Pagina 1 van 1

Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 15 okt 2020, 16:30
door MacFever
Ik twijfel tussen een stage 2 en 3
Ik gebruik mijn R als dailly en heb schrik dat een stage 3 te veel lag gaat geven tov stage 2
Wat ik wil is een Golf die instant reageert bij traag rijden, dus bvb inhalen op een smalle weg
Zijn er hybride turbos die even weinig lag hebben als de standaard turbo in een stage 2 ?

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 19 okt 2020, 12:13
door Nigel-R32
Ik heb zelf met een TTE475 gereden en die is net als een standaard turbo zowat, koppeling curve is echter in vergelijking met de originele turbo een rechte lijn zowat dus daar zit vooral je verschil in dan. Ga je voor een TTE535 dan zal je wel jouw probleem krijgen wat je juist wilt voorkomen maar die wordt hoger in de toeren wel een echt kanon.

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 19 okt 2020, 19:24
door sitechris
Als je genoeg ruimte in budget hebt stage 3, gewoon omdat het kan en omdat je dan weer iets sneller bent. Aan de andere kant, voor verschil in prijs (3k schat ik) kun je ook leuke dingen doen. En 400 pk (stage 2) is natuurlijk al heel riant.

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 20 okt 2020, 08:35
door Nigel-R32
sitechris schreef: 19 okt 2020, 19:24 Als je genoeg ruimte in budget hebt stage 3, gewoon omdat het kan en omdat je dan weer iets sneller bent. Aan de andere kant, voor verschil in prijs (3k schat ik) kun je ook leuke dingen doen. En 400 pk (stage 2) is natuurlijk al heel riant.
Precies dat, als het in je budget past zeker doen! Maar het prijsverschil is wel wat groter, een nieuwe TTE475 turbo zit al tegen de 3k aan, dan nog een intercooler, NGK race bougies en het monteren van de turbo.. En dit is dan buiten de andere benodigde onderdelen die je ook al bij een stage 2 nodig hebt zoals een intake etc.

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 20 okt 2020, 20:46
door MacFever
Heb vernomen van een grote tuner hier in Belgie dat bij een TTE475 de turbo en ook de motor op zijn limiet draait en dat ze er daarom geen meer monteren
Dus het moet direct een TTE535 worden of gewoon stage 2
Zijn er hier mensen die van een stage 2 naar een TTE535 zijn gegaan en er spijt van hebben wegens te grote turbo lag ?
Wel met een R als daily natuurlijk

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 20 okt 2020, 23:11
door ChielED35
MacFever schreef:Heb vernomen van een grote tuner hier in Belgie dat bij een TTE475 de turbo en ook de motor op zijn limiet draait en dat ze er daarom geen meer monteren
Dus het moet direct een TTE535 worden of gewoon stage 2
Zijn er hier mensen die van een stage 2 naar een TTE535 zijn gegaan en er spijt van hebben wegens te grote turbo lag ?
Wel met een R als daily natuurlijk
Dit zou ik graag uitgelegd zien. Een motor draait op z’n limiet met een TTE475, maar we gaan er nog een grotere turbo op steken zodat de motor minder op de limiet draait..klinkt niet aannemelijk. En als er een grotere turbo geplaatst wordt, met nog meer pk’s en nog meer koppel, dan zou die motor minder belast worden? Klinkt mij als grote onzin.

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 21 okt 2020, 08:06
door MacFever
Als ik het goed verstaan heb is het omdat de turbodruk niet constant kan gehouden worden bij de 475 en bij de 535 wel

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 23 okt 2020, 10:18
door Nigel-R32
MacFever schreef: 21 okt 2020, 08:06 Als ik het goed verstaan heb is het omdat de turbodruk niet constant kan gehouden worden bij de 475 en bij de 535 wel
Laat ik het dan anders stellen, als je van een standaard turbo uitgaat en die stage 2 laat tunen dan krijg je toch hetzelfde effect met wat hun zeggen over een 475 turbo (terwijl die juist meer aan kan)? Bij die stock turbo krijg je namelijk ook geen 100% rechte koppelingcurve en noem het pieken maar dat krijg je dan ook.. Ik vind het een bijzonder verhaal om eerlijk te zijn. Ik zou adviseren vraag ook eens bij andere tuners na zoals JD, DVX wat zij te zeggen hebben hierover. Mijn TTE475 heeft in ieder geval nooit problemen gegeven.

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 03 nov 2020, 10:17
door MacFever
Ik heb net mijn originele intake aangepast : rechter achter afdekplaat, openen van linker inlet (Dremel) en verwijderen "sneewplaat"
Op ebay een grotere silicone pijp en turbo elleboog besteld alsook een grotere intercooler
Hiermee kan ik mij wat bezig houden tijdens de lockdown ;-)
Nadien gaat er nog een Milltek downpipe met racekat onder en dan naar DVX voor een Stage 2
Indien niet genoeg zal ik later een grotere turbo steken

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 03 nov 2020, 14:28
door StarSqream
MacFever schreef: 03 nov 2020, 10:17 Ik heb net mijn originele intake aangepast : rechter achter afdekplaat, openen van linker inlet (Dremel) en verwijderen "sneewplaat"
Op ebay een grotere silicone pijp en turbo elleboog besteld alsook een grotere intercooler
Hiermee kan ik mij wat bezig houden tijdens de lockdown ;-)
Nadien gaat er nog een Milltek downpipe met racekat onder en dan naar DVX voor een Stage 2
Indien niet genoeg zal ik later een grotere turbo steken
Is dat afdekken noodzakelijk? Had ook de gesloten inlet geopend maar de andere niet afgedekt. Ik dacht dat die er ook gewoon was voor een reden.

Re: Stage 2 of 3 ?

Geplaatst: 03 nov 2020, 14:39
door MacFever
Ja is beter
Heb ik gedaan met een origineel VW onderdeel : 5Q0129849
Klikt erin maar ik heb ook met 2 vijzen vastgezet om zeker te zijn

https://www.befr.ebay.be/itm/Lufteintri ... 2749.l2649