Apr Chiptuning

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Mackdennis »

@ verlengsnoer

Ja als je ook op de vermogensbank wil red je het niet met 800e
Dat is alleen voor (standaard)chip
Edition 30 chippen is 790e
Waarom deze 100e duurder is dan een gewone gti is mijn een raadsel?

Mijn enigste ervaring met chiptuning is jd
Dit naar volle tevredenheid..
Alleen vind ik het tegenwordig wel heel extreem duur worden.

Bedoel als een gti/gti30ed nu 700 kost
En een met dsg aanpassingen zeg 1000e.
Bijde met vermogens uitdraai.
Zou ik dit al een stuk schappelijker vinden.

Zo doende kwam ik dus op APR
Maar goed die prijzen in europa zijn ook flink.

Die link was APR usa en daar hadden ze prijzen van nog geen 600$
Vandaar dat ik over deze tuner meer info en ervaring zocht.
Laatst gewijzigd door Mackdennis op 20 jul 2011, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Spuugemmer »

Wat heb je aan een vermogens uitdraai bij dsg aanpassing?

Had net een heel verhaal over discussie puntjes voor jullie maar blijkbaar niet gepost oid..

Waarom is de prijs van een product een discussie punt? Jullie zeggen toch ook niet dat een Dacia gelijk is aan een VW?

Kwaliteitsverschil? Niet zo heel lang geleden deed er op GTI international een mk5 gti met software van JD mee tegen ongeveer 35 andere gti's mk5/mk6/scirocco enzovoorts van verschillende tuners en toch werd die ene met jd software duidelijk eerste.... Getallen zeggen niet zoveel in mijn optiek maar vooral het totaal plaatje is het hem wat bepaald of iets goed of beter is...
Golf MK1 GTI
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Mackdennis »

@ chris

Ik wil jd ook zeker niet met alles en iedereen vergelijken.
Denk dat ze zeker 1 van de allerbeste zijn.. Dit ook uit eigen ervaring!

Maar vind een chip en zeker een chip op maat dat ze de dsg bak mee moeten nemen.
En dan niet nog eens 990e extra boven op de chip omdat je dsg rijd.

En een vermogens uitdraai zou ik persoonlijk bij een handbak, en dsg willen.
Zou zelf niet weten wat daar het verschil in moet wezen?
Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 283
Lid geworden op: 20 jun 2011, 23:27
Type auto: MK6 GTI - MK7 TDI

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Luca »

Ik heb nu een Abt chip omdat de vorige eigenaar dat al had laten doen ivm garantie.
Vriend van me heeft precies dezelfde Gti door JD laten doen en in de praktijk doen we niks voor elkaar onder.
Toch zal ik bij een volgende auto een JD chip nemen omdat ik de Abt chip belachelijk duur vind en omdat ik denk dat JD dan beter is dan de rest, hoor veel ellende over Ziptuning.
GOLF VI GTI ABT
---18'' Detroits---
GOLF VII 2.0 TDI
---18" Durban----
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Verlengsnoer »

Luca schreef: Toch zal ik bij een volgende auto een JD chip nemen omdat ik de Abt chip belachelijk duur vind
Ik heb een kopie van de factuur van de ABT chip! een dikke 1250 euro... (+35pk). Van de zotte natuurlijk!!!
Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 283
Lid geworden op: 20 jun 2011, 23:27
Type auto: MK6 GTI - MK7 TDI

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Luca »

Chris,
Waarom is de prijs van een product een discussie punt ????????

Waarom is Abt een stuk duurder dan JD ???? Niet omdat Abt beter is lijkt mij.........
Dan is het toch logisch dat de prijs een discussie punt wordt ???
GOLF VI GTI ABT
---18'' Detroits---
GOLF VII 2.0 TDI
---18" Durban----
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Apr Chiptuning

Bericht door theo »

Kan iemand mij concreet uitleggen wat het ABT dipje is. En dan bedoel ik in de praktijk. Op en testbankuitdraai zie je natuurlijk alles maar dat zegt nog niet veel over hoe je iets in de praktijk ervaart.

Je koopt natuurlijk niet alleen een paar PK's.

Je koopt oa:
- softwareontwikkeling;
- distributie(middelen);
- marges (tussen)leverancier;
- naam (marketing);

en in geval van abt last but not least....

- garantie (verzekering)

Als ik een motor koop kan ik ook garantie bijkopen, bij auto's kan dat ook.

De laatste reden is dan ook puur de reden waarom ik voor abt ben gegaan. Ik heb geen zin om bij problemen heen en weer geslingerd te worden tussen dealer en tuner.
Daarnaast zijn er wel eens updates voor de auto die de tuning wissen. Bij de dealer (abt) wordt dat direct teruggezet maar hoe dat bij andere tuners werkt en voor welk bedrag???

In het algemeen:
Ieder zijn keus en als jij tevreden bent met de prijs/prestatie/aftersale verhoudingen dan is jouw keuze toch gewoon de beste.

Het gras is bij de buren toch altijd groener, ik trek er niets van aan.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Mackdennis »

APR. EMCS

Dit is wel gaaf, kan je zelf bepalen welke software je wilt rijden.
En het Makkelijk zelf inladen.

http://www.youtube.com/watch?v=XOEiFbSH ... ata_player
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Spuugemmer »

De dsg software is niet verplicht en met de variant van 350 euro ben je al van het koppel probleem af je hoeft niet de volledig programmeerbare baksoftware te nemen.

Maar goed APR moet je ook laten doen kan je niet zelf erin laden.

Als je bij ABT het stukje garantie (onzin) eraf haalt blijft er misschien nog 7 a 800 euro over voor de prijs voor software. Bij een normale een goede chiptuning op een 2.0 T(f)si gaat er echt niets stuk door de tuning hooguit door mechanisch falen van iets.
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Apr Chiptuning

Bericht door RobvR »

Luca schreef:Ik heb nu een Abt chip omdat de vorige eigenaar dat al had laten doen ivm garantie.
Vriend van me heeft precies dezelfde Gti door JD laten doen en in de praktijk doen we niks voor elkaar onder.
Toch zal ik bij een volgende auto een JD chip nemen omdat ik de Abt chip belachelijk duur vind en omdat ik denk dat JD dan beter is dan de rest, hoor veel ellende over Ziptuning.
Wat heb ik toch een geluk met mijn gezipperde GTI. Ik krijg nog altijd niet die grijns van mn gezicht. :mrgreen: :mrgreen:
Groet RobvR
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Renekesgti »

Nou Rob, Ik zal jullie in Duitsland toch niet kunnen bijhouden met mijn STD GTI, maar ik ben toch nog steeds erg benieuwd naar het verschil tussen jou ZIPGTI en de JD exemplaren.
In acht nemen dat niet iedere auto hetzelfde is.... Voor hetzelfde geld rij jij ze snot voor de ogen.... haha. Ik neem als het er geen ziptuning opzat was jij ook naar JD gegaan. Zo schat ik je wel in

Groet, René
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Apr Chiptuning

Bericht door RobvR »

Klopt... JD zou dan mijn voorkeur hebben. Zip zit op 389 nm en dat is volgens mij toch iets minder dan stage 1 van JD. En nog belangrijker: hoe de koppelkromme is in vergelijking met JD weet ik niet. Daarvoor zou hij op de rollertjes moeten.

Je vriendin mag ook bij mij in de auto om het verschil (een beetje :D ) te compenseren? :lol:
Groet RobvR
Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 283
Lid geworden op: 20 jun 2011, 23:27
Type auto: MK6 GTI - MK7 TDI

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Luca »

Ik denk net als wat chris zegt dat bij een goed getunede auto er niks mechanisch stuk zal gaan.

Ik heb zelf een Leon laten chippen bij ZIP en nooit problemen gehad maar 2 vrienden van me hebben echte een pak ellende gehad sinds die tuning.
Een Mercedes Viano die steeds in noodprogramma ging, onregelmatig lopen en inhouden en een Golf VI die af en toe geen vermogen had en heel slecht starten. De Viano die rijd weer met originele software rond en heeft geen problemen meer en de Golf rijd nu met Abt software rond en ook geen problemen meer.
Wat zeker gezegt moet worden is dat ze bij Zip totaal niet moeilijk doen als je software weg is door een update van de dealer.
GOLF VI GTI ABT
---18'' Detroits---
GOLF VII 2.0 TDI
---18" Durban----
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Race Eend »

Mackdennis schreef:@ chris

Ik wil jd ook zeker niet met alles en iedereen vergelijken.
Denk dat ze zeker 1 van de allerbeste zijn.. Dit ook uit eigen ervaring!

Maar vind een chip en zeker een chip op maat dat ze de dsg bak mee moeten nemen.
En dan niet nog eens 990e extra boven op de chip omdat je dsg rijd.

En een vermogens uitdraai zou ik persoonlijk bij een handbak, en dsg willen.
Zou zelf niet weten wat daar het verschil in moet wezen?
BRRR, mijn nekharen gaan overeind staan van sommige opmerkingen hier, misschien dat ik maar niet moet reageren, maar kan het toch niet laten....

Dennis: Je gaat wel aan een hele hoop punten voorbij...

1. Bij vrijwel elke andere tuner is een DSG tuning niet eens mogelijk, de apparatuur/kennis etc die daar weer voor nodig is, kost ook geld en investering? Waarom mogen deze kosten niet op een DSG tuning verrekend worden? Het is een hele andere ECU, dus een geheel andere tuning.

2. DSG tuning is totaal niet noodzakelijk bij een motortuning, als je niet tevreden bent over je huidige schakelmomenten/rijeigenschappen van je DSG bak, dán doe je een dsg tuning. Als je niet tevreden bent over je bak, dan moet je geen DSG bak kopen, of voor lief nemen dat het geld kost om dit aan te passen.

3. Welke tuner steekt, week in week uit, vele uren in het afstellen/ontwikkelen van software voor nieuwe modellen, zo ook van de door ons geliefde gti's. Bij vele tuners zijn ze allang blij als de wagen sneller is dan origineel, terwijl er bij JD gigantisch veel tijd gestoken wordt in de rijbaarheid van de wagens, strakke koppelkrommes, aangepast tractiecontrole systeem, vermogen beperken in de 1e en 2e versnelling etc etc. Vele tuners kijken een kwartier naar een file en zijn klaar, of liever gezegd, ze kijken een kwartier naar een file van een ander (gerenomeerde tuner) en kopiëren de helft. Kortom, als tuner die alles eigenhandig ontwikkeld en jarenlang 70-80 uur per week werkt om je tuningen zo goed mogelijk te maken. Slurpt een andere tuner in 10 minuten uit de door jou wagen, om vervolgens als zijn software voor de helft te gaan verkopen. Leuk hè.. OBD tuning.... Dus ja, ook om die reden moet je geld verdienen aan je tuning, als de modellen wat ouder worden, is alles inmiddels al gekopiëerd en loopt Jan met de Pet naar de 'obd-tuning voor een knaak' om een immitatie JD chip te kopen voor een derde van het geld.
Gelukkig zijn er inmiddels (schrikbarend dure) beveiligingstools, om ook je software weer te kunnen beveiligen tegen OBD uitlezing...

Het mooie van al deze obd-chipschuivers is dat ze graag software van ABT in handen krijgen om te kopiëren, nadeel is alleen dat ABT ook hele slechte tuningen maakt (ik noem een golf R20 die 20pk VERLIEST na de tuning, men kopiëert het klakkeloos van ABT en wij zien dit weer terug als we de wagen alsnog moeten tunen omdat de eigenaar niet tevreden is...).

3+
welke tuner koopt vele van de VAG modellen zelf, om nog beter door te ontwikkelen (denk aan een golf 5 gti motor kopen en binnen de korste keren kijken wat de grenzen van de drijfstangen zijn (350pk en 440Nm) was voldoende om de drijfstangen er krom in te hebben zitten. Kortom grens voor klanten op een standaard GTI 200pk motor 335pk-430Nm. Om vervolgens op de nieuwe versterkte motor deze setup door te ontwikkelen tot een 555pk sterke golf 5.

Zo ook weer met de golf 6 GTD 2.0 TDI CR die we nieuw kochten als racewagen om mee te doen in de toerwagendieselcup om daar in het 1e seizoen tot een 2e overall te schoppen. 1 punt achter de golf 5 van ronald morien die ook door JD geprept was.

En niet te vergeten de Audi RS4 V8, (jd is de enige die de uitlaatkleppen/gaskleppen/koudstart etc van de RS4 V8 dmv software aanpassingen geheel goed krijgt). (en daarvoor Leon20VT - A3 2.0 TDI PD 140 etc etc etc

4. Rollenbank... nog zoiets.
De helft van de tuners heeft geen rollenbank (inmiddels beginnen de chipschuivers ook in te zien dat ze hun marketing niet kloppend kunnen krijgen zonder dyno en zodoende schafte ziptuning/tunex etc afgelopen jaren toch maar een dyno aan). Ziptuning koopt de goedkoopste superflow en zet deze in belgië neer, terwijl ze 3 vestigingen in NL hebben en hun 'ontwikkelingscentrum' in Utrecht zit. Logisch :? De uitdraaien van een Golf 6 GTD die een gigantische dip vertoonde, werd onder de tafel geschoven met als argument: de koeling was tijdens de meting uitgevallen, yeah right :lol: (al zet je de koeling geheel uit, de meting wordt er niet anders van).

bij JD staat er al een flink aantal jaarjes (inmiddels 23.000 runs), een superflow 4wd bank, de grootste versie, 310kph mogelijk, 1500pk per as mogelijk...
Samen met 2 hele grote compressors die koude lucht vanuit het dak van het gebouw aanzuigen om koude rijwind door de voorkant van de radiatoren heen te drukken.
Een investering van een goede 2 ton.....

Abt en vele anderen gebruiken de rollenbank veelal alleen voor de speciale projecten en probleemwagens, maar de standaard wagens worden er te weinig op getest, daardoor krijg je resultaten die niet kloppen. Een A4 2.0 TFSI 211pk die 275pk moet doen volgens ABT. Doet op euro 98 benzine echt maar 250pk... de golf R20, verliest zoals gezegd zelfs 20pk door de ABT tuning, je kunt mij niet vertellen dat je deze wagens dan echt op je dyno gehad hebt. Je hebt simpelweg een regelapparaat/ecu getuned, uit theorie, in de praktijk werkt het vaak niet zo.

5. Prijzen bij JD zijn niet anders dan anders, niet duurder dan anders. Nieuwe modellen komen de eerste jaren voor € 790,- op de markt, naar mate ze ouder worden, neemt de prijs af, de ontwikkelingskosten (denk hierbij ook aan nieuwe apparatuur om de boot-mode protected ecu's uit te lezen etc, sommige tools kosten € 20,000 euro per stuk), daar moet je al 25 gti's voor tunen om dat terug te verdienen. En dan heb je nog geen cent verdiend.

Via acties op een forum zijn er vaak leuke kortingen van 15% te behalen etc. Als je voor ruim 30.000 euro aan een auto uitgeeft, kan er dan geen 700 euro af voor een goed stukje software? Dan ga je een paar tientjes besparen en zet je er een tuningsfiletje in van een programmeur die de helft af kijkt en alleen verstand heeft van software, maar niet weet hoe een motor werkt. (regelmatig zien wij tuningfiles waar voor 200pk aan diesel ingespoten wordt, maar door een te laat of te vroeg inspuitmoment, 30pk overboord gegooid wordt (met verbrandde zuigers tot gevolg).

6. Ik krijg regelmatig de opmerking: 700 euro voor een stukje software, dat is belachelijk veel geld. Terwijl men 700 euro voor een fysieke chip wel normaal vindt, omdat de ecu dan uitgebouwd wordt en er daadwerkelijk iets vervangen wordt.
Grote nadeel van OBD tuning van tegenwoordig, is dat de chip simpelweg niet te verwijderen is. De data staat in de processor zelf. Op de rollenbank kun je dus geen simulator meer in de ecu plaatsen en alle velden aanpassen tijdens het rijden. Een moderne ECU heeft bv wel 25 ontstekingskernvelden. Koudstart/kat-verwarming/EGR/vollast etc etc etc. Zoek maar even uit welk veld waar voor is en in welke situatie (klakkeloos alles gelijk maken zorgt ervoor dat de motor na de koudstart bv gaat jo-jo-en. 9 van de 10 tuners laat zodoende het hele ontstekingskernveld origineel staan. Net als de brandstofmap. Onderin veel te arm voor de turbodruk die ze draaien, en hoog op toeren veeeeel te rijk, waardoor vermogen verloren gaat.
Kortom, tijdens de ontwikkeling van de software ben je uren en uren bezig met bitjes en veldjes aanpassen, auto uitzetten, opnieuw flashen, meten op de dyno (en loggen met bv vag-com), aan de hand van je dyno en logs weer verdern aanpassen etc.

Dan is een standaard auto nog makkelijk, maar ga vervolgens eens een wagen met sportkat doen, waardoor de 2e lambda gaat protesteren dat de werking van de kat te gering is. Geen tuner die dit op kan lossen, ja APR etc leveren een kastje om je 2e lambda sonde dan maar te verdraaien, zodat de ecu geen storing geeft. JD zoekt net zo lang bitjes en bytjes tot hij de storing gevonden heeft en deze geheel uit het geheugen van de ecu verwijderd. (zie het zo: je hebt een boekenkast, in 1 van de boeken staat 1 woord wat je door moet krassen, zoek het woord maar eens, zonder enige legenda).


Kortom, je kunt een goedkopere tuning echt niet met een JD tuning vergelijken.. turbodruk alleen omhoog zetten is geen tuning. Dat is een truukje uitvoeren, wat je zelfs een aap kunt leren (of de tuners niet gehinderd door enige vorm van kennis en alleen een grote + op hun toetsenbord hebben zitten en elk mapje klakkeloos 20% verhogen).

Dit zie je overigens ook aan alle sites van de tunexen/ziptuningen etc, een A4 1.8 TSI 120pk krijgt een goede 145pk en de 1.8 TSI 160pk gaat wel naar 210pk.. dit terwijl de motoren exact gelijk zijn, alleen de standaard software is anders. Ze hebben echter nooit onder de kap gekeken, alleen een regelapparaat getuned. :roll:


Overigens slaat bovenstaand verhaal niet zozeer op APR tuning, maar veel meer op de tunex/ziptuning etc etc tuningen.
Laatst gewijzigd door Race Eend op 21 jul 2011, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Wilcoos »

Mark, je bent een held! ;)
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Race Eend »

Wilcoos schreef:Mark, je bent een held! ;)
Ik niet... ik ben alleen maar deel van het meubilair.. als ik al de helft kon wat Jeroen kon was ik al heel ver ;)
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Verlengsnoer »

Ik vind het alleen maar goed dat je gereageerd hebt en het netjes verwoordt.

niet dat ik twijfelde maar ik kom zeker langs als de uitlaat eronder zit! 8-)
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Apr Chiptuning

Bericht door theo »

Wie is Mark nu weer??
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Race Eend »

mark = race eend ;)
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Apr Chiptuning

Bericht door RobvR »

Race eend niet zo bescheiden. Duidelijke en zinvolle uitleg en dit soort reacties zijn een meerwaarde op dit forum voor de leek (zoals ik). Mijn zip zat er al in en ik heb gelukkig geen problemen. Komen die wel dan is het nog lastig om de zip te verwijderen en aan JD te beginnen. Ik begreep nl. van Chris dat er altijd "rommel" van de oude chiptuning achterblijft die de nieuwe tuning kan verstoren.
Groet RobvR
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Apr Chiptuning

Bericht door MkVI Nmgn »

Hard gelucht jonge man ? :p (race eend )
Ik heb met een smile dat bericht gelezen,
Zo als je al zegt €200 tussen zip tuning en iemand die der werkelijk verstand van heeft dan weet ik wel waar ik heen ga voor die €200
ik heb niks tegen die zip tuning maar ik lees van de 100 verhalen dat jd altijd goed uit de kast komt. dus waarom na iemand gaan voor die 200 minder als je een auto van minimaal 18.000euro koop waarom nog besparen op 200euro ?
Mij zie je wel x bij JD :P
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Race Eend »

RobvR schreef:Race eend niet zo bescheiden. Duidelijke en zinvolle uitleg en dit soort reacties zijn een meerwaarde op dit forum voor de leek (zoals ik). Mijn zip zat er al in en ik heb gelukkig geen problemen. Komen die wel dan is het nog lastig om de zip te verwijderen en aan JD te beginnen. Ik begreep nl. van Chris dat er altijd "rommel" van de oude chiptuning achterblijft die de nieuwe tuning kan verstoren.
Het is niet altijd makkelijk als een auto al getuned is, simpelweg omdat je vooraf altijd even een kopie wilt trekken van het geheel, als het flashen van de nieuwe data zou stoppen op de helft, dan heb je niets meer. Als de tuning daartegen beveiligd is, maakt dat het lastiger. (Ziptuning tuning is niet beveiligd voor dit model, kan simpelweg overschreven worden)

ECHTER, als de tuning overschreven is, blijft er niets, 0,0 over van de originele tuning.

Als je ZIP chip goed loopt zou ik er niets aan doen, pas als je meer wilt dmv een turbo of uitlaatsysteem etc, kun je hem vervangen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Apr Chiptuning

Bericht door theo »

Hallo Mark :)

Mooie post met veel informatie.

Jammer in dergelijke gevallen vind ik dat ik geen afweging kan maken tussen de reacties van diverse tuningsleveranciers. Niets ten nadele van de JD tuning, veel rijders zijn er tevreden mee (maar ik heb ook geen lelijke kinderen :) )

Als andere tuners (Abt, Zip, what ever) ook een reactie zouden geven over hoe zij ontwikkelen, hoe zij testen en wat hun garanties zijn, zal er toch een evenwichtiger beeld ontstaan m.i.
Ik kan mij bv. niet voorstellen dat Abt niets met die testbank doet bijvoorbeeld.

Daarnaast sta ik met mijn motorfiets vaak op de testbank. Voor evenementen gaan we ook wel met groepen op testbanken her en der in het land. Ik heb 1 ding geleerd, elke bank geeft wat anders aan en de verschillen zijn aanzienlijk. Na tunen van mijn blok ga ik daarom ook altijd op dezelfde bank. De bank is er dan om te kunnen zien of ik vooruitgang boek tov de vorige meting (of achteruitgang, dat komt ook voor..).
Het absolute pk/koppel getal is voor mij, aan het wiel, niet te bepalen door afwijkingen in banken, atmosferische omstandigheden en verschillende aandrijfverliezen tussen krukas en rol agv gebruik/onderhoud tussendoor. Maar wat die bank ook zegt... voor het testen rij ik vaak even door de rondte en denk dan ja... zo goed is ie nog nooit geweest. De bank laat dan nog wel eens tegenstrijdige resultaten zien tov mijn gevoel.

Daarom schreef ik al eerder, als je tevreden bent dan ben je tevreden; loopt ie voor je gevoel het beste, houden zo.

Toch nog (weer) 2 vragen:

1. wat is het abt dipje?
2. klopt het dat bij sommige software updates je volledige softwaretuning kan verdwijnen?
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Race Eend »

theo schreef:Hallo Mark :)

Mooie post met veel informatie.

Jammer in dergelijke gevallen vind ik dat ik geen afweging kan maken tussen de reacties van diverse tuningsleveranciers. Niets ten nadele van de JD tuning, veel rijders zijn er tevreden mee (maar ik heb ook geen lelijke kinderen :) )

Als andere tuners (Abt, Zip, what ever) ook een reactie zouden geven over hoe zij ontwikkelen, hoe zij testen en wat hun garanties zijn, zal er toch een evenwichtiger beeld ontstaan m.i.
Ik kan mij bv. niet voorstellen dat Abt niets met die testbank doet bijvoorbeeld.

Daarnaast sta ik met mijn motorfiets vaak op de testbank. Voor evenementen gaan we ook wel met groepen op testbanken her en der in het land. Ik heb 1 ding geleerd, elke bank geeft wat anders aan en de verschillen zijn aanzienlijk. Na tunen van mijn blok ga ik daarom ook altijd op dezelfde bank. De bank is er dan om te kunnen zien of ik vooruitgang boek tov de vorige meting (of achteruitgang, dat komt ook voor..).
Het absolute pk/koppel getal is voor mij, aan het wiel, niet te bepalen door afwijkingen in banken, atmosferische omstandigheden en verschillende aandrijfverliezen tussen krukas en rol agv gebruik/onderhoud tussendoor. Maar wat die bank ook zegt... voor het testen rij ik vaak even door de rondte en denk dan ja... zo goed is ie nog nooit geweest. De bank laat dan nog wel eens tegenstrijdige resultaten zien tov mijn gevoel.

Daarom schreef ik al eerder, als je tevreden bent dan ben je tevreden; loopt ie voor je gevoel het beste, houden zo.

Toch nog (weer) 2 vragen:

1. wat is het abt dipje?
2. klopt het dat bij sommige software updates je volledige softwaretuning kan verdwijnen?
Tja, begrijp ik, je hebt geen wederhoor zo, maar neem van mij aan dat ik geen onzin geschreven heb, voor mij is onze superflow rollenbank de basis.

Voorbeeld van de ABT R20

Abt tuning versie 1: 250pk
De standaard golf R20 deed een week later 275pk, op mijn bank.
abt tuning versie 2: 286pk
abt tuning versie 3: 265pk (na de auto een aantal dagen gehad te hebben)
R20 origineel weeeer gerold: 279pk.

Eigenaar klaar met het gedoe:
JD software erin: 316pk... voorkat weggehaald: 330pk

Eigenaar nu na 2 weken sturen aan de lijn gehad vandaag: meer dan tevreden, wereld van verschil.

Die R20 is nooit op de rollenbank geweest in duitsland, elke keer was het verhaal volgens de duitsers dat ie goed was... door op afstand aanpassingen te maken,
tuurlijk gebruiken ze de rollenbank bij ABT zeker wel, maar in veel gevallen te weinig.

De Leon 310 editie is net zo'n ramp, die is later wel op de bank geweest... 236whp. (4e versnelling aan de eindsnelheid te zien). ABT verkocht dat echter als 312pk door
alle correcties die ze erop zette... ipv de wagen gewoon goed te tunen, hebben ze 100 ontevreden`leon cupra 310's in Nederland rondrijden..

Alle software updates van de dealer, overschrijven je tuning. Bij JD heb je recht op kosteloos herstel van de tuning (alle tuningskernvelden weer in de nieuwe software overzetten, ook weer een uur werk soms).



G5 gti abt ziet er zo uit:
Afbeelding


JD stage 1 is op 98 zo:
Afbeelding
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Apr Chiptuning

Bericht door theo »

Race Eend schreef: ....
Alle software updates van de dealer, overschrijven je tuning. Bij JD heb je recht op kosteloos herstel van de tuning (alle tuningskernvelden weer in de nieuwe software overzetten, ook weer een uur werk soms).
...
Zo, daar gaat nog eens flink wat tijd inzitten dan.

Betekent dat voor de klant dat je dan langs de JD dealer moet om opnieuw de tuning erop te zetten? Komen software updates vaak voor, ik hoor mijn dealer er nooit over?

Bedankt voor je uitgebreide info overigens.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten