Ratelend geluid bij starten

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

Ik heb de laatste tijd bij een koude start een ratel, de motor draait dan ook heel laag stationair, ook volgens mij op 3 cilinders. Daarna draait de motor weer netjes, wel ruik je daarna een onverbrand of rijk mengsel.

Betreft een Golf 5 GTI, bouwjaar 2009, kilometerstand 66.000.
Gebruikersavatar
Brassertje
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jul 2014, 18:59
Type auto: Golf 6 GTI
Locatie: Zeeland

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Brassertje »

Mmmh brand er geen storings lampje?
Zou hem toch eens uitlezen misschien een sporadisch storing opgeslagen.
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

Nope, geen storingslampje. Vanochtend geen problemen met starten gehad.
Gebruikersavatar
Drazle
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 dec 2013, 11:06
Type auto: Golf MK6 Gti
Locatie: zuid-holland

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Drazle »

Zou als ik jou was vandaag nog je distributieketting na laten kijken. Dikke kans dat daar ieta goed fout meezit. Anders naait je hele blok in elkaar. . :shock:
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3558
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door NICO! »

Drazle schreef:Zou als ik jou was vandaag nog je distributieketting na laten kijken. Dikke kans dat daar ieta goed fout meezit. Anders naait je hele blok in elkaar. . :shock:
+1
Groeten, Nico
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

Drazle schreef:Zou als ik jou was vandaag nog je distributieketting na laten kijken. Dikke kans dat daar ieta goed fout meezit. Anders naait je hele blok in elkaar. . :shock:
Ik heb geen ketting maar een riem, kan het de ketting van de nokkenasversteller zijn?
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Crokko »

Nokkenasketting + spanner zou het kunnen zijn.
Schijnt vaak voor te komen bij de GTi mkV.

klik
Afbeelding
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf88 »

De ketting en spanner zijn bij mijn MKV een tijd geleden ook vervangen ivm een ratelend geluid. Het geluid was hierna dan ook verdwenen. Via onderstaande link kun je zien hoe dit toen gedaan is bij Hans Sloot.

http://golfgtiforum.nl/forum/viewtopic. ... 9&start=75
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

Golf88 schreef:De ketting en spanner zijn bij mijn MKV een tijd geleden ook vervangen ivm een ratelend geluid. Het geluid was hierna dan ook verdwenen. Via onderstaande link kun je zien hoe dit toen gedaan is bij Hans Sloot.

http://golfgtiforum.nl/forum/viewtopic. ... 9&start=75
Had je dit geluid continu? Bij mij draait die werkelijk als een zonnetjes, is af en toe alleen met starten.
Ik heb een afspraak gemaakt bij Jos (Dieverbrug) tijdens mijn vakantie, ook voor de distributieriem te laten vervangen.
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf88 »

Bij mij was het wel continu, maar duidelijk hoorbaar bij het starten. Misschien dat het bij jou nu nog een beginnend probleem is wat van het een op het ander moment een groot probleem kan worden. Het kan zo zijn dat de spanner nu al niet lekker meer werkt. Stel dat hij het op een gegeven moment begeeft dan is het ook in een keer gedaan met je motor. Mijn advies: direct vervangen!
Gebruikersavatar
Brassertje
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jul 2014, 18:59
Type auto: Golf 6 GTI
Locatie: Zeeland

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Brassertje »

Inderdaad snel vervangen, bekend probleem.
Beter "te" vroeg dan "te" laat.
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

Ik heb gisteren nog eens beter geluisterd, het lijkt er eerder op dat de motor gewoon niet goed rond draait. Zou het mogenlijk ook kunnen dat ik te veel bio ethanol bij gemengd heb? Ik heb gisteren de tank vrijwel leeg gereden en alleen v power er in gegooid en vandaag start de auto heel de dag al normaal.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Crokko »

Golf72GTI schreef:Ik heb gisteren nog eens beter geluisterd, het lijkt er eerder op dat de motor gewoon niet goed rond draait. Zou het mogenlijk ook kunnen dat ik te veel bio ethanol bij gemengd heb? Ik heb gisteren de tank vrijwel leeg gereden en alleen v power er in gegooid en vandaag start de auto heel de dag al normaal.
Dat kan zeker.
10% is oke.

Hoeveel liter heb je toegevoegd?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

Nu een aantal dagen verder en geen problemen meer met starten. Normaal doe ik 4 flessen op ongeveer 48 liter. Echter de laatste keer had ik al 240 km gereden en toen de 4 flessen er in gedaan, dus ik denk een mengverhouding van 20%.

Ik merk nu wel een degelijk verschil van vermogen, onderin merk je het niet echt, maar bovenin dus zeg maar boven de 4000 tpm zeker wel.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Crokko »

Als je uiteindelijk op 20% extra bio toevoeging komt, dan is dat echt teveel ja.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

Golf is bij Jos geweest en heeft eigenlijk weinig kunnen ontdekken. Het enige zorgenpuntje was de plunjer van de brandstofpomp, maar achteraf niks aan het handje en preventief vervangen, het lichte tikje wat je hoorde is er nu niet meer.

Distributieriem wordt over 1 a 2 jaar pas vervangen, ziet er goed uit en na ruggespraak tussen Hans (van der Sloot) en Jos het advies om nog niet te vervangen, te weinig kilometers gedraaid in combinatie met de leeftijd van de auto.
Gebruikersavatar
Back@GTI
Berichten: 336
Lid geworden op: 31 jul 2011, 21:12
Type auto: ED35

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Back@GTI »

Dat is goed nieuws. Hopen dat het vals alarm was dat geratel.
Mijn 5 starten ook niet heel lekker met 10% bio in de tank. Hij begon dan niet te ratelen maar sloeg gewoon slecht aan.

Ik vind het wel bijzonder dat je normaal 4 flessen bio toevoegt aan een volle tank en dan opeens 4 flessen aan een halve tank. :shock:
Groeten Michel.


--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door KlouxOne »

Golf72GTI schreef:Golf is bij Jos geweest en heeft eigenlijk weinig kunnen ontdekken. Het enige zorgenpuntje was de plunjer van de brandstofpomp, maar achteraf niks aan het handje en preventief vervangen, het lichte tikje wat je hoorde is er nu niet meer.

Distributieriem wordt over 1 a 2 jaar pas vervangen, ziet er goed uit en na ruggespraak tussen Hans (van der Sloot) en Jos het advies om nog niet te vervangen, te weinig kilometers gedraaid in combinatie met de leeftijd van de auto.
Ik vind het raar dat iemand zoals hans sloot zegt dat je riem gewoon nog kan blijven zitten. Juist bij lange kilometer stand en die leeftijd zou ik de riem vervangen. Dit omdat je eerder kans op uitdroging hebt aangezien je minder rijd. 9 van de 10 keer zie je helemaal niks aan een riem ook niet als hij gedemonteerd is. Aangezien je bio bij je brandstof gooit neem ik aan dat je auto getuned is. Dan zou ik al helemaal je riem er af gooien. Of je het nu doet of over 2 jaar. als je de auto toch nog rijd. Tenzij het financieel natuurlijk niet mogelijk is. De dealer adviseert ook 180.000 km of 5 jaar.

Maar goed. Ik mag toch aannemen dat hans het toch echt wel weet.
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

Back@GTI schreef:Dat is goed nieuws. Hopen dat het vals alarm was dat geratel.
Mijn 5 starten ook niet heel lekker met 10% bio in de tank. Hij begon dan niet te ratelen maar sloeg gewoon slecht aan.

Ik vind het wel bijzonder dat je normaal 4 flessen bio toevoegt aan een volle tank en dan opeens 4 flessen aan een halve tank. :shock:
Kwestie van flessen halen en vergeten deze bij de volle tank er in te gooien en de volgende dag ook vergeten dat je km's gereden hebt. :D :D
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

KlouxOne schreef:
Golf72GTI schreef:Golf is bij Jos geweest en heeft eigenlijk weinig kunnen ontdekken. Het enige zorgenpuntje was de plunjer van de brandstofpomp, maar achteraf niks aan het handje en preventief vervangen, het lichte tikje wat je hoorde is er nu niet meer.

Distributieriem wordt over 1 a 2 jaar pas vervangen, ziet er goed uit en na ruggespraak tussen Hans (van der Sloot) en Jos het advies om nog niet te vervangen, te weinig kilometers gedraaid in combinatie met de leeftijd van de auto.
Ik vind het raar dat iemand zoals hans sloot zegt dat je riem gewoon nog kan blijven zitten. Juist bij lange kilometer stand en die leeftijd zou ik de riem vervangen. Dit omdat je eerder kans op uitdroging hebt aangezien je minder rijd. 9 van de 10 keer zie je helemaal niks aan een riem ook niet als hij gedemonteerd is. Aangezien je bio bij je brandstof gooit neem ik aan dat je auto getuned is. Dan zou ik al helemaal je riem er af gooien. Of je het nu doet of over 2 jaar. als je de auto toch nog rijd. Tenzij het financieel natuurlijk niet mogelijk is. De dealer adviseert ook 180.000 km of 5 jaar.

Maar goed. Ik mag toch aannemen dat hans het toch echt wel weet.
De riem etc zag er goed uit, en Jos weet echt wel wat hij doet. En de VAG dealers houden ook de termijn van 5 jaar allemaal niet aan. Seat bijvoorbeeld houdt nog steeds 180.000 aan, de Skoda houdt 6 jaar aan.

Zijn er dan gevallen bekend waar de riem daadwerkelijk geknapt is.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door wehoo »

Golf72GTI schreef:En de VAG dealers houden ook de termijn van 5 jaar allemaal niet aan.
:?:
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door KlouxOne »

Ik zeg ook niet dat jos niet weet wat hij doet ;) toen ik de riem van mijn vorige auto ( een GTI 5 Ed30 ) liet vervangen heb ik meerdere dealers gebeld. Die zijden allemaal 180.000 of 5 jaar. JD adviseerde toen destijds ook om te riem te vervangen ivm de 110 PK extra. Bovendien geld voor bij iedere VAG riem 5 jaar of een de genoemde KM stand in het boekje. ik zeg niet dat ze gaan knappen. maar slijtage aan een riem zie je nooit of zelfde. tot die breekt ;)

vandaar dat ik het vreemd vind. ik zeg niet dat het niet waar is.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door bzb »

ehm effe kieken, wat heeft de riem aan extra last bij meer pk's?
Gebruikersavatar
Golf72GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jan 2014, 19:40
Type auto: Golf MK5 GTi

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door Golf72GTI »

bzb schreef:ehm effe kieken, wat heeft de riem aan extra last bij meer pk's?
Met deze vraag worstel ik eigenlijk ook. Je zou zeggen dat er door meer vermogen geen extra belasting op de nokkenassen of waterpomp komt. Of vragen de kleppen toch meer kracht door de verhoogde turbodruk, dus misschien door grotere druk in de cilinders.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Ratelend geluid bij starten

Bericht door yal »

bzb schreef:ehm effe kieken, wat heeft de riem aan extra last bij meer pk's?
idd. helemaal nix :mrgreen:
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten