uitlijnen 2.0 ( kopie tijdelijk forum excl reacties)

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Demisgti6
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 apr 2011, 22:27

uitlijnen 2.0 ( kopie tijdelijk forum excl reacties)

Bericht door Demisgti6 »

Dag allemaal,

Net als op het AW forum gaat mijn bijdrage meestal over gezeur met uitlijnen. Ik moet zeggen dat ik mijzelf bijna expert op dit gebied kan noemen, tenminste expert op het gebied wat er allemaal mis kan gaan.
Nu heb ik redelijk goede ervaringen met Prins Techniek in Wassenaar. Mijn scheve stuur en het naar rechtstrekken hebben ze bij het omzetten naar winterbanden mooi opgelost. Echter nu ik weer op zomerbanden sta heb ik de boel weer laten uitlijnen. Nu staat mn stuur weer een tikkie naar links en is mn gti in totaal 3x de brug opgegaan+ apparatuur. Nu heb ik het hier maar bij gelaten omdat het gewoon niet lukte. De monteur begon erover dat mn chassis waarschijnlijk scheef is omdat ik iets geraakt zou hebben. Dat is natuurlijk onzin aangezien het met de winterbanden prima was. Heb er dus ook spijt van dat ik opnieuw liet uitlijnen.
Maar mn vraag is wederom; Wie kent de beste bandenboer?

Groet,

Dimitri (Demis)
ulli_gti
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2011, 09:19
Type auto: Golg MK6 GTI

Re: uitlijnen 2.0 ( kopie tijdelijk forum excl reacties)

Bericht door ulli_gti »

Dat zou ik ook wel willen weten ja...

Ik heb mijn zomer/winter wissel een paar weken geleden laten doen bij Deni in Zwamenburg, samen met een 4-punts uitlijning omdat mijn stuur ook scheef stond. Maar na deze wissel begint mijn stuur vanaf ongeveer 100 km/u behoorlijk te trillen. Na een telefoontje kon ik nog een keer langs komen om de handel nog een keer te laten balanceren, want dat zou de oplossing zijn.... Maar helaas zit ik nog steeds met een trillend stuur.

Groet,

Mark.
Rode Golf VI GTI 2010, 18" Detroits, Xenon
Gebruikersavatar
Jeanmarc
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
Type auto: Golf V GTI
Locatie: regio Amsterdam

Re: uitlijnen 2.0 ( kopie tijdelijk forum excl reacties)

Bericht door Jeanmarc »

Mijn bijdrage uit het vorige forum ook nog even toegevoegd.

Ik ben ook bekend met deze problemen. Mijn stuur staat tov van de tellers niet op 12 uur maar op 2 voor 12. Leg ik er echter waterpas op het stuur; dan staat hij wel waterpas!! Maw; de tellers staan niet recht in het dashboard. Verder lijkt het er bij mij op dat af en toe de weerstand in het stuur bij het naar links draaien afwijkt tov naar rechts.
Dit is al meerdere malen aangekaart bij de dealer maar die kunnen-konden niets vinden.
Ook meerdere malen laten uitlijnen, stuurhoek af laten stellen banden kruislings wisselen enz enz.
Het wisselen van zomer- naar winterbanden heeft bij mij gelukkig geen gevolgen gehad.

Mijn vermoeden is dat het een stuurhuisprobleem is. Dit is niet geheel onbekend bij type 5 en (denk ik ook) bij type 6. Veel VAG-modellen zie ik met dit probleem rondrijden, alleen de eigenaren storen zich er volgens mij niet aan. Een kennis van mij met een Audi A4 heeft hetzelfde probleem en het is hem nog steeds niet opgevallen. Verder heb ik het gemerkt met het maken van verschillende proefritten met een GTI.
Ik heb er mee leren leven al hoewel het mij af en toe toch nog wel irriteert.

Volgens mij zijn er twee alternatieven: het stuur losnemen en 1 spatiëring naar rechts weer terugzetten en dan hopen dat het stuur wel rechtstaat of de beide spoorstangen zo afstellen dat het stuur na het uitlijnen weer rechtstaat. De eerste oplossing is niet populair bij de dealer en de tweede actie vergt volgens mij meer werk bij de bandenboer daar deze truc gebaseerd is op instellen en testen tijdens het rijden.
Wat in het eerste geval wel kan gebeuren is dat de zelfcorrigerende stuurinrichting de boel weer terugzet naar de oude stand. Hier heb ik ervaring mee.

Een schrale troost is dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Misschien kunnen we er een forumactie van maken bij een goeie bandenboer. :lol:

Marcel.
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Jeanmarc
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
Type auto: Golf V GTI
Locatie: regio Amsterdam

Re: uitlijnen 2.0 ( kopie tijdelijk forum excl reacties)

Bericht door Jeanmarc »

ulli_gti schreef: Ik heb mijn zomer/winter wissel een paar weken geleden laten doen bij Deni in Zwamenburg, samen met een 4-punts uitlijning omdat mijn stuur ook scheef stond. Maar na deze wissel begint mijn stuur vanaf ongeveer 100 km/u behoorlijk te trillen. Na een telefoontje kon ik nog een keer langs komen om de handel nog een keer te laten balanceren, want dat zou de oplossing zijn.... Maar helaas zit ik nog steeds met een trillend stuur.
Toch staat Deni wel goed aangeschreven.
Je stuur staat nu wel recht?
Wat een optie is, balanceren op de auto. Zodoende wordt de eventuele onbalans in aandrijfassen enz. ook gecompenseerd.
Dit heb ik ooit eens laten doen toen ik ook dezelfde problemen had met een trillend stuur. Was trouwens niet bij een VW ;)

Marcel.
Gr. Marcel
ulli_gti
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2011, 09:19
Type auto: Golg MK6 GTI

Re: uitlijnen 2.0 ( kopie tijdelijk forum excl reacties)

Bericht door ulli_gti »

Jeanmarc schreef: Toch staat Deni wel goed aangeschreven.
Je stuur staat nu wel recht?
Wat een optie is, balanceren op de auto. Zodoende wordt de eventuele onbalans in aandrijfassen enz. ook gecompenseerd.
Dit heb ik ooit eens laten doen toen ik ook dezelfde problemen had met een trillend stuur. Was trouwens niet bij een VW ;)

Marcel.
Dat klopt inderdaad, maar het is wel toevallig dat het na het uitlijnen begon.
Voordat ik kwam nog even open getrokken op de A200, niks aan de hand. Bij terug rijden precies hetzelfde gedaan, begon gelijk te trillen.

Maar mijn stuur staat nu wel recht ;)
Rode Golf VI GTI 2010, 18" Detroits, Xenon
Gebruikersavatar
Jeanmarc
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
Type auto: Golf V GTI
Locatie: regio Amsterdam

Re: uitlijnen 2.0 ( kopie tijdelijk forum excl reacties)

Bericht door Jeanmarc »

Nou gelukkig maar.
Met de zomer/winter wissel worden bij jou de banden op de velg gewisseld??
Dit kan de oorzaak zijn.
Ik bezit zelf over een aparte winterset. Dus hoeven bij mij de banden niet van de velg af. Dat scheelt een afspraak bij de bandenboer (nm zelf wisselen), problemen met onbalans en last but not least; de kans op beschadigde velgen wordt een stuk kleiner.
Gr. Marcel
ulli_gti
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2011, 09:19
Type auto: Golg MK6 GTI

Re: uitlijnen 2.0 ( kopie tijdelijk forum excl reacties)

Bericht door ulli_gti »

Achteraf was dat inderdaad een betere keuze geweest. Als deze winterbanden op zijn ga ik waarschijnlijk voor een appart setje 17" winter banden denk ik.
En ik denk dat ik voor dat trillen maar een keer naar de dealer ga, misschien dat zij er nog iets over kunnen zeggen. Ik woon en werk namelijk niet in de buurt van Deni, dus nu (met deze problemen) is dat misschien iets handiger.
Rode Golf VI GTI 2010, 18" Detroits, Xenon
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten