Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
johnnyS
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:37
Type auto: Golf Mk5 GTI

Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Bericht door johnnyS »

Dag forumgebruikers,

Een vraagje m.b.t. een CAI (cold air intake) aka een open lucht filter (met cone) voor een Golf 5 GTI TFSI 2006.

Ik heb wat research hierover gedaan en de reacties hierover zijn zeer verdeeld, mensen praten over vermogenswinst door de pure koude lucht, en de ander praat over vermogensverlies i.v.m. warme lucht van de motor die naar de cone gaat. Ik heb verscheidene forumposts afgestruind en ik blijf met een soort 50/50 gevoel zitten van zou ik het doen of niet. Graag vraag ik om de expertise van kenners op dit forum die mij misschien wat meer wegwijs kunnen maken hierover.

Met de vraag: Als hier ook een heatshield om de cone heen zit voorin de motor, of dit niet tot vermogensverlies lijd. Vermogenswinst gaat het me niet om, het gaat me om het geluid en de looks ervan, maar als dit vermogensverlies oplevert zie ik er natuurlijk van af.

Waar ik nu naar zit te kijken zijn een K&N Typhoon en een Ram Air open air intake, links:

https://www.knfilters.com/69-9503tfk-pe ... ake-system

https://www.ramair-filters.co.uk/shop/a ... -scirocco/

Iemand die dus hierover mij wat meer kan vertellen dat als het op de manier die aangegeven staat (met het hitteschild etc.) geinstalleerd word, dat dit dan goed komt en geen vermogensverlies oplevert?



Sander
Mirage23
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jul 2019, 07:26
Type auto: GOLF MKV GTI

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Bericht door Mirage23 »

Lees mee...
Gebruikersavatar
John
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 feb 2015, 21:28
Type auto: Golf MK7 GTI
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Bericht door John »

Die luchtfilters zuigen idd de warme lucht van de motor aan wat dus vermogensverlies geeft.
Je kunt beter voor zoiets als dit gaan: http://goapr.jp/products/intake_carbonio_20tfsi.html
Dat zuigt altijd direct koude lucht aan wat dus weer vermogenswinst geeft.
Niet dat je veel zal merken kwa vermogenswinst maar je merkt wel dat de motor iets beter oppakt.
Baarlo '97..'98
Worthersee '06.'07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'17.'18.'19
Wolfsburg '08.'13
Edition38 '07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'18.'19
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Bericht door Edition30 »

Het beste kan je een systeem nemen die ook het filter vervangt. Standaard zit deze in de motorbehuizing en die zorgt voor een vernauwing. Dus een systeem van bijvoorbeeld HFI: https://www.24tuned.nl/catalogsearch/re ... ake+golf+v
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Aadjoh
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 jul 2015, 16:21
Type auto: golf 5 gti

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Bericht door Aadjoh »

Ik heb een Ramair systeem. Bevalt prima.
Niet doordat het aantal PK's ineens enorm is toegenomen maar vooral door het geluid.
Buiten dat blijftie prima op temperatuur. Niks geen te warm.
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Bericht door ferry »

Jij kijkt naar je koelvloeistof meter en denkt dat het daar in zit. Uiteraard blijft je auto op temperatuur en word die niet te warm. Echter heeft het daar helemaal niets mee te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
johnnyS
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:37
Type auto: Golf Mk5 GTI

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Bericht door johnnyS »

Bedankt voor de reacties in ieder geval, het duurde een paar dagen voordat er een antwoord op kwam en had ondertussen toch de gok genomen om een K&N Typhoon erop te zetten, so far so good, maar ik hou de reacties die ik hier las in acht, als ik wel vermogensverlies zou gaan merken, zou ik dit luchtfilter er gelijk afhalen en de stock variant er weer op zetten of misschien die carbonio uiteindelijk kiezen. Heb in ieder geval een hitteschild erbij besteld voor onder de buis (voor de downpipe hitte) en een heatshield om de cone zelf heen. Ik lees inderdaad van de ene persoon dat het verlies betekent, en van de ander dat het iets ''winst'' of geen verlies levert. Denk dat het em ook vooral in de installatie hiervan zit, gebruik van hitteschilden ofniet, het merk speelt ook een rol. Hoop dat het goed gaat

Dank voor ieders reactie in ieder geval

Mvg
Sander
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten