Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Verlengsnoer »

@Frank
Monster heb je :-)!
BASK04
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 jun 2011, 16:39

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door BASK04 »

JonasV schreef:Toch jammer dat ik geen ED 30 heb als ik zo die vermogens toenamens met alleen al chippen zie ;)
Echt tof!
Ik hoop komend jaar te kunnen chippen en ander downpipe te plaatsen, ben benieuwd wat er uit een normale mk5 gti komt dan! Ga zo door jongens!

Als je je huiswerk goed doet en je heb geluk
dan zit jij ook richting de 300
Gebruikersavatar
Back@GTI
Berichten: 336
Lid geworden op: 31 jul 2011, 21:12
Type auto: ED35

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Back@GTI »

@Jonas
Volgens mij zit een V GTi stage 2 ongeveer op 280pk. Er staat zelfs nog een JD uitdraai aan het begin van dit topic.
Laatst gewijzigd door Back@GTI op 29 dec 2011, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Michel.


--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Mackdennis »

Denk dat alle score die rond de 340/350pk hebben.
Met een stage 2
Deze uitdraai hebben gehaald op mix van e-85.

Anders zou het wel heel vaag zijn dat verlengsnoer en ik nagenoeg het zepfde vermogen hebben.
Chip op maat.
En de rest met een edition er ruim boven zit.

En dat mijn run hoger uitkwam met e-85 dan die van verlengsnoer.
Zou ook kunnen wezen dat ik net ff eennhogere verhouding erin had.

Mijn tank was wel een paar liter leger dan die van hem.
En bij allebij is er 10liter e-85 bij ingedaan.
BASK04
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 jun 2011, 16:39

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door BASK04 »

Das wel vrij veel hoor 10 liter,
TFSI staan vrij arm dus kijk wel uit hier mee
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Mackdennis »

@bask04

Ik weet het niet precies maar moest 10 liter afrekenen dus vandaar dat ik zeg 10liter.
Zou zelf max 8liter doen.

Maar goed ook dat zal sporadies voorkomen.. Zie me niet elke tank 8 flessen bio ethanol erin mikken.

Ik weet het verder niet maar volgens martijn(jd) stond mijn auto met e-85 precies perfect.
Volgens hem regelde hij helemaal niks meer bij..

Maar goed hij zei ook dat de bp98 die er nu inzat niet de beste kwaliteit had
Dat schommeld nog al van keer op keer.. Hij zei als je een goede 98 partij heb
Deze auto zonder toevoeging al dik over de 330pk moest gaan.

Dat bleek ook wel want na toevoeging schoor ik na 350 :)
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Verlengsnoer »

@Mackdennis
Wehoo had gisteren een stuk geupload (van 1 of ander blad) waarin bioethanol ook werd toegelicht door een pro. De pro voegde hierbij aan dat Ethanol niet goed is voor je branstofleidingen, tast of vreet dat spul aan met als resultaat dat vaak tanks vervangen/defect raken...

Ze hebben het erin gegooid met het verhaal om te laten zien wat het doet. Ik zag inderdaad winst, ik blijf 98 tanken zonder toevoeging van ethanol...
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Race Eend »

Door normale brandstof zit al 5% bio-ethanol hè! De moderne auto kan prima tegen ethanol.

Door 10 liter bij de mengen op een tank, heb je maximaal 20% in je systeem, niets aan de hand. Dat kan prima. Het is zelfs beter voor de motor, veel minder hitte in de uitlaat en minder kans op pingelen bij langdurig 200+ rijden etc.


JD zelf reed met zijn golf 5 GTI puur op E85, om 555pk te kunnen behalen. We weten dus dat de auto dit probleemloos jaren kan doen (ook de leidingen en pomp etc!)
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
FrankeED30
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011, 00:11
Type auto: Golf V GTI ED30
Locatie: Drenthe

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door FrankeED30 »

Alleen BP Ultimate is toch nog puur 98 zonder toevoegingen?
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Race Eend »

Elke brandstof heeft tegenwoordig toevoegingen. Echter BP ultimate is de enige die echt 98 levert (de anderen mengen 95 aan met toevoegingen om een hoger octaan gehalte te krijgen). BP ultimate heeft wel allerlei toevoegingen en uiteraard ook de 5% bio die tegenwoordig verplicht is.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Mackdennis »

Heeft ethanol bij alle benzine motoren nut? Heb nog een yamaha r1 2001 dus met carburateurs kan ik daar ook 20% ethanol bij gooien?? :)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door wehoo »

Benzine:

Toevoegingen: Ethanol

Buiten de hiervoor aangehaalde loodvervangers moet tegenwoordig wettelijk tenminste 4½ % biologische brandstof (Ethanol) toegevoegd worden. Met andere woorden: onze hedendaagse Euro 95 is E5. Dit heeft weer als nadeel dat water wordt aangetrokken terwijl nagenoeg alle zwavel al uit de benzine verdwenen is. Gesproken wordt overigens om het percentage te verhogen naar 10%, dit is E10 en inmiddels verkrijgbaar. In Brazilië is het al 23% (!). Het gevolg van water in benzine is bacterievorming wat vroeger door het zwavel gedood werd. Benzine bederft daarom veel sneller dan vroeger, het begint nu al na 60 dagen. Bij wat langer stilstaan zijn we dus verplicht om een antiveroudering toe te voegen. Op deze manier kan de levensduur verlengd worden tot maximaal 2 jaar. Als je niet weet of een auto is omgebouwd naar E10 of je kunt geen Euro 95 tanken zoals bijvoorbeeld in Frankrijk dan is het verstandiger om 98 octaan te tanken. Het is niet zo dramatisch als veel mensen doen voorkomen; we rijden eigenlijk al op E5 en gaan dan naar E10. Het is wel iets duurder in verbruik, ongeveer 2%.

Vapor lock

Toevoegen van Ethanol veroorzaakt een verhoging van de dampspanning waardoor eerder het zogenaamde “Vapor Lock” optreedt. Hierdoor krijg je dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door Vapor Lock wil de motor warm niet starten. Het probleem wordt groter in de bergen door de lagere luchtdruk. Een oplossing hiervoor is 0,1 tot 0,2% Aceton bij te mengen bij de benzine waardoor de oppervlaktespanning weer omlaag gaat. Nadeel hiervan is weer het mogelijk oplossen van rubber en kunststoffen. Het voordeel is een lager brandstofverbruik. Sommige beweren dat dit het geheim van Shell V-power benzine en diesel is, waarbij opgemerkt dat bij diesel minder Aceton gebruikt wordt. Let overigens op dat winterbenzine meer vluchtige delen bevat dan zomerbenzine. Witte pompen maken winterbenzine zomers op en kunnen dus sneller Vapor Lock veroorzaken. De mate van vluchtige delen is trouwens wettelijk geregeld, modernere motoren mogen ook geen ontluchting meer naar buiten hebben.

Toevoegingen: boosters

Vroeger werd ook octaanverhogende Benzol gebruikt, maar dit mag niet meer gebruikt worden daar het zwaar kankerverwekkend is. Aral gebruikte het vroeger ook en kwam hiermee op een octaangetal van 105! In benzine zit ook onder andere ook Tolueen en Xyleen. Door deze vloeistoffen in een bepaalde verhouding met nog wat extra’s te verrijken, wordt het octaangetal ook verhoogd. Tolueen is niets anders dan doodgewone thinner van de spuiter en wordt veel gebruikt door racebedrijven. Ook zitten dit soort mengsels in diverse zogenaamde octaanboosters die in de handel te verkrijgen zijn. Groot nadeel van deze mengsels is dat de verbranding veel te langzaam is, de verbranding duurt soms wel tot in de uitlaat. Op de rollenbank blijkt dat om het vermogen er uit te krijgen, de ontsteking extreem vroeg gezet moet worden. Komt zo’n auto later bij een andere reparateur en wordt de ontsteking weer normaal afgesteld, dan loopt de motor op na-ontsteking en gaat kapot. Ook gaat de motor natuurlijk stuk als weer “gewone” benzine wordt getankt. De motor loopt dan op veel te veel voorontsteking. Deze gevallen komen in de praktijk regelmatig voor, mensen gooien een octaanboosters door de benzine en later nog maar wat, want “het kan toch geen kwaad”? Men heeft geen idee meer wat er inzit, denken “hoe meer hoe beter”. Helaas is het tegenovergestelde het geval. Octaanboosters op basis van Tolueen of Xyleen zou ik nooit gebruiken, kies bijvoorbeeld voor een booster uit de Hydrocarbon kettingreeks, deze worden door de serieuze jongens gebruikt. Er zijn voor racemotoren trouwens speciale brandstoffen. Eén van deze brandstoffen is Avgas, een vliegtuigbenzine voor zuigermotoren in diverse soorten te verkrijgen. De kleuren rood, purper en blauw 100LL (Low Lead) hebben een te laag octaangetal. Groen heeft een octaangetal van 130 en er is nog octaangetal 145. Aan dit laatste is moeilijk aan te komen, het wordt geproduceerd in Nieuw Zeeland. Tot slot maakt Elf diverse soorten racebenzine met en zonder lood met een hoog octaangetal. Deze worden bijvoorbeeld ook gebruikt voor de 24 uur van Le Mans (zonder lood). Het type Elf 124 is de hoogste en wordt onder andere gebruikt voor karts (met lood). In de USA wordt gebruik van loodhoudende benzine op straat bestraft overigens met een boete van $10.000,- Een volgende legale stap is waterinjectie, dit wordt gebruikt om turbodrukken tot 5 bar te halen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
BASK04
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 jun 2011, 16:39

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door BASK04 »

Mackdennis schreef:Heeft ethanol bij alle benzine motoren nut? Heb nog een yamaha r1 2001 dus met carburateurs kan ik daar ook 20% ethanol bij gooien?? :)

Nee jammergenoeg gaat dat niet op,
Atmosferische tori heeft voldoende aan 95
Daarboven heeft geen nut, met me rox getest op
De bank die gaf op alle 2 bij 14300 rpm 25,2 pk
Reageerd wel op methanol / nitro
Stond nog in de hoek van d :P e model subaru
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Race Eend »

BASK04 schreef:
Mackdennis schreef:Heeft ethanol bij alle benzine motoren nut? Heb nog een yamaha r1 2001 dus met carburateurs kan ik daar ook 20% ethanol bij gooien?? :)

Nee jammergenoeg gaat dat niet op,
Niet elke athmo motor heeft overigens aan octaan 95 genoeg. Pak bv een audi RS4 V8, die loopt echt slecht op 95 hoor, die zal dus wel profijt hebben van 98-100 octaan en evt E85.

Het is maar net hoe je management ingesteld is. Als de wagen een lage compressie heeft en niet veel voorontsteking draait, dan heeft de wagen genoeg aan 95. Echter de moderne motoren met alle mileu rommel etc (dubbele kats etc), hebben een hoog octaan getal nodig om meer vermogen te kunnen behalen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Verlengsnoer »

Ik kreeg van Mackdennis onderstaande foto doorgestuurd. In hoofddorp kan er HE15 getankt worden...
Afbeelding

Zijn er hier mensen die HE15 tanken in hun GTI?

Garantie?Maar mag een auto die op E15 mag rijden ook op hE15 Biosuper rijden? Dat is nog helemaal niet gezegd. Als een autofabrikant zijn auto goedkeurt voor E15, dan bedoelt hij E met hooguit 1% water er in. Garantieproblemen zijn dus niet ondenkbeeldig.

Renault is tolerantBij Renault valt het mee: “Onze Mégane bio-ethanol mag op hE15 rijden. Voor de twee andere Renaults op de lijst geven we absoluut géén toestemming”.

Vergeet het maar!Andere merken zijn strenger. Een woordvoerster van bio-ethanolvoorvechter Saab zegt desgevraagd: “Als mensen andere brandstof tanken dan voorgeschreven, staan wij niet meer garant”.
Ook Ford geeft geen goedkeuring voor hE15 biosuper: “Onze auto’s zijn getest en goedgekeurd met droge ethanol. We zijn er niet van overtuigd dat de techniek op lange termijn heel blijft met natte ethanol”.

Octaangetal 98Ten slotte vraagt naast de ‘E15’ en het ‘h’-tje ook het ‘super’ uit Biosuper om aandacht. Dat staat er omdat ethanol klopvaster is dan benzine. “Daardoor heeft het mengsel van 85% Euro 95 en 15% hydrous ethanol een octaangetal van 98”, zegt hE Blends.

hElaas!Hé, dan is hE toch nog ergens goed voor. Wie de garantieproblemen even vergeet, tankt er RON 98 mee voor een Euro 95-prijs! Kan zijn, maar helaas is de verbrandingswaarde van ethanol veel kleiner dan die van benzine. Een liter hE brengt je daardoor 5% minder ver dan een liter gewone benzine. En laat het verschil tussen Euro 95 en Superplus 98 nu nog kleiner zijn dan 5%...
Laatst gewijzigd door Verlengsnoer op 19 sep 2011, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Mackdennis »

Klein extra vraagje.. Wat als je dus 10 a 20% van dit spul mengt met bp98?
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Race Eend »

Dit is 85% benzine en 15% ethanol.

E85 is 15% benzine en 85% ethanol.

Kortom een beetje bijtanken van deze E15 heeft weinig effect.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Mackdennis »

Race Eend schreef:Dit is 85% benzine en 15% ethanol.

E85 is 15% benzine en 85% ethanol.

Kortom een beetje bijtanken van deze E15 heeft weinig effect.
Zo iets dacht ik al.. Maar beter een exper vragen dan gokken toch.
Het heeft waarschinlijk ook geen extra nut om dit te tanken inplaats van bp98?
Omdat je octaanngehalte nog steeds 98 blijft zeker?

Wij hebben hier geen e-85
Dus zal ik de action moeten leeg kopen als ik ff meer pit wil lol
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Race Eend »

action of ergens online bestellen en een zooitje in de schuur zetten. Van de flesjes heb je ook minder nodig.

Ik zou dan gewoon 98 tanken en bio bijmengen, niet al op 95+bio=98 gaan rijden.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
BASK04
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 jun 2011, 16:39

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door BASK04 »

Race Eend schreef:
BASK04 schreef:
Mackdennis schreef:Heeft ethanol bij alle benzine motoren nut? Heb nog een yamaha r1 2001 dus met carburateurs kan ik daar ook 20% ethanol bij gooien?? :)

Nee jammergenoeg gaat dat niet op,
Niet elke athmo motor heeft overigens aan octaan 95 genoeg. Pak bv een audi RS4 V8, die loopt echt slecht op 95 hoor, die zal dus wel profijt hebben van 98-100 octaan en evt E85.

Het is maar net hoe je management ingesteld is. Als de wagen een lage compressie heeft en niet veel voorontsteking draait, dan heeft de wagen genoeg aan 95. Echter de moderne motoren met alle mileu rommel etc (dubbele kats etc), hebben een hoog octaan getal nodig om meer vermogen te kunnen behalen.

Oke dat is duidelijke uitlag,
weer iets geleerd, bedankt
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Mackdennis »

Was dit draadje ff kwijt.. Thanks race eend dat is info waar ik iets mee kan
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door kevin78 »

Maar als je er teveel in doed is het dan nog schadelijk ?? Dus tank me auto bijna vol met 98 en dan 1 liter erbij ?? (trouwens Race eend je hebt pb)
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Mackdennis »

@kevin 78

Nee je tankt als ie bijna leeg is 40liter bp98 en gooit daar dan tussen de 5 en 10 liter bio ethanol.
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door kevin78 »

Oke bedankt!! maar teveel is schadelijk ??
En gewoon bio ethanol 96,6 % of zit hier ook weer verschil in...
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Bericht door Mackdennis »

Je heb bio ethanol bij de action die is dacht ik 95%
en je heb e-85 bij sommige benzine pompen dit is 85%

Maar mijn is vertelt door jd dat je ergens tussen de 10 en20% bio ethanol kan tanken.
Dat was gewoon safe..

Bij mijn hadden ze ook 10 liter bio bij gegooit. Dat was ook ruim 20%
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 47 gasten