Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bouten?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Gisteren mijn Golf bij de Seat garage om de hoek gebracht, welke reeds de bouten en de spacers hadden besteld.

Ze hebben de volgende onderdelen vervangen:
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (geen idee wat dit is, twee moeren ofzo???)

Ze hebben dus geen bouten gebruikt zoals ECS ze levert, maar gewoon nieuwe originele, bij mijn voertuig behorende rekbouten. Wel hebben ze de twee spacertjes als 'extra' ertussen geplaatst. Uiteraard hebben ze alles op het juiste aantal NM's aangehaald.
En nu het belangrijkste:

Mijn auto rijdt werkelijk gewéldig!!!!
Het 'clunk' geluid is weg, maar dat is niet alles, de auto rijdt in alle opzichten zóóó veel beter. Hij spoort letterlijk en figuurlijk weer aan alle kanten.
Het sturen is veel directer. Als ik over riggeltjes/heuveltjes/oneffenheden rij dan voelt hij veel strakker. Stuurbewegingen kloppen weer. Hij voelt als een kart in de positieve zin!!!
Wat een verschil, BiZaR!

Ik heb het vermoeden dat de laatste maanden het loszitten/de speling van het subframe er langzaam in is geslopen.
Hierdoor is dus geleidelijk aan het rijgedrag van mijn gti slechter geworden, maar dat merk je natuurlijk niet meteen.
Totdat ik de laatste week echt vrijwel continu het 'clunk' geluid ging horen en op onderzoek ben uitgegaan. Echter voor het continue 'clunk' geluid zat er dus al ongetwijfeld speling op mijn subframe.
Die speling (misschien maar een milimeter) heeft dus absoluut invloed gehad op het hele stuur/rijgedrag.

Ik ben zó blij dat het verholpen is. Hopen dat het nu zo blijft.
Ik heb er totaal, incl arbeid, 90,- euro voor betaald, wat ik een net bedrag vindt voor een vag-garage.

Als ik het zelf had gedaan, dan had het aan materiaal een paar tientjes gekost, maar had geen brug en momentsleutel.

Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door staffpride »

Timvgti schreef: Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)
Rij tie nu ook harder met die lambo bouten haha :lol: ;)

Maar ff serieus, super dat het opgelost is :!:
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Its John
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
Type auto: Tiguan 4-Motion
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Its John »

Timvgti schreef:Gisteren mijn Golf bij de Seat garage om de hoek gebracht, welke reeds de bouten en de spacers hadden besteld.

Ze hebben de volgende onderdelen vervangen:
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (geen idee wat dit is, twee moeren ofzo???)


Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)
Zyl schrau dit zijn inderdaad 2 bouten M6 multitorx of 12-kant torx hoe je ze wilt noemen.

-edit-

Mooi dat het geluid weg is, en dat de auto weer strakker rijdt.
misschien wel een leuk klusje voor de zaterdag :D Update van een paar tientjes en je krijgt er een andere rij ervaring voor terug.
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Gebruikersavatar
Dumdum_Edition30
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 mei 2012, 19:16
Type auto: Golf 7R

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Dumdum_Edition30 »

Timvgti schreef:Gisteren mijn Golf bij de Seat garage om de hoek gebracht, welke reeds de bouten en de spacers hadden besteld.

Ze hebben de volgende onderdelen vervangen:
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (geen idee wat dit is, twee moeren ofzo???)

Ze hebben dus geen bouten gebruikt zoals ECS ze levert, maar gewoon nieuwe originele, bij mijn voertuig behorende rekbouten. Wel hebben ze de twee spacertjes als 'extra' ertussen geplaatst. Uiteraard hebben ze alles op het juiste aantal NM's aangehaald.
En nu het belangrijkste:

Mijn auto rijdt werkelijk gewéldig!!!!
Het 'clunk' geluid is weg, maar dat is niet alles, de auto rijdt in alle opzichten zóóó veel beter. Hij spoort letterlijk en figuurlijk weer aan alle kanten.
Het sturen is veel directer. Als ik over riggeltjes/heuveltjes/oneffenheden rij dan voelt hij veel strakker. Stuurbewegingen kloppen weer. Hij voelt als een kart in de positieve zin!!!
Wat een verschil, BiZaR!

Ik heb het vermoeden dat de laatste maanden het loszitten/de speling van het subframe er langzaam in is geslopen.
Hierdoor is dus geleidelijk aan het rijgedrag van mijn gti slechter geworden, maar dat merk je natuurlijk niet meteen.
Totdat ik de laatste week echt vrijwel continu het 'clunk' geluid ging horen en op onderzoek ben uitgegaan. Echter voor het continue 'clunk' geluid zat er dus al ongetwijfeld speling op mijn subframe.
Die speling (misschien maar een milimeter) heeft dus absoluut invloed gehad op het hele stuur/rijgedrag.

Ik ben zó blij dat het verholpen is. Hopen dat het nu zo blijft.
Ik heb er totaal, incl arbeid, 90,- euro voor betaald, wat ik een net bedrag vindt voor een vag-garage.

Als ik het zelf had gedaan, dan had het aan materiaal een paar tientjes gekost, maar had geen brug en momentsleutel.

Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)
Waar heb je dat laten doen? Zou anders in dezelfde garage gaan, als die daar al ervaring meehebben. :D
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Chris5gti »

mijn auto schijnt hier ook last van te hebben .. maar bij mij is dit niet met sturen maar als ik snel optrek hoor ik sinds een paar dagen (niet altijd) zon KLAK .. heel raar als ik vervolgens iets sneller achteruit rijdt hoor ik het weer . Net alsof zich iets ''zet'' Ik denk dat ik die schroeven ook maar eens vervang .

@Tim weet je ook wat alleen de schroeven kosten (met die schijfjes erbij) . Denk dat ik ze dan gewoon zelf vervang en de bijbehorende aanhaalmomenten heb ik dan alleen nodig .. Maar die weet Wehoo meschien ? :D

Vandaag heb ik na het werk de auto effe op de brug gezet en alles na gekeken effe met het bandijzer alle scharnierpunten afgegaan maar nergens zit speling op .. Dus kan alleen maar zoiets als dit zijn lijkt me dan ..
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

@Chris: heb factuur niet bij me maar bouten kosten nog geen 5 euro per stuk. Allen moeten op 70 Nm + 1/4 slag aangehaald worden.
Bij jou kan het zeer zeker hetzelfde euvel zijn. Maar mogelijk ook de dogmount/motorsteun?!
Ze hebben bij mij ik meen 56 euro aan arbeid gerekend. Totaal 90,- kwijt. Dus rest is onderdelen. Valt dus reuze mee.
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Chris5gti »

@Tim : ok bedankt ! Dat valt idd reuze mee dan vervang ik meteen alle 8 schroeven van het subframe denk ik .. Eens kijken wanneer ik tijd heb om effe bij de dealer langs te gaan .
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door superdave »

Ik heb Martin Schilder Alkmaar benaderd of ze dat voor mij kunnen uitvoeren (voor aankomend weekend :D )
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

superdave schreef:Ik heb Martin Schilder Alkmaar benaderd of ze dat voor mij kunnen uitvoeren (voor aankomend weekend :D )
Specifiek aangegeven welke bouten vervangen moeten worden en eventueel de spacers erbij gevraagd?
Ik hoop dat jullie problemen net als bij mij hierna verdwijnen en je er een keurig bizar strakker sturende auto voor terug krijgen!
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door superdave »

Martin Schilder Alkmaar gaat het morgen bij mij uitvoeren. Snellere service bestaat er niet.
Meteen uitlijnen, ben erg benieuwd.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

superdave schreef:Martin Schilder Alkmaar gaat het morgen bij mij uitvoeren. Snellere service bestaat er niet.
Meteen uitlijnen, ben erg benieuwd.
Uitlijnen hoeft niet als hij het per bout doet!
Tenzij je sowieso toch een uitlijning nodig had...
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door superdave »

Omdat ze al een keer zijn vervangen, niet goed blijkbaar en niet dezelfde set, even het zekere voor het onzeker liever neem.

Ga hem zo ophalen... kan het aankomende weekend mooi testen :D
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

superdave schreef:Omdat ze al een keer zijn vervangen, niet goed blijkbaar en niet dezelfde set, even het zekere voor het onzeker liever neem.

Ga hem zo ophalen... kan het aankomende weekend mooi testen :D
Laat het ons weten!
Je hebt geen weekend nodig hoor, als het goed zit, dan voel je dat nu meteen bij de eerste rit.
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door superdave »

Net te horen gekregen dat er 4 tussen moeten, en er waren er maar 2 beschikbaar.

Dus nog even niet voor mij :|

Waar zijn bij jou die plaatjes geplaatst?
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

superdave schreef:

Waar zijn bij jou die plaatjes geplaatst?
Bekijk het ecs filmpje en de foto's ff in dit topic. Dan zie jet het zo.
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door superdave »

Ja maar daar plaatsen ze er toch 2? Martin schilder en jouw dealer plaatsen er 4.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

superdave schreef:Ja maar daar plaatsen ze er toch 2? Martin schilder en jouw dealer plaatsen er 4.
4 spacers? Nee hoor, ze hebben er twee geplaatst:
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (dit blijken 2 M6 bouten te zijn)
Gebruikersavatar
Its John
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
Type auto: Tiguan 4-Motion
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Its John »

Dat vraag ik me ook af, kun je er niet beter gelijk 4 van die spacers ertussen plaatsen?
of is juist de truuk dat door 2 spacers alles iets schuin staat, waardoor het moeilijke gaat wringen?
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Ik weet niet of 4 spacers 'beter' is.
Wel weet ik dat ECS 2 spacers adviseerd (en zelfs enkel maar de twee 'belangrijkste' rekbouten vervangt) en VW ze ook voor dit doel (ook bij de Passat) heeft gemaakt.
Ook weet ik dat bij mij op deze wijze het euvel 100% verholpen is
Dus waarom zou je 'anders/meer' willen?
Gebruikersavatar
Its John
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
Type auto: Tiguan 4-Motion
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Its John »

Het ging meer om de gedachte, je staat al onder je auto de spacers kosten geen vermogen.
Dus waarom dan niet gelijk mee vervangen ;)

Maar in dit geval is het dus gewoon ''Less is More''
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Its John schreef:Het ging meer om de gedachte, je staat al onder je auto de spacers kosten geen vermogen.
Dus waarom dan niet gelijk mee vervangen ;)

Maar in dit geval is het dus gewoon ''Less is More''
Ik weet 't niet kerel. Als het het subframe persé op alle vier de hoeken even hoog zou moeten liggen, dan zou oa ECS en VW zelf ook wel vier spacers adviseren. Ze adviseren echter twee spacers dus misschien zorgt dat 'iets schuin' (hoewel hoe plat is zo'n spacertje? 0.5mm?) er wel juist voor dat het subframe (in de toekomst) niet meer verschuift en de betreffende bouten niet meer rekken. Zoals fabrieksaf dus klaarblijkelijk wel vaak gebeurt.
Maar vier spacertjes zal ook vast werken.
Géén spacers waarschijnlijk ook.
Het belangrijkste zijn de nieuwe bouten die weer correct zijn aangehaald denk ik.
De spacertjes zullen meer zijn om het geheel een iets andere 'positie' te geven.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

@Superdave: is het al gelukt? Of bestellen ze er eerst 2 spacers bij en gaan ze er dus vier tussen zetten? (wat mij dus niet nodig lijkt)
Er is nl zelfs een terugroepactie/technisch bulletin van VW over de spacers, zie de drie afbeeldingen/pfs's in oa dit topic: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... -the-clock

Allen gebruiken 2 spacertjes en het werkt!
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door MkVI Nmgn »

Timvgti schreef:@Superdave: is het al gelukt? Of bestellen ze er eerst 2 spacers bij en gaan ze er dus vier tussen zetten? (wat mij dus niet nodig lijkt)
Er is nl zelfs een terugroepactie/technisch bulletin van VW over de spacers, zie de drie afbeeldingen/pfs's in oa dit topic: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... -the-clock

Allen gebruiken 2 spacertjes en het werkt!
Als je spacers plaatst moet je ook nieuwe bouten plaatsen anders heeft het totaal geen zin zijn niet voor niets rek bouten
Als je ze 2e plaats heb je kans dat ze breken.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

@Tonnie: dat wist Superdave al. Hij laat het maken bij garage Martin Schilder en die hadden alle, door mij in dit topic vermeldde bouten en 2 spacers besteld. Maar dachten later dat er 4 spacers tussen zouden moeten. Dus hebben ze het subframe kraakje van Superdave nog niet gefixed.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door MkVI Nmgn »

:roll: oke Srry dat wist ik niet
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten