Longlife service interval

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
RobR6vs
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 jun 2011, 14:07
Type auto: Golf VI R

Longlife service interval

Bericht door RobR6vs »

Volkswagen claimt dat het longlife service interval bij een gunstige rijstijl 30.000 km bedraagt.

Op het forum kom ik tegen dat RonnyR20 er ca 21.000 km over deed, Rising Blue zat rond de 18.000 km en ik ben er na 17.100 km aan toe.
Ik vraag mij af wat de ervaringen van de anderen forumleden zijn want 30.000 km lijkt wel haast onhaalbaar.

Groet Rob
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Longlife service interval

Bericht door MartijnGTI »

Bij mij kreeg ik na 12.000km al service in beeld, nu moet ik toegeven dat ik best veel korte stukjes rij, 30.000km vind ik wel erg veel.
Gebruikersavatar
RobR6vs
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 jun 2011, 14:07
Type auto: Golf VI R

Re: Longlife service interval

Bericht door RobR6vs »

MartijnGTI schreef:Bij mij kreeg ik na 12.000km al service in beeld, nu moet ik toegeven dat ik best veel korte stukjes rij, 30.000km vind ik wel erg veel.
Hoi Martijn,

Dat is inderdaad wel erg snel :( .
Die 30.000 km is erg veel maar als je een beetje "googled" dan kom je dit, op dealersites, opgegeven getal tegen.
Die 17.000 km van mezelf vind ik tenminste 3.000 km tegenvallen.
Ik dacht dat een moderne auto minstens 20.000 km tot een servicebeurt (of één keer per jaar) zou moeten kunnen halen.
Ze stoppen er ook nog eens extra dure longlife olie in. Tenminste de dealer vraagt de hoofdprijs van meer dan € 20 per liter, op internet bestel je dezelfde olie voor minder dan de helft.

Groet Rob
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Longlife service interval

Bericht door MartijnGTI »

Mijn auto moet volgende week voor APK en beurt maar er komt echt geen long life olie meer in, als het niet per se nodig is. Dat is goedkoper en ik zie mijn rijstijl toch niet veranderen dus ik zal met 12.000-15.000km wel weer voor beurt moeten. Toen ik de auto vorig jaar kocht, ging ik er vanuit dat de volgende beurt met 30.000km pas hoefde te gebeuren, dus de 12.000 valt me ook erg tegen.
Gebruikersavatar
VroemTFSI
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2011, 10:19

Re: Longlife service interval

Bericht door VroemTFSI »

Mijn GTI hield zich keurig aan de intervallen van 30.000 km. Ietsje minder soms, maar het klopte wel aardig. Nu rij ik natuurlijk veel snelwegkilometers en ik denk dat je met veel korte ritjes of stadsverkeer toch wel eerder aan de beurt bent.
En Martijn, als je de link van Wehoo volgt, dan hoeft de longlife echt niet zo duur te zijn.
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Longlife service interval

Bericht door RobvR »

RobR6vs schreef:
MartijnGTI schreef:Bij mij kreeg ik na 12.000km al service in beeld, nu moet ik toegeven dat ik best veel korte stukjes rij, 30.000km vind ik wel erg veel.
Hoi Martijn,

Dat is inderdaad wel erg snel :( .
Die 30.000 km is erg veel maar als je een beetje "googled" dan kom je dit, op dealersites, opgegeven getal tegen.
Die 17.000 km van mezelf vind ik tenminste 3.000 km tegenvallen.
Ik dacht dat een moderne auto minstens 20.000 km tot een servicebeurt (of één keer per jaar) zou moeten kunnen halen.
Ze stoppen er ook nog eens extra dure longlife olie in. Tenminste de dealer vraagt de hoofdprijs van meer dan € 20 per liter, op internet bestel je dezelfde olie voor minder dan de helft.

Groet Rob
Rob, zie http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=33&t=159 over goedkope longlife olie
Groet RobvR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Longlife service interval

Bericht door wehoo »

Veel o.a. Duitse snelwegkilometers (met vrij hoge, indien het verkeer het toestaat, snelheid) met Aral Ultimate 102 en regelmatig oliebijvullen (niet in extreme mate). Ik gebruik gewoon de voorgeschreven longlife-olie. (o.a. te verkrijgen bij DE Kruiberg voor ongeveer 10 euro per literfles (hoeveelheidskorting)).
GTi houdt zich aan de 30.000 km beurt/melding.
(Variabele service-interval is te veranderen naar vaste service-interval d.m.v. VAGCOM)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobR6vs
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 jun 2011, 14:07
Type auto: Golf VI R

Re: Longlife service interval

Bericht door RobR6vs »

RobvR schreef:
RobR6vs schreef:
MartijnGTI schreef:Bij mij kreeg ik na 12.000km al service in beeld, nu moet ik toegeven dat ik best veel korte stukjes rij, 30.000km vind ik wel erg veel.
Hoi Martijn,

Dat is inderdaad wel erg snel :( .
Die 30.000 km is erg veel maar als je een beetje "googled" dan kom je dit, op dealersites, opgegeven getal tegen.
Die 17.000 km van mezelf vind ik tenminste 3.000 km tegenvallen.
Ik dacht dat een moderne auto minstens 20.000 km tot een servicebeurt (of één keer per jaar) zou moeten kunnen halen.
Ze stoppen er ook nog eens extra dure longlife olie in. Tenminste de dealer vraagt de hoofdprijs van meer dan € 20 per liter, op internet bestel je dezelfde olie voor minder dan de helft.

Groet Rob
Rob, zie http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=33&t=159 over goedkope longlife olie
Hoi Rob,

Dat adres ken ik, heb er zelf wat liters besteld om tussentijds wat bij te kunnen vullen. Ik heb nu zo'n driekwart liter op 17.000 km bijgevuld.
Maar om nu bij m'n dealer bij de servicebeurt met 5 flessen via het internet bestelde flessen olie aan te komen zetten, geeft me ook een beetje een lullig gevoel.
Het schijnt overigens wel te gebeuren.

En ja Vroem en Wehoo jullie maken natuurlijk vrij vaak lange ritten. Als je dat niet doet ben je dus kennelijk vrij snel aan de beurt.
De longlife olie lijkt me dan eigenlijk niet erg zinvol en wel duur!?!.

Groet Rob
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Longlife service interval

Bericht door RobvR »

Maar om nu bij m'n dealer bij de servicebeurt met 5 flessen via het internet bestelde flessen olie aan te komen zetten, geeft me ook een beetje een lullig gevoel.
Het schijnt overigens wel te gebeuren.

Groet Rob
Ja, daar heb je gelijk in. Zou ik ook niet doen, en helemaal niet met de beauty die jij onder je achterste hebt :mrgreen:
Groet RobvR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Longlife service interval

Bericht door wehoo »

@RobR6vs.
Bij mijn volgende beurt en dat is binnenkort neem ik (voor de eerste keer) zelf de longlife olie mee. Ben benieuwd hoe de dealer daarop gaat reageren. Het prijsverschil tussen de dealer olie à 26 euro per literfles en mijn inkoop (bij de Kruiberg Olie) à 7,95 per fles is nogal groot.
Met name korte ritten en start/stop situaties zijn bepalend voor de interval service.

(reeds eerder gepost op het AW forum):
Nog iets over long-life service en aanverwante zaken.
Om te beginnen, de benaming “long-life” is verwarrend.
Beter is de benaming variabele onderhoudsinterval, want dat is het eigenlijk.
In tegenstelling tot de vroegere vaste onderhoudsintervallen van 15000 km of 1 X per jaar wordt er bij de variabele intervallen niet alleen rekening gehouden met de gereden afstand en de verstreken tijd, maar ook met belangrijke zaken als bv de motortemperatuur en het aantal starts.
De MAXIMALE service-interval bij long-life benzineauto’s is 30.000 km of 2 jaar.
Let wel, dat is maximaal. Eerder kan dus ook
Iedereen weet dat het rijden van voornamelijk korte afstanden (veel starts) met vrijwel altijd een relatief koude motor de levensduur van olie aanzienlijk verkort.
Het regelapparaat dat de service-interval berekent houdt daar ook rekening mee.
Iemand die z’n auto op bovenstaande manier gebruikt zal dus al (veel) eerder dan de maximale termijn de servicewaarschuwing zien oplichten.

Hoe kun je nu zien of een auto volgens een vast of een variabel (long-life) onderhoudsschema moet worden onderhouden:
Op de kofferruimtebodem of in de reservewielbak is een vierkante witte sticker geplakt.
Op die sticker staat, naast belangrijke informatie als chassisnummer, motornummer, versnellingsbaknummer en kleurcode, ook een heel rijtje codenummers die iets zeggen over eventuele extra optie’s en zaken als bv interieurstoffering e.d.
Een van die coderingen zegt iets over het onderhoudsschema.
QG 1 is de codering voor variabele (of long-life) service
QG 2 of QG 0 is de codering voor (ouderwetse) vaste onderhoudsintervallen.

Als je een QG 2 of een QG 0 auto hebt MOET je je auto volgens dat vaste onderhoudsschema (laten) onderhouden.
Als je een QG 1 auto hebt MAG je je auto onderhouden volgens long-life schema, maar je mag ook het oude vaste schema van iedere 15000 km of 1X per jaar aanhouden.
Als je bv veel korte stukjes rijdt en je service-indicatie gaat al na 16.000 km of na 14 maanden aan, dan heeft long-life service (met gebruik van dure long-life olie) natuurlijk weinig zin.
Als je echter veel lange afstanden rijdt en je service-indicatie gaat pas aan ergens tussen de 25.000 en de 30.000 km, dan spaar je met long-life nogal wat onderhoudsbeurten uit.
Die duurdere olieprijs is dan snel terugverdiend.

Een VW/Audi dealer kan het instrumentenpaneel van een long-life auto “omcoderen” naar vaste onderhoudsintervallen.
Het komt er dus op neer dat iemand met een long-life auto zelf mag kiezen welk schema hij aanhoudt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobR6vs
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 jun 2011, 14:07
Type auto: Golf VI R

Re: Longlife service interval

Bericht door RobR6vs »

Hoi Wehoo,

Bedankt voor de update/info.
Ik ben heel benieuwd hoe je dealer gaat reageren?!?!?! Hou je ons op de hoogte?
Het prijsverschil is natuurlijk krankzinnig, op een servicebeurt is het bijna €100.

Groet Rob
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Longlife service interval

Bericht door JonasV »

Ik ben zelf fan van Castrol olie en de auto gaat binnenkort een keer naar VDU. Ik verwacht dat zij geen Castrol gebruiken dus ik neem dat zelf mee en daar hebben ze maar mee te werken.
Dat deed ik ook met mijn vorige auto bij een Toyota dealer en dat was nooit een probleem, we zullen zien.
Gebruikersavatar
RobR6vs
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 jun 2011, 14:07
Type auto: Golf VI R

Re: Longlife service interval

Bericht door RobR6vs »

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van je dealer :?: :twisted:

Groet Rob
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Longlife service interval

Bericht door wehoo »

JonasV schreef:Ik ben zelf fan van Castrol olie en de auto gaat binnenkort een keer naar VDU. Ik verwacht dat zij geen Castrol gebruiken dus ik neem dat zelf mee en daar hebben ze maar mee te werken.
Dat deed ik ook met mijn vorige auto bij een Toyota dealer en dat was nooit een probleem, we zullen zien.
Ik weet niet of alle VW dealers een gezamenlijk inkoopbeleid hebben, m.a.w. of de olie onder de VW onderdelen lijst valt.
(wordt wel op de rekening opgevoerd met (VW) artikelnummer).
Maar als dat het geval is, gebruiken ze (waarschijnlijk) allemaal Castrol.
De VW dealer waar ik zit, gebruikt Castrol.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobR6vs
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 jun 2011, 14:07
Type auto: Golf VI R

Re: Longlife service interval

Bericht door RobR6vs »

wehoo schreef:
JonasV schreef:Ik ben zelf fan van Castrol olie en de auto gaat binnenkort een keer naar VDU. Ik verwacht dat zij geen Castrol gebruiken dus ik neem dat zelf mee en daar hebben ze maar mee te werken.
Dat deed ik ook met mijn vorige auto bij een Toyota dealer en dat was nooit een probleem, we zullen zien.
Ik weet niet of alle VW dealers een gezamenlijk inkoopbeleid hebben, m.a.w. of de olie onder de VW onderdelen lijst valt.
(wordt wel op de rekening opgevoerd met (VW) artikelnummer).
Maar als dat het geval is, gebruiken ze (waarschijnlijk) allemaal Castrol.
De VW dealer waar ik zit, gebruikt Castrol.
Op die Castrol olie van de Kruiberg zit ook een VW logo (€ 10,81).
En die olie in de grijze flessen puur VW kost bij hun meer dan 1,5 keer zoveel (€16,69).

http://www.dekruibergolie.nl/kruiberg_n ... enoel.html

Maar nog altijd een stuk minder dan de dealer rekent.

Groet Rob
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Longlife service interval

Bericht door wehoo »

@RobR6vs.
De link die jij geeft, gaat naar een andere specificatie olie (0W30).
Maar de grijze flessen 5W30 kosten inderdaad meer.
Mijn dealer gebruikt deze: http://www.dekruibergolie.nl/kruiberg_n ... liter.html
De kleur fles kan ik uiteraard niet zien bij de dealer, maar de specificaties zoals hier op de fles vermeld, staan op mijn rekening.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobR6vs
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 jun 2011, 14:07
Type auto: Golf VI R

Re: Longlife service interval

Bericht door RobR6vs »

wehoo schreef:@RobR6vs.
De link die jij geeft, gaat naar een andere specificatie olie (0W30).
Maar de grijze flessen 5W30 kosten inderdaad meer.
Hoi Wehoo,

Als je een beetje naar beneden scrollt kom je ook die 5W30 tegen hoor :D .

Groet Rob
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Longlife service interval

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik gebruik deze olie

http://www.texacobaltic.eu/en/products/ ... 5w-30.html

en red meestal de 25.000/30.000km

Hier een kleine uitleg

http://www.olyslager-lubricants.nl/Texa ... eID=142343
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 116
Lid geworden op: 14 mei 2011, 22:56

Re: Longlife service interval

Bericht door Herman »

wehoo schreef:
JonasV schreef:Ik ben zelf fan van Castrol olie en de auto gaat binnenkort een keer naar VDU. Ik verwacht dat zij geen Castrol gebruiken dus ik neem dat zelf mee en daar hebben ze maar mee te werken.
Dat deed ik ook met mijn vorige auto bij een Toyota dealer en dat was nooit een probleem, we zullen zien.
Ik weet niet of alle VW dealers een gezamenlijk inkoopbeleid hebben, m.a.w. of de olie onder de VW onderdelen lijst valt.
(wordt wel op de rekening opgevoerd met (VW) artikelnummer).
Maar als dat het geval is, gebruiken ze (waarschijnlijk) allemaal Castrol.
De VW dealer waar ik zit, gebruikt Castrol.
VDU gebruikt Shell Helix Ultra AV-L 5w30. Kreeg van hen het advies om dezelfde olie bij te vullen. Mijn eigen dealer laat weten dat het enkel om de juiste codering gaat (VW 504 00 / 507 00). Heb zelf bij 'dekruiberg' 6 flesjes Shell Helix Ultra Extra besteld.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Longlife service interval

Bericht door Mackdennis »

Kan volgens mij ook dat sevice now zelf resetten.


Of gewoon ff zelf resetten als die over 11.000 service aangeeft.
1. Contact uit en 0.0 indrukken
2. Contact aanzetten (0.0 ingedrukt houden)
3. Min indrukken

Bron vw forum.
Gebruikersavatar
$jonnieTheEagle
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2011, 15:00

Re: Longlife service interval

Bericht door $jonnieTheEagle »

RobR6vs schreef:Volkswagen claimt dat het longlife service interval bij een gunstige rijstijl 30.000 km bedraagt.

Op het forum kom ik tegen dat RonnyR20 er ca 21.000 km over deed, Rising Blue zat rond de 18.000 km en ik ben er na 17.100 km aan toe.
Ik vraag mij af wat de ervaringen van de anderen forumleden zijn want 30.000 km lijkt wel haast onhaalbaar.

Groet Rob
Ik kocht mijn GTI (20.000 km leverings datum 23-07-2010 ) met daarbij een Long Life beurt a 345,00 eurie....,de dealer verzekerde me daar mee 2 jaar rijden of 30.000 km garage vrij.... :) ..,
nu op de datum van 11-07-2011 en 40.197 km een Long Life beurt gahad a 390.00 eurie.... :oops: ...!!!

Hoezo 2 jaar rijden of 30.000 km....... :?

Dus deze Vogel heeft 21.197 km gereden en dan alweer een beurt achter zijn naam.... :( ....!!
De volgende beurt gaat me rond de 650.00 eurie kosten liet de garage weten....... :o

Je rij niet voor niets een GTI........ :lol:

Groet The Eagle
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Longlife service interval

Bericht door wehoo »

@Vogel aka $jonnieTheEagle.
Als je dealer dit zo duidelijk aan jou verzekerde, zou ik hem er aan houden. Misschien neemt ie de kosten voor zijn eigen rekening. :idea:
Maar je weet toch dat een LongLife-beurt (variabele onderhoudsbeurt) van vele factoren afhankelijk is. De een is binnen de 30.000 km aan de beurt terwijl een ander de 30.000 wel haalt.
(en de toezegging van je dealer maakt van die factoren geen onderdeel uit :lol: )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Longlife service interval

Bericht door superdave »

WTF doen ze allemaal bij zo'n beurtje?
€390.-??? €650??
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Longlife service interval

Bericht door Mackdennis »

@ superdave

Denk die van 650e een kleine beurt met distributie is..
390e klinkt als een standaard grote beurt..

Maar dit moet toch goedkoper kunnen?
Mischien weet iemand hier een goed aderesje?

Of kijken of je een monteur bij vw kan aanspreken of die geen zaterdag klussen kan doen?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Longlife service interval

Bericht door wehoo »

Misschien een kleine nuance aanbrengen:
Grote en kleine beurten bestaan bij longlife services niet meer. E.e.a. is afhankelijk van de kilometerstand van de auto. Bougies moeten bijv. 60.000 km mee gaan. Distributieriem (bij VW getande riem) bij een GTi 180.000 km. Olie (een van de duurste punten, los van arbeidsloon), 30.000 km, 4,6ltr à +/- 20,00 euro excl. = (bijna) 100 euro excl. Remvloeistof om de 2 jaar ongeacht km.stand.
Verdere specificaties van de onderhoudsbeurten staan in het serviceplan.

Uiteraard kun je van de longlife service af en krijg je een vaste intervalservice: 15.000 km en 30.000 km.
(dit is dan weer te vergelijken met kleine en grote beurten; waarbij bepaalde onderdelen ook weer kilometerafhankelijk zijn voor vervanging). Omcoderen via vagcom/vcds.

Het duurste is over het algemeen het arbeidsloon.

T.a.v. een alternatief adres: VW garantie (bij nieuwkoop 2 jaar) en mobiliteitsgarantie gelden alleen als het onderhoud is uitgevoerd bij een VW dealer.
(uiteraard ieders eigen keuze).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten