Steenslag & reparatie?

Stel hier al jullie vragen met betrekking tot het detailen van de auto's. Ook tips en trucs zijn daarnaast welkom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floppie
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 apr 2011, 11:05

Steenslag & reparatie?

Bericht door Floppie »

Op sommige (spatbord)delen en dan met name uiteraard aan de voorkant van mijn auto, is er in de loop van de tijd door steenslag wat schade aan mijn lakwerk ontstaan.
Mijn vraag gaat over de reparatie daarvan.
De dealer maar ook de spuiter zegt dat het alleen kan (en het beste is) om het gehele deel (dus bv. rechter voorspatbord) over te spuiten met navenante kosten. Ook nagevraagd bij zogenaamde "spotrepair"-bedrijven, welke aangeven eigenlijk alleen krassen e.d. weg te kunnen werken. En poetsbedrijven geven aan dat het wel mogelijk is om door herhaaldelijk aan te tippen met lakstift de "schade" op te vullen en dan uiteindelijk te polijsten. Wat is jullie idee/mening daarover?

Ik heb de kleine schades nu idd wel met een lakstift 1x bijgewerkt maar ga zelf niet aan de slag om dat vaker te doe en te polijsten, daar liggen mijn kwaliteiten niet. :oops:
Mocht er iemand van jullie dit willen en (mooi) denken te kunnen repareren, uiteraard tegen vergoeding, hou ik me aanbevolen.
Onderstaand een (sterk vergroot!) stukje schade door steenslag met 1x lakstiftreparatie:

Afbeelding
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Wilcoos »

Lakstift + sateprikker. Dan een aantal keer aantippen. Helemaal weg ga je het nooit krijgen. Let wel dat je met klei oid goed het vuil er vooraf uithaalt.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 116
Lid geworden op: 14 mei 2011, 22:56

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Herman »

Ik heb zelf een paar kleine plekjes bijgestipt en daarna gepolijst, werkt behoorlijk goed moet ik zeggen. Alle overtollige lak wordt daardoor weer weggepolijst waarna enkel op de beschadige plekjes die dieper liggen lak blijft zitten. Feit blijft natuurlijk dat je het op deze manier nooit weer helemaal strak krijgt.
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Verlengsnoer »

Ik ga tussen nu en 2 weken aan de slag met een product dat ik bij carclean heb gevonden. Ik heb ook diverse youtube filmpjes bekeken en heb er goede hoop in dat ik het zo goed als weg krijg....

http://www.carclean.nl/product/Langka/T ... 01056.aspx

Ik zal als ik aan de slag ga wel fotos maken van de stappen die ik ga nemen:
-wassen...kleien...wassen...steenslag plek schoonmaken met alcohol...lakstift..the blok..en dan mothers 3 stappen wax gebeuren eroverheen!
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door GolfL »

Ben benieuwd verlengsnoer!
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Eric H »

Heb wel ergere dingen weg gewerkt zien worden...

Dibbuz en Adrie van Carclean die, als ik het me goed herinner, een zwarte Seat Leon onder handen hebben genomen.
Wagen had ook flinke steenslag...

Eerst putjes opgevuld met lak, vervolgens wetsanden, daarna polijsten en waxen.
Als je het zo leest denk je, ohhhh, das zo gebeurd, maar tis best een heidens karwei waar je goed de tijd voor moet nemen.

Maar het is best goed te doen hoor.
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Gebruikersavatar
JimmyGTI
Berichten: 472
Lid geworden op: 18 mei 2011, 13:55
Type auto: Golf VI GTI

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door JimmyGTI »

@ verlengsnoer,

Ik heb daar ook van gehoord alleen zo te zien gaat dat bij Floppie niet meer lukken, zit namelijk aardig wat lak op..
Ik heb het ook pas gedaan bij mezelf had er alleen nog eens verharder bij zitten, dus dat was kei en kei hard.
Heb toen de vraag gesteld op het forum bij carclean, http://forum.carclean.nl/cc_postst11697 ... t-bij.aspx

Dat 3m schuurblokje met schuurpapier heb ik dus besteld in dit werkte goed, heb het eerst geschuurd en daarna weer gepolijst..
Gr Jimmy.

GTI VI DSG /Carbon Steel crey/ Milltek downpipe / Milltek Cat-Back (GT100, Non resonated) / DVX Performance Stage 3+, K04 / CTS intercooler / CTS Cold Air Intake / HPFP / 380 PK - 490 nm
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Verlengsnoer »

Hi Jimmy,

Dank je wel! ik heb het stuk op carclean doorgelezen en zal dit voor ik ga beginnen nog eens aandachtig doen! De spullen zijn in iedergeval vandaag afgeleverd! Ik denk dat ik niet hoef te schuren aangezien ik nog geen opgedroogd verf in mijn steenslag heb zitten...Helaas de komende week geen tijd maar mijn handen jeuken om te beginnen!

Zal mijn bevindingen en genomen stappen hier posten!
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door KlouxOne »

Mochten jullie nou veel van die schijfjes over hebben. aangezien er 100 in een pakje zitten als ik het zo lees op carclean.

wil ik er wel en aantal overnemen. aangezien ik er bijna doorheen ben. ik hoor het wel
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3556
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door NICO! »

Heel binnenkort een leuk nieuwtje over Carclean en dit forum........even afwachten.
Groeten, Nico
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door GolfL »

Ik ruik een sponsorschap :P
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Eric H »

Ik gok een detaildagje bij Tim en kornuiten.
( Tim was zelf ook aardig VAG minded.....weet niet of dat nog zo is trouwens )
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Verlengsnoer »

[quote="Eric H"]Ik gok een detaildagje bij Tim en kornuitenquote]

+2

Afbeelding
Gebruikersavatar
JimmyGTI
Berichten: 472
Lid geworden op: 18 mei 2011, 13:55
Type auto: Golf VI GTI

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door JimmyGTI »

@ verlengsnoer,

graag gedaan. bij mij is het daar aardig goed mee gelukt, het is alleen jammer dat je er 100 tegelijk moet bestellen, zijn nogal prijzig ook:P
maja nou kan ik wel de rest van men leven vooruit haha..
Gr Jimmy.

GTI VI DSG /Carbon Steel crey/ Milltek downpipe / Milltek Cat-Back (GT100, Non resonated) / DVX Performance Stage 3+, K04 / CTS intercooler / CTS Cold Air Intake / HPFP / 380 PK - 490 nm
Gebruikersavatar
240
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:13

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door 240 »

Heb een steenslag weg gewerkt met:

Afbeelding

:oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Eric H »

hahahahahahahahahahahahahha,

Die gebruikte ik bij mijn vorige auto om de verweerde wisserarmen weer zwart te maken.....
( daar was voor een deel de coating afgesprongen, dus was deels het aluminium te zien )
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Verlengsnoer »

Zo.....

Ben eindelijk begonnen met operatie "steenslag".
Benodigdheden:
Verf in de kleur van de wagen, de blob eliminator & gedenaturiseerd alcohol.

Poging 1:
Een steenslag put aangetipt met de kwast die bij het potje verf zat. Twee uur laten drogen (volgens de verpakking 2 tot 24 uur laten drogen) en hierna met de blob eroverheen gegaan.
Resultaat 1:
Ondanks het geringe beetje blob eliminator trok ik alle verf uit de steenslag put.

Poging 2:
Steenslag put aangeaangetipt met de kwast die bij het potje verf zat. Zes uur laten drogen en hierna met de blob "afgenomen"
Resultaat 2:
Grrr. Weer alle verf opgenomen in mijn doek waar ik echt maar een beetje blob op heb gesmeerd.

Poging 3:
Op de auto van mijn vrouw (ook zwart) zit een redelijk diepe kras op haar tankdop. Deze aangestipt en 12 uur laten drogen. Ook dit keer zat al het verf binnen 8 seconde wrijven (10 tot 15 aanbevolen) in mijn doek.

Poging 4:
Vanavond de tankdop gedaan + meteen een stuk of 16 putjes in mijn voorgril meegenomen. Dit keer ga ik het 24 uur laten drogen :-)

Ik moet zeggen dat alleen het aanstippen van de steenslag putjes op mijn voorgril al een hele verbetering is. Je ziet het haast niet, steenslag viel op en nu zie je het niet. De blob zou de "blaasjes" egaal moeten maken. Ik heb trouwens wel elke keer bij het aanstippen gezorgd dat er geen druppel op de kwast zat, goed aan de binnen rand van het flesje afvegen. Dit om geen bulten te maken op de plek waar steenslag zat...

Wordt vervolgd....
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Mackdennis »

En en en is het nu wel gelukt met die blob, verlengsnoer?
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Steenslag & reparatie?

Bericht door Verlengsnoer »

Ja in de zin dat het wat ik aangestipt heb weghaald. Op de tankdop is toch wat wit zitbaar van de kras. Het viel minder op zonder dat ik er over heen ging met de blob. Ik heb hem dus weer aangestipt.

Ik laat het lekker zo...Op mijn voorgril vind ik het aanstippen aardig gelukt, heel dun gedaan en geen blaasjes...vaste hand is wel pre...

Met je neus erop gedrukt zie je het natuurlijk. wie weet ooit met wat commandant eroverheen om het wat egaler te krijgen...
Plaats reactie

Terug naar “Detailing Exterieur en Interieur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten