Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kitaco
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 apr 2014, 20:44
Type auto: Golf VII R

Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door Kitaco »

Mij is er altijd verteld dat bij het inrijden van de wagen veel vuil en metaal kan vrijkomen omdat alle onderdelen inslijten op elkaar en dat je daardoor de eerste 1000-1500km wel eens een oliewissel moet hebben. Maar bij de dealer zeiden ze me dat hij na 25000km de eerste keer op onderhoud moet, dit lijkt me wat lang bij het inrijden? of heb ik het verkeerd ?

En heeft er iemand nog tips bij het inrijden? Dit is mijn eerste "nieuwe" wagen.

Alvast bedankt!
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door bzb »

ik heb bij iets van 22.000 een eerste beurt gedaan, dit was mijn eerste auto die ik niet nieuw kocht maar met 8000 op de teller, ik heb nooit na 1500 km de olie vervangen bij me andere auto's, ik heb ook het idee dat motoren al decenia vrij precies zijn en daardoor al vlot inlopen, gewoon niet te gek doen in het begin, en als de motor warm is kan je af en toe echt wel gas geven.
Nick87
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jun 2013, 14:26
Type auto: Golf 7 GTI PFM

Re: Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door Nick87 »

Ik heb bij de mijne de eerste 1500km rustig gereden, af en toe eens goed gas geven wel.
Volgens m'n boordcomputer moet ik op 16000 olie laten verversen en op 30000 eerste groot onderhoud.

Zoals altijd inderdaad de olie minstens 90° laten worden (wel te checken via je boordcomputer, het pijltje op je dashboard is het koelwater en is in no time 90°) voor je begint gas te geven.

Na 4000-5000km had hij wel wat olie verstookt (dus hou dit in het oog) wat blijkbaar wel kan gebeuren in het begin. De laatste 5000km geen druppel meer verstookt.

Het inrijden is al veel besproken maar de concensus is toch dat het met nieuwe wagens nog miniem moet maar om voorzichtig te zijn in het begin wat rustig aan doen, daarna alle remmen los 8-)
Gebruikersavatar
bluetiger
Berichten: 1224
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
Locatie: Lansingerland

Re: Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door bluetiger »

Eerste 1500km rustig aan doen en daarna gewoon opbouwen als je motor op temperatuur is (olie 90graden). Zit nu op 6K en nog geen olie verbruikt. Over 16K oliebeurt en over 20K service.
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door Crokko »

Ik zou persoonlijk na 10k ff de olieversen en een nieuw oliefilter plaatsen.

Elk productie proces laat sporen achter, zo ook het inwerken van de nieuwe onderdelen.
Dus daar meningen verschillen, zou ik kiezen voor;
"Baat het niet, schaadt het niet".
Voor het geld hoef je het niet te laten, lijkt mij.
Afbeelding
Nick87
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jun 2013, 14:26
Type auto: Golf 7 GTI PFM

Re: Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door Nick87 »

Nick87 schreef:Ik heb bij de mijne de eerste 1500km rustig gereden, af en toe eens goed gas geven wel.
Volgens m'n boordcomputer moet ik op 16000 olie laten verversen en op 30000 eerste groot onderhoud.

Zoals altijd inderdaad de olie minstens 90° laten worden (wel te checken via je boordcomputer, het pijltje op je dashboard is het koelwater en is in no time 90°) voor je begint gas te geven.

Na 4000-5000km had hij wel wat olie verstookt (dus hou dit in het oog) wat blijkbaar wel kan gebeuren in het begin. De laatste 5000km geen druppel meer verstookt.

Het inrijden is al veel besproken maar de concensus is toch dat het met nieuwe wagens nog miniem moet maar om voorzichtig te zijn in het begin wat rustig aan doen, daarna alle remmen los 8-)
Kleine noot: Ik zette de start stop weinig af in het begin, denk dat dit misschien heeft bijgedragen tot het olieverbruik aangezien ik veel in de stad rondrij.
Tegenwoordig gaat hij praktisch altijd af.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door yal »

@Nick87 , mijn start/stop staat altijd uit!

Bij de ED35 werd mij specifiek door de Dealer aangeraden de olie na ca. 5000km te verversen.

De mk7 GTI heeft na 5000km ook verse olie en filter gekregen , kwaad kan het zeker niet volgens de dealer!
Er was geen slijpsel te bespeuren in het olie filter.

Olie verbruik heb ik ook niet.

De eerste 1400km ben ik niet harder gegaan dan 140km/h en niet boven de 3000/3500rpm en heb ik heel wisselend gereden.
Geen cruise control gebruikt en geen aanhanger getrokken.
Daarna ben ik stapsgewijs gaan opbouwen tot 6000rpm bij 5000km.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Nick87
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jun 2013, 14:26
Type auto: Golf 7 GTI PFM

Re: Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door Nick87 »

yal schreef:@Nick87 , mijn start/stop staat altijd uit!

Bij de ED35 werd mij specifiek door de Dealer aangeraden de olie na ca. 5000km te verversen.

De mk7 GTI heeft na 5000km ook verse olie en filter gekregen , kwaad kan het zeker niet volgens de dealer!
Er was geen slijpsel te bespeuren in het olie filter.

Olie verbruik heb ik ook niet.

De eerste 1400km ben ik niet harder gegaan dan 140km/h en niet boven de 3000/3500rpm en heb ik heel wisselend gereden.
Geen cruise control gebruikt en geen aanhanger getrokken.
Daarna ben ik stapsgewijs gaan opbouwen tot 6000rpm bij 5000km.
Tsja, eerste keer dat ik het heb. dacht er niet bij na
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Inrijden en eerste onderhoud 7 GTI

Bericht door Erics »

yal schreef:@Nick87 , mijn start/stop staat altijd uit!

Bij de ED35 werd mij specifiek door de Dealer aangeraden de olie na ca. 5000km te verversen.

De mk7 GTI heeft na 5000km ook verse olie en filter gekregen , kwaad kan het zeker niet volgens de dealer!
Er was geen slijpsel te bespeuren in het olie filter.

Olie verbruik heb ik ook niet.

De eerste 1400km ben ik niet harder gegaan dan 140km/h en niet boven de 3000/3500rpm en heb ik heel wisselend gereden.
Geen cruise control gebruikt en geen aanhanger getrokken.
Daarna ben ik stapsgewijs gaan opbouwen tot 6000rpm bij 5000km.
grappig Yal….zo heb ik het ook gedaan! alleen heb ik de olie bij 3000km vervangen. Hij verbruikt geen druppel, ook niet met relatief veel stadsverkeer (nu 12000 km op de teller)
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten