golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door yal »

Weet iemand of er op de 18" Austin wielen sneeuwkettingen passen zonder dat e.e.a. aanloopt in de wielkasten?
Of moet ik dan terug naar 17"?
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Dreier
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2013, 22:24
Type auto: Golf GTI EDITION 240

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door Dreier »

Het aantal inch wat het wiel is heeft geen invloed op je totale diameter van je wiel/band dus een 17" wiel heeft een hogere band dan een 18" bij hetzelfde voertuig.
Anders zou je omtrek snelheid van je wiel niet meer kloppen met je snelheids meter.

Dus alleen een smallere band bied dan een oplossing.

Als jou Gti niet extra verlaagd is moet gewoon kunnen, maar mooie alu wielen blijven meestal niet onbschadigd bij gebruik van sneeuwkettingen.
Gr. Rudy
GOLF V GTI EDITION 240 United Grey, ABT 240 pk/ 305 nm, 240 leder pakket, schuifkanteldak.
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door Schippersss »

Je hebt toch ook van die hoezem voor om de wielen? Dat zou mijn voorkeur hebben.
Gebruikersavatar
bluetiger
Berichten: 1224
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
Locatie: Lansingerland

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door bluetiger »

Ik heb een setje Weissenfels Prestige Clack&Go liggen. Zijn met kunstof bekleed zodat de velgen niet beschadigen. Heb ze gelukkig nog niet nodig gehad.
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Gebruikersavatar
Dreier
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2013, 22:24
Type auto: Golf GTI EDITION 240

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door Dreier »

Ja die zijn er inderdaad, maar die zijn niet in elk land toegestaan .
Ik weet niet precies in welke landen wel.
Gr. Rudy
GOLF V GTI EDITION 240 United Grey, ABT 240 pk/ 305 nm, 240 leder pakket, schuifkanteldak.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door yal »

In Andorra is het vaak verplicht om kettingen te gebruiken en sokken zijn niet toegestaan.

Als ik de auto terug heb zal ik eens kijken in het instructie boekje wat de maximale banden maat mag zijn voor sneeuwkettingen.

@bluetiger , kettingen laten inderdaad sporen achter op de velgen , zelfs met leiding isolatie schuim over de spankabel :(

Ik denk zelf aan een setje Brooklyn 17" wielen met Michelin winterbanden en dan goede kwaliteit kettingen.

Ooit met mijn Golf III GT TDI goedkope kettingen onder de auto gehad , de rechter brak en sloeg zich vast om de aandrijfas.....moest het wiel eraf en dat in een sneeuw storm :D
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
ron.vandijk
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 sep 2011, 17:04

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door ron.vandijk »

VW schrijft als max. bandbreedte 205 voor bij winterbanden en dat is speciaal voor het gebruik met kettingen.
Dat heb ik zelf overigens niet opgevolgd; Borbet BS5 Dark van 8" met Michelins van 225 en daar precies passende kettingen bij.
Adviseer wel om 7,5" als velgbreedte aan te houden, ik verwacht dat sneeuwkettingen mijn velgen zullen beschadigen omdat die aan de buitenzijde in één lijn liggen met de band. Een 7,5" zal iets terugliggen ten opzichte van de buitenflank van de band, wat de kans op beschadigingen minder groot maakt. Mijn Borbets waren vorig jaar niet in 7,5 beschikbaar en dat nadeel heb ik dus voor lief genomen. Tot nu toe, gelukkig!, geen kettingen nodig gehad.
Gebruikersavatar
VroemTFSI
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2011, 10:19

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door VroemTFSI »

Deze discussie of vraag komt elk jaar weer voorbij. Ik heb op mijn GTI meerdere keren de Rud Centrax gebruikt en dat ging ook met 18" prima. Ondanks dat de fabriek beweert dat je geen kettingen kan gebruiken met 18".
MAAR... het gaat alleen met deze:
Afbeelding

De truc is dat de ketting alleen op het loopvlak zit en niet aan de achterzijde. Er is n.l. niet genoeg ruimte tussen de veerpoot en de wang van de band.
Deze kettingen leg je ook nog eens makkelijk om. Het enige wat je moet doen, is één wielbout vervangen voor het montagesysteem van de Centrax. Maggitrax heeft ook zo'n type ketting in het programma.
En met dit systeem zal je ook niet je velgen beschadigen. O ja, ze lopen er niet af, ook als je gekke dingen doet :)
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door yal »

Bedankt voor de reacties.

Aangezien ik twijfel om door te rijden met deze auto heb ik nog even geen zin om een winterbanden set te kopen.

De genoemde alternatieven voor sneeuwkettingen klinken als een goede oplossing :!:
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door Schippersss »

Maatje van me heeft ook zo sneeuwketting set, zoals op de afbeelding. Wel duur setje, meen dik 300 euro toen.
Gebruikersavatar
VroemTFSI
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2011, 10:19

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door VroemTFSI »

Je kan ze ook huren! Als je in 010 woont, even naar Alband.

En misschien wil maatje van Schipperss ze wel uitlenen :)
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door J3R »

Heb bovenstaande door gelezen, maar kan het met standaard sneeuwkettingen op een GTI Performance met een wielset en banden maat 225x40x18?
Of is een 17" set met smallere banden noodzakelijk?
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door ChielED35 »

J3R schreef:Heb bovenstaande door gelezen, maar kan het met standaard sneeuwkettingen op een GTI Performance met een wielset en banden maat 225x40x18?
Of is een 17" set met smallere banden noodzakelijk?
Ligt natuurlijk aan de maat van de sneeuwketting, die heb je in honderden maten. Tuurlijk is er een maat ketting die past bij deze maat velg.
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door J3R »

ChielED35 schreef: 26 nov 2017, 13:00
J3R schreef:Heb bovenstaande door gelezen, maar kan het met standaard sneeuwkettingen op een GTI Performance met een wielset en banden maat 225x40x18?
Of is een 17" set met smallere banden noodzakelijk?
Ligt natuurlijk aan de maat van de sneeuwketting, die heb je in honderden maten. Tuurlijk is er een maat ketting die past bij deze maat velg.
Ja ik begrijp dat er sneeuwkettingen zijn voor deze bandenmaat; maar wat ik graag wil weten is of er in de wielkast van de MK7 GTI Performance voldoende ruimte is (stuur-uitslag, etc), om met standaard sneeuwkettingen te rijden bij bandenmaat 225x40x18; heeft iemand dat daadwerkelijk uitgeprobeerd, of is 17" met een smallere band (205) dan noodzakelijk?
Henniej
Berichten: 1364
Lid geworden op: 29 dec 2016, 10:32

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door Henniej »

Account niet in gebruik! 🤷🏼‍♂️
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door J3R »

Dank voor je link naar Google image, helaas heb ik daar niet zoveel aan. :lol:

Niemand die ervaring heeft met standaard sneeuwkettingen op 225x40x18 en een MK7 GTI performance?
De Pewag kettingen hebben weinig vrije ruimte nodig. Bij selectie van een standaard MK7 staat bij de Pewag servo sport, de maat 225x40x18 en zelfs 19" er wel tussen:

PEWAG SERVO SPORT RSS 74
Artikelnummer: 30137
Spansysteem: automatisch
Beschikbare ruimte: 7 mm
• Sportieve ketting voor auto's met weinig vrije ruimte
• Automatische spanner - naspannen niet meer nodig
• 7 mm gedraaide kettingeinden aan de binnenzijde
http://pewag.nl/Producten/Sneeuwketting ... sport.aspx
Gebruikersavatar
Zluytr
Berichten: 354
Lid geworden op: 30 mei 2017, 12:50
Type auto: MK7 GTI

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door Zluytr »

De eerste reactie slaat de spijker op zn kop!

18/17” maar helemaal niks uit! Het gaat alleen om de breedte van de band.

Daarbij is het niet onbelangrijk of en hoe je auto verlaagd is.

Ik zal overgens gewoon lekker voor steelies kijken! Zo zonde van je velgen.
Ride:
A5 Coupe (F5) 2.0 TFSI quattro (252 PK) S tronic - Daytona Grey


Daily:
’18 T-Roc 1.5 TSI DSG Sport - Indium Grey
Gebruikersavatar
bluetiger
Berichten: 1224
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
Locatie: Lansingerland

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door bluetiger »

Ik heb evt nog een setje sneeuwkettingen staan, moet zeggen dat ik ze nog niet geprobeerd heb. Je mag ze voor een leuk prijsje overnemen. Het gaat om een setje Weissenfels Prestige Clack&Go
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door J3R »

Quote naar de oorspronkelijke vraag:
J3R schreef: 26 nov 2017, 12:36 Heb bovenstaande door gelezen, maar kan het met standaard sneeuwkettingen op een GTI Performance met een wielset en banden maat 225x40x18?
Of is een 17" set met smallere banden noodzakelijk?
Ik ga er maar van uit dat er geen ervaring is met een MK7 GTI performance en "standaard" sneeuwkettingen op 225x40x18.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door yal »

Probeer het uit zou ik zeggen. Ik heb mijn zomerwielen er nog onder liggen maar met de winter banden reeds gemonteerd kun je toch gewoon ff de kettingen omhangen en klein stukje test rijden :?:
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: golf 7 GTI sneeuwkettingen

Bericht door J3R »

yal schreef: 01 dec 2017, 19:00 Probeer het uit zou ik zeggen. Ik heb mijn zomerwielen er nog onder liggen maar met de winter banden reeds gemonteerd kun je toch gewoon ff de kettingen omhangen en klein stukje test rijden :?:
Huidige zomerset is 19" en een eventuele winterset zou 18" of 17" worden; afhankelijk of er dus een standaard sneeuwketting om 225x40x18 past. Daarom vraag ik naar eventuele ervaring met sneeuwkettingen en deze maat 18". Uiteraard had ik dat zelf uitgetest indien mogelijk... :D
En mijn voorkeur gaat uit naar een 18" winterset omdat ik dat prettiger vind rijden.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten