3x ED-DP-JD .. nu verslag en resultaten!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

3x ED-DP-JD .. nu verslag en resultaten!

Bericht door RobvR »

Aanstaande zaterdag gaan we met 3 ED35 naar JD voor een chip op maat met downpipe (2x Milltek en 1x Fox).

Vandaag met 2 ED's al wat voorpret bij Hans Sloot gehad tijdens het chemisch reinigen van de blokken. Bij mij tevens een K&N filter en verse NGK platinum bougies erin. Bij Renekes de carbonio geplaatst.

Ik ben erg benieuwd wat de ED35 van Michel (Back@gti), Rene en de mijne gaan doen.
Groet RobvR
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door yal »

RobvR schreef:Aanstaande zaterdag gaan we met 3 ED35 naar JD voor een chip op maat met downpipe (2x Milltek en 1x Fox).

Vandaag met 2 ED's al wat voorpret bij Hans Sloot gehad tijdens het chemisch reinigen van de blokken. Bij mij tevens een K&N filter en verse NGK platinum bougies erin. Bij Renekes de carbonio geplaatst.

Ik ben erg benieuwd wat de ED35 van Michel (Back@gti), Rene en de mijne gaan doen.
Hoeveel kilometer stond er op de teller en zat er veel aanslag op de kleppen en inlaat?
Ik had een catch tank in de ED35 en niet normaal hoeveel bagger ik daarmee opving.

Gaan jullie de vervuiling voorkomen of vaker reinigen?

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Crokko »

yal schreef: Gaan jullie de vervuiling voorkomen of vaker reinigen?
Een catch can voorkomt vervuiling helaas niet.
Deze vertraagt het proces.
Afbeelding
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door bzb »

tis toch vrij logisch dat vrijwel alles wat je uit een catch can haalt normaal gezien zoizo wel verdamt en verbrant als je eens een keertje doorrijd, anders moet er ergens 40 liter reuzel verstopt zitten in me motor.
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Golf88 »

bzb schreef:tis toch vrij logisch dat vrijwel alles wat je uit een catch can haalt normaal gezien zoizo wel verdamt en verbrant als je eens een keertje doorrijd, anders moet er ergens 40 liter reuzel verstopt zitten in me motor.
Zo denk ik er zelf ook over. Heb er een tijdje geleden ook over gehad met Roy van Hans Sloot en die gaf mij ook aan dat hij het nut niet inziet van een catchcan.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Crokko »

Precies. Daarom voor mij geen catch can, maar om de 50k of twee jaar een chemische reiniging.
Afbeelding
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door yal »

bzb schreef:tis toch vrij logisch dat vrijwel alles wat je uit een catch can haalt normaal gezien zoizo wel verdamt en verbrant als je eens een keertje doorrijd, anders moet er ergens 40 liter reuzel verstopt zitten in me motor.
Hetgeen er opgevangen wordt in de catchtank komt niet in de verbrandingsruimte v/d motor terecht.
De carterdampen worden normaal gesproken via het inlaat spruitstuk de motor ingevoerd.

De catchtank vangt de rommel op en de inlaat op het inlaatspruitstuk wordt afgesloten met een dop.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Crokko »

yal schreef:
bzb schreef:tis toch vrij logisch dat vrijwel alles wat je uit een catch can haalt normaal gezien zoizo wel verdamt en verbrant als je eens een keertje doorrijd, anders moet er ergens 40 liter reuzel verstopt zitten in me motor.
Hetgeen er opgevangen wordt in de catchtank komt niet in de verbrandingsruimte v/d motor terecht.
De carterdampen worden normaal gesproken via het inlaat spruitstuk de motor ingevoerd.

De catchtank vangt de rommel op en de inlaat op het inlaatspruitstuk wordt afgesloten met een dop.

Grt Yal
De werking van de can is bekend, maar vaak overgewaardeerd.

Wat bzb (zoals ik het lees) schrijft, is dat de reuzel die in de catch can opgevangen wordt, voor een groot gedeelte verdampt of wordt verbrand indien er geen can is ingebouwd.
Logisch, anders zou er ergens "40 liter" drap fysiek vindbaar moeten zijn ergens in de motor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Renekesgti »

Crokko schreef:
yal schreef:
bzb schreef:tis toch vrij logisch dat vrijwel alles wat je uit een catch can haalt normaal gezien zoizo wel verdamt en verbrant als je eens een keertje doorrijd, anders moet er ergens 40 liter reuzel verstopt zitten in me motor.
Hetgeen er opgevangen wordt in de catchtank komt niet in de verbrandingsruimte v/d motor terecht.
De carterdampen worden normaal gesproken via het inlaat spruitstuk de motor ingevoerd.

De catchtank vangt de rommel op en de inlaat op het inlaatspruitstuk wordt afgesloten met een dop.

Grt Yal
De werking van de can is bekend, maar vaak overgewaardeerd.

Wat bzb (zoals ik het lees) schrijft, is dat de reuzel die in de catch can opgevangen wordt, voor een groot gedeelte verdampt of wordt verbrand indien er geen can is ingebouwd.
Logisch, anders zou er ergens "40 liter" drap fysiek vindbaar moeten zijn ergens in de motor.
De reuzel is simpelweg gewoon olie en andere vettige smurrie. Ik heb eens de winst uit het potje in een fles gedaan. Na een aantal uren gaat het water zicht scheiden van de olie. Olie onder, water boven. Van totaal 0,5 liter is ongeveer 1/5 olie. Ik was altijd wel blij dat dit niet in mijn inlaat terecht kwam. :)
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Renekesgti »

Golf88 schreef:
bzb schreef:tis toch vrij logisch dat vrijwel alles wat je uit een catch can haalt normaal gezien zoizo wel verdamt en verbrant als je eens een keertje doorrijd, anders moet er ergens 40 liter reuzel verstopt zitten in me motor.
Zo denk ik er zelf ook over. Heb er een tijdje geleden ook over gehad met Roy van Hans Sloot en die gaf mij ook aan dat hij het nut niet inziet van een catchcan.
Nee Roy ziet wel het nut van grasmaaier races haha. Hij vertelde dat ie een 50pk sterke grasmaaier heeft (top 150km/h). Gekke jongens die achterhoekers. :)
Aardige kerel dat zeker! :lol:
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Golf88 »

Renekesgti schreef:
Golf88 schreef:
bzb schreef:tis toch vrij logisch dat vrijwel alles wat je uit een catch can haalt normaal gezien zoizo wel verdamt en verbrant als je eens een keertje doorrijd, anders moet er ergens 40 liter reuzel verstopt zitten in me motor.
Zo denk ik er zelf ook over. Heb er een tijdje geleden ook over gehad met Roy van Hans Sloot en die gaf mij ook aan dat hij het nut niet inziet van een catchcan.
Nee Roy ziet wel het nut van grasmaaier races haha. Hij vertelde dat ie een 50pk sterke grasmaaier heeft (top 150km/h). Gekke jongens die achterhoekers. :)
Aardige kerel dat zeker! :lol:
Haha klopt ja, was hij mij toen ook aan het vertellen. Moet je maar zin in hebben :lol:
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Crokko »

Renekesgti schreef: De reuzel is simpelweg gewoon olie en andere vettige smurrie. Ik heb eens de winst uit het potje in een fles gedaan. Na een aantal uren gaat het water zicht scheiden van de olie. Olie onder, water boven. Van totaal 0,5 liter is ongeveer 1/5 olie. Ik was altijd wel blij dat dit niet in mijn inlaat terecht kwam. :)
Klopt. Het principe "catch tank" lijkt mij ook zeker niet slecht.

Maar zoals Yal schreef, dat het vervuiling "voorkomt", zo mooi is het helaas niet. :D
Afbeelding
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Schippersss »

RobvR schreef:Aanstaande zaterdag gaan we met 3 ED35 naar JD voor een chip op maat met downpipe (2x Milltek en 1x Fox).

Vandaag met 2 ED's al wat voorpret bij Hans Sloot gehad tijdens het chemisch reinigen van de blokken. Bij mij tevens een K&N filter en verse NGK platinum bougies erin. Bij Renekes de carbonio geplaatst.

Ik ben erg benieuwd wat de ED35 van Michel (Back@gti), Rene en de mijne gaan doen.
Hans vertelde het, over een ed35 waar de reinigen ook wel nodig was gisteren!
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Schippersss »

Golf88 schreef:
bzb schreef:tis toch vrij logisch dat vrijwel alles wat je uit een catch can haalt normaal gezien zoizo wel verdamt en verbrant als je eens een keertje doorrijd, anders moet er ergens 40 liter reuzel verstopt zitten in me motor.
Zo denk ik er zelf ook over. Heb er een tijdje geleden ook over gehad met Roy van Hans Sloot en die gaf mij ook aan dat hij het nut niet inziet van een catchcan.
Hans denkt daar zelf net zo over ;)
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door yal »

Crokko schreef:
Renekesgti schreef: De reuzel is simpelweg gewoon olie en andere vettige smurrie. Ik heb eens de winst uit het potje in een fles gedaan. Na een aantal uren gaat het water zicht scheiden van de olie. Olie onder, water boven. Van totaal 0,5 liter is ongeveer 1/5 olie. Ik was altijd wel blij dat dit niet in mijn inlaat terecht kwam. :)
Klopt. Het principe "catch tank" lijkt mij ook zeker niet slecht.

Maar zoals Yal schreef, dat het vervuiling "voorkomt", zo mooi is het helaas niet. :D
Helaas heb ik een Forge catch tank gekocht op aanraden van JD bij XT-motorsport , behalve dat het product erg duur was zou het vervuiling v/d inlaat voorkomen!
@Crokko , ik heb ruim 5 liter smurrie opgevangen in een transparante kan , en hetzelfde ondervonden als hierboven is beschreven.
Tevens stonk de smurrie enorm!

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door RobvR »

Toen ik dit onderwerp opende had ik verwacht dat de posts over andere dingen zou gaan dan smurrie.. :mrgreen:
Groet RobvR
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door bzb »

yal schreef:
Crokko schreef:
Renekesgti schreef: De reuzel is simpelweg gewoon olie en andere vettige smurrie. Ik heb eens de winst uit het potje in een fles gedaan. Na een aantal uren gaat het water zicht scheiden van de olie. Olie onder, water boven. Van totaal 0,5 liter is ongeveer 1/5 olie. Ik was altijd wel blij dat dit niet in mijn inlaat terecht kwam. :)
Klopt. Het principe "catch tank" lijkt mij ook zeker niet slecht.

Maar zoals Yal schreef, dat het vervuiling "voorkomt", zo mooi is het helaas niet. :D
Helaas heb ik een Forge catch tank gekocht op aanraden van JD bij XT-motorsport , behalve dat het product erg duur was zou het vervuiling v/d inlaat voorkomen!
@Crokko , ik heb ruim 5 liter smurrie opgevangen in een transparante kan , en hetzelfde ondervonden als hierboven is beschreven.
Tevens stonk de smurrie enorm!

Grt Yal
ouwe smurrie sniffer :mrgreen:
Gebruikersavatar
Back@GTI
Berichten: 336
Lid geworden op: 31 jul 2011, 21:12
Type auto: ED35

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Back@GTI »

Dat komt wel Rob…. als je de resultaten post. :lol:
Groeten Michel.


--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Crokko »

yal schreef: @Crokko , ik heb ruim 5 liter smurrie opgevangen in een transparante kan , en hetzelfde ondervonden als hierboven is beschreven.
Tevens stonk de smurrie enorm!

Grt Yal
5 liter olie en water doet hetzelfde, als 0,5 liter olie en water, dat lijkt logisch. :lol:
Afbeelding
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door yal »

@bzb [/quote]

ouwe smurrie sniffer :mrgreen:[/quote]

:mrgreen: , niet meer , nieuwe motoren hebben ook indirecte injectie , spoelt de (sorry Rob :D ) Smurrie weg zoals vroagah.....
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Renekesgti »

Zo nog 2 daagjes mannen en dan is het zover. Ben benieuwd wat dat ouwe blok doet :lol:
Ralf GTI ed30
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:44
Type auto: MK7 GTI JD 1 266pk
Locatie: In Randstad
Contacteer:

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Ralf GTI ed30 »

Mannen, ik heb een keer met mijn GTI compleet aangekoekte kleppen gehad waardoor er nauwelijks nog power was. Ben blij voor jullie dat er tegenwoordig chemisch kan worden gereinigd en dat dat blijkbaar erger voorkomt.
Mijn reparatie met een gereviseerde kop en kleppenstelsel en catch can heeft incl wissel distributieketting ruim €4.000 gekost.
Dat is niet alleen een aanslag op je financien maar ook op je GTI-ego. Als je zoiets hebt meegemaakt, ben je het blinde vertrouwen in een GTI (misschien wel VAG of alle producenten met directe inspuitmotoren) vrij snel kwijt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de reparatie, verschrikkelijk om dat mee te maken.

Afbeelding
Groet, Ralf

Vanaf 2 febr. '17 weer Golf VII GTI, carbonsteel grey metallic, JD chip stage 1

Febr 13 tm jan. '17 Polo blue GT[/i] tot grote tevredenheid.
Lekker snel karretje en mooie looks (maar geen Golf GTI). Sportief maar ook zeer efficiënt.
Februari 11 t/m dec. '12 witte Golf GTI edition 30
2006 t/m 2011 rode Golf GTI (150.000 mee gereden)
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Crokko »

@ralf

Dat is verschrikkelijk om mee te maken idd.

Wat deed je voor die tijd om dergelijke vervuiling te voorkomen?
Bij hoeveel km was dit probleem?
En reed je veel korte stukken ofzo?

Gr
Afbeelding
Ralf GTI ed30
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:44
Type auto: MK7 GTI JD 1 266pk
Locatie: In Randstad
Contacteer:

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Ralf GTI ed30 »

Ik had deze Ed30 van 3,5 jaar jong net 1 maand in bezit, prive gekocht en niks gemerkt met proefrit. Niet voluit gereden.
De vorige eigenaar had m ook maar 1 jaar na import. Alle gegevens klopten maar ik denk achteraf dat die GTI niet voor niets is verkocht in Duitsland.

Tot dat moment had ik al 5 jaar in een V GTI gereden, 150.000k, niets aan de hand. Alles top maar vervanging kwam er aan en ik wilde toen wel weer een GTI. Zeker toen het een ed30 kon worden. Maar niet probleemloos dus.

Ik kocht m prive gunstig maar dus ook zonder garantie.

Vlgs VW was het een kwestie van verkeerde olie en/of benzine. Maar ik weet dat ze gewoon niet willen toegeven dat het inherent is aan direct ingespoten motoren. Het is door de dealer nog wel bij de importeur gelegd maar die hield uiteraard alles af.

Ik ben 'door de hel' gegaan met die situatie en dure reparatie. Daarna was de auto gelukkig top en bleek 236pk te hebben en heb m nog 1,5 jaar tevreden gereden. Maar mijn vertrouwen was weg. Toen kwam ook de VAG-ellende met distributiekettingen, de vele diefstallen van GTI's en was ik er na 7 jaar in 2 GTI's te hebben gereden klaar mee en heb m verkocht aan een liefhebber die m flink heeft aangekleed (zelfs 19") en gechipt heeft (330pk). Maar die heeft m ook al weer verkocht binnen 1 jaar.

Ik rij nu behoorlijk tevreden in een vlotte Polo GT (140pk, 1.100kg, 0-100 in 7,9, cilinderuitschakeling en gemiddeld verbruik 1:15) in een sportieve (GTI)rijstijl want die Polo wil echt wel.

Ik vind een GTI nog steeds heel fraai maar ik denk niet dat ik er nog een ga rijden.
Groet, Ralf

Vanaf 2 febr. '17 weer Golf VII GTI, carbonsteel grey metallic, JD chip stage 1

Febr 13 tm jan. '17 Polo blue GT[/i] tot grote tevredenheid.
Lekker snel karretje en mooie looks (maar geen Golf GTI). Sportief maar ook zeer efficiënt.
Februari 11 t/m dec. '12 witte Golf GTI edition 30
2006 t/m 2011 rode Golf GTI (150.000 mee gereden)
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Spontaan ontstaan 3x ED 3x JD 3x DP

Bericht door Crokko »

Heel vervelend allemaal, maar als ik het goed lees:

Heb je 5 jaar lang in een mk5 gti met 150km op de teller probleemloos gereden.
Alleen met de ED30 kreeg je na 1 maand het probleem van de reiniging?

En uiteindelijk heb je de ED30 verkocht. Maar vanwege de commotie ketting- en diefstalproblemen heb je ervoor gekozen geen GTI meer te kopen?
(De ED30 heeft een distributieriem btw)

Dan mis ik alleen nog hoeveel km er op de ED30 stond op het moment van de problemen?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten