MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
RubenMKVGTI
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2013, 15:46

MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door RubenMKVGTI »

Hallo,

Om maar te beginnen: ik ben nieuw hier op het forum en lees een korte tijd mee tot nog toe. Wat ik hier zo lees geven de mensen hier goed advies, vandaar dat ik me ook maar heb aangemeld om dingen te vragen.
Kleine voorstelling: mijn naam is Ruben, ik ben 18 jaar oud en zit nog op het voortgezet onderwijs :ugeek: (helaas niet altijd even goed mijn best gedaan op school..) Ik heb de afgelopen 2 jaar op een scooter (yamaha aerox) rondgereden, flink opgevoerd etc, jullie kennen het wel (opscheppen daarover heeft geen zin, jullie maken me toch jaloers met de JD 'getunede' golfjes :()

Nou kennen jullie het vast wel, je bent net 18, rijbewijs is bijna binnen (23 januari is mijn praktijkexamen) en je zit al vast rond te kijken naar auto's, of beter gezegd, te dromen over toekomstige auto's..
Telkens wanneer ik naar auto's kijk kom ik weer terug op een golf V gti, gewoon omdat ik het simpelweg machtig mooie auto's vind, leuk vermogen, sportief, qua vaste lasten nog net te betalen als beginner (oke, een groot deel van m'n inkomen gaat eraan, maar goed < verzekering zou ik op eigen naam willen, gezien het gezeik dat je kan krijgen bij een ongeluk op ouders naam, dat scheelt dus ook een hoop).

Nou wat vraagjes aan jullie: een golf V gti, als eerste auto.. sterk af te raden, of is er eventueel wel mee te rijden als beginner? (voor mijn gevoel heb ik een vrij defensieve rijstijl, maar hou nog wel van een beetje doortrappen waar mogelijk < dat is mijn ervaring met de scooter en mijn rijlessen nu)
Ofwel, ik zou niet iemand zijn die als een gek overal met 5000 toeren gaat optrekken en doen, maar vind verantwoord hard rijden toch ook wel leuk :) + de looks van een auto (meningen van anderen dus ook) betekenen vrij veel voor me, ik wil niet uitgelachen worden met een afgetrapt koekblik.

Ik ben bang dat als ik een wat goedkopere auto zal gaan kopen (ik weet 99% zeker dat het een golf IV of V gaat worden, andere auto's heb ik tot nog toe geen interesse in of zijn droomauto's < veels te duur dus) dat ik er spijt van ga krijgen en hem na een jaar al weer weg wil doen om toch een GTI te kopen..

Ik heb golf V gti's gezien voor 10k, veel goedkoper vind je ze niet.. Kan zo'n golf V gti voor 10.000 euro nou nog goed zijn? of kan ik er eigenlijk gelijk van uit gaan dat ze afgetrapt zijn en redelijk wat mankementen hebben?
goed voorbeeld: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 00&asrc=st
Op het eerste gezicht een prachtige auto, eigenlijk zitten alle optie's er wel op, de km-stand is niet gek hoog in mijn ogen (de 1 vind 60k hoog, de ander 180k..)

Nou zou ik dit geld ook pas over ongeveer een jaar hebben (over een jaar zijn ze weer heel ietsjes goedkoper, maar ik verwacht niet veel onder de 10.000 euro)
en vraag me dus af of het verstandiger is om gewoon binnenkort naar een auto van zo'n 3/4000 euro te kijken (vandaar deze vragen, ook al duurt het nog een lange tijd) en wellicht spijt te krijgen, of toch gewoon doorsparen en wel een GTI als eerste auto te kopen. (eventueel nog wat langer dan dat jaar doorsparen om een GTI voor 12/13/14 te kopen en zeker te zijn van de 'kwaliteit' van een tweedehands auto.

edit: wellicht handig om te vermelden, ik heb een kleine 500 euro per maand om uit te geven aan de auto, dat is inclusief benzine (~7500km / jaar), daar moet ik het toch makkelijk mee redden gemiddeld?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me goed advies kunnen geven, uiteraard is het uiteindelijk mijn eigen keuze, maar meningen van anderen zullen er veel bij helpen!

Groet, Ruben
Hoppers
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:54

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door Hoppers »

In mijn ogen leer je pas "echt" autorijden nadat je je rijbewijs gehaald hebt. Dan leer je pas echt verkeerssituaties inschatten ed. Dus persoonlijk zou ik dat nooit doen in een relatief dure auto, waar je zelf heel blij mee bent. Sommige mensen zullen het misschien niet met me eens zijn. Zeker omdat je het geld nu nog niet bij elkaar hebt, zou ik eerst voor een wat goedkopere auto gaan die je iets minder dierbaar is. Een parkeerfoutje maken in een barrel is nou eenmaal niet zo erg. Waarom koop je niet eerst een auto voor 1000 euro en ga je daar eerst lekker in karren. Kun je mooi in de tussentijd sparen.. 8-)
Turbolag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder.
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door s3. »

Hallo Ruben, welkom op het forum.

In mijn geval is de GTI mijn 2de auto. Heb daarvoor 2 jaar een 106 GTI gereden. Iedereen heeft zijn eigen rijstijl, maar ik denk dat je over het algemeen bij mensen die wel van "stoere" auto's houden kunt zeggen dat ze vaak hun eigen grenzen opzoeken. Ik geef eerlijk toe dat ik ook op z'n tijd mijn grenzen heb opgezocht (waar veilig kon). Zie het als een verkenningsfase. Je bent dan beter af met een goedkoper auto kan ik je vertellen. Daarnaast kan ik je vertellen dat op die leeftijd veel verzekeringen moeilijk doen met een auto vanaf een bepaalde vermogen. Ook zul je moeten beseffen dat een GTI zeker veel benzine zuipt. Als nieuwe bestuurder die een beetje van stoer doen houdt (laten we eerlijk zijn, en geen offence) in de stad zal je auto ook snel 1 op 7/8 verbruiken. Je haalt net 1 op 12 als je 100 rijdt op de snelweg. Allemaal zaken om rekening mee te houden.
Even terugkomend op je advertentie; mijn eerste indruk is dat het gebruikt is door een "petje". M.a.w, afgetrapt naar mijn mening. Aftermarket Xenon, nep-ABT bumper (niet eens, gewoon origineel met de andere kant uitgezaagd) en een hoge kilometerstand. Er zijn tal van betere auto's verkrijgbaar, voor de juiste prijs. Koop een auto in beter staat, laat het onderhoud zelf uitvoeren dan weet je ook waar je voor staat. Vaak missen auto's van dezelfde prijsklasse ook veel leuke opties zoals Xenon, navigatie, stuurbediening etc.
Mijn advies zou dus zijn om met een ander auto te beginnen en je eerst daar op uit te leven. Ik weet niet of je van OEM of aftermarket houdt, maar op een gegeven moment groei je uit die fase en dan zou het zonde zijn om een GTI over te houden met allerlei aftermarket meuk.
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door ED60Letzebuerg »

Hee Ruben.. leuke voorsteltopic en welkom uiteraard.

Ik heb ook een yamaha aerox gehad en ook flink opgevoerd. Uiteindelijk ingeruild voor een zip snor (voorwiel bijna altijd van de grond) :P . Ik ben in augustus geslaagd voor mijn rijbewijs en toen was ik 17,5. Vlak daarna heb ik een Golf 5 Edition30 gekocht met de km stand van 53.000 duizend. Ik ben sinds 2 januari 18 geworden en hij is nog steeds heel. Ik mag best zeggen dat ik goede inzicht heb in het verkeer, aangezien ik van klein's af aan vrachtwagen chauffeur wou worden en als ik kan ga ik ook altijd met vrienden, broer, kennissen etc. Ik ben zelf bijrijder als beroep (over paar maanden ga ik zelf). Meeste zulle zeggen, dat je pas inzicht heb over een paar jaar. Maar ik merk nu al in die 2 weken dat ik beter rij dan 80% wat er op de weg rijd.

Je had erover dat je de auto op je eigen naam wou verzekeren. Ik had is gebeld naar de verzekering, maar ze wisten het niet exact maar ze konden mij zeggen dat het rond de 300,- ging kosten. Dus dit ga je niet redden met je benzine kosten en verzekering. Ik betaal nu 110,- elke maand aan me mama :lol: .

Kwa km-stand is 122 niet veel vind ik zelf. Maar ik heb voor een auto gekozen met deze km-stand, omdat ik hem helemaal op rijd. Verder zou ik toch kijken voor een auto met bovag garantie. Ik zal is voor jou kijken rond jou budget wat er te halen valt.

Groete, René
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
RubenMKVGTI
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2013, 15:46

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door RubenMKVGTI »

Ah kijk, adviezen waar ik wat aan heb!

Het autorijden leer je inderdaad pas als je daadwerkelijk zelf rijd, daar heb je wel gelijk.. Overigens, ik heb ruim 1,5 jaar op een scooter gereden zonder problemen (op een schuiver in het begin na) en het nodige inzicht al wel opgepikt, vervolgens zou ik nu nog een jaar lang in de auto van 1 van beide ouders rijden (4 van de 5 schooldagen per week, helaas heeft mn moeder zon geweldige blauwe toyota yaris 1.0 waar je als jongen liever niet in gezien wilt worden en kan ik maar 1 dag per week in mn vaders auto..) maar goed, daar bouw ik ook weer wat inzicht mee op.. Dat zal dus niet echt een probleem zijn ;)

Die van de advertentie lijkt inderdaad van een 'petje' maar goed, het was meer een voorbeeld van wat er zoal te vinden valt voor 10k, niet heel veel dus..

300 euro is overigens wel heel veel, een golf GTI kan je voor 120 per maand als beginnend bestuurder verzekeren (enkel WA, dat wel) ik ga er dus maar vanuit dat jou golf 5 ED30 dan ook All Risk is verzekerd? Een moeder die nog 110 per maand moet betalen is wel erg veel < of ze was een echte vrouw in het verkeer (die kunnen niet rijden toch? :roll: )

verder wat betreft een GTI zelf, ik zou er niet veel aan veranderen, velgen maken de auto vind ik zelf, dus er zou een mooie velgenset onderkomen mits die er nog niet onder zit, en eventueel een ander uitlaatsysteem (JD stage II doel ik dan op, klinkt aantrekkelijk voor in de toekomst als de 200pk een beetje begint te vervelen), maar daar houd het ook wel op..
nog een leuk geluidsysteem erin misschien, ik hou nog wel van muziek luisteren op een leuk volume haha :) bumpers en ga zo maar door is niks voor mij, vind de GTI opzich al mooi genoeg!

verder het verbruik maakt me niet echt uit hoor, mijn scooter reed ook al 1:9 en ben dus wel gewend aan redelijke benzine kosten.

zit nog even de verzekeringen na te kijken.. auto van de advertentie gebruikt als voorbeeld kenteken, daar komt uit:
op mijn naam, WA + beperkt casco (diefstal gezien het toch zo'n geliefde GTI is, helaas..) op zn goedkoopst 146 euro/maand
op mijn vaders naam WA + all risk op zn goedkoopst 30,81 euro/maand

Beide gevallen valt nog wel te betalen, enkel op mn vaders naam is het gelijk een heel stuk aantrekkelijker uiteraard :) (helaas vind mijn vader het geen strak plan om verzekering op zijn naam te zetten, ook gezien hij een lease auto van de zaak rijd)

Allen bedankt, verdere adviezen (eventueel qua auto's opzich ook) zijn van harte welkom!

En, is het nou verstandiger om dan eventueel wat meer door te sparen voor een GTI van ~13.000 euro? (planning staat op december 2013, wintermaanden dus misschien sowieso minder verstandig)
De komende 1,5 jaar zit ik nog op een school hier maar 13km vandaan, met de bus ben je er snel genoeg, en er staat meestal dus een auto thuis, enkel daarna ga ik studeren op waarschijnlijk ~30km afstand, dan duurt het OV ruim een uur, en zou ik liever een eigen auto (GTI?) willen hebben :)

In principe kan ik dus lang genoeg doorsparen en een budget tot max ~17.000 opbouwen (blijft een gok, ligt eraan hoeveel ik extra werk) liever zie ik het een stuk goedkoper om bijv. die laatste 4000 in velgen en evt JD te steken
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door ED60Letzebuerg »

@Ruben.. 300 euro all risk.. bouwjaar 2008-10 230pk. Moeders betaalt 110,- en nog nooit schade gehad ;)

Nieuwwaarde stukke hoger dan een normale GTI , aangezien mijn ook nog parelmoer lak heeft. (Toen die tijd 5000,- meer deze auto dan een normale ed30)
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
p78
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 sep 2012, 11:22
Type auto: mk5 gti

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door p78 »

mijn eerste wagen was een kadett gsi 16v (overgekocht van mama, is ook de wagen waar ik in heb leren rijden)
was toch ook een vrij sportief model
, ik moet wel zeggen dat ik daarna hoofdzakelijk snelle wagens gereden heb, een platte diesel of een 1.6je is gewoon niet meer fun dan, moet je mss ook wel rekening mee houden
Gebruikersavatar
VroemTFSI
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2011, 10:19

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door VroemTFSI »

Ik denk dat je best een GTI als eerste auto kan nemen. Je kan hem aan iedereen meegeven zonder dat er brokken gemaakt worden. Het is juist één van de sterke punten van een GTI: allround. Mijn vrouw reed ook regelmatig in mijn GTI en zij schakelde al door bij 3500 tpm. Dan rijdt het als een lekker snelle hatch, maar dan is het nog geen raket. Dat komt pas als je doortrekt.

Bij je zoektocht naar een goed exemplaar zou je ook eens over de grens richting Duitsland moeten kijken. En misschien klinkt het als een raar advies, maar kijk juist naar schadeauto's. Wellicht heb je de mogelijkheid via kennissen om er weer wat moois van te maken. De ene schade is de andere niet, dus je moet wel goed opletten of hij niet krom is. Maar bijvoorbeeld eentje die in de vangrail heeft gezeten en van voor naar achter schade heeft, maar wel makkelijk gerepareerd kan worden. De panelen, inclusief die op de deuren, ziin makkelijk te verwijderen.
Mijn buurjongen haalt ze regelmatig uit Duitsland, ook met geopende airbags, en heeft een prima plek om er weer iets heel moois van te maken.

Bedenk dat een auto van € 10.000 uit Nederland sowieso niet meer helemaal Kosher is. Daar kan juist verborgen schade aan zitten wat later een hoop geld gaat kosten. Op Mobile.de kan je gericht naar schadeauto's zoeken. 'T is maar een idee.
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
RubenMKVGTI
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2013, 15:46

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door RubenMKVGTI »

Dat ik vervolgens snelle auto's wil: tja.. als het aan mij ligt begin ik ook al met een leuke, snelle auto. Enige nadeel van een snellere auto willen is dat het wat meer geld kost, of dat je wat in moet leveren op luxe, maar daar hoef ik nu nog niet bij stil te staan, koop ik nu een slome auto, wil ik over een aantal jaar toch een snellere auto omdat een 1.6 liter gaat 'vervelen'. Zo goed ken ik mezelf al wel, dat ik toch het liefst een wat snellere auto zou willen.

Ik zou zelf volgens mij al wel eerder dan die 3500 toeren schakelen over het algemeen, ben zelf ook erg zuinig op mijn spullen gezien ik alles zelf betaal en er ook 'hard' voor moet werken.

Duitsland heb ik inderdaad ook wel aan zitten denken, woon hier ook maar 20 minuutjes van de duitse grens af dus dat is ook geen punt. Maarja, heb je in duitsland voor 10-12k wel een goeie mkv GTI? Gezien je er in nederland geen echt goeie voor kan scoren waarschijnlijk.

*zal zo eens even op mobile.de gaan zoeken of daar wat spannends tussen staat!*

Heeft iemand hier toevallig een site waar je het BPM etc voor invoeren van auto's kan berekenen? Heb destijds wel een site gehad voor motoren, maar daar zal ik nu denk ik niks aan hebben.

Schadeauto's zal misschien in geld schelen etc, maar daar ga ik niet aan beginnen, in ieder geval niet als eerste auto ;) mijn familie etc. is niet geweldig handig op dat punt, dan ben ik zelf volgens mij nog de handigste hier, maar dat lijkt me niks voor een eerste auto. Dan wil ik gewoon gelijk een goeie, zonder schade etc.
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door ED60Letzebuerg »

Het is effe doorsparen maar dan heb je wel een nieuwe V .. knoppen op het stuur, dsg :) met weinig km en een half jaar bovag garantie (zelf vind ik dat heel belangrijk)

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... ousPage=lr

Of deze met wat meer km , maar wel xenon handbak (1e eigenaar)

http://www.autotrader.nl/auto/volkswage ... fwoord=GTI
Laatst gewijzigd door ED60Letzebuerg op 15 jan 2013, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gengar
Berichten: 1322
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:25
Type auto: VW Golf 6 GTI

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door Gengar »

Ter attentie van Ruben :!:

je leeft maar een keer :!: Dus als je de kans krijgt om een Golf 5 GTi te kopen moet jij het gewoon doen. Ik was zelf 20 jaar oud toen ik een VW Golf 4 1.8 Turbo Hinghline had gekocht. Maar ik woonde toen wel thuis en had geen verdere kosten en ging het sparen gemakelijker 8-)
Dus gewoon doen als jij de kans krijgt :D
almardon
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2012, 16:21
Type auto: Golf 7 gti

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door almardon »

Hoi,

Ik zou inderdaad naar een golfje GTI zoeken in Duitsland met schade. Auto's in Duitsland zijn veel goedkoper en omdat het een schade auto betreft hoef je minder BPM te betalen. Ook de auto's in Duitsland hebben over het algemeen minder KM gelopen. Mensen zeuren altijd van ja die auto is ingevoerd blabla bla maar alleen VW auto's worden in Duitsland gemaakt en zijn geinporteerd naar Nederland. De TUF keuring in Duitsland is veel strenger als de APK hier in Nederland. Houd er wel rekening mee als de auto te veel schade heeft je een WOK melding kan krijgen. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een golf met veel blik schade. Is eenvoudig te repareren. Uiteraard moet je wel in je kennisenkring iemand weten die je auto kan opknappen. Meeste schade bedrijven vragen de hoofdprijs en kom je vaak nog duurder uit.

Je gaf aan dat je pas over 1 jaar een auto wilt aanschaffen. Ik zou zelf voor een golf 6 gaan omdat je anders bij verkoop van je golf 5 waarschijnlijk verlies maakt. Neemt niet weg dat je uiteraard veel plezier hebt gehad van de auto.
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door kevin78 »

Maar als je een schade auto koopt en ook nog uit duitsland ,dan weet iedergeval zeker dat je er geen reet meer voor krijgt als je hem in ruilt !! Zou gewoon lekker doorsparen voor een schade vrije uit nederland ,gewoon bij dealertje met jaartje garantie !!! Beetje lullig als na een half jaar je dsg bak kapot is...

Of je nu een golf 5 of 6 koopt VERLIES maak je toch !!!
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door GolfL »

Mijn eerste auto (direct op mijn 18e) was een Seat Leon (Top)Sport 1.8T. Dit was ook al een hele leuke auto om mee te rijden.
Na een jaar (dus op mijn 19e) heb ik een Golf 5 GTI ED30 DSG aangeschaft. Grote vooruitgang natuurlijk (ben nu 21). Overigens alles op mijn naam.

Het is maar net hoe je zelf bent, en hoe zuinig. Ik heb zelf in de tijd dat ik auto heb gereden nog nooit schade gehad of veroorzaakt (klopt meteen af). En nee ik rij niet overal de juiste snelheid :roll:, en heb toch ook niet elke week een boete (zelde).

Snelle auto rijden is 1 ding, verantwoordelijk rijden is nog belangrijker!

Nog wat "facts"
-Een dure auto kopen is makkelijk, onderhouden is ook iets!
-Onderhoud van een GTI is niet goedkoop, zeker omdat het een "snelle" auto is wil je niet besparen op dingen.
-Een GTI rijd gemiddeld 1:10~1:11, gemiddeld rij ik 500~550km op een tank
-Wegenbelasting is 66 euro per maand(zuid-holland)
-
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Vince82
Berichten: 694
Lid geworden op: 27 nov 2011, 01:09
Locatie: Noord Holland

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door Vince82 »

Ik zou zeggen gewoon je hart volgen en doen. Wel nog even goed uitrekenen of je uitkomt met je maandelijkse lasten.
Wel oppassen en niet doen zoals ik en een Golf 3 GTI om een boom heen vouwen. Op mijn 20e had ik een Golf 3 GTI en toen ik 22 was een Golf IV V5. Maar ja op m`n 18e had ik een Mazda 323 1.6 :twisted:
_______________________________________________________________________________
Vince82
_______________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
VPRgti
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 aug 2012, 18:32
Type auto: Golf MK5 gti tfsi
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door VPRgti »

Je hebt ook nog zoiets als de verzekering, denk toch dat die wel moeilijk gaat doen aangzien je nog maar 18 bent en, nog geen ervaring/schadevrije jaren hebt opgebouwd? (of word dit met je scooter ook doorberekend?)
RubenMKVGTI
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2013, 15:46

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door RubenMKVGTI »

Om maar gelijk te beginnen: een DSG zou ik niet mee beginnen als starters auto, vind schakelen nu nog wel leuk en zou ook een handbak willen hebben (wellicht later een automaat maar nu 100% zeker niet)

Overigens zie ik wel vaker problemen met een DSG langskomen, en eigenlijk nooit over de handbak?

Een schade auto begin ik niet aan, zijn er toch dingen die tegen vallen kan ik nog niet leuk in een auto rijden, of duurt alles onverwacht toch langer etc.. Dan liever ietsjes meer betalen maar het gelijk goed doen dacht ik zo!

Over de vaste kosten zit ik niet zo in, ik zal tot mijn 23/24e nog thuis wonen, gezien ik dichtbij kan studeren en het dus puur zonde van het geld is om op kamers te gaan oid, bij mn ouders kan ik nog prima wonen de komende jaren :) En ik heb ruim 600 euro per maand volledig te besteden aan een auto aan kosten, maar uiteraard zie ik dat liever wat minder gemiddeld per maand, kan ik tenminste nog een beetje bij sparen!

Ook zijn er veel vrienden die liever elke dag met mij meerijden dan met het OV te gaan en bereid zijn om me een kleine km-vergoeding te geven, scheelt dus weer wat in de vaste lasten maar goed, dat moet ik niet meerekenen eigenlijk! (en nee, ik ben niet zo'n schooier, mensen bieden het aan omdat ze zelf niet op korte termijn kunnen autorijden < ben 2 jaar ouder dan de meeste van m'n vriendengroep :roll: )

En het kijken naar de verkoop (afschrijving dus) doe ik niet.. Ik hoop toch dat ik mijn auto gewoon op zou kunnen rijden of eventueel betaalde stage / vol-deeltijd baan zou hebben en toch makkelijk een nieuwe leuke auto zou kunnen aanschaffen.

Golf 6 GTI zijn inderdaad ook wel aantrekkelijk, maar denk dat ook over een jaar, die nog wel buiten mijn budget zullen vallen.. Als ze wel binnen het budget vallen zal ik ook daar uiteraard naar kijken! (ik meen trouwens dat je bij auto's van jonger dan 6 jaar nog extra BTW moet betalen bij invoeren en bij ouder dan 6 jaar niet ofzo? Kan dat ik hier complete onzin lul hoor.. maar meen het ergens gelezen te hebben)

hoe het zit met schadevrije jaren etc weet ik niet precies, ik ga er van uit dat ik een schadevrij jaar of no-claim korting heb opgebouwd bij de verzekerings maatschappij van de scooter. Maar goed, die maatschappij die nam geen 18-jarigen met GTI's aan bij hun verzekering, had mijn vader al een keer gevraagd (kent mensen die er werken etc).
Misschien dat mijn moeder zo aardig zou zijn om mijn auto op haar naam te willen zetten :)
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door ED60Letzebuerg »

Ik vind dat je goed bezig bent kwa informatie vragen. Je zit in het zelfde schuitje als waar ik toen in zat :lol:

Gewoon je hart volgen en vooral een handbak nemen. Ik wou toen ook een handbak, na een paar maanden een DSG. Maar op een GTI zou ik nooit een dsg bak willen (wat jij ook al aangaf).

Heb die tijd ook voor een R32 gekeken, wat rijde die dingen kutttttt :shock: .. sorry beetje off topic

Succes en ik blijf je volgen!
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 nov 2012, 21:32
Type auto: Golf 2 GTI 16v PL

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door Arno »

Ben in dezelfde situatie als jou, ook bijna mijn vast rijbewijs. Ik heb mijn verlangen naar een GTI zo opgelost: Ik moest een eindwerk doen voor school dat eender welk project mocht zijn. Waar anderen een stuk schrijven over verzorging en genezen van paarden koos ik voor de restauratie van een Golf 2 GTI 16v. Jep, geen Golf V dat is waar maar que iconische waarde veel leuker vind ik :) Kan je ook op oldtimerverzekering zetten geloof ik en is hier in België maar 35€ tax. Ik ga hem niet als dagelijkse auto gebruiken natuurlijk, daarvoor koop ik wel eens een hok van 300€ dat ik wat oplap.

Ik zag hier iemand 300€ vermelden als verzekering. Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar voor iemand die pas zijn rijbewijs heeft lijkt dit me ietsje pietsje onderschat foor een moderne GTI. Heb zelf eens gevraagd hoeveel een Golf 5 TDI met 90PK zou kosten als verzekering, was 1800€ per jaar. En dan maakt het niets uit dat je zelf vindt dat je veilig rijd (wat ik van mezelf ook vind), de verzekering zal de prijs daarvoor niet lager brengen.

Als eerste auto raad ik dus toch wel een goedkoop bakblik aan, zoals eerder gezegd als je een foutje maakt boeit het geen kl***.
En als ik wil showen bij men vrienden haal ik dan m'n 25j oude GTI van stal :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door ED60Letzebuerg »

Was ik.. iedereen kan laag of hoog springen.. ik ben 2 weken 18. Heb het paar maanden geleden gevraagt en het ging me rond de 300 euro kosten.
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
RubenMKVGTI
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2013, 15:46

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door RubenMKVGTI »

Een r32 valt sowieso buiten mijn budget, en word maandelijks zeker te duur, een GTI is goed betaalbaar voor mij qua vaste lasten + onderhoud e.d.
Kan iemand (wellicht jij ED60, ben je nu al dankbaar voor je reacties < de rest die reageerd eveneens ook uiteraard!) me de verschillen vertellen tussen een GTI Edition 30 en een gewone GTI?
Wat ik weet: het vermogen ligt iets hoger, en je krijgt iets meer wagen < bumpers etc zijn wat dikker. Is het nou wel of geen ander motorblok ook? En zijn ze er ook met handbak, zo vluchtig gezien vind ik ze alleen met DSG
Ook qua onderhoud etc, scheelt het veel? Wegenbelasting kom je volgens mij een klasse hoger uit, omdat een ED30 normaal gesproken op 1357kg staat en een GTI op 1328 kg (of in de buurt)

*en ED60, zou je mij je kenteken hier of via pb eens kunnen geven, kan ik de verzekeringen daar eens tussen vergelijken!*

Volgens mij is er een klein misverstandje tussen jullie 2 (Arno en ED60), ED60 bedoelde 300 euro per maand aan verzekering, en Arno heeft het over 1800 op jaarbasis.

Het is mooi om te zien dat je blij bent met je Golf 2 GTI, enkel is dit niks voor mij, ieder z'n eigen smaak zullen we maar zeggen he? Maar zou ik al iets anders dan een GTI kopen dan zou het op z'n minst een Golf 4 worden, enkel al om de 'luxe' en veiligheid etc van de auto, plus een stukje betrouwbaarheid.

Is er niemand hier die wel een andere auto heeft gekocht als eerste auto en er spijt van heeft gekregen en toch vrij vlot weer een andere, snellere auto heeft gekocht? Of hebben de meesten het gewoon met hun eerste auto gelijk goed gedaan, of keken jullie toch nog niet naar snellere auto's?:)

Iemand hier die overigens ooit verhalen heeft gehoord over problemen met de verzekering in geval van de auto van dochter/zoonlief op ouders naam bij een ongeluk?
All-risk verzekering scheelt welgeteld 175 euro als je het verschil kijkt tussen mij en mn moeder met 30 schadevrije jaren.. (Golf GTI van januari 2008 met nieuwprijs van 30.885 euro gerekend)

edit: http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... 00&asrc=st
Een edition 30 met handbak, ze bestaan dus :) prachtauto, alleen die prijs zou me niet aanstaan haha!
Er staat verdomd veel edition 30's te koop in duitsland overigens, zal over een jaar wellicht wat leuks tussen staan!
Gebruikersavatar
VroemTFSI
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2011, 10:19

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door VroemTFSI »

@Ruben: problemen met een GTI verzekeren op naam van je moeder: ja. de verzekeraars keren simpelweg niet uit. Ga maar eens gericht googlen. Het staat expliciet in de algemene voorwaarden. Het lukt misschien wel als zij geen auto op haar naam heeft staan.

Problemen met handbak zijn er wel, zeker als ze gechipt zijn. Koppelingscilinder en drukgroep vinden dit minder fijn. Is een dure reparatie bij de garage, terwijl het eigenlijk een niet zo moeilijke klus is. Je moet wel iemand met een brug of smeerkuil kennen.

Er staat hier trouwens een United Grey GTI V te koop op het forum. Zit iets boven jouw budget, maar misschien worden jullie het eens.

Een Edition 30 heeft idd een iets ander blok met grotere turbo en wat inwendige aanpassingen. Het blok is ook gebruikt in de Audi S3 en de Cupra. Kan na chippen makkelijk 310+ pk leveren.
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
Gebruikersavatar
Vince82
Berichten: 694
Lid geworden op: 27 nov 2011, 01:09
Locatie: Noord Holland

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door Vince82 »

ED60Letzebuerg schreef:Ik vind dat je goed bezig bent kwa informatie vragen. Je zit in het zelfde schuitje als waar ik toen in zat :lol:

Gewoon je hart volgen en vooral een handbak nemen. Ik wou toen ook een handbak, na een paar maanden een DSG. Maar op een GTI zou ik nooit een dsg bak willen (wat jij ook al aangaf).

Heb die tijd ook voor een R32 gekeken, wat rijde die dingen kutttttt :shock: .. sorry beetje off topic

Succes en ik blijf je volgen!

Off topic: Heiligschennis!!! Een R32 k#t?? Een R32 moet je trouwens wel met DSG rijden, echt top. Baal er nog van dat de bak langzaam naar de klote ging.
_______________________________________________________________________________
Vince82
_______________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Roderik
Berichten: 309
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:18
Type auto: MK5 GTI ed30
Locatie: zuiden des lands

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door Roderik »

Tja, een snelle auto als eerste auto...

Ik ben zelf begonnen met een MK2 GTI 16v in 1995. Ding was van '90 en rete snel voor die tijd.
Nooit een seconde spijt van gehad. Het enige probleem is dat pk's zo snel wennen en verslavend werken.
Mijn vorige auto (E46 M3) had 344pk en de bedoeling is om mijn ed30 (handbak) bij JD stage2 te laten helpen. Dan ga je ook richting de 340pk.
Het is ook niet zo dat ik de pk's dagelijks gebruik of dat ik altijd hard rij. Mijn laatste snelheids bekeuring kan ik me al niet meer herinneren namelijk. ;)

Conclusie:
Als je het kan betalen, altijd doen! Maar vergeet het onderhoud niet want kopen is makkelijk, blijven rijden vaak niet.

Succes met je keuze!
-SANDER-
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 sep 2012, 20:29
Type auto: MK5 GTI Oranje
Locatie: Alblasserdam

Re: MKV GTI als eerste auto, wel of niet?

Bericht door -SANDER- »

Hee ruben ,

Ik heb ook hetzelfde gehad , was ook helemaal gek van een golf 5 GTI dus heb ik er een met achterschade gekocht toen ik 17,5 was. Dit ook omdat ik door mijn werk in die kringen zit , en dan scheelt het wel veel geld. Ik heb hem ook op mijn eigen naam staan en ik betaal ong. 150 euro per maand voor een mk5 uit november 2007. Nu is mijn auto na een half jaar eindelijk af en heb ik mn rijbewijs ook. Dus het is mogelijk een gti als eerste auto :lol:
Ik zal binnenkort wel ff een voorsteltopic aanmaken!

Gr. Sander ;)
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten