilderstape en boterhamzakjes heb ik de delen afgeplakt die niet gespoten hoeven te worden.

Afbeelding

Na het afplakken heb ik de deurgrepen en vaste delen goed ontvet en vervolgens ingespoten met Motip Plastic Primer (voor kunststof). Dit een kwartier laten intrekken en vervolgens de kleurlak toegepast. Dit een half uur laten drogen en vervolgens nog een laag kleurlak toegepast zodat de lak mooi egaal en strak werd (bij de eerste laag kreeg ik wat vlekken/borreltjes). Dit ook weer een half uur laten drogen en vervolgens een laag blanke lak toegepast. Dit weer een uur tot anderhalf uur laten drogen en vervolgens de 2e laag blanke lak toegepast en dit een nachtje laten drogen.

De volgende ochtend zagen de deurgrepen en vaste delen er prima uit. Even schoongeveegd met een vochtige doek en vervolgens weer gaan monteren door de eerder genoemde DIY achterstevoren te volgen. Deurgrepen en centrale vergrendeling getest, en het totaalresultaat mag er wezen! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg blij met het eindresultaat en ook vrienden en kennissen om mij heen zijn er erg over te spreken. Voor wie dit dus ook wil doen met hun zwarte delen, zou ik het bovenstaande kunnen aanraden! Je zou dan eventueel de kosten kunnen besparen door je huidige stootstrips in kleur te doen, echter zul je dan wel het structuur eruit moeten schuren om het mooi glad te krijgen en behandelen met een goeie primer. Daarnaast zul je de deurstrips voorzichtig en rustig moeten loshalen, anders trekken ze krom. Mocht je jezelf wat voorwerk willen besparen of geen risico's nemen met je huidige strips, dan zou ik nieuwe bestellen die al in primer zitten.
Gebruikersavatar
Frits@Vrolijk
Berichten: 705
Lid geworden op: 31 jul 2013, 22:50
Type auto: golf 6 Gti

Re: Deurstrips vervangen en spuiten in kleur

Bericht door Frits@Vrolijk »

Helemaal gelukt fijn voor je kerel plus 10
Mvg Frits
Plaats reactie

Terug naar “Cosmetische modificaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast