Probleem turbodruk golf 6r

Bespreek hier alles met betrekking tot de GOLF R in alle uitvoeringen.
Plaats reactie
Nick89
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018, 12:42
Type auto: Golf MK6 R20

Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Nick89 »

Hallo, na mezelf voorgesteld te hebben maar direct een vraag stellen waar anderen me misschien mee kunnen helpen.

Ik heb een golf 6 r20 met volgende motorische aanpassingen:
- downpipe hjs sportkat 3 inch + volledig 3 inch uitlaat
- hf series intake
- dubbele intercooler zelfde als het Forge twintercooler, dus gewoon een extra front mount intercooler.
- de software is standaard; de auto heb ik zo gekocht.

Mijn probleem is het volgende; amper tot geen trekkracht onderin, vanaf circa 3000 rpm dan voel je de turbodruk pas echt komen. Bij uitlezen met vcds kwam ik foutcode 16683 underboost tegen.

Toen heb ik een logje gemaakt, em zie je dat mijn actuele turbodruk achterblijft tot ongeveer 4200rpm dan is die gelijk. Zal logje proberen bij te voegen.
Nu heb ik reeds:
- n75 klep vervangen
- DV omgezet
- lektest gedaan
- wastegate getest, beweegt op en neer
Dit alles had geen resultaat.
Heeft iemand van jullie nog een idee? Ik zelf zit te denken aan het dubbele intercoolersysteem.

Engine Speed Engine Load Boost Pressure Boost Pressure
(G28) (specified) (actual)
/min % mbar mbar
1080 30.1 530.0 1010.0
1080 32.3 610.0 1020.0
1120 39.1 930.0 1020.0
1240 42.9 1520.0 1020.0
1360 45.1 1600.0 1030.0
1560 46.6 1660.0 1050.0
1720 49.6 1700.0 1060.0
1920 53.4 1820.0 1090.0
2120 58.6 2120.0 1120.0
2320 56.4 2240.0 1160.0
2560 60.2 2240.0 1200.0
2800 66.2 2240.0 1270.0
3080 78.2 2240.0 1390.0
3400 85.0 2240.0 1570.0
3680 85.0 2240.0 1750.0
4040 96.2 2240.0 1940.0
4360 109.8 2240.0 2170.0
4760 122.6 2240.0 2400.0
5240 120.3 2190.0 2290.0
5720 121.8 2090.0 2190.0
6120 116.5 2000.0 2060.0


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door bzb »

je gaat toch niet een open downpipe en inlaat monteren zonder te tunen?
Henniej
Berichten: 1364
Lid geworden op: 29 dec 2016, 10:32

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Henniej »

Mocht het zo zijn als wat bzb zegt, dan houd het in dat die dan soort in nood loopt door te veel boost. Dan moet je idd naar een tuner om het te herprogrammeren of wel tunen / herschrijven
Account niet in gebruik! 🤷🏼‍♂️
Nick89
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018, 12:42
Type auto: Golf MK6 R20

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Nick89 »

Deze onderdelen heb ik niet gemonteerd. Ik heb de auto zo in duitsland gekocht met deze onderdelen erop. De motor had de stoter van hogedrukpomp kapot en nokkenas ingesleten. Dit alles inclusief de nokkenas heb ik vervangen. En nu kom ik bij deze storingen uit.

Ik begrijp je verhaal van in de noodloop gaan door overboost. Maar dan zou ik in de log toch moeten zien dat mijn actuele turbodruk aan het begin hoger moet zijn dan de gespecificeerde waarde? Of regelt hij hem al zo sterk terug?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Vissa »

Henniej schreef: 06 jun 2018, 09:44 Mocht het zo zijn als wat bzb zegt, dan houd het in dat die dan soort in nood loopt door te veel boost. Dan moet je idd naar een tuner om het te herprogrammeren of wel tunen / herschrijven
Ookal monteer je een downpipe zonder cat of een inlaat, software herschrijven is niet strikt noodzakelijk. De ECU blijft dezelfde boost regelen. Het is enkel zonde van de modificaties omdat ze niet geheel tot hun recht komen.

Het enige wat vaak gebeurd bij het vervangen van de downpipe is dat de auto een melding geeft op de O2 sensor.

Ik denk dat dit een heel ander probleem is.
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Henniej
Berichten: 1364
Lid geworden op: 29 dec 2016, 10:32

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Henniej »

Nou heb het vorige week zaterdag nog gehad van ;t wisselen van downpipe / cat, auto ging in nood tot dat het lambda weg geschreven was deed die weer normaal.

Inlaat is vaak geen probleem, maar bij sommigen geeft de lambda een probleem i.v.m de cat.

Maar als je ;t zo bekijkt kan het probleem natuurlijk heel ergens anders zitten, je weet natuurlijk nooit wat voor onderdelen er zijn gebruikt bij het vervangen van de stoter ketting etc. En hoe het is gemonteerd? :)
Account niet in gebruik! 🤷🏼‍♂️
Nick89
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018, 12:42
Type auto: Golf MK6 R20

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Nick89 »

Ik heb geen problemen met lambdawaarde etc. Dit is allemaal in orde. De sportkat geeft hierin ook geen probleem.

De onderdelen zijn origineel vw delen dus stoter, nokkenas en n75 klep.
Ik ben al 10-11 jaar werkzaam als monteur en heb al meerdere kettingen, nokkenassen en dergelijke vervangen dus dit zit goed.

Ik zit even vast waarin ik het nog moet zoeken, omdat ik niet zeker ben dat een tuning dit gaat oplossen. Zou zonde zijn omdat geld erin te duwen en geen resultaat te hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Henniej
Berichten: 1364
Lid geworden op: 29 dec 2016, 10:32

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Henniej »

Nee dan denk ik toch dat je met de tuning dit zelfs erger kunt maken.
Mag ik vragen welke DV onderdeel nummer je hebt?
Probeer eens de onderdeel nummer - > 06H-145-710-D

Ik had wel is een keer verkeerde gekregen bij de dealer!
Alleen toen trok de auto helemaal niet meer!

Vervuilde turbo schoepen?
Scheur n je downpipe flens, waar die met 4 bouten vast zitten.
Scheur in je slangen soms hoef je niet perse sissend geluid te horen, bij een scheur die je hebt.

Misschien een gekke vraag maar wat is de km?
Account niet in gebruik! 🤷🏼‍♂️
Nick89
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018, 12:42
Type auto: Golf MK6 R20

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Nick89 »

De DV is 06H-145-710 D.
De kmstand is: 69513

De downpipe heb ik nog niet nagekeken op een scheur, dit omdat ik niks hoor lekken. Maar deze zal ik een dezer dagen eens nakijken.

De intercoolerslangen heb ik grotendeels los gehad en geen scheur te zien. Ook heb ik ze op druk gezet om te kijken of ik ergens iets hoor lekken. Maar de druk loopt gewoon heel langzaam weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
ron1966
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 nov 2011, 22:47
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door ron1966 »

Wat ik vreemd vind aan jou verhaal is dat aanpassingen aan intake en uitlaat is gedaan, en dat sw origineel is?
Heb je de sw van de ecu gedownload en vergeleken ori file dat deze niet aangepast is? Of heeft iemand je dit verteld?

Probeer in ieder geval dit:

Haal bij je bleed valve zie projectje van mij https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.s ... =3&theater http://www.skyroadster.com/forums/f5/k0 ... ram-80425/ (Wastegate control vacuum line) een slangetje los. Gaat niet echt makkelijk (weinig ruimte)

Hierdoor blijft de wastegateklep dicht. Dan kan de uitlaatgassen alleen langs je turbinewiel. Dan moet turbodruk meteen omhoog gaan.Wees wel voorzichtig als turbodruk direct omhoog gaat. Je kan hem overspeeden. Het is een paarden middel.

Ga realtime loggen en maak logbestand.

Als de turbodruk geen verandering geeft, is er of iets met de turbinewiel/compressorwiel aan de hand.
Wat ook nog kan zijn is dat de veerspanning van de actuator problemen geeft.Het functioneerd wel, echter zal bij lage toeren direct de wastegate open blazen door de uitlaatgassen waardoor er te veel gassen verloren gaan om op te spoelen. Bij hoog rpm komen er zoveel uitlaatgassen langs de wastegate en turbinewiel dat ie wel gaat opspoelen. Dus turbodruk
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.stage.4.project/
Nick89
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018, 12:42
Type auto: Golf MK6 R20

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Nick89 »

@ron1966

Ik begrijp dat je de aanpassingen niet snapt en dat de software origineel is.
Ik zie ook net dat ik nog vergeten ben wat erbij te zetten.

Toen ik de auto weer mooi lopend had, zat er een geluid bij de koppeling en had ik een erg zwaar koppelingspedaal. Toen heb ik de versnellingsbak eraf gehaald, bleek er een racekoppeling in te zitten. Dit voelde natuurlijk niet comfortabel, en heb ik er een originele nieuwe koppelingsset ingezet.

Toen ik hem dus in elkaar had gezet slipte de koppeling doordat er een veel te agressieve software opgezet was. Toen heb ik ervoor gekozen om deze origineel te maken.

Maar het probleem met optrekken had ik voordat de software terug was gezet ook al.

* update

Ik heb de turbo inmiddels gedemonteerd en deze ga ik na laten kijken. Ik zie er zo op het eerste oog niks aan of iets wat overmatig speling heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
ron1966
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 nov 2011, 22:47
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door ron1966 »

Check je actuator door hem op druk te zetten. De actuator moet als deze origineel (K04 064) is bij ongeveer 800mBar open gaan.

Meten is weten, gissen = ..........!!!

Het is heel simpel. Lekkage heb je niet. (zoveel druk verlies hoor je op afstand als je dit wel zou hebben). Software geeft max 1.2bar dus moet je het in de turbo zoeken.
Heb je wat ik in vorige reactie uitgevoerd?
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.stage.4.project/
Nick89
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018, 12:42
Type auto: Golf MK6 R20

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Nick89 »

@ron1966

Dit heb ik niet kunnen testen, omdat de turbo al bij de specialist lag.

* update

Mijn turbo is nagekeken en is kapot. Er zou een scheur in het huis en het membraan zitten. Dus nieuwe turbo aanschaffen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!!
Laat nog weten of het met nieuwe turbo weer goed is.


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Henniej
Berichten: 1364
Lid geworden op: 29 dec 2016, 10:32

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door Henniej »

Uiteraard! Kon gewoon niet anders! Maar met een km stand van 69513? Turbo heeft echt zijn werk gedaan dan.. En het gaat hier nog wel om de K04.. Vind ik een beetje gek
Account niet in gebruik! 🤷🏼‍♂️
Gebruikersavatar
ron1966
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 nov 2011, 22:47
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: Probleem turbodruk golf 6r

Bericht door ron1966 »

Voorbeeld:
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.s ... =3&theater

Voorbeeld: https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.s ... =3&theater

Voorbeeld:
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.s ... =3&theater


Staan de KO4 bekend om!!!
Gietijzer wordt enorm heet en hart, komen barsten in. Wel vaker gezien.
Is alleen geen oorzaak dat turbo bij lage reffs niet opspoelt.

Maargoed zijn altijd uitzonderingen. Suc6
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.stage.4.project/
Plaats reactie

Terug naar “GOLF "R"”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten