Frequente olie verversing slecht?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Frequente olie verversing slecht?

Bericht door Nikkor27 »

http://www.autoblog.nl/nieuws/lezersvra ... tijd-66306

Check vooral het voorlaatste paragraaf. Veelvuldig olie wisselen is niet zo goed volgens Autoblog...
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Frequente olie verversing slecht?

Bericht door Schippersss »

Hoe hebben hun dat in schuren gedacht dan, olie gaat eerst nog door een olie filter. Inlopen gebeurd toch wel met oude olie of nieuw.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Frequente olie verversing slecht?

Bericht door yal »

Een tijd geleden stond hier een Duits artikel van RonZuid(?) over dat VW adviseert om na ca. 5000km de olie te verversen.
De dealer waar ik de ED35 kocht adviseerde ook de olie te verversen na ca.5000km

De eerste nieuwe auto die ik kocht was een golf III GT TDI (rode I) , die zoop olie vanaf dag 1.
Het nieuwe motorblok zoop geen olie.

Alle andere nieuwe VAG auto's die ik zelf heb ingereden gebruikten geen olie , althans ik hoefde nooit bij te vullen tussen de beurten.
Dat waren : Bora 1,9 TDI (rode DI) eerste beurt na 12.000km , Skoda Octavia 1,8 TSI olie ververst na ca. 5000km , GTI ED 35 olie ververst na ca. 5000km en bij de huidige mk7 GTI olie ververst bij 5000km en peil stond toen op max. (nog steeds :mrgreen: ).

De auto's reed ik rustig in , de eerste 1400-1500km niet boven de 3000/3500 rpm of sneller dan 140km/h.
Zeer onregelmatig rijden/veelvuldig schakelen en geen cruise control gebruiken.

Daarna steeds verder opbouwen tot maximaal bij ca. 5000km , ideaal om af en toe ff naar Duitsland daar kan je rustig een beetje meer toeren maken.

Onze gezinsauto , een Mazda cx-5 gebruikte het eerste jaar geen olie.
Na de eerste beurt en voor de tweede beurt gebruikt deze auto wel wat olie , er moet 0W20 olie in alleen dacht de dealer daar anders over en kiepte er 5W40 in. Met als resultaat een tikkende motor.
Nadat de juiste olie erin gedaan was , was het getik bijna weg soms tikt de motor nog wel na de koude start en gebruikt sindsdien wel wat olie..... :(

Zowel de Bora als ED35 presteerden bovengemiddeld hoog bleek na meting bij JD , de Mazda precies volgens opgave.

Kortom , rustig warm rijden en de nieuwe motor niet teveel belasten en het komt allemaal wel goed.
Olie vroegtijdig verversen heb ik nooit spijt van gehad , of het een positief effect heeft gehad weet ik niet.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Re: Frequente olie verversing slecht?

Bericht door Nikkor27 »

Schippersss schreef:Hoe hebben hun dat in schuren gedacht dan, olie gaat eerst nog door een olie filter. Inlopen gebeurd toch wel met oude olie of nieuw.

Mss hiermee. De scherpere randjes van de tandwielen etc.
De gedachte achter inrijden is het feit dat bewegende onderdelen van de motor op een goede manier op elkaar inslijten. Denk daarbij aan scherpe randjes aan de tandwielen en kleppen, relatief ruwe cilinderwanden en stroeve zuigerveren. Door de eerste paar duizend kilometers rustig aan te doen zou dit optimaal op elkaar inwerken en krijg je op de langere termijn minder last van overmatig olieverbruik en verminderde prestaties.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Frequente olie verversing slecht?

Bericht door Crokko »

Als ik dit lees, verliest hun mening voor mij de geloofwaardigheid.
Geen olie verversen
Wat je ook niet moet doen is voortijdig de olie verversen omdat die vervuild zou zijn door ‘fabricagevuil’. De minuscule metaaldeeltjes die in de olie komen zijn namelijk een perfect polijstmiddel die het inlopen van de motor versnellen. Houdt je dus aan de door de fabrikant opgegeven adviezen en controleer regelmatig het oliepeil.
De olie (smeer- en koelmiddel) wil je niet gebruiken als polijstmiddel. Of liever gezegd schuurmiddel, want hoe grof is het vuil wat vrij kan komen?

Natuurlijk is er een filter, maar ook die moet vervangen worden na vervuiling.

Gewoon geduldig inrijden, altijd een warming up en een cooling down, verse filters en verse olie op zijn tijd.

Dat is mijn mening. ;) :D
Afbeelding
Nick87
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jun 2013, 14:26
Type auto: Golf 7 GTI PFM

Re: Frequente olie verversing slecht?

Bericht door Nick87 »

Mijn boordcomputer geeft aan dat ik pas nieuwe olie nodig heb na 16000km, de eerste 4000-5000km had ik wat olie verstookt.
Laten bijvullen in de garage (was normaal zeiden ze bij nieuwe motor) en op 10000km heb ik nog eens gechecked en geen druppel meer verbruikt.

Heb al ooit ergens gelezen dat olie eigenlijk helemaal niet ververst hoeft te worden, wie zal het zegen.

Ik rij er altijd normaal met en zorg dat ik altijd opwarm tot min 90°. Af en toe eens goed gas geven kan geen kwaad lijkt me, anders kocht ik beter een 1.2 motor
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten