Quiksilver schreef:
Heb het al eerder gepost; de beveiliging van onder andere de Golf 4, 5 en 6 is zo lek als een mandje (google maar op: hack sleutel VAG). Het is niet voor niks dat vooral snelle VW's en Audi's bij bosjes verdwijnen en de rechtmatige eigenaar met een hoop problemen blijft zitten.
Pas bij de Golf 7 lijkt VAG deze hack, na jaren te zijn misbruikt, te hebben hersteld.
Volgens mij moet je iets verder kijken.
Is niet alleen bij vag zo lek als een mandje, is bij alle automerken. Dat er juist veel vag gestolen word, heeft te maken met vraag en aanbod van onderdelen. Er is gewoonweg veel meer te verdienen met het stelen van vag auto's als van andere merken.
En hoe stom het mischien ook klink, we werken hier allemaal aan mee. Want waarom zou je de hoofdprijs betalen voor een rns510, setje xenon, git bumpers, R remmen enz enz als je op marktplaats het voor een schijntje van dat bedrag kan krijgen.
Alle beveiligingen zijn te kraken, en ja als je er 1 hebt gekraakt kom je in allemaal. Zo simpel is het nu eenmaal. Zo werkt het met kraken van de ecu voor tuning ook. En zelfs bij (spel)computers die gemod worden om illegaal spellen te kunnen spelen.
Nu is het voordeel dat spelcomputers tegenwoordig 24/7 internetverbinding hebben en dus steeds beveilinginsupdates krijgen, waardoor de beveiliging dus steeds aangepast wordt en daardoor dus moeilijker te kraken valt (zoals bij je pc thuis, als er een beveiligingslek naar boven komt, komt er een beveilingsupdate die dat gat dicht)
De beveiligingen kunnen beter worden, maar als die gekraakt is wordt er een kastje ontwikkeld die in het circuit voor grof geld verkocht word en voilla je komt in elke auto.
Om elke vw rijder (of wat voor merk dan ook) 1x in de zoveel tijd naar de dealer te laten komen voor beveiligingsupdates lijkt me ook niet echt een optie. Dat is simpelweg veel te duur.
En dan nog, al zou je die beveiliging waterdicht hebben, dan komen ze hem wegtakelen.
Het probleem zit het in feite ook niet echt in de beveiliging, er kan beter wat gedaan worden aan de handel in gestolen onderdelen. Heel marktplaats staat vol met onderdelen waarvan de herkomst onbekend is.
Als ik bij een gerenommeerd bedrijf gebruikte onderdelen koopt, dan staat daar netjes de herkomst bij van het onderdeel (merk, type, bouwjaar, chassisnummer en km stand). Maar goed, je betaald dan ook meer als waar het voor op marktplaats staat.
Problemen moet je bij de bron aanpakken, en helaas is het vaak zo dat de bron vaak degene zijn die het hardst roepen (de consument dus). Want ja waarom zou je meer betalen als het voor veel minder kan?