Autokrik

Alle gerelateerde Foto's Video's en andere Media items
Plaats reactie
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Autokrik

Bericht door staffpride »

Is dat handig of wa :mrgreen:

Afbeelding

Wel oppassen met scherp gereedschap of steentjes, maar verder lijkt deze Exhaust Air Jack een prima alternatief voor de krik. Je sluit de ballon op de uitlaat van je auto aan en de uitlaatgassen zorgen ervoor dat je auto wordt opgetild. Voor 130 dollar kun je je wiel verwisselen zonder dat je aan een zware mechanische krik moet draaien, wel zo handig als je vaak pech hebt.

bron: nl.gizmodo.com


http://www.detoestandindedans.nl/gadget ... tion=&id=&
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Autokrik

Bericht door KlouxOne »

LOL! lijkt me levens gevaarlijk. straks ligt je gti op zn dakkie! of het ballontje klapt inderdaad als je onder de auto ligt haha.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Autokrik

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:een prima alternatief voor de krik.
Nou........ de ballon-krik, kwam al in de jaren 80 van de vorige eeuw opzetten.
(ik zou zoiets nooit gebruiken)

Stukje uit de handleiding:

Ballonkrik
Instructies voor de veiligheid en het gebruik
1. De ballonkrik heeft een hefvermogen van max. 3 ton. Krik geen zwaardere voertuigen op –
anders bestaat gevaar voor ongevallen!
2. Let erop dat de niet opgekrikte wielen zodanig geblokkeerd moeten worden dat het
opgekrikte voertuig niet kan wegrollen (handrem, wig enz., neem de gebruiksaanwijzing
van het voertuig in acht)
3. Raak geen onderdelen van de uitlaatinstallatie aan – gevaar voor verbranding! Let er vooral
bij het optrekken van de uitlaatadapter op dat u de uitlaat niet aanraakt. Let er op dat de
ballonkrik c.q. de beschermmat niet in contact staat met onderdelen van de uitlaat.
4. De ballonkrik mag niet gebruikt worden om aan of onder het voertuig
reparatiewerkzaamheden, inspecties enz. uit te voeren – gevaar voor ongevallen!
Niet onder het opgekrikte voertuig gaan liggen!
5. Laat het gas uit de ballonkrik zo ontwijken dat u of andere personen het gas niet inademen
– gevaar voor vergiftiging!
6. De toepassing van de ballonkrik is niet toegestaan in gesloten ruimtes – gevaar voor
vergiftiging!
7. Houd tijdens het gebruik van de ballonkrik andere personen op een afstand van het
voertuig.
8. Gebruik de meegeleverde beschermmatten om de ballonkrik niet door puntige of scherpe
voorwerpen op de bodem of aan het voertuig te beschadigen. Het ploffen van de ballon
kan ernstig letsel veroorzaken!
9. De ballonkrik mag niet worden toegepast bij uitlaatinstallaties met dubbele pijp omdat hier
beschadigingen aan de uitlaatinstallaties kunnen worden veroorzaakt.
10. De ballonkrik mag alleen aan uitlaatinstallaties met enkele pijp worden toegepast met een
max. diameter van 65 mm. De toepassing van ovale eindpijpen is toegestaan zolang de
adapter hieraan bevestigd kan worden, bijv. 30 x 60 mm.
Voorbereiding en opkrikken van het voertuig
1. Neem de ballonkrik uit de transporttas en vouw hem open. Leg een van de
beschermmatten op de plaats onder de auto waar deze opgekrikt gaat worden. Plaats dan
de ballonkrik op de beschermmat en op de ballonkrik de tweede beschermmat. Blokkeer
de niet opgekrikte wielen zodanig dat het opgekrikte voertuig niet kan wegrollen (handrem,
wig enz., neem de gebruiksaanwijzing van het voertuig in acht).
2. Plaats de slangadapter in de aansluiting van de ballonkrik en vergrendel deze door naar
rechts te draaien.
3. Zet de uitlaatadapter stevig op de uitlaatpijp.
4. Start de motor en laat deze in de neutrale stand lopen. De uitlaatgassen pompen de
ballonkrik op en deze krikt het voertuig op.
5. Zodra het luchtkussen met gas is gevuld en de juiste werkhoogte heeft bereikt (de wielen
draaien vrij zonder de bodem aan te raken), wordt de uitlaatadapter van de uitlaatpijp
verwijderd. Een automatische terugslagklep voorkomt dat de krik zakt. Schakel de motor
tijdens de volgende montagewerkzaamheden uit.
Voorzichtig!
Het luchtkussen nooit meer dan ca. 80% vullen. Als het kussen te vol wordt, kan dit
een explosie ten gevolg hebben waardoor er gevaar voor letsel ontstaat!
6. Het aflaten gebeurt na het beëindigen van alle montagewerkzaamheden door de
slangadapter op de ballonkruk licht naar links te draaien en de gasvulling gedoseerd te
laten ontwijken. De adapter niet volledig losmaken voor het luchtkussen geleegd is en de
wagen helemaal gedaald is! Het luchtkussen kan plotsklaps ontspannen – gevaar voor
ongevallen!
NL
Bewegen van het voertuig
Bij de toepassing op het terrein of naast de weg bijv. bij sneeuw of modder kan het
voertuig ook met behulp van de ballonkrik ook naar de zijkant of naar voren (achteren)
worden bewogen zodat het weer zelfstandig kan manoeuvreren.
1. Om het voertuig naar links te bewegen, blokkeert u minstens het linker voorwiel, indien
mogelijk ook het rechter zoals in de tekening afgebeeld en plaatst u het volgens de
tekening vlak neergelegde luchtkussen links onder de achterkant van het voertuig. Door
het vullen met gas wordt het voertuig automatisch naar links bewogen.
2. Om het voertuig naar rechts te bewegen, blokkeert u de voorwielen volgens de
onderstaande afbeelding en plaatst u het volgens de tekening vlak neergelegde
luchtkussen rechts onder de achterkant van het voertuig. Door het oppompen wordt het
voertuig naar rechts bewogen.
3. Om het voertuig naar voren te bewegen, hoeven de wielen niet geblokkeerd te worden.
Plaats het volgens de tekening vlak neergelegde luchtkussen loodrecht en in het midden
onder de achterkant van het voertuig. Door het vullen met gas wordt het voertuig
automatisch naar voren bewogen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Autokrik

Bericht door MkVI Nmgn »

Nondeju wat een link ding :D
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Autokrik

Bericht door staffpride »

wehoo schreef: Het luchtkussen nooit meer dan ca. 80% vullen. Als het kussen te vol wordt, kan dit
een explosie ten gevolg hebben waardoor er gevaar voor letsel ontstaat!
BAM!! zone vuurbal jonguh :lol: :lol: :lol:


Nee, ik zou het idd ook niet gebruiken, maar kwam het toevallig tegen :o en moest er toch wel om lachen :mrgreen:
Nog nooit gezien zoiets :lol:
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Autokrik

Bericht door staffpride »

KlouxOne schreef:LOL! lijkt me levens gevaarlijk. straks ligt je gti op zn dakkie!
Kan je er wel goed bij :lol:
MVG EMServices

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Foto / Video / Media Album”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten