Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Timvgti »

Heren,

In mijn voorgaande auto's heb ik altijd kwalitatief redelijk goede audio-installaties gehad (gebruikmakend van Focal en JBL).
In mijn huidige MK5 GTI (5 deurs) zit echter nog steeds het standaard audio systeem met RCD300 cd speler+wisselaar+audiolink voor iPhone.
Veelvuldig heb ik reeds overwogen over te stappen op een aftermarket headunit maar ik heb besloten om het voorlopig toch nog te doen met de standaard rcd300 of een 2ehands rns510 aan te schaffen als ik dit aandurf ivm de diefstallen hiervan.
Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik het .o.e.m. wil houden, stuurwielknoppen wil blijven gebruiken, etc. (ja ik weet dat er ook aftermarket headunits zijn die dit ook kunnen, veel betere line-outs hebben, etc).

Het geluid bevalt mij echter niet helemaal.
Chris@Xtremetuning is al lange tijd een goede vriend van mij en in het verleden hebben we (ook zeker in vele van zijn voorgaande bolides) prachtige installaties ingebouwd. Hijzelf heeft nu een Audio Systems X-Ion 200 pasklare composet in zijn mkv gti.
Deze composet presteerde erg goed op bijv. een geteste Focal versterker, maar ook op de standaard versterker van zijn RNS510 speelt hij behoorlijk goed.
Ik overweeg dan ook eenzelfde set voor in mijn eigen mkv of mogelijk een Focal composet, daar ik hier in het verleden ook érg goede ervaringen mee heb (deze heeft alleen geen pasklare 3weg composet voor in de golf 5 in dezelfde prijsklasse).

Naast de keuze voor mogelijk een vervangende composet wil ik het geheel toch weer graag aan gaan vullen met een subwoofer.
De tijd van grote subwoofers, gepoorte kisten, etc. is echter voor mij voorbij en ik wil er geen echte kofferbakruimte voor inleveren en het moet er origineel uit blijven zijn.

Ik ben dan ook op zoek naar een zogenaamde verborgen subwoofer voor de mkv, ofwel een 'stealth subwoofer', het liefst met dezelfde stof bekleed als de rest van de kofferbak.
Qua subwoofer neem ik genoegen met een (kwaliteits) 8" of 10" woofer. Daar er met grotere woofers gewoon een te groot volume qua behuizing nodig gaat zijn.
Op internet kom ik maar schaars bovenstaande stealth subwoofers tegen.
Het kan natuurlijk van mdf of van fiberglass gemaakt zijn.

Wie weet waar ik (liefst in NL) dergelijke stealth behuizingen voor aantrekkelijke prijzen kan kopen?
Of anders wordt het toch zelf maken. Iets wat ik zeker interessant/leuk vind, maar enkel ervaring met MDF en niet met fiberglass.
Wie heeft ervaring/tips/ideeën mbt de behuizing, de te kiezen woofer, de te kiezen versterker, waar de versterker te plaatsen, hoe te handelen qua bekabeling, hoe de beste line outs te creeëren op mijn rcd300, etc.

Een voorbeeld van een mdf model (is toch onderhouds mdf neem ik aan!???) met stoffen bekleding welke mij erg aantrekt. Echter geen idee of dit zelfgemaakt of gekocht is:
Afbeelding

En nog een ander model:
Afbeelding

Hier een voorbeeld van iemand die een fiberglass behuizing in zijn mkv aan het maken is:
http://www.golfmk5.com/forums/showthread.php?t=67012
(oeiii wat een werk)

Gr.

Tim
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Wilcoos »

Mobile emotions in woerden levert behuizingen voor bij je reserve wiel. Verder is bovenstaande van JB gewoon te bestellen in het buitenland. (voor 10" sub)

Ik ga ook een upgrade doen maar weet nog niet wat precies.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Timvgti »

Chris wees me op bijv. 'Uberstealth', een kerel in Amerika die mooie behuizingen voor de mkv maakt. Echter nog steeds 275,- dollar voor enkel de behuizing en dan nog geen internationale verzending.
Zelf maken lijkt me nog steeds interessant, althans als dit dus van mdf mogelijk kan zijn.

http://www.freewebs.com/uber-stealth/mkvmkvigolfgti.htm
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door wehoo »

Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Spuugemmer »

Lekker zelf maken is echt fantastisch leuk.... Ik jeuk mezelf helemaal kapot!!!! Ik zie er de humor ff niet meer van in....
Golf MK1 GTI
Pedro
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 mei 2011, 22:09

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Pedro »

Ik heb het in mijn auto zitten zoals door Wehoo afgebeeld. Alleen dan zonder het vw embleem. Onder het smalle strookje zit een versterker(tje) geschroefd. Eea aangesloten op de rns510. En idd, ivm veelvuldige diefstal altijd(!) garage gestald als ik er niet mee rijd.

Het is ingebouwd door Frank Miketta in Duitsland. Misschien een beetje ver voor wat je in gedachte had, maar je kan altijd met ze mailen vwb de mogelijkheden en kosten.

Nb in een vroegere golf IV had ik het van Caliber aan de zijkant zitten zoals ook hierboven afgebeeld. Dat vond ik de allerbeste optie!
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door rabies »

Gaat zo'n woofer in de zijkant niet erg resoneren? Aangezien het materiaal daar toch niet echt keihard is. In mijn golf IV had ik een dikke set zitten (o.a boston 4 ch en monoblok en woofer) en ook ik wil nog steeds mijn set een keer goed aanpakken maar ik denk zelf toch echt dat ik genoegen moet nemen met minder kofferbak als ik een diepe bass wil zonder getril. Of zit ik mis ?
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Pedro
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 mei 2011, 22:09

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Pedro »

Rabiës, ik moest even wennen aan het idee van geen reservewiel in de kofferbak. Maar goed, in 15 jaar auto rijden 3x een lekke band gehad dus dat risico neem ik dan maar.

Bovendien, bij mij zat het er in bij aankoop (+ netjes facturen van aankoop/ inbouw etc) dus dat was qua sound even een mazzeltje. Moet wel zeggen dat de set het nog steeds niet haalt bij de Bose set die ik in mijn A4 avant had zitten...

Heb jij hem niet horen spelen trouwens toen we vorig jaar met zijn allen naar VDU zijn gereden?
Pedro
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 mei 2011, 22:09

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Pedro »

Ha ha! Zie nu pas dat de door Wehoo geplaatste link de winkel betreft waar mijn set is ingebouwd!
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door rabies »

Nee niet dat me bij staat. Ik heb in mijn golf geen thuiskomer maar een stalen wiel met verhoogde kofferbak, ook nooit lek gereden maar ik zie ze wel dusdanig vaak staan dat ik denk mm zonder wiel heb je dan een uitdaging..
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door MkVI Nmgn »

Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
$jonnieTheEagle
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2011, 15:00

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door $jonnieTheEagle »

Ik rij een Golf V GTI 3 deurs..,

Ik heb pas al me org VW speakers er uit laten halen en daarvoor inplaats een FOCAL 165KRX3 (voor) laten plaatsen..,
te samen met een FOCAL FPS 4160 versterker..,
nu nog een oude subwoofer maar over een maand een Focal SB 33 V1...... :D

Daarna de oude sony radio vervangen door een Alpine CDA-117Ri of CDE-114BTi

Je weet nu al niet wat je hoort....... :lol:

Zal morgen ff foto maken en plaatsen hoe ik het geplaatst heb achter..... :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lees jullie later.... :)

Vrgr Sjonnie
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door rabies »

Sjonnie speel je die composet versterkt ? (lijkt mij wel) En heb je ook bedrading laten trekken? Ik heb al verschillende handleidingen gezien maar denk dat ik het plaatsen van zo'n set ook maar laat doen, bij oudere auto's haalde ik die deur er zelf wel af maar nu is het wel iets gecompliceerder.
Heb jij een drie-deurs ? Want bij de achterbank in het zijscherm zit ook een speaker, wat doe je daar mee ?
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Timvgti »

$jonnieTheEagle schreef:Ik rij een Golf V GTI 3 deurs..,

Ik heb pas al me org VW speakers er uit laten halen en daarvoor inplaats een FOCAL 165KRX3 (voor) laten plaatsen..,
te samen met een FOCAL FPS 4160 versterker..,
nu nog een oude subwoofer maar over een maand een Focal SB 33 V1...... :D

Daarna de oude sony radio vervangen door een Alpine CDA-117Ri of CDE-114BTi

Je weet nu al niet wat je hoort....... :lol:

Zal morgen ff foto maken en plaatsen hoe ik het geplaatst heb achter..... :mrgreen:

Lees jullie later.... :)

Vrgr Sjonnie
Kijk, voor dit soort materiaal wil ik een groot COMPLIMENT geven en dit mag gezien worden als echte audio!
Ik mijn Audi TT ook Focal gehad en ook in diverse auto's van Chris@XtremeTuning (vriend van me) diverse series van Focal ingebouwd/beluisterd en allen klinken, mits juist aangestuurd, vreselijk audiofiel en goed!
Jouw 165KRX3 is ook een best prijzig 3weg composet (meen rond de 900,- euro), waarvan de woofers 16.5cm zijn. De standaard slaglaag/woofers in de golf mkv (mkvi is weer 2-weg meen ik) zijn 20cm. Jammer dat er geen Focal 200KRX3 bestaat, waarbij de woofers dus ook 20cm zijn...

Forumlid 'rabies' vraagt naar of jij een 3- of een 5-deurs hebt, ivm de speakers in de achterdeuren.
Ikzelf ben van mening dat een goede audiofiele composet in de voordeuren, met de juiste staging, deuren gedempt met bitumen, aangestuurd door een matchende versterker en eventueel een correcte subwoofer, geen extra speakers in de achterdeuren nodig heeft.
Velen laten deze in een 5-deurs dan ook niet aangesloten, of enkel aangesloten op de standaard versterker van de headunit en laten deze dan met de fader een klein beetje meespelen.

Waar ga je de scheidingsfilter plaatsen?
En heb je nog meer foto's van de plaasting van de middentoner en de tweeter?
Benieuwd naar je ervaringen Sjonnie!?

Gr.

Tim
Gebruikersavatar
$jonnieTheEagle
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2011, 15:00

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door $jonnieTheEagle »

Rabies..,

zoals ik al melde in mijn eerdere bericht.... ;) ...,versterkt door een FOCAL FPS 4160--------(zie foto vorig bericht en zie foto hier onder).
Goed lezen en ik melde dat ik een drie deurs had.. ;) ....,heb alleen nu de FOCAL 165KRX3 in de voor deuren..... :)
de achter speakers in mijn panelen heb ik laten vervallen...,zoals timvgti al melden is een: "goede audiofiele composet in de voordeuren, met de juiste staging, deuren gedempt met bitumen, aangestuurd door een matchende versterker en eventueel een correcte subwoofer, geen extra speakers in de achterdeuren/panelen nodig heeft.....
Helemaal juist timvgti.....,het geluid is nu al een genot voor het oor.....,en dan heb ik nu nog een oude supwoofer....,als ik snel de supwoofer FOCAL SB 33 V1 heb geplaatst dan is het helemaal af..... :lol:

Rabies..,

Ik heb het in Helmond bij J. Reijnders Markstraat15 laten plaatsen......,
ik kan die gasten al zo lang en ze leveren top werk af......,ook de bedrading trekken was na het zien van hun werk niet zo maar te doen....,je moet te veel panelen en strips los maken..,en als je de weg niet weet hoe en waar de bevestegings punten zitten dan sloop je volgens mij meer als dat er heel blijf......,en die gasten hebben alles op voorraad....,de juiste bedrading voor de juiste audio.....

Het geluid is helemaal toppie...,top spul kost nu eenmaal wat.....,
als je Reijnders eens belt voor info roep je mijn naam maar.......Sjonnie uit Gouda.....,dan maken ze wel een leuk prijsje........

Afbeelding

Timvgti...,

Je heb gelijk....,composet kost wat maar top spul is nu eenmaal duur.....,maar het geluid is een lust voor het oor....,als je muziek liefhebber ben dan wil je het beste.... :D ..,
scheidingsfilter timvgti......,als je goed op de foto onder kijk zie je hem net een stukje achter het paneel van de deur...,hij zit naast de woofer....,heb geen beter foto....!!!
tweeter zit op de plek van de VW tweeter......,
middentoner zie foto.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sjonnie
Gebruikersavatar
JimmyGTI
Berichten: 472
Lid geworden op: 18 mei 2011, 13:55
Type auto: Golf VI GTI

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door JimmyGTI »

ziet er goed uit, ik heb in mijn 6, dynaudio! en dit is al heel goed alleen ik zou wel wat meer willen.
weet iemand of er makkelijke aanpassingen zijn voor deze audio setup??

In mijn transporter hiervoor had ik ook een beetje meer geluid, namelijk:
- 2 x subwoofer (rockford P2)
- 2 x 16x9 speakers van pioneer (400w), achterin.
- en voorin 2 x speakers van rockford, en dan de power uitvoering
- en alle speakers stonden op een 600 watt versterker, 4kanaals
- en de twee subwoofers stonden op een monoblock van 1200 watt, van lightning..

dit ging echt rete hard en ook super zuiver, maja dat heb ik nou niet meer haha
Gr Jimmy.

GTI VI DSG /Carbon Steel crey/ Milltek downpipe / Milltek Cat-Back (GT100, Non resonated) / DVX Performance Stage 3+, K04 / CTS intercooler / CTS Cold Air Intake / HPFP / 380 PK - 490 nm
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door rabies »

Sorry sjonnie voor mijn slechte leeswerk, en bedankt voor de info. En over die achterpanelen, inderdaad geluid moet van voren komen maar wat ik in eerdere auto's nog wel eens deed was een kleiner composet bestellen en die daar plaatsen en zeer zacht mee laten spelen, en er wat hoog uit filteren maar net wat je zegt overbodig met een lekkere set voorin. Dikke set hoor, ik ben jaloers. 1 ding houdt me nu nog tegen, ik heb toch het idee dat ik met de originele speakers mijn oren spaar, in mijn MK4 stond het geluid altijd hard en dan ook echt hard. Ik begon zacht en draaide er steeds wat bij en ik heb het idee dat mij oren nu gespaard worden ;) Maargoed het is elke keer weer drama als ik een cd iets harder zet, er moet gewoon goede audio in.
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
$jonnieTheEagle
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2011, 15:00

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door $jonnieTheEagle »

Rabies......,

Dit hier onder zeg jij.......,

......."1 ding houdt me nu nog tegen, ik heb toch het idee dat ik met de originele speakers mijn oren spaar, in mijn MK4 stond het geluid altijd hard en dan ook echt hard. Ik begon zacht en draaide er steeds wat bij en ik heb het idee dat mij oren nu gespaard worden Maargoed het is elke keer weer drama als ik een cd iets harder zet, er moet gewoon goede audio in"........

Het gaat niet om hard.....,ja als ik nu me volume opendraai dan horen ze het vijf straten verder nog.....,en zuiver ook.....!!!!

Het gaat om wat je hoort......,als ik het volume op normaal zet met een cd van Metallica dan hoort ik op alle gebieden/speakers hun instrumenten.....,een haal aan een gitaar hoort ik ook of dat er iemand naast me zit met een gitaar.....,een slag met een drum hoor ik ook echt als een drum......,bij de VW speakers had ik het gevoel dat alles uit ÉÉN speaker kwam....,dus gitaar/drum/zang.....,met deze FOCAL set is het dat elk instrument gescheiden woord weergegeven...,dus de drum knalt ook lekker uit de woofer......,en de gitaar hoor je ook echt uit een speaker gillen......,en alles zo zuiver.....,en das nu net de bedoeling van een set die ff iets meer kost.....,gaat om de zuiverheid....... :D....,en hard kan altijd mits goed aangestuurd met een dikke versterker......,wat een goede speaker set verdiend een super goede versterker...,anders heb je aan je speakers geen kloten....!!!
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door rabies »

Ik snap je verhaal helemaal en heb zelf altijd goeie composets gehad en kwaliteitsspul. Maar hij gaat toch iets harder als het zuiver en strak klinkt ;)
Net als binnen in huis, het moet goed spelen en zuiver. Moet er natuurlijk geen gecomprimeerde muziek gespeeld worden, want ik las hieronder ook kreten als audiofiel maar met 192kbps is dat natuurlijk niks. Maar ik vind het sowieso mooi dat je muziek zo beschrijft want je hebt ook lui, die horen geen verschil tussen speakers terwijl er bagger uit komt, dat begrijp ik echt niet.
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door wehoo »

En nu zorgen dat jullie bron-materiaal van zuivere klasse is. Geen gedownloade, gesamplede cd's. Niet op 192Kbps en niet op 320Kbps. ;) ;) 8-)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door rabies »

Dat zeg ik, geen gecomprimeer. Al weet ik wel dat er weinig mensen zijn die verschillen horen tussen 320 en CD kwaliteit maar dat kan ook aan de verminderde oren liggen. Ook CD kwaliteit is discutabel, want het ligt eraan hoe de CD is opgenomen, en je hebt nog super audio CD. Ach op dat punt is het net als met auto's, je hebt mensen met zuilen in de huiskamer van 20.000 met gouden kabel en een buizenversterker waarvan je een leuke GTI kan halen, en elk ruisje kunnen horen, maar ook met weinig geld is er een leuke stereo set die relatief goede kwaliteit levert.
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
Floppie
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 apr 2011, 11:05

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Floppie »

Ik ben zelf ook wel op zoek naar een mooie, kwalitatief goede set + subwoofer. Persoonlijk hoor ik wel verschil tussen een set van €200 en die van € 2000. Daar boven is het aan mij niet meer besteed.
Is er dan nergens (in NL) iets als de subwoofer standaard ingebouwd te krijgen voor de GTI V (bv. op de plek van het reservewiel) of is het allemaal custom made?
Vond nog wel deze oplossing:

http://www.customfit-audio.nl/a-1861435 ... stealthbox
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door MkVI Nmgn »

Super nette oplossing alleen die prijs staan me totaal niet aan wat een geld zeg
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door Timvgti »

tonnie024 schreef:Super nette oplossing alleen die prijs staan me totaal niet aan wat een geld zeg
Voor een uitlaat en een chippie betalen we het vaak met gemak. Waarom voor audio, waar je misschien nog wel meer/vaker van kan genieten, niet?!?!
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Hulp gezocht kopen/zelf maken verborgen subwoofer

Bericht door MkVI Nmgn »

900euro voor audio is niet veel maar wel voor een sub dat bedoel ik en met tune geef je sowieso al eerder veel geld uit
maar voor een subwoofertje vind ik 900 veel geld
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten