Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Edition 30 75
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2017, 15:55
Type auto: Golf 5 GTI ED 30

Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Edition 30 75 »

Beste leden van de gti forum,

Sinds maart dit jaar ben ik de eigenaar van golf gti edition 30. Nu zit ik met problemen waarmee jullie mij mischien kunnen helpen. Ten eerste komt er een ratelend geluid(vermoed uit de turbo) als de auto warm is gelopen. Dit is ongeveer na 10 min rijden. Het is een heel irriterend geluid en goed hoorbaar zowel in als buiten de auto. De turboslangen zijn door een monteur nagekeken en die zaten goed dicht. Na het uitlezen kwamen we uit op de volgense storingen
P2261 turbo supercharger bypassklep mechanisch. Itermitterend

P0100 luchtmassa of luchtvolume circuit storing
Intermitterend.

Het tweede probleem is dat de dumpvalve sinds 2 weken minder afblaast met een apart geluidje wat moeilijk te beschrijven is. De dumpvalve zat er al op toen ik hem had gekocht en stage 1 gechipt bij JD. De auto is verder standaard. 

Heb zelf erg weinig verstand van autos en zou graag willen weten wat ik het beste kan doen of door wie ik het beste geholpen kan worden. Alle tips zijn welkom..

Alvast bedankt!
Mike R20
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2017, 16:01
Type auto: Audi a3 335 pk

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Mike R20 »

Ik heb de laatste tijd al meerdere gti's met hetzelfde probleem gehad,daarbij was het de as van de wastegate die ruim geworden was en erg ratelde,zou ook verklaren waarom hij minder afblaast want door de ruimte op de as sluit de wastegate niet meer goed af en verlies je continue turbodruk dus heeft hij ook minder druk om af te blazen!kan je redelijk makkelijk checken als je auto op een brug staat!zou dit alleen doen bij een koude motor want anders verbrand je je aan de turbo!aan de achterkant van het blok even aan de wastegate voelen of het stangetje wat de turbo ingaat ruimte heeft!vaak kun je het ook zien dat het stangetje scheef in het gat staat zeg maar!
A3 2.0 axx 335 pk 442nm
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door MK5GTI08 »

Mike R20 schreef: 13 jul 2017, 23:03 Ik heb de laatste tijd al meerdere gti's met hetzelfde probleem gehad,daarbij was het de as van de wastegate die ruim geworden was en erg ratelde,zou ook verklaren waarom hij minder afblaast want door de ruimte op de as sluit de wastegate niet meer goed af en verlies je continue turbodruk dus heeft hij ook minder druk om af te blazen!kan je redelijk makkelijk checken als je auto op een brug staat!zou dit alleen doen bij een koude motor want anders verbrand je je aan de turbo!aan de achterkant van het blok even aan de wastegate voelen of het stangetje wat de turbo ingaat ruimte heeft!vaak kun je het ook zien dat het stangetje scheef in het gat staat zeg maar!

Dit dus. Je kan inderdaad je wastegate controleren dmv het stangetje aan de achterkant. Denk alleen niet dat je hier veel aan gaat voelen omdat deze strak afgesteld staan. Mocht de wastegate vacuüm worden aangestuurd even onderdrukpompie eraan. Gebeurt er niets, dan hoop ik dat je de wastegate los kan bestellen anders kost het je een turbo..
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
Mike R20
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2017, 16:01
Type auto: Audi a3 335 pk

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Mike R20 »

Bij de gti's die langskwamen in de garage met dit ratel geluid kon je het wel degelijk goed voelen hoor want daar zat echt veel ruimte op,ik heb bij beide een nieuwe turbo moeten monteren omdat de wastegate niet los te krijgen was!
A3 2.0 axx 335 pk 442nm
Mike R20
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2017, 16:01
Type auto: Audi a3 335 pk

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Mike R20 »

Ik heb geen idee welke turbo er op een edition 30 zit maar ik heb nog een goede turbo k03 van een axx blok liggen en ook nog een k04 van een cdl r blok,mocht het er 1 van die zijn zijn ze te koop!
A3 2.0 axx 335 pk 442nm
Edition 30 75
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2017, 15:55
Type auto: Golf 5 GTI ED 30

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Edition 30 75 »

Ik rij al ruim een half jaar rond met een ratelend geluid... verder geen mankementen. Loopt stationair goed en trekt ook goed door. Alleen als die warm gelopen is en je vol gas gaat komt er een ratelende geluid. Dus als ik het goed heb begrepen mag ik hopen om de wastegate los te krijgen en vervangen en anders kost het mij een nieuwe turbo? Hoe hoog liggen de kosten ongeveer van een nieuwe turno? De auto kan maandag pas de brug op..
Mike R20
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2017, 16:01
Type auto: Audi a3 335 pk

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Mike R20 »

Ja ik vermoed dat dat het is!die andere gti's hadden hetzelfde geratel als hij goed warm was!en wat het kost is lastig te zeggen omdat ik niet weet wat voor turbo erop zit!is een edition 30 voor wielaangrdreven of 4 wiel?
A3 2.0 axx 335 pk 442nm
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door MK5GTI08 »

Ed30 is voorwiel. Wastegate is niet los te krijgen. Wordt dus een nieuwe turbo. Houd rekening met minimaal 1000 euro voor een gloednieuwe.
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door NielsED30 »

Mike R20 schreef: 14 jul 2017, 17:03 Ja ik vermoed dat dat het is!die andere gti's hadden hetzelfde geratel als hij goed warm was!en wat het kost is lastig te zeggen omdat ik niet weet wat voor turbo erop zit!is een edition 30 voor wielaangrdreven of 4 wiel?
ED30 is voorwiel aangedreven en heeft een K04 turbo standaard.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Mike R20
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2017, 16:01
Type auto: Audi a3 335 pk

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Mike R20 »

Okeej is die k04 van een edition 30 hetzelfde als de k04 van een golf 6r?want dan heb ik er nog een liggen met 46000 km erop!zit nog op het blok maar ligt er zo af!
A3 2.0 axx 335 pk 442nm
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door NielsED30 »

Mike R20 schreef: 14 jul 2017, 19:29 Okeej is die k04 van een edition 30 hetzelfde als de k04 van een golf 6r?want dan heb ik er nog een liggen met 46000 km erop!zit nog op het blok maar ligt er zo af!
Jazeker is die hetzelfde, sterker nog, de hele motor is hetzelfde.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Edition 30 75
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2017, 15:55
Type auto: Golf 5 GTI ED 30

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Edition 30 75 »

Omdat de auto maandag pas bekeken kan worden ben ik op marktplaats gaan kijken naar een wastegate. Deze worden wel los verkocht.. welke wastegate past er op een k04 turbo? Als ik alleen deze hoef te vervangen scheelt dat natuurlijk een hoop geld :D
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door NielsED30 »

Edition 30 75 schreef: 15 jul 2017, 20:02 Omdat de auto maandag pas bekeken kan worden ben ik op marktplaats gaan kijken naar een wastegate. Deze worden wel los verkocht.. welke wastegate past er op een k04 turbo? Als ik alleen deze hoef te vervangen scheelt dat natuurlijk een hoop geld :D
Ik zou niet zomaar een willekeurige wastegate erop gaat zetten. Als je er een op zet die veel strakker is ga je dalijk je turbo overboosten en is die alsnog kapot. Er is voor de Golf 6 GTI een klemmetje welke je op het asje van de wastegate kan klikken, voor eenzelfde probleem. Klemmetje kost 20 euro, maar die drukt het stangetje van de wastegate tegen het asje aan, waardoor de rammel weg is.

Ik heb geen idee of het past, maar het is misschien een optie om te proberen.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Bluepower
Berichten: 464
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:25
Type auto: 2010 Audi TTS

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Bluepower »

En anders een verstelbare WG van Forge plaatsen: https://www.forgemotorsport.com/Audi_VW ... --103.html
Edition 30 75
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2017, 15:55
Type auto: Golf 5 GTI ED 30

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Edition 30 75 »

Jongens het probleem is opgelost dankzij een klipje wat niels ook vermeldde. Ik heb hem via aliexpress besteld voor 16 euro. Bedankt voor jullie hulp en info!
Mike R20
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2017, 16:01
Type auto: Audi a3 335 pk

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Mike R20 »

Blaast je dumpvalve nu ook weer meer af dan?of is alleen de ratel verholpen?
A3 2.0 axx 335 pk 442nm
Edition 30 75
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2017, 15:55
Type auto: Golf 5 GTI ED 30

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Edition 30 75 »

Nee alleen het ratelende geluid is weg echter moet er nog naar de dumpvalve gekeken worden.. De garages waar ik hiervoor langs ben geweest waren er niet bekend mee, wellicht weten jullie een garage of iemand die me ermee kan helpen? Het liefst in Overijssel :) groetjes
Mike R20
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2017, 16:01
Type auto: Audi a3 335 pk

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Mike R20 »

Dan ben ik bang dat je nogsteeds druk verlies hebt via de wastegate,dat klemmetje zet namelijk wel druk op het stangetje zodat deze niet meer rammelt,maar het verhelpt niet dat de wastegate niet meer afdicht!ik hoop dat ik het mis heb en dat je dv gewoon lekt of iets dergerlijks,is dat nog de orginele trouwends?
Aan een garage kan ik je niet helpen,ik zit aan de andere kant van het land!
Groeten
A3 2.0 axx 335 pk 442nm
Mike R20
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2017, 16:01
Type auto: Audi a3 335 pk

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Mike R20 »

O sorry even vergeten dat je een dumpvalve had,dus dat van is t nog de orginele gaat niet op
A3 2.0 axx 335 pk 442nm
Siebeltie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2020, 18:57

Re: Ratelend geluid Turbo en probleem met dumpvalve

Bericht door Siebeltie »

Goedendag,

Ik heb sinds gister een GTI van 2007, BWA motor. Rijdt en loopt super, echter bij gas dicht doen ratelt hij achter/onder de motor. Bij belasting, volle belasting en stationair hoor je niks.

Zoals aangegeven aan de achterkant van de motor onderaan. Volgensmij komt het bij de turbo weg, als ik hem op de brug zet en gas geef is het daar erg goed te horen. Een heel snel snerpend rateltje. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop dat iemand kan helpen, bvd.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 29 gasten