Downpipe met of zonder kat ?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
MacFever
Berichten: 184
Lid geworden op: 20 nov 2013, 16:12
Type auto: Golf 7R MK2

Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door MacFever »

Voor mijn Golf 7R wens ik een downpipe te plaatsen
Nu twijfel ik of ik een katless downpipe moet steken of een downpipe met 200 cells sportkat

Technische controle is pas na 5 jaar dus maakt niet veel uit ...

Is een downpipe zonder kat eigenlijk beter in de zin van zo weinig mogelijk weerstand voor de uitlaatgassen ?

Bedankt

Eric
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Renekesgti »

MacFever schreef:Voor mijn Golf 7R wens ik een downpipe te plaatsen
Nu twijfel ik of ik een katless downpipe moet steken of een downpipe met 200 cells sportkat

Technische controle is pas na 5 jaar dus maakt niet veel uit ...

Is een downpipe zonder kat eigenlijk beter in de zin van zo weinig mogelijk weerstand voor de uitlaatgassen ?

Bedankt

Eric
Uiteraard is het beter voor de motor dat hij zo vrij mogelijk kan uitademen. Het geeft een fractie meer vermogen en de turbo kan de hitte en lucht beter kwijt. Met verstopte neus adem jij toch ook minder makkelijk? :)
Tondeo
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2014, 18:29
Type auto: Golf MK6 GTI
Locatie: Noord brabant

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Tondeo »

Grootste voordeel is de aanschafprijs. Nadeel je uitlaatgassen stinken en als je naar de keuring moet na 5 jaar moet er toch een kat tussen.
Heb er zelf een met 200 cel's racekat en dit is voor keuring wel goed. En vermogen genoeg.
Groeten Toon

MK 6 GTI- APR Carbonio-Downpipe Racekat 200cel JM Tuning-JD stage 2- 306,9 PK-414 Nm
MacFever
Berichten: 184
Lid geworden op: 20 nov 2013, 16:12
Type auto: Golf 7R MK2

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door MacFever »

Tondeo schreef:Grootste voordeel is de aanschafprijs. Nadeel je uitlaatgassen stinken en als je naar de keuring moet na 5 jaar moet er toch een kat tussen.
Heb er zelf een met 200 cel's racekat en dit is voor keuring wel goed. En vermogen genoeg.
Stinken van de uitlaatgassen is toch enkel als er geen kat meer op zit
Met een katless downpipe zit de voornaamste kat er nog op en is enkel de prekat weg toch ?
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door bzb »

ehm nee :mrgreen: katless is zonder kat, bij eentje met een 200 cell zit er eentje in in de pijp meestal
MacFever
Berichten: 184
Lid geworden op: 20 nov 2013, 16:12
Type auto: Golf 7R MK2

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door MacFever »

bzb schreef:ehm nee :mrgreen: katless is zonder kat, bij eentje met een 200 cell zit er eentje in in de pijp meestal
Zit er dan na de downpipe geen tweede kat ?
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Renekesgti »

Als je een milltek downpipe neemt vervang je de hele voorste kat. In de voorste kat zitten 2 kats. Dus je hebt geen kat meer over.
Uiteraard kun je een custom DP laten maken, alleen dat is een beetje prullen natuurlijk.

Het stinken valt best mee. Ik sta vaak niet te snuiven achter mijn auto als hij aanstaat. Het is een fractie meer dan met KAT want ik heb beide ervaren. :)
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Schippersss »

Waarom is custom dp prullen dan?
O2RS
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 aug 2012, 13:28
Type auto: Audi S4 Avant

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door O2RS »

In de standaard downpipe zitten 2 kats.
De Milltek downpipe met decat heeft helemaal geen kats meer, hier kom je niet mee door de keuring.
Je hebt ook een Milltek met een enkele sportcat, deze is veel beter voor de flow in vergelijk met je originele downpipe, echter kom je hier wel gewoon mee door een keuring.
Audi S4 Avant B8, JD motor en S-Tronic software (529pk/640nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Renekesgti »

Schippersss schreef:Waarom is custom dp prullen dan?
Omdat je de originele keramische kat niet moet laten zitten natuurlijk om daar een katloze downpipe van te maken. Een C DP van Jelmer met een 200 cells of 100 cells HJS kat is natuurlijk prima.
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Schippersss »

Ah oké, ik dacht namelijk dat je het had over een costum pijp van jelmer en dergelijke. ;)
JMTuning
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2011, 12:14

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door JMTuning »

We zoeken nog iemand met een 7r die een downpipe met racekat voor de halve prijs wilt.

We willen voor deze auto namelijk een mal maken voor de downpipe, en hebben hier een auto 2 dagen voor nodig.
We rijden er niet mee en de auto staat veilig binnen.

Tevens hebben we een leenauto beschikbaar.

Voor meer info: info@jmtuning.nl
Gebruikersavatar
Helle
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 nov 2018, 22:44
Type auto: Golf GTI TCR
Locatie: Nabij Kortrijk, Zuid-West Vlaanderen
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Helle »

Hey, intussen al lang geleden dat er nog op dit topic is gereageerd.
Meer dan 5 jaar om juist te zijn.
Dus weet ik niet of de regelgeving omtrent uitstoot gassen nog verstrengd is?

Ik ben van plan om eind dit jaar te kijken voor Stage 2 voor mijn TCR, bij DVX Performance (omdat het de beste is in België).
Ik heb daarbij de keuze om een Milltek Decat Downpipe te steken, of een Milltek Race of Sport Cat: https://www.milltekexhaust-roadrunnermo ... odels-only

De Decat downpipe zal de beste waarden geven, maar ruikt blijkbaar wat meer dan met een Catted downpipe.
Een Catted downpipe was (blijkbaar in 2015) goed genoeg voor de keuring, maar volgens DVX Performance zijn zelfs die catted downpipe's niet keurbaar?
Ligt dat dan aan de OPF filter die eruit gaat met die downpipe, of waar ligt het dan nog aan?

En is het echt hinderlijk qua reuk met een Decat downpipe?
Op You Tube zag ik een filmpje waarin een gast (uit Amerika) zei dat je met een Decat downpipe moet opletten voor Boost Creep:https://www.youtube.com/watch?v=nrJoUL23TyQ&t=654s
Wat is daarvan aan en wat zijn jullie ervaringen met een Decat of Catted downpipe?

Ik was eerst ook van plan om een Milltek catback te steken, maar blijkbaar zou ie al genoeg geluid moeten produceren met die Milltek downpipe (nog het meest met de Decat downpipe).

Alvast bedankt voor de info!
MacFever
Berichten: 184
Lid geworden op: 20 nov 2013, 16:12
Type auto: Golf 7R MK2

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door MacFever »

Miltek heeft 2 catted downpipes : 1 met europese goedkeuring aan €2000 en 1 zonder aan €800 ongeveer
Die zonder goedkeuring kan door de keuring geraken als ze het niet zien maar is een risico
Gebruikersavatar
Helle
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 nov 2018, 22:44
Type auto: Golf GTI TCR
Locatie: Nabij Kortrijk, Zuid-West Vlaanderen
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Helle »

MacFever schreef: 16 okt 2020, 14:39 Miltek heeft 2 catted downpipes : 1 met europese goedkeuring aan €2000 en 1 zonder aan €800 ongeveer
Die zonder goedkeuring kan door de keuring geraken als ze het niet zien maar is een risico
A oké, is omdat ik enkel die niet keurbare Sport- en Race Cat en Decat zag staan bij Milltek, toen ik downpipe intikte voor de TCR.
Ik ga wel een niet keurbare nemen, en die gewoon telkens voor en na de keuring eens vervangen.

En heb je zelf een voorkeur voor Decat of Catted downpipe? ;)
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door ChielED35 »

Zelf vond ik decat echt heerlijk klinken, alleen ruikt het wel een beetje als je voor een stoplicht staat en je hebt je dak/raam open...maar goed, meestal hebben de mensen achter je er last van en zelf niet echt
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
MacFever
Berichten: 184
Lid geworden op: 20 nov 2013, 16:12
Type auto: Golf 7R MK2

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door MacFever »

Ik zou enkel een catted downpipe steken zonder goedkeuring, decat is voor mij wat te luid en ruikt inderdaad zeer sterk voornamelijk indien de wagen in een garage staat (buiten valt het niet zo op)
Nooit problemen gehad bij de keuring want is niet zeer duidelijk te zien
Gebruikersavatar
Helle
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 nov 2018, 22:44
Type auto: Golf GTI TCR
Locatie: Nabij Kortrijk, Zuid-West Vlaanderen
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Helle »

MacFever schreef: 16 okt 2020, 15:48 Ik zou enkel een catted downpipe steken zonder goedkeuring, decat is voor mij wat te luid en ruikt inderdaad zeer sterk voornamelijk indien de wagen in een garage staat (buiten valt het niet zo op)
Nooit problemen gehad bij de keuring want is niet zeer duidelijk te zien
Dus met bv. die Race Cat downpipe van Milltek zou ik zelfs misschien door de keuring geraken?
Is maar de eerste keer in april 2023 dat ik moet gaan.
Ik zou het ook wat jammer vinden als ik dan een auto heb van een jaar oud, die dan een redelijke geur af geeft.

Gezien dat een Catted downpipe iets van een 90pk winst geeft bij Stage 2, daar waar een Decat Downpipe makkelijk naar 110pk gaat (allebei in combinatie met een andere intake en Turbo Inlet).
Ik zou voor de Eventuri intake kiezen, en die geeft ook een winstmarge van 16 à 20pk.
Maar met voorwielaandrijving zou 385pk ook al goed zijn.
Wel powerbeperking voor 1e, 2e en 3e versnelling.
Bedankt voor de goeie raad é ;)
Gebruikersavatar
Helle
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 nov 2018, 22:44
Type auto: Golf GTI TCR
Locatie: Nabij Kortrijk, Zuid-West Vlaanderen
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Helle »

ChielED35 schreef: 16 okt 2020, 15:09 Zelf vond ik decat echt heerlijk klinken, alleen ruikt het wel een beetje als je voor een stoplicht staat en je hebt je dak/raam open...maar goed, meestal hebben de mensen achter je er last van en zelf niet echtAfbeeldingAfbeelding
Ik heb een filmpje gehoord van iemand met een TCR en Decat downpipe, en dat was serieus luid :lol:
Was ook wel nog met een Non-Resonated catback van Milltek:
https://www.instagram.com/p/CBwG8ULnaUT ... 3nxDVwwdlE
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door StarSqream »

Helle schreef: 16 okt 2020, 16:31
ChielED35 schreef: 16 okt 2020, 15:09 Zelf vond ik decat echt heerlijk klinken, alleen ruikt het wel een beetje als je voor een stoplicht staat en je hebt je dak/raam open...maar goed, meestal hebben de mensen achter je er last van en zelf niet echtAfbeeldingAfbeelding
Ik heb een filmpje gehoord van iemand met een TCR en Decat downpipe, en dat was serieus luid :lol:
Was ook wel nog met een Non-Resonated catback van Milltek:
https://www.instagram.com/p/CBwG8ULnaUT ... 3nxDVwwdlE
Je kan ook te ver gaan. Damnnnnnn.
Gebruikersavatar
Helle
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 nov 2018, 22:44
Type auto: Golf GTI TCR
Locatie: Nabij Kortrijk, Zuid-West Vlaanderen
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door Helle »

StarSqream schreef: 16 okt 2020, 18:11
Helle schreef: 16 okt 2020, 16:31
ChielED35 schreef: 16 okt 2020, 15:09 Zelf vond ik decat echt heerlijk klinken, alleen ruikt het wel een beetje als je voor een stoplicht staat en je hebt je dak/raam open...maar goed, meestal hebben de mensen achter je er last van en zelf niet echtAfbeeldingAfbeelding
Ik heb een filmpje gehoord van iemand met een TCR en Decat downpipe, en dat was serieus luid :lol:
Was ook wel nog met een Non-Resonated catback van Milltek:
https://www.instagram.com/p/CBwG8ULnaUT ... 3nxDVwwdlE
Je kan ook te ver gaan. Damnnnnnn.
Haha, de eigenaar besefte het gelukkig ook, dus denk dat ie dan weer zijn originele catback heeft gestoken.
Onlangs hetzelfde met iemand met een TCR uit Cyprus.
Die had de Armytrix gestoken, en na 200km heeft ie er hem weer afgehaald (en te koop gezet) om de originele terug te steken.

Ik heb wel met het gedacht gezeten om in plaats van een niet keurbare Milltek downpipe en stage 2, te kijken voor een Hurricane V2 met 89mm downpipe, en uitlaattips van 114mm:https://www.hurricane-exhaust.de/produk ... tanlage=no

Volledig keurbaar systeem en het geluid is ook wel dik in orde.
Dit is een filmje van de V1 versie: https://www.youtube.com/watch?v=hr-hqCW ... e=emb_logo

Maar jammer genoeg zijn die Hurricane uitlaatsystemen enkel te verkrijgen in Duitsland zelf, of je moet het laten opsturen en dan moet je het door een lokale garagist laten steken.
Nu is er een kortingscode van 10%, maar dan komt het nog op een kleine 3000€.
Dus dan zou het geen Stage 2 zijn voorlopig.
Maar ik ga voor de Milltek downpipe gaan met Eventuri intake, CTS turbo inlet en dus Stage 2.
MacFever
Berichten: 184
Lid geworden op: 20 nov 2013, 16:12
Type auto: Golf 7R MK2

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door MacFever »

Persoonlijk vind ik een stage 2 al overkill op een voorwiel aandrijving
Mijn vroegere GTI dsg slipte nog door in derde als het niet 100% droog was
Op een R kun je veel verder gaan
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: Downpipe met of zonder kat ?

Bericht door StarSqream »

MacFever schreef: 16 okt 2020, 20:09 Persoonlijk vind ik een stage 2 al overkill op een voorwiel aandrijving
Mijn vroegere GTI dsg slipte nog door in derde als het niet 100% droog was
Op een R kun je veel verder gaan
Gewoon goed doseren en de beste banden erop gooien dan komt het goed. Ik zou wel stoppen bij stage 2. Bij de R kan je helemaal los gaan inderdaad.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten