In de Golf 5 en 6 zijn in de loop der tijd verschillende versies Gateways geplaatst.
De gateway zorgt ervoor dat de communicatie tussen alle electronische apparaten via CAN op de juiste wijze kan plaatsvinden. In de loop de tijd zijn er nieuwere 'apparaten' bijgekomen, waaronder nieuwere radio's (rcd310, rns310, rns315, rns510, etc), nieuwere parc distance systemen, achteruitrijcamera, etc.
Om op te juiste wijze te blijven communiceren zijn de gateways ook telkens aangepast/upgedate.
Over de powerdrain:
De RNS310/315/510 gaat bij het uitschakelen van het voertuig in een zogenaamde standbymodus. Als je binnen korte tijd (ik meen iets van 40 minuten) je voertuig weer start, dan start de radio/navi direct weer op en weet hij direct waar je (ook qua plaatsbepaling) gebleven bent.
Als je voertuig langer uitgeschakeld is, dan hoort de radio/navi geheel uit te schakelen om zo niet continu stroom te blijven trekken. Dit signaal hoort hij te krijgen via CAN, dus via de gateway.
De manier 'hoe' er tussen de gateway en de radio/navi gecommuniceerd wordt is afhankelijk van de versie van de gatewat en de versie van de firmware van de radio/navi.
Als die combinatie niet juist is, dan wordt er niet juist gecommuniceerd en wordt de radio/navi dus niet na een bepaalde tijd uitgeschakeld en zodoende loopt je accu leeg...
De versie van jouw gateway kan je checken met vagcom. Je ziet dan een nummer als: 1k0907530 met een letter erachter.
Alle letters ná de letter L zijn nieuw genoeg om correct te communiceren.
Alle Golf's vanaf bouwjaar 2008 hebben een gateway met een L of nieuwer nummer.
Jij hoeft je dus geen zorgen te maken, tenzij je Golf al in 2007 gemaakt was.
Mensen die een oudere gateway hebben, maar toch graag een nieuwe radio/navi als een rns310/315/510/etc willen plaatsen, kunnen drie dingen doen:
1) De Can Gateway updaten door een nieuwe(re) versie te kopen en te installeren. Het kastje zit onder het dashboard en het nieuwe kastje kan geprogrammeerd worden met vagcom (je moet op die manier selecteren welke componenten je in jouw specifieke voertuig hebt).
2) De rns510 is ook uitgebracht in verschillende versies (A, B, C, D, etc) Als je een B versie koopt, dan kan deze correct communiceren met de ouder (<L) gateways, mits de firmware op dat B apparaat niet hoger is dan fw1300.
Versies C en nieuwer hebben standaard al fabrieksaf te nieuwe firmware en communiceren zodoende dus niet juist.
3) Als je een B versie hebt en je wilt toch graag nieuwere firmware (om bijvoorbeeld gebruik te maken van spraakbesturing, pois, snelheidsaanduiding op wegen, snellere werking apparaat, etc.) dan kan je zogenaamde gemodificeerde firmwares installeren. Bijv FW2760 gecombineerd met de oudere 'communicatiescripts richting de gateway, genaamd VUCI, van bijvoorbeeld correct werkende fw1200/fw1300. Deze modified software is gewoon te downloaden en net zo makkelijk op een cdtje te branden als originele firmwares.
Zodoende heb je dus een nieuwe firmware maar kan deze toch correct communiceren met de oudere (<L) gateways.
Hier nog wat engels leesvoer:
http://www.my-gti.com/1101
Ikzelf heb gekozen voor optie 3, daar ik nog een E versie gateway heb. Alles werkt perfect.
Misschien dat ik ook nog (als ik er eentje goedkoop kan vinden) een nieuwere gateway koop en installeer, daar ik nog andere zaken wil installeren, zoals een achteruitrijcamera, mfa+, etc. welke ook nieuwere gateways vereisen.
Hopende je voldoende duidelijke informatie te hebben gegeven.
PS: Nieuwere gateways kunnen áltijd met oudere apparaten blijven communiceren. Dus als je je 'oude' rcd300 terugplaatst kan deze gewoon communiceren met de nieuwe gateway.
(vereist dan wel weer wat vagcom codering, daar je dan weer navi uit moet vinken in de gateway)