Vraag over vervangen brandstoffilter

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Timvgti »

Ben een beetje bij garages om me heen aan het informeren naar de kosten van de 'grote beurt' waar mijn mk5 GTI aan toe is.
Er staat 102.000km op en hij heeft nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter en remvloeistof nodig volgens onderhoudsschema (bougies, dsg olie, getande riem, etc. zijn 20.000km geleden bij aflevering door VW toen ik hem kocht gelukkig al gedaan).

Ik wil een vast 15.000km/1 jaar interval, dus geen Longlife.
Vorig jaar heb ik een kleine beurt bij VW laten doen voor een nette prijs (105,- euro). Hierbij gebruikten ze Castrol 10W40 olie (bij longlife gebruiken ze 5W30).
Ik wil nu, bij mijn grote beurt liever geen 10W40 olie meer, maar neig meer naar 5W30 of 5W40, daar ik daar veel goeds over lees en wat dunner/beter is bij koude motor.

Los van de nog al varierende prijzen merk ik dat er veel onduidelijkheid is over het brandstoffilter. Bij VW Rotterdam zeiden ze bijv. dat die nooit wordt vervangen en bij een andere vakgarage zeiden ze dat ze dat pas konden bekijken zodra hij op de brug stond.
Ik natuurlijk nu dus even zelf op onderzoek uit:

Rechts onder, vlakbij het rechter achterwiel zie ik weldegelijk een brandstoffilter met drie aansluitingen (in, uit en retour) zitten, dus hij bestaat weldegelijk!
Hier lees ik veel over het vervangen van het filter: http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=90764
Ik lees echter veel onduidelijkheid over verschillende versies qua BAR/druk, te weten 4.0Bar, 6.4Bar en 6.6Bar
Kijkende in ETKA:

(Ik heb een 06-2005 mk5 GTI met AXX blok, maar in Etka enkel even gezocht op jaar)
Zie ik, geselecteerd op 2005 dit:
Afbeelding
Grotere foto: https://dl.dropbox.com/u/21854296/etka2005.png

Selecteer ik bijv 2007, dit:
Afbeelding
Grotere foto: https://dl.dropbox.com/u/21854296/etka2007.png

Zoals je ziet zijn er verschillen.
Welke heb ik nou nodig? Zoals 6Q0 201 051C of 1K0 201 051C of 1K0 201 051K (zoals je bijv in forum leest met 6.6Bar) of ....... ???
Lastig al die plaatjes, jaartallen, verschillen...

P.s.: Als iemand nog een vakkundige/goed geprijsde garage in omgeving Schiedam weet voor bovenstaande onderhoudsbeurt, dan hoor ik het graag.
(In mijn geval was de om de hoek gelegen Seat garage bijv 40 euro duurder dan mijn VW garage, dus daar ben ik weer weg gelopen. Ook heb ik gekeken naar universele garages als garage Zeeuw, maar ik weet niet met welk spul zij werken Bosch/Mann/origineel?... Zij rekenden 250,- euro voor alles met 5W40 olie, echter nog even zonder brandstoffilter gerekend, omdat zij nog niet weten welke benodigd is...)
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Chris5gti »

benzine filter heeft 2 aansluitingen, gewoon mee vervangen . Mijne was na 39.000 km vrij zwart van binnen , en voor die paar euro hoef je het niet te laten . En je kunt ook de originele olie 5w30 van castrol gewoon gebruiken . Ik heb ook de castrol 5w30 erin alleen laat ik hem iedere 15.000 vervangen (vaste interval service laten coderen met vcds) . En ik heb nog nooit een druppel bijgevuld, dus gebruikt echt geen olie en loopt goed ,dus zie ook niet in hoezo er andere olie in zou moeten . Castrol is zowiezo het beste merk als het om olie gaat .
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Timvgti »

Chris bedankt.
Mijne verbruikt ook geen druppel olie hoor. Maar de castrol 10w40 die VW er in doet heb ik liever niet meer. Idd 5w30 of 5w40 zoals jij ook zegt. Ook al doe ik geen longlife.
De brandstof filter heeft echt 3 aansluitingen hoor. Geen twee... Net nog gekeken.
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Chris5gti »

das raar mijne had er maar 2 en ziet uit als de bovenste afbeelding nummer 11/12. Was van Bosch volgens mij .
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Timvgti »

Vandaar dus mijn vraag en de diverse Etka afveeldingen. Mijne heeft er echt 3 en zo ook de meesten die je leest op het Engelse forum. Waar zitten deze verschillen in? Welk bouwjaar / maand / motorcode is jouwe?
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Chris5gti »

mijne is 06-05 AXX origineel NL auto
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Timvgti »

Chris5gti schreef:mijne is 06-05 AXX origineel NL auto
Haha mijne echt identiek hetzelfde! Wat vaag.
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Edition30 »

Het brandstoffilter zat inderdaad net voor het rechter achterwiel. Is dus pas bij mijn auto vervangen (wist niet dat het daar zat).

Ik kom ook uit het westen, maar ik laat het onderhoud doen bij Hans Sloot in Lochem. Is een eindje rijden, (is in een GTI toch geen probleem) maar ik weet tenminste dat mijn GTI in goede handen is.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door KlouxOne »

Ik heb hem laatst nog vervangen. Ik gebruik zelf altijd purflux filters. die van mij heeft 3 aansluitingen. in uit en retour.

als je hem op kenteken besteld/chassisnummer besteld kan het nooit fout gaan. en kan je er vanuit gaan dat het gewoon goed is. een purflux brandstof filter is 2 tientjes
Gebruikersavatar
Tim240
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 mei 2012, 17:20
Type auto: Golf MK5 GTI LE 240

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Tim240 »

Gisteren wilde ik ook mijn filter vervangen. Had netjes op kenteken een nieuwe gehaald. Bij controlle bleek onder mijn auto te zitten: 1k0 201 051C met 6.4 bar. Ik had echter van de dealer gekregen:1k0 201 051k met 6.6 bar.

Ik durfde het niet aan, dus ben terug naar de dealer gegaan, wat bleek: 1k0 201 051C wordt niet meer gemaakt en de 1k0 201 051K is de modeficatie van de 1k0 201 051C. Zo werd mij verteld in ieder geval.

Alleen waarom het verschil in bar? Heeft dit nog ergens voor of nadeel bij?
Golf mk5 GTI, Limited Edition 240, 284pk/406nm
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Spuugemmer »

Er zit een drukregelaar in het filter. deze regelt de lage druk van het brandstofsysteem. en die extra 0,2 bar op het lage druk systeem kan geen kwaad. Dit zal ook geen problemen geven op je regelapparaat. beetje extra druk kan geen kwaad. brandstofdruk heb je nooit te veel :)
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
Tim240
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 mei 2012, 17:20
Type auto: Golf MK5 GTI LE 240

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Tim240 »

Spuugemmer schreef:Er zit een drukregelaar in het filter. deze regelt de lage druk van het brandstofsysteem. en die extra 0,2 bar op het lage druk systeem kan geen kwaad. Dit zal ook geen problemen geven op je regelapparaat. beetje extra druk kan geen kwaad. brandstofdruk heb je nooit te veel :)
Oké.. Haha, dat dacht de fabriek dan vast ook. Het is dus positief voor mijn GTItje in ieder geval.

Dan ga ik hem met een gerust hart eronder zetten :D
Golf mk5 GTI, Limited Edition 240, 284pk/406nm
Gebruikersavatar
Tim240
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 mei 2012, 17:20
Type auto: Golf MK5 GTI LE 240

Re: Vraag over vervangen brandstoffilter

Bericht door Tim240 »

Gisteren het filter vervangen. En heb meteen een tip van flip. Niet het lastige stekkertje met een schroevendraaier los maken zoals op bovenstaand forum staat.

Ik heb zelf de kortte kant van een imbusje op het knopje van het stekkertje gelegd om deze goed te kunnen indrukken en kon hierdoor hem zo met de handen los halen.

Hierdoor veel minder kans op schade.
Golf mk5 GTI, Limited Edition 240, 284pk/406nm
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten