RNS 510/310

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 979
Lid geworden op: 16 apr 2011, 22:25
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

RNS 510/310

Bericht door Dirk »

ik zit er aan te denken om een rns 510/310/315 aan te schaffen. Nou heb ik "veel" gelezen over de power drain die mogelijk kan toeslaan. Nou snap ik er niet veel van, maar hoe kan ik nou zien of ik daar ook last van zou kunnen gaan hebben, is er op voorhand iets waar je dat zou kunnen bekijken?

En stel: mijn gateway zou niet goed zijn en er zou een nieuwere variant in moeten... kan ik dan altijd nog de rcd300 terugplaatsen over de nieuwe gateway, of moet dan ook de oude gateway weer terug?

En waar vind ik dat ding? of kan je dat ergens uitlezen door een geheim menu ofzo :P

Mijn gti is uit 01-08 en heb nu dus een RCD300 (weet niet of daar ook meerdere versie's van zijn maar heb in 2011 van de dealer een nieuwe gekregen)

Verders nog tips of suggesties: zo van daar moet je echt naar kijken of op letten?

Alvast bedankt
Audi A4 1.8 TFSI
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS 510/310

Bericht door wehoo »

Ik zal morgen de info voor je opzoeken. Werk nu vanaf de ipad, is lastig en niets bij de hand.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: RNS 510/310

Bericht door Timvgti »

In de Golf 5 en 6 zijn in de loop der tijd verschillende versies Gateways geplaatst.
De gateway zorgt ervoor dat de communicatie tussen alle electronische apparaten via CAN op de juiste wijze kan plaatsvinden. In de loop de tijd zijn er nieuwere 'apparaten' bijgekomen, waaronder nieuwere radio's (rcd310, rns310, rns315, rns510, etc), nieuwere parc distance systemen, achteruitrijcamera, etc.
Om op te juiste wijze te blijven communiceren zijn de gateways ook telkens aangepast/upgedate.

Over de powerdrain:
De RNS310/315/510 gaat bij het uitschakelen van het voertuig in een zogenaamde standbymodus. Als je binnen korte tijd (ik meen iets van 40 minuten) je voertuig weer start, dan start de radio/navi direct weer op en weet hij direct waar je (ook qua plaatsbepaling) gebleven bent.
Als je voertuig langer uitgeschakeld is, dan hoort de radio/navi geheel uit te schakelen om zo niet continu stroom te blijven trekken. Dit signaal hoort hij te krijgen via CAN, dus via de gateway.
De manier 'hoe' er tussen de gateway en de radio/navi gecommuniceerd wordt is afhankelijk van de versie van de gatewat en de versie van de firmware van de radio/navi.
Als die combinatie niet juist is, dan wordt er niet juist gecommuniceerd en wordt de radio/navi dus niet na een bepaalde tijd uitgeschakeld en zodoende loopt je accu leeg...

De versie van jouw gateway kan je checken met vagcom. Je ziet dan een nummer als: 1k0907530 met een letter erachter.
Alle letters ná de letter L zijn nieuw genoeg om correct te communiceren.
Alle Golf's vanaf bouwjaar 2008 hebben een gateway met een L of nieuwer nummer.
Jij hoeft je dus geen zorgen te maken, tenzij je Golf al in 2007 gemaakt was.

Mensen die een oudere gateway hebben, maar toch graag een nieuwe radio/navi als een rns310/315/510/etc willen plaatsen, kunnen drie dingen doen:
1) De Can Gateway updaten door een nieuwe(re) versie te kopen en te installeren. Het kastje zit onder het dashboard en het nieuwe kastje kan geprogrammeerd worden met vagcom (je moet op die manier selecteren welke componenten je in jouw specifieke voertuig hebt).
2) De rns510 is ook uitgebracht in verschillende versies (A, B, C, D, etc) Als je een B versie koopt, dan kan deze correct communiceren met de ouder (<L) gateways, mits de firmware op dat B apparaat niet hoger is dan fw1300.
Versies C en nieuwer hebben standaard al fabrieksaf te nieuwe firmware en communiceren zodoende dus niet juist.
3) Als je een B versie hebt en je wilt toch graag nieuwere firmware (om bijvoorbeeld gebruik te maken van spraakbesturing, pois, snelheidsaanduiding op wegen, snellere werking apparaat, etc.) dan kan je zogenaamde gemodificeerde firmwares installeren. Bijv FW2760 gecombineerd met de oudere 'communicatiescripts richting de gateway, genaamd VUCI, van bijvoorbeeld correct werkende fw1200/fw1300. Deze modified software is gewoon te downloaden en net zo makkelijk op een cdtje te branden als originele firmwares.
Zodoende heb je dus een nieuwe firmware maar kan deze toch correct communiceren met de oudere (<L) gateways.

Hier nog wat engels leesvoer: http://www.my-gti.com/1101

Ikzelf heb gekozen voor optie 3, daar ik nog een E versie gateway heb. Alles werkt perfect.
Misschien dat ik ook nog (als ik er eentje goedkoop kan vinden) een nieuwere gateway koop en installeer, daar ik nog andere zaken wil installeren, zoals een achteruitrijcamera, mfa+, etc. welke ook nieuwere gateways vereisen.

Hopende je voldoende duidelijke informatie te hebben gegeven.

PS: Nieuwere gateways kunnen áltijd met oudere apparaten blijven communiceren. Dus als je je 'oude' rcd300 terugplaatst kan deze gewoon communiceren met de nieuwe gateway.
(vereist dan wel weer wat vagcom codering, daar je dan weer navi uit moet vinken in de gateway)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 979
Lid geworden op: 16 apr 2011, 22:25
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: RNS 510/310

Bericht door Dirk »

bedankt man, dit is volkomen begrijpelijk. Ik ga eens uitzoeken welke gateway ik heb!
Audi A4 1.8 TFSI
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 979
Lid geworden op: 16 apr 2011, 22:25
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: RNS 510/310

Bericht door Dirk »

Ik heb even gekeken (ding zit trouwens op een heerlijk onmogelijke plek :( ) maar ik heb de L versie. Dus dan zou ik een rns 510 D versie erin moeten kunnen stoppen zonder problemen tog?
Audi A4 1.8 TFSI
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: RNS 510/310

Bericht door Timvgti »

@ Dirk: Vanaf L zou je goed moeten zitten. Jij hebt precies de L versie, dus yep.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: RNS 510/310

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik heb zelf een 7n0 907 530C voor mijn 310 ^^
Die is van bwj 2011 dacht ik maar die kost dan ook €180,-
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS 510/310

Bericht door wehoo »

Dirk schreef:Ik heb even gekeken (ding zit trouwens op een heerlijk onmogelijke plek :( ) maar ik heb de L versie. Dus dan zou ik een rns 510 D versie erin moeten kunnen stoppen zonder problemen tog?
Het verhaal van Timvgti is heel duidelijk en behoeft geen aanvulling.
Maar let op! Er worden ook C versies aangeboden die d.m.v. firmware (SW) naar een zogenaamd D apparaat zijn "geupdated".
Los van het feit dat dit kan werken, wordt dit niet door VW ondersteund. Het blijven hardwarematig C apparaten. D apparaten hebben een andere hardware. Ook serienummers zeggen in dit geval niet alles. Stickers worden nagemaakt en men is inmiddels op de hoogte van de codering van deze stickers. De zaak wordt met name bij de RNS510 satnav. behoorlijk bedonderd. Is niet voor niets een van de meest gestolen satnavs, die via omwegen weer op de markt komen. Belangrijk in deze is om de historie van de apparaten na te gaan.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: RNS 510/310

Bericht door MkVI Nmgn »

Het verhaal gaat over die van mij ;)
Een wel originele D versie
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS 510/310

Bericht door wehoo »

tonnie024 schreef:Het verhaal gaat over die van mij ;)
Een wel originele D versie
Oké, maakt ook niet. 8-) Ik reageerde alleen op een algemene vraag en gaf in zijn algemeenheid antwoord.
(ik heb voor de koop van mijn RNS510 veel onderzoek gedaan naar codering, typen en wijze van modificatie van hardware en software. En daar zijn toch wel slimme trucjes voor. )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten