Vragen over de dsg versnellngsbak

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door NL_MK5 GTI »

Beste leden,

Ik heb mijn GTI helaas onder privé omstandigheden moeten verkopen.
Als de tijden weer beter worden wil ik heel graag weer een MK5 gti terug kopen, maar dan wel een dsg. Ik had een handbak
en ik heb laatst in een dsg kunnen rijden, wat een wereld van verschil! heel mooi stukje techniek.
maar dan komt de vraag hoe betrouwbaar is een dsg? en zijn er forum leden die mij misschien kunnen vertellen of zij problemen hebben of hebben gehad. reparaties zijn erg duur, maar het rijdt 10 keer zo mooi (naar eigen mening) tegenover een handbak. Alvast bedankt. Groeten Nick.
Gebruikersavatar
Sanderonw
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2013, 22:21
Type auto: Golf V GTI Edition30
Locatie: Farmsum (Grun'n)
Contacteer:

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door Sanderonw »

Dsg rijdt (naar mijn mening) ook 10 keer beter.
Hen in die paar week dat ik m heb al 3000 kilometers met veel plezier gereden.
Maar ook ik ben benieuwd naar evt problemen...ik ben dus ook benieuwd naar ervaringen van mede forumgebruikers...
Gebruikersavatar
WesleyGTI
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 apr 2011, 21:30
Type auto: VW Golf 6 GTI

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door WesleyGTI »

Ik heb mijn auto nu 2jaar rond de 23000 km en nog geen problemen gehad met de dsg
Ik moet wel zeggen dat ik heel erg van het warm rijden ben
Mvg wes
VW Golf GTI 6 Carbon Steel Grey
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door Doohie »

Ook ik heb zoveel mogelijk vooronderzoekjes gemaakt naar eventuele problemen bij dsg maar ik kwam meer lof tegen dan iets anders.
Veel menings verschillen dat wel, maar als de dsg je hart veroverd heeft moet je absolut niet twijfelen.
Ik rij al 15000km ermee en zou het onmiddelijk opnieuw nemen.
Gebruikersavatar
Meik
Berichten: 423
Lid geworden op: 14 aug 2012, 11:23
Type auto: Golf MK6 GTI DSG
Locatie: Zuid Holland

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door Meik »

Nooit problemen gehad met de DSG bakken, Ik ben er zeer over te spreken
Groet,
Meik

Golf MK6 GTI DSG 2.0 TSI 297 PK
Golf MK3/4 Cabrio 1.9 TDI 110 PK
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door NL_MK5 GTI »

Ik zie wel dat de meeste een mk6 hebben, is dat is een doorontwikkelde dsg ten opzichte van een mk5? Groeten.
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door HC1973 »

Ik rijd nu zo'n 30.000 km met DSG in een GTI VI van 2011 en heb nooit problemen. Het rijdt heerlijk en ik wil eigenlijk niet meer terug naar handbak.

Het klopt natuurlijk wel dat door de complexiteit van de bak er statistisch (als ik me op internetverhalen baseer) meer problemen zijn met DSG dan met handbakken en dat de kosten bij reparatie van DSG ook hoger zijn. Wat me echter ook opvalt, is dat slijtage van de koppelingsplaten door verhoogd koppel (tuning) bij handbakken schijnbaar weer vaker voorkomt.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door bzb »

probleemloos, maarja mijn auto is uit 2011, dus is maar beter dat tie t nog goed doet :) nu 34.000 op de klok waarvan de laatse 12.000 met 295pk/421nm

wat ik er vooral zo fijn aan vind is dat je met kwart gas wegrijd bij stoplichten en dan nog ruimschoots de snelste bent, vliegt door de versnellingen
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door wehoo »

NL_MK5 GTI schreef:Ik zie wel dat de meeste een mk6 hebben, is dat is een doorontwikkelde dsg ten opzichte van een mk5? Groeten.
In de GTI zit nog steeds dezelfde DQ250 6-gang versnellingsbak.

http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... 250#p65453
Gr. Wehoo.
Afbeelding
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door bzb »

maar als het goed is vanaf een bepaald bouwjaar 2009/2010 ergens de koppeling iets sterker?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door wehoo »

bzb schreef:maar als het goed is vanaf een bepaald bouwjaar 2009/2010 ergens de koppeling iets sterker?
:?:

11/2009
Rückrufaktion für 22.000 VW mit dem 6-Gang-DSG
Bei ca. 2.500 Fahrzeugen kann es durch eine fehlerhafte Öltemperaturmessung zu Problemen mit dem DSG kommen. Da sich diese Fahrzeuge nicht genau eingrenzen lassen, wird bei 22.000 Volkwagen in Deutschland und 57.000 weltweit ein Update des Getriebesteuergeräts durchgeführt.

10/2009
Rückrufaktion für 244 Golf mit dem 6-Gang-DSG aus dem Zeitraum 18.05. - 06.07.2009
Zum 6-Gang-DSG gibt es eine Rückrufaktion. Ob der eigene Wagen betroffen ist kann man auf der VW-Website mit der Fahrgestellnummer überprüfen. Die Halter werden aber auch von VW angeschrieben. Es wird ein Softwareupdate des Getriebesteuergeräts durchgeführt, weil eine fehlerhafte Softwareversion afgespielt wurde. Es kann zu Schaltproblemen kommen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
yelti
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:46
Type auto: MK5 GTI

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door yelti »

De enigste ziekte die de eerste dsg bakken hebben is de multitronic.
Meestal zijn die intussen vervangen, en zal je daar geen problemen mee ondervinden.
Verder alle 60k de bakolie en filters vervangen.

Verder is dsg wel leuk rijden, je hebt enkel het probleem dat het moeilijker is om te weten in welke versnelling je zit, echter pedaal intrappen en de bak gaat een versnelling of 2-3 omlaag en je zit onmiddelijk goed.

Weet niet of ik nog een manuele bak zou willen voor dagelijks gebruik.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door wehoo »

Op Motor-talk loopt op dit moment een DSG-enquete met als voorlopige uitslag:

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door NL_MK5 GTI »

Mensen bedankt,

ik zie wel dat de dsg 6 vrijwel probleemloos is. Dsg 7 is een ander verhaal.(maar die zit niet in een gti)
Zal dan ook zeker voor een dsg gaan. Hopelijk zsm Groeten Nick.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door wehoo »

Auch deutsche VW-Kunden beschweren sich über DSG.

China muss Volkswagen fast 400.000 Autos mit Direktschaltgetriebe zurückrufen - eine Software-Aktualisierung soll die dortigen Probleme mit dem DSG beheben. Doch auch in Deutschland haben VW-Fahrer anscheinend Probleme mit dem Direktschaltgetriebe DSG. Das ergab eine Umfrage bei "Motor-Talk". Droht nun ein Rückruf in Europa?

DSG: Viele VW-Fahrer unzufrieden
Die Probleme mit dem Siebengang-Direktschaltgetriebe von VW beschränken sich nicht auf den chinesischen Markt. Das ergibt eine aktuelle Umfrage von Europas größter Autofahrer-Community unter 217.000 VW-Fahrern. Denn das Ergebnis zeigt, dass auch in Deutschland viele Autofahrer mit der Qualität ihres Direktschaltgetriebes unzufrieden sind. Jeder Zweite klagt über ungewöhnliche Geräusche oder Vibrationen beim Fahren. Bei der Umfrage haben bislang über 2000 VW-Fahrer abgestimmt.

VW DSG: Probleme in China
Ähnliche Probleme in China veranlassten VW, den größten Rückruf in der chinesischen Firmengeschichte zu starten. Ab dem 02. April 2013 müssen 384.181 Fahrzeuge in die Werkstatt. Schuld an den Getriebe-Problemen in China seien laut VW das warme feuchte Klima in Teilen Chinas, der Stop-and-Go-Verkehr und die schlechte Luft.

DSG in China und Deutschland gleich
Bislang bestritt VW, ähnliche Probleme auch in Deutschland mit dem Getriebe zu haben. Und das, obwohl der Konzern gegenüber "Motor-Talk" bestätigte, dass die "Getriebe technisch und konstruktiv identisch" seien.

Keine Dauerhaltbarkeit?
Viele Autofahrer beschwerten sich auf "Motor-Talk" in mehreren hundert Kommentaren über die kurze Lebensdauer des Getriebes. "Ich hatte die Probleme Anfang 2012 mit dem 7-Gang DSG, 1,4 TSI, bei 20.000km. Wurde dann im April 2012 getauscht, nachdem VW in Deutschland es als Problem auf die Liste gesetzt hatte", so Nutzer Privateer. Auch J. Kratz spricht von Problemen: "Das DSG7 (DQ200) im kleinen TDI nervt mit Ruckeln, Rupfen und immer wieder unsauberen unkomfortablen Schaltmanövern. Dasselbe war auch beim vorherigen TSI zu beobachten."

VW: DSG-Probleme sind Einzelfälle
Auf Nachfrage von "Motor-Talk" gab ein VW-Sprecher an, dass VW keine Probleme mit der Dauerhaltbarkeit des DSG bekannt seien. Bei problematischen Direktschaltgetrieben handele es sich um Einzelfälle, die individuell geprüft und gegebenenfalls über eine Kulanzregelung gelöst würden.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Golf VI GTI Adidas
Berichten: 447
Lid geworden op: 18 feb 2012, 11:15
Type auto: Golf 6 GTI Adidas
Locatie: Randstad

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door Golf VI GTI Adidas »

Is het mogelijk om de software van de MK5 GTI DSG op een MK6 te zetten? Vond de reactie van de MK5 een stuk sportiever dan die van de MK6... Zijn er anderen die dat ook vinden????

Over DSG betrouwbaarheid? Heb een MK5 GTI DSG gehad met km stand 57.000 tot 85.000 gehad zonder problemen en nu een MK6 GTI DSG (en chip!) met alweer 37.000 km zonder problemen....
Golf VI GTI DSG DCC Adidas Edition - JD Chip op Maat/Lege Kat/Carbonio --> 298Pk en 425 Nm
Gebruikersavatar
jwbakkenes
Berichten: 866
Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
Type auto: BMW 550i

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door jwbakkenes »

Ik merk dat met een koude motor mijn DSG bak anders oppakt in de automaatstand als in de manueel stand??
Vind hem hard inkomen, schakel altijd onder de 3000 tpm bij koude motor, als ik zelf schakel. Bij automaat is het veel rustiger, vloeiender.

Is daar een reden/oorzaak van?

Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door wehoo »

Gr. Wehoo.
Afbeelding
73GTI
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2012, 16:16
Type auto: 73MKVR32
Locatie: amsterdam

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door 73GTI »

Heren van het goede leven.

Zijn er nog tips/trucs over het gebruik van een DSG bak i.v.m ''verminderen slijtage''

bv: Als ik lang moet wacht voor een stoplicht zet ik hem in zijn N.
Ik denk dat dat beter is dan in D met je voet op de rem :mrgreen: ??
Of heb ik het mis, en ''slijt'' het meer van het schakelen van D naar N en terug?


mvg lex
Mvg Lex

I'd rather push my VW than drive an Opel.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door wehoo »

Bij stilstand en voet op de rem, koppelt de DSG "los". Voet van de rem en er wordt een versnelling ingeschakeld.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door Verlengsnoer »

Wehoo bedankt voor je wijze reactie maar hoe zit het qua slijtage! Volgens mij is daar geen antwoord op gegeven of veronderstel jij dat je gewoon altijd in zijn D moet staan met rem?
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door Doohie »

Als het kort is kan je op de rem blijven, maar ik maak meer de gewoonte
om hem in neutraal te zetten als ik net voor een roodlicht sta en zeker voor een gesloten spoorweg, volgens mij beter dan op D te laten.
Je voelt wel degelijk de bak in z'n vrij gaan alsof er een soort spanning verdwijnt.
Zelfde omgekeerd als je terug naar D gaat voel/hoor je wel degelijk dat de bak
lichtjes belast wordt.
Naar slijtage toe is't vrij simpel denk ik,
In stand D blijft je koppeling lichtjes wrijven hoor en voelbaar.
In stand N telkens zetten worden de syncronen dan weer meer gebruikt
Maar denk dat deze laatste er beter tegen kunnen en ervoor gemaakt zijn
tegenover de koppeling die sowieso slijt.
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door theo »

Ik rij al jaren met DSG-6 bakken en zet 'm nooit in neutraal. Gaat al enkele honderdenduizenden kilometers goed. Probleemloze bak.
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door staffpride »

Als je je boekje leest wat er bij de auto zit staat er duidelijk in vermeld dat je de DSG in neutraal moet zetten als je wat langer stil staat.
Dit om onnodige slijtage te voorkomen.

De koppeling is niet ontkoppeld als je met rem in D staat. Dit is alleen het geval bij launche control
MVG EMServices

Afbeelding
73GTI
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2012, 16:16
Type auto: 73MKVR32
Locatie: amsterdam

Re: Vragen over de dsg versnellngsbak

Bericht door 73GTI »

@ alle

bedankt voor jullie medewerking, en als er nog dingen zijn waar ik op moet letten! Hoor ik dat graag.

mvg lex
Mvg Lex

I'd rather push my VW than drive an Opel.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google Adsense [Bot] en 24 gasten