In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
jan
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2014, 20:16
Type auto: golf6 GTI

In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Bericht door jan »

Hoi, ik heb sinds kort een Golf6 GTI uit 2010 met een RNS510 erin. Nu is het zo als ik `s morgens wegrij de navigatie in het begin no fix aangeeft en dan na een tijd pas de satellieten oppakt. Is dit normaal of moet ik gelijk signaal hebben. De GPS antenne is al verplaatst.
jan
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2014, 20:16
Type auto: golf6 GTI

Re: In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Bericht door jan »

Heb vandaag de GPS antenne weer verplaatst deze zit nu boven de radio. Gelijk gaan rijden maar het duurde wel even voor hij het gps signaal oppakte hij gaf al vrij snel aan dat er 10 satellieten beschikbaar waren maar het duurde een tijd voordat hij ze ging oppakken, dit kan er misschien ook aan liggen dat de boel los is geweest. Ik vraag mijn eigen af hoe lang dat het normaal duurt voordat je een goede ontvangst moet hebben (3Dfix). Ga het de komende tijd in de gaten houden.
Kan de ontvangst ook nog liggen aan het merk GPS zender? Ik bedoel zijn er goede en slechte in de handel.
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Bericht door theo »

Heb ook gedoe gehad met ontvangst. Bleek een slechte GPS antenne te zijn.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Bericht door wehoo »

jan schreef:....maar het duurde een tijd voordat hij ze ging oppakken, dit kan er misschien ook aan liggen dat de boel los is geweest. Ik vraag mijn eigen af hoe lang dat het normaal duurt voordat je een goede ontvangst moet hebben (3Dfix)......
Dat heeft er zeker mee te maken, het is de zgn. Time To First Fix. (TTFF). Waarbij (kort gezegd) de ontvanger eerst de satellieten moet zien en hun gegevens moet opslaan. Nadat deze zijn opgeslagen zal de fix-tijd beduidend sneller zijn.

You may encounter a slow start if your GPS has been unused for days or weeks, or has been transported a significant distance while turned off. In these cases, the GPS must update its almanac and ephemeris data and store it in memory. The GPS almanac is a set of data that every GPS satellite transmits, and it includes information about the state (health) of the entire GPS satellite constellation, and coarse data on every satellite's orbit. When a GPS receiver has current almanac data in memory, it can acquire satellite signals and determine initial position more quickly.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
jan
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2014, 20:16
Type auto: golf6 GTI

Re: In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Bericht door jan »

wehoo,

Wat jij dus zegt is dat de data van de satellieten verwerkt moet worden. Ik neem aan dat de RNS510 dit doet. Nu lees je ook berichten dat als de radio niet goed gecodeerd is dit ook nog effecten heeft op de werking van de GPS of is dit maar een fabel.
Heb namelijk als ik de radio aanzet en ik ga naar de GPS-viewer dan zie ik altijd wel gelijk dat er minimaal 8 satellieten beschikbaar zijn maar hij doet er best een tijdje over voordat hij er 3 of 4 pakt voor een goede 3D-fix.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Bericht door wehoo »

Ja de data wordt opgeslagen in de RNS510 (in elke satnav.) Codering van de RNS510 mag geen invloed op het ontvangen van GPS informatie (en fixen) hebben. Als er 8 satellieten worden aangegeven, zou er snel een 3D-fix moeten zijn.
Bij ons ligt de GPS-ontvanger onder de meters en geeft regelmatig 12 satellieten aan. Er moet natuurlijk wel "vrij" zicht naar de hemel zijn. M.a.w. er moeten geen hoge gebouwen naast staan.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
jan
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2014, 20:16
Type auto: golf6 GTI

Re: In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Bericht door jan »

Een update aangaande de gps-ontvangst. Ben met de wagen terug geweest naar de garage en die hebben de gps-antenne vervangen de locatie van de antenne verplaatst. Deze ligt nu achter de meters en de radio heeft een update gehad. Op zich werkt het nu goed alleen het rare is als de auto `s nachts heeft binnen gestaan doet hij er best lang over voor dat de RNS een 3D-fix heeft (5 minuten). Als de auto daarna 9 uur stil heeft gestaan op mijn werk (buiten) dan heeft hij na het opstarten vrijwel gelijk een 3D-fix. Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt. Er wordt mij verteld dat de RNS510 niet het snelste apparaat is om de ontvangst te vinden en dat dit komt doordat de RNS achteraf is ingebouwd. Kan het ook nog verbeteren als je buitenantenne voor de GPS op de auto plaatst.
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: In het begin geen signaal (no fix) RNS510

Bericht door theo »

Die van mij zit in de rechter buitenspiegel (Caddy). Achteraf ingebouwde RNS. Altijd (na vervangen antenne) binnen een paar seconden een fix.
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten