MK3 GTI 8V; start soms slecht; Vermogen verlies bij 4000 RPM
Geplaatst: 18 nov 2014, 21:06
Hallo Mede GTI-weggebruikers,
Ik heb sinds een maandje of 2 nu een VW Golf MK3 GTI 8V. Bouwjaar is 1995 en heb hem gekocht met 107.000 KM op de teller.
Geen idee of dit de originele KM's zijn, maar hij is 6 jaar van iemand geweest die er nauwelijks mee reed.
Nu loop ik alleen tegen 2 probleempjes aan die me toch niet zo zinnen.
1). De motor verliest vermogen bij 4000 toeren. Het maakt niet uit in welke versnelling, hoewel het in zijn 1e en 2e versnelling minder goed is te merken.
Het lijkt wel alsof de injectie weg valt bij 4000 toeren. Het is ook steeds bij 4000 toeren, elke keer hetzelfde punt. Zou dit de injectie kunnen zijn?
Of misschien een bepaalde klep of sensor die niet goed meer werkt? Ik zit er aan te denken om hem eens te laten uitlezen.
2). De auto start afentoe niet goed. Eigenlijk vaker slecht dan goed. Toen ik de auto kocht was de accu volgeladen waarschijnlijk want toen had ik er geen last van. Kort daarna begon het.
Ik heb toen de accu vervangen. Van een 45 AH naar een 62 AH. Dit is misschien sowieso wel wenselijk aanzien ik een redelijke audio installatie heb ingebouwd.
Toen de nieuwe accu erin zat, startte hij weer als een zonnetje. Maar kort daarna begon het weer. Ik heb een paar dagen terug de accu opgeladen tot bijna maximaal. Toen ging het weer even goed maar de laatste paar dagen is het weer drama.
ik zal proberen te beschrijven hoe het dan gaat: de startmotor gaat de eerste paar slagen gewoon mooi rond. dan blijft hij even hangen en gaat daarna weer verder en start hij uiteindelijk wel.
Soms dipt hij ook meerdere malen maar tot nu toe heb ik hem altijd gestart gekregen. Het is ook al een paar keer voorgekomen dat de accu zo erg dipt dat de digitale klok in de auto gereset word. Gek genoeg word de radio dan niet gereset. Puur de klok (MFA weet ik niet, niet gecheckt). Bij de oude accu ook al wel eens een spanningsmeter erop gehad en bij slecht starten, dipte de accu naar 9,2 Volt toe. Dit lijkt me niet echt goed.
Er zit in de auto wel een alarm (afstand bedienbare centrale deurvergrendeling met een startonderbreking). Ik heb geen idee hoeveel stroom dit vreet, maar als het er beter van zou worden kan ik die eruit halen. Verder heb ik al van iemand gehoord dan golfjes vaker last hebben van slecht starten omdat de originele dynamo precies genoeg zou zijn voor een standaard auto. Dus bij een beetje audio installatie of andere gekkigheid, redt hij het dan niet volledig bij de laden.
Qua woon-werk verkeer rijd ik maandags tot vrijdags ongeveer 16 km per dag (8 heen en 8 terug). Dus dat is een kort stukje. In het weekend kom ik vaak wel aan de 100-200 KM. Dus dit zou genoeg moeten zijn om bij de laden maar ik merk weinig verschil. Ook lijkt het alsof hij met vochtig weer slechter start.
UPDATE:
Ik heb sinds een paar dagen er nu een nieuw probleempje bij. Als ik bij een koude motor (het stukje van werk naar huis bijvoorbeeld) het gas intrap, gaan de toeren ineens sneller omhoog dan zou moeten. Dan stagneert het even en gaat weer verder. Een beetje zoals een automaat doorschakelt zeg maar. Als ik dan het gas weer los laat en daar normaal het pedaal intrap gaat het gewoon weer goed. Het gebeurt ook niet elke keer. Geen idee wat dit zou kunnen zijn.
2e Update (19/11/2014):
Het zijn niet de koppelingsplaten. Ik heb het samen met iemand getest die bij een garage werkt. Het probleem is wel dat inhouden. Meestal komt de injectie zo tussen de 2500-3000 toeren erin. Alleen af en toe stottert hij en hapert hij een beetje. Alsof hij inhoud. En structureel, in elke versnelling, houd de motor in bij 4000 toeren. Het zou misschien de lambda sonde of de katalysator kunnen zijn. Hij zou morgen gaan informeren bij de Volkswagen dealer.
Graag zou ik wat advies krijgen wat deze 3 problemen zouden kunnen veroorzaken.
Met vriendelijke GTI groet,
Kevin
Ik heb sinds een maandje of 2 nu een VW Golf MK3 GTI 8V. Bouwjaar is 1995 en heb hem gekocht met 107.000 KM op de teller.
Geen idee of dit de originele KM's zijn, maar hij is 6 jaar van iemand geweest die er nauwelijks mee reed.
Nu loop ik alleen tegen 2 probleempjes aan die me toch niet zo zinnen.
1). De motor verliest vermogen bij 4000 toeren. Het maakt niet uit in welke versnelling, hoewel het in zijn 1e en 2e versnelling minder goed is te merken.
Het lijkt wel alsof de injectie weg valt bij 4000 toeren. Het is ook steeds bij 4000 toeren, elke keer hetzelfde punt. Zou dit de injectie kunnen zijn?
Of misschien een bepaalde klep of sensor die niet goed meer werkt? Ik zit er aan te denken om hem eens te laten uitlezen.
2). De auto start afentoe niet goed. Eigenlijk vaker slecht dan goed. Toen ik de auto kocht was de accu volgeladen waarschijnlijk want toen had ik er geen last van. Kort daarna begon het.
Ik heb toen de accu vervangen. Van een 45 AH naar een 62 AH. Dit is misschien sowieso wel wenselijk aanzien ik een redelijke audio installatie heb ingebouwd.
Toen de nieuwe accu erin zat, startte hij weer als een zonnetje. Maar kort daarna begon het weer. Ik heb een paar dagen terug de accu opgeladen tot bijna maximaal. Toen ging het weer even goed maar de laatste paar dagen is het weer drama.
ik zal proberen te beschrijven hoe het dan gaat: de startmotor gaat de eerste paar slagen gewoon mooi rond. dan blijft hij even hangen en gaat daarna weer verder en start hij uiteindelijk wel.
Soms dipt hij ook meerdere malen maar tot nu toe heb ik hem altijd gestart gekregen. Het is ook al een paar keer voorgekomen dat de accu zo erg dipt dat de digitale klok in de auto gereset word. Gek genoeg word de radio dan niet gereset. Puur de klok (MFA weet ik niet, niet gecheckt). Bij de oude accu ook al wel eens een spanningsmeter erop gehad en bij slecht starten, dipte de accu naar 9,2 Volt toe. Dit lijkt me niet echt goed.
Er zit in de auto wel een alarm (afstand bedienbare centrale deurvergrendeling met een startonderbreking). Ik heb geen idee hoeveel stroom dit vreet, maar als het er beter van zou worden kan ik die eruit halen. Verder heb ik al van iemand gehoord dan golfjes vaker last hebben van slecht starten omdat de originele dynamo precies genoeg zou zijn voor een standaard auto. Dus bij een beetje audio installatie of andere gekkigheid, redt hij het dan niet volledig bij de laden.
Qua woon-werk verkeer rijd ik maandags tot vrijdags ongeveer 16 km per dag (8 heen en 8 terug). Dus dat is een kort stukje. In het weekend kom ik vaak wel aan de 100-200 KM. Dus dit zou genoeg moeten zijn om bij de laden maar ik merk weinig verschil. Ook lijkt het alsof hij met vochtig weer slechter start.
UPDATE:
Ik heb sinds een paar dagen er nu een nieuw probleempje bij. Als ik bij een koude motor (het stukje van werk naar huis bijvoorbeeld) het gas intrap, gaan de toeren ineens sneller omhoog dan zou moeten. Dan stagneert het even en gaat weer verder. Een beetje zoals een automaat doorschakelt zeg maar. Als ik dan het gas weer los laat en daar normaal het pedaal intrap gaat het gewoon weer goed. Het gebeurt ook niet elke keer. Geen idee wat dit zou kunnen zijn.
2e Update (19/11/2014):
Het zijn niet de koppelingsplaten. Ik heb het samen met iemand getest die bij een garage werkt. Het probleem is wel dat inhouden. Meestal komt de injectie zo tussen de 2500-3000 toeren erin. Alleen af en toe stottert hij en hapert hij een beetje. Alsof hij inhoud. En structureel, in elke versnelling, houd de motor in bij 4000 toeren. Het zou misschien de lambda sonde of de katalysator kunnen zijn. Hij zou morgen gaan informeren bij de Volkswagen dealer.
Graag zou ik wat advies krijgen wat deze 3 problemen zouden kunnen veroorzaken.
Met vriendelijke GTI groet,
Kevin