Dsg bug
Re: Dsg bug
Misschien geeft dit al enkele antwoorden. Doorzoek dit forum eens op 'dsg werking'.GerardR schreef:Hebben meer mensen dit bij rustig rijden na drempel of bocht en je geeft gas is de dsg een aantal seconden ontkoppeld.
Daardoor gaat ie toeren maken en dan ineens schakelen heb dit een aantal keer gehad.
Nimmt der Fahrer (im Automatikmodus) während der Fahrt Gas weg, so kuppelt die Elektronik aus. Der Wagen rollt frei ohne Verbindung zum Motor, dieser läuft dann sparsam im Leerlauf weiter. Beim Tritt auf das Bremspedal wird wieder eingekuppelt, um die Bremswirkung des Motors auszunutzen. Gleichzeitig sinkt der Verbrauch durch eine Schubabschaltung auf Null.
Auch im Economy-Modus (Automatik) lässt sich jederzeit durch Kickdown die volle Leistung des Motors mobilisieren - beispielsweise zum Überholen. Die Tiptronic-Funktion erlaubt individuelles Schalten bei erhöhtem Komfort. So schaltet das Getriebe bei stehendem Wagen automatisch in den ersten Gang, der Fahrer muss nicht wie beim Schaltgetriebe zurückschalten und wenn der Fahrer mal vergisst, rechtzeitig hoch- oder runterzuschalten, übernimmt dies für ihn die automatische Steuerung.
DSG-Fahrzeuge verfügen generell über ein elektronisches Gaspedal. Der Motor und die Steuerung für das Direktschaltgetriebe, dazu das ABS und das Kombi-Instrument sind über einen CAN-Datenbus miteinander verbunden. Informationen werden blitzschnell ausgetauscht, und ausgewertet. Die Getriebesteuerung erkennt dabei die einzelnen Fahrzustände, beim Gaswegnehmen bergauf vor einer Kurve (Passfahrt) beispielsweise schaltet sie nicht hoch. Die Elektronik erkennt sogar den Fahrer! Je nach seinem Temperament verschiebt sie die Schaltpunkte in Richtung sportlich oder sparsam.
Gr. Wehoo.
Re: Dsg bug
Maar die vertraging dat de dsg in toeren klimt en dan met een schok in de versnelling gaat.
Hoor graag van andere dsg rijders
Hoor graag van andere dsg rijders
Re: Dsg bug
Hee gerard ,
Ik heb ook wel eens last van die vertraging en die schok..
Voornamelijk bij een koude start moet ik zeggen...
Niet zoveel last vsn
Ik heb ook wel eens last van die vertraging en die schok..
Voornamelijk bij een koude start moet ik zeggen...
Niet zoveel last vsn
Grtz. GTI_6
Re: Dsg bug
Met koud heb ik ook dat hij lang in zijn versnelling blijft hangen. (vooral in zijn 1 naar 2 toe)
Maar ik merk het inderdaad ook (die schok bij het verlaten van een drempel), het blijft een onrustige bak vergeleken met een conventionele bak vind ik.
Maar ik merk het inderdaad ook (die schok bij het verlaten van een drempel), het blijft een onrustige bak vergeleken met een conventionele bak vind ik.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Dsg bug
Als de auto koud is, dan is mijn dsg bak ook erg onrustig en schokt hij nogal. Voornamelijk bij terugschakelen.
_______________________________________________________________________________
Vince82
_______________________________________________________________________________
Vince82
_______________________________________________________________________________
Re: Dsg bug
Ja denk dat de olie nog niet warm is.
Maar dat de dsg even ontkoppeld staat en dan BAM in de versnelling gaat kennen jullie dit ook.
Kan er mee leven maar is dit een software matig iets
Maar dat de dsg even ontkoppeld staat en dan BAM in de versnelling gaat kennen jullie dit ook.
Kan er mee leven maar is dit een software matig iets
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: Dsg bug
Ik denk dat en hoop mensen Dsg zien als een gewone cvt automaat.
Maar dat is niet zo!
Dsg heeft geen koppel omvormer en ook geen duwband aandrijving.
Maar simpel gezegd gewoon 2 handbakken met een automatische koppeling.
Dus is het ook lochies dat het schokkeriger rijd dan een cvt automaat.
En het verschil van koud en warm heeft elke bak wel last van denk ik.
Ook hand bak alleen merk je minder van omdat jezelf wat meer kan bijsturen met je voet/koppeling.
Ik heb met Vincent82 zijn r32 mee gereden.. Ik kan zelf niet anders zeggen dan dat die Dsg bak gewoon
Goed schakeld.
Compleet vloeiende automaat zoals de cvt is de Dsg niet.
Maar dat is niet zo!
Dsg heeft geen koppel omvormer en ook geen duwband aandrijving.
Maar simpel gezegd gewoon 2 handbakken met een automatische koppeling.
Dus is het ook lochies dat het schokkeriger rijd dan een cvt automaat.
En het verschil van koud en warm heeft elke bak wel last van denk ik.
Ook hand bak alleen merk je minder van omdat jezelf wat meer kan bijsturen met je voet/koppeling.
Ik heb met Vincent82 zijn r32 mee gereden.. Ik kan zelf niet anders zeggen dan dat die Dsg bak gewoon
Goed schakeld.
Compleet vloeiende automaat zoals de cvt is de Dsg niet.
Re: Dsg bug
Met het schakelen zelf heb ik ook nooit last van, dit gaat uitermate vloeiend (circuit, sportief rijden). Het enige is langzaam rijden in een DSG, dit is nog altijd een kunst. Vooral file, rotonde, stad en dergelijk.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Dsg bug
Maar die bug van ontkoppelen is dat omdat ie ontkoppeld als je uitlaat rollen en dan weer gas geeft. Dat ie effe niet snel genoeg aangrijpt.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: Dsg bug
Denk eerder dat die "bug" is omdat je bv in zijn 5 rijd en als je dan laat uitrollen.
En je besluit weer iets gas te geven die eerst denkt en dan eerst ff 2 of 3 versnellingen terug gaat.
En dan pas oppakt?!
Maar ik zelf heb geen problemen met langzaam rijden.
Sterker nog als ik heel relaxt rij en me auto is warm.
Voel ik hem bijna niet eens schakelen.
En je besluit weer iets gas te geven die eerst denkt en dan eerst ff 2 of 3 versnellingen terug gaat.
En dan pas oppakt?!
Maar ik zelf heb geen problemen met langzaam rijden.
Sterker nog als ik heel relaxt rij en me auto is warm.
Voel ik hem bijna niet eens schakelen.
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: Dsg bug
Wat Dennis zegt klopt wel want elke dsg auto waar ik in gereden heb schakeld ook net wat andere met koude motor en als die warm is heb je er totaal geen last van
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 05:48
- Type auto: GOLF GTI MK6
Re: Dsg bug
Is mij ook al een aantal keer overkomen, en inderdaad als de motor nog koud is.
Zodra de motor warm is geen last meer.
Mvg,
Richard.
Zodra de motor warm is geen last meer.
Mvg,
Richard.
Niet opzij, rechts er voorbij
Re: Dsg bug
Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn dsg bak in mijn mkv gti, hoewel ik wel moet zeggen dat dsg bakken icm een vag-diesel een stuk 'relaxter' rijden (rij voor werk veel met Transporters t5/t6, Golfs 5/6, Tourans, etc, en allen rijden icm het dieselgedrag (langzaam lopen in files/stadsverkeerd/lage toeren/op koppel/etc een stuk soepeler.
Ik heb zelf een beetje een soms niet al te soepel rustig optrekken vanuit stilstand.
Dus als je bijv voor een rood verkeerslicht staat en weer heel rustig op wil trekken, dus minimaal gas geeft, dan lijkt het alsof ik een soort 'hikje' cq 'aarzeling' voel rond de zeg 1200rpm, alsof hij wat laat compleet aangrijpt.
Als je wat sportiever optrekt, dus het gas wat verder induwd, dan is dit 'hikje' niet waarneembaar.
Ook lijkt het uit te maken hoe de dsg bak zich in heeft geleerd.
Als ik een tijd sportiever heb gereden en veel meer zelf in de M stand heb geflipperd, dan lijkt het 'hikje' bij langzaam wegrijden de komende ritten te zijn verdwenen.
Ook al eens met vcds een complete DSG-reset gedaan, waarna hij ook een stuk vloeiender reageerde. Het sloop er na verloop van tijd echter weer in, daar ik weer veel rustig/stadsverkeer rij laatste tijd.
Wat zou dit zijn?
Meer mensen last van?
(VW dealer heeft er al eens naar gekeken maar konden geen fouten of nieuwere software of defect mechatronic oid ontdekken)
Ik heb zelf een beetje een soms niet al te soepel rustig optrekken vanuit stilstand.
Dus als je bijv voor een rood verkeerslicht staat en weer heel rustig op wil trekken, dus minimaal gas geeft, dan lijkt het alsof ik een soort 'hikje' cq 'aarzeling' voel rond de zeg 1200rpm, alsof hij wat laat compleet aangrijpt.
Als je wat sportiever optrekt, dus het gas wat verder induwd, dan is dit 'hikje' niet waarneembaar.
Ook lijkt het uit te maken hoe de dsg bak zich in heeft geleerd.
Als ik een tijd sportiever heb gereden en veel meer zelf in de M stand heb geflipperd, dan lijkt het 'hikje' bij langzaam wegrijden de komende ritten te zijn verdwenen.
Ook al eens met vcds een complete DSG-reset gedaan, waarna hij ook een stuk vloeiender reageerde. Het sloop er na verloop van tijd echter weer in, daar ik weer veel rustig/stadsverkeer rij laatste tijd.
Wat zou dit zijn?
Meer mensen last van?
(VW dealer heeft er al eens naar gekeken maar konden geen fouten of nieuwere software of defect mechatronic oid ontdekken)
Re: Dsg bug
Heb precies het zelfde probleem Timvgti!!!!
Inderdaad als je voor een stoplicht staat en je rijdt weg, lijkt het alsof iemand je duwtje geeft in plaats van dat hij soepel wegrijd. Met file/rotonde rijden merk je het ook heel goed. Lijkt net of je met een manueel geschakelde auto te abrupt je koppeling laat opkomen.
Ik heb dit met KOUDE motor stuk minder, met een koude motor is alles veel brijeriger, wat sloom, maar het hikje neem ik dan niet waar. Of je moet zoals je zegt een dot gas geve
Op engelse forums is er tonnen aan informatie te vinden over DSG "hesitating" "Lurching". Het komt overal op neer, dat het "gewoon normaal" is bij een DSG bak.
Inderdaad als je voor een stoplicht staat en je rijdt weg, lijkt het alsof iemand je duwtje geeft in plaats van dat hij soepel wegrijd. Met file/rotonde rijden merk je het ook heel goed. Lijkt net of je met een manueel geschakelde auto te abrupt je koppeling laat opkomen.
Ik heb dit met KOUDE motor stuk minder, met een koude motor is alles veel brijeriger, wat sloom, maar het hikje neem ik dan niet waar. Of je moet zoals je zegt een dot gas geve
Op engelse forums is er tonnen aan informatie te vinden over DSG "hesitating" "Lurching". Het komt overal op neer, dat het "gewoon normaal" is bij een DSG bak.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Dsg bug
@golfL: ook de vw monteur die mijn gti uitvoerig heeft gereden zij dat het 'normaal' reageerde.
Vandaag ook nog ff met Chris in zijn mk5 meegereden en ook bij hem merk ik (zelfs in wat ergere mate, mogelijk doordat hij heftigere dsg software heeft) hetzelfde 'hikje'.
Vandaag in eigen gti overigens weer niet gemerkt. Dus geheel soepel.
Moet ook wel opmerken dat ik wel een Pietje precies/zeur kan zijn op dat gebied hoor. Bij mij maakt het zelfs verschil welke schoenen ik aan heb. Zwaardere/grovere schoenen gaat het beter dan hele lichte gympies haha!
Feit blijft dat de dsg zich wel heel snel rijstijl aan leert en na wat dagen file/stadsverkeer leert hij zich mogelijk minder prettig in.
Vandaar dat na een dsg reset het ook merkbaar anders aan voelt.
Met de vag diesels op een dsg bak alleen nooit last van. Dus is toch combinatie 2.0turbo+dsg.
Vandaag ook nog ff met Chris in zijn mk5 meegereden en ook bij hem merk ik (zelfs in wat ergere mate, mogelijk doordat hij heftigere dsg software heeft) hetzelfde 'hikje'.
Vandaag in eigen gti overigens weer niet gemerkt. Dus geheel soepel.
Moet ook wel opmerken dat ik wel een Pietje precies/zeur kan zijn op dat gebied hoor. Bij mij maakt het zelfs verschil welke schoenen ik aan heb. Zwaardere/grovere schoenen gaat het beter dan hele lichte gympies haha!
Feit blijft dat de dsg zich wel heel snel rijstijl aan leert en na wat dagen file/stadsverkeer leert hij zich mogelijk minder prettig in.
Vandaar dat na een dsg reset het ook merkbaar anders aan voelt.
Met de vag diesels op een dsg bak alleen nooit last van. Dus is toch combinatie 2.0turbo+dsg.
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: Dsg bug
De Dsg van een Golf6 heeft hier al wat minder last van zeggen ze,
Zelf is mijn bevindingen in een golf 6 en een Polo 1.2Tsi het schokken is zo licht dat het niet als schokken gezien kan worden het is meer Hikken
(Alleen met koude motor voelbaar)
Zelf is mijn bevindingen in een golf 6 en een Polo 1.2Tsi het schokken is zo licht dat het niet als schokken gezien kan worden het is meer Hikken
(Alleen met koude motor voelbaar)
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Re: Dsg bug
Ik heb het probleem ook. als hij koud is doet hij het wat erger.
@TimGTI: hoe reset je een DSG bak met VCDS? breng je hem dan terug naar basis instellingen?
@TimGTI: hoe reset je een DSG bak met VCDS? breng je hem dan terug naar basis instellingen?
Re: Dsg bug
Zie hier: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... _(DSG/02E)KlouxOne schreef:@TimGTI: hoe reset je een DSG bak met VCDS? breng je hem dan terug naar basis instellingen?
Het is de moeite eens in de zoveel tijd waard!
En sowieso na een dsg olie wissel.
Re: Dsg bug
thx! morgen ben ik vrij. zal het is doen
Edit:
je link werkt niet
Edit:
je link werkt niet
Re: Dsg bug
Raar. Tik ff in op Google dsg reset rosstech
De eerste link is het.
De eerste link is het.
Re: Dsg bug
TimvGti, even een update hieroverTimvgti schreef:Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn dsg bak in mijn mkv gti, hoewel ik wel moet zeggen dat dsg bakken icm een vag-diesel een stuk 'relaxter' rijden (rij voor werk veel met Transporters t5/t6, Golfs 5/6, Tourans, etc, en allen rijden icm het dieselgedrag (langzaam lopen in files/stadsverkeerd/lage toeren/op koppel/etc een stuk soepeler.
Ik heb zelf een beetje een soms niet al te soepel rustig optrekken vanuit stilstand.
Dus als je bijv voor een rood verkeerslicht staat en weer heel rustig op wil trekken, dus minimaal gas geeft, dan lijkt het alsof ik een soort 'hikje' cq 'aarzeling' voel rond de zeg 1200rpm, alsof hij wat laat compleet aangrijpt.
Als je wat sportiever optrekt, dus het gas wat verder induwd, dan is dit 'hikje' niet waarneembaar.
Ook lijkt het uit te maken hoe de dsg bak zich in heeft geleerd.
Als ik een tijd sportiever heb gereden en veel meer zelf in de M stand heb geflipperd, dan lijkt het 'hikje' bij langzaam wegrijden de komende ritten te zijn verdwenen.
Ook al eens met vcds een complete DSG-reset gedaan, waarna hij ook een stuk vloeiender reageerde. Het sloop er na verloop van tijd echter weer in, daar ik weer veel rustig/stadsverkeer rij laatste tijd.
Wat zou dit zijn?
Meer mensen last van?
(VW dealer heeft er al eens naar gekeken maar konden geen fouten of nieuwere software of defect mechatronic oid ontdekken)
Heb mijn DSG olie + filter laten vervangen/verversen, het probleempje met dat hikje/aarzeling is bij mij hiermee weggegaan! Hij schakelt weer helemaal zoals het hoort!
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Dsg bug
Fijn om te horen! Ik heb vaker gelezen/gehoord dat dit het euvel kan verhelpen.
Ondertussen bij mijn eigen GTI ook niet meer waarneembaar, daar ik laatste dagen weer kans heb gehad lekker door te rijden, warm te rijden, zelf te flipperen, niet alleen maar files/stadsverkeer, etc.
DSG heeft zich weer beter ingeleerd hierdoor en gaat nu ook helemaal vloeiend!
Een dsg wissel kan natuurlijk sowieso nooit kwaad.
Mag ik vragen wat je ervoor kwijt was?
Bij mij is bij aflevering van mijn GTI vorig jaar, door de VW dealer, ondertussen zo'n 12.000km geleden, een dsg oliewissel gedaan. Dus denk dat ik nog niet heel erg er aan toe ben...
Ondertussen bij mijn eigen GTI ook niet meer waarneembaar, daar ik laatste dagen weer kans heb gehad lekker door te rijden, warm te rijden, zelf te flipperen, niet alleen maar files/stadsverkeer, etc.
DSG heeft zich weer beter ingeleerd hierdoor en gaat nu ook helemaal vloeiend!
Een dsg wissel kan natuurlijk sowieso nooit kwaad.
Mag ik vragen wat je ervoor kwijt was?
Bij mij is bij aflevering van mijn GTI vorig jaar, door de VW dealer, ondertussen zo'n 12.000km geleden, een dsg oliewissel gedaan. Dus denk dat ik nog niet heel erg er aan toe ben...
Re: Dsg bug
Bij vagtechniek kostte het 170,- voor originele olie + filter.
Bij mij is er een nieuwe bak onder gekomen zo'n 10.000 km geleden, dit inclusief nieuwe koppeling, mechatronic en de hele reutemeteut, dus ook nieuwe olie. Daarna een week later gelijk naar JD geweest voor de Stage2 tuning. En bij mij was het dus al wel nodig na 10k km(olie was wel gewoon nog schoon meldde vagtechniek). Maar wat Mark(JD) mij vertelde is dat een DSG bak erg gevoelig is voor te veel of juist te weinig olie.
Misschien was dit de oorzaak?
Bij mij is er een nieuwe bak onder gekomen zo'n 10.000 km geleden, dit inclusief nieuwe koppeling, mechatronic en de hele reutemeteut, dus ook nieuwe olie. Daarna een week later gelijk naar JD geweest voor de Stage2 tuning. En bij mij was het dus al wel nodig na 10k km(olie was wel gewoon nog schoon meldde vagtechniek). Maar wat Mark(JD) mij vertelde is dat een DSG bak erg gevoelig is voor te veel of juist te weinig olie.
Misschien was dit de oorzaak?
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Dsg bug
Zou er ook dsg olie in verschillende diktes/viscositeiten zijn?
Mogelijk dat jouw olie na 10.000km, ondanks dat hij volgens zeggen nog wel helder was, niet meer de juiste dikte had?
Mogelijk dat jouw olie na 10.000km, ondanks dat hij volgens zeggen nog wel helder was, niet meer de juiste dikte had?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten