Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door Crocky »

Beste forumleden,

Heeft iemand ervaring met de Pioneer TS-WX610A actieve subwoofer die je in je reservewiel kan plaatsen? Is het zijn geld waard? Ik vind namelijk dat de bass in mijn Golf ver ten wensen overlaat. Ik ben wel niet op zoek naar een 'johnny-bass' die je 3 straten verder hoort afkomen maar eerder gewoon een ondersteunende bass.

Is deze woofer verder ook plug-and-play op een RNS aan te sluiten?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Crocky op 11 mei 2016, 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.
striker
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2014, 19:09
Type auto: Polo 9n3

Re: Ervaringen Pioneer TS-WX610A (actieve sub)

Bericht door striker »

Subwoofer is wat mij betreft een aanrader. Heb hem zelf in mijn seat leon (bj 2010) zorgt voor meer dan voldoende bass! (Staat bij mij nog niet eens op de helft vh vermogen en mensen krijgen er in de auto al last van bij de wat hardere muziek) vwb het aansluiten op een rns kan ik je niet bij helpen. Meen dat die alleen geen tulp uitgang heeft?)
tolunay
Berichten: 226
Lid geworden op: 22 aug 2015, 16:17
Type auto: MK6 GTI

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door tolunay »

Je kan de sub het makkelijkst aansluiten met een Hi/Lo converter die je aansluit op de achter speaker(s).
Voeding kan je ook gelijk aftappen van de achterste stroom aansluiting, deze is geschakeld op contact dus je subwoofer gaat mee uit als je de auto uitschakelt.
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door staffpride »

De voeding achter de rns unit is niet geschakeld via contact. Als je daar je subwoofer op aansluit zal hij je accu leeg trekken.
De rns unit schakelt zich uit dmv canbussignalen (dat is ook de reden dat je hem zonder contact gewoon aan kunt zetten).

Dus voeding kan je of uit de zekeringkast halen of rechtstreeks van de accu met losse zekering (dit geeft meestal wel de voorkeur) en dan met een remote kabel vanaf de kleine zekeringen uit de zekeringkast (deze zijn over contact geschakeld) de versterker schakelen.

De subwoofers in het reservewiel ken ik wel bij een golf 7, deze worden van de fabriek geconfigureerd op de auto waar die inkomt en dat klinkt echt super.
Bij een 6 heb ik hem echter nog niet gezien.
Ik weet wel dat die versie bij de golf 7 plug and play is. de kabelboom klik je tussen de quadlock en je hebt dus geen hi low converter nodig.
Maar je hebt uiteraard verschillende merken subs en type aansluitingen. Daar zou je dus eerst naar moeten kijken
MVG EMServices

Afbeelding
tolunay
Berichten: 226
Lid geworden op: 22 aug 2015, 16:17
Type auto: MK6 GTI

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door tolunay »

staffpride schreef:De voeding achter de rns unit is niet geschakeld via contact. Als je daar je subwoofer op aansluit zal hij je accu leeg trekken.
De rns unit schakelt zich uit dmv canbussignalen (dat is ook de reden dat je hem zonder contact gewoon aan kunt zetten).

Dus voeding kan je of uit de zekeringkast halen of rechtstreeks van de accu met losse zekering (dit geeft meestal wel de voorkeur) en dan met een remote kabel vanaf de kleine zekeringen uit de zekeringkast (deze zijn over contact geschakeld) de versterker schakelen.
Beetje verkeerd omschreven, maar met de achterste voeding aansluiting bedoelde ik eigenlijk de sigaretten aansluiting in de kofferbak. Dan kun je de voeding en remote samen op de aansteker aansluiten. ( heb ik meer malen gedaan met kleine versterkers)
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door Crocky »

De ingebouwde zekering in de voedingskabel is maar 15A dus het is inderdaad een kleine sub. Installatie ga ik toch maar aan een professional overlaten aangezien het signaal van mijn achterste speakers dient getapt te worden. Zelf ken ik er weinig van.
Bedankt voor de info allemaal!
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door Crocky »

Aangezien ik toch altijd graag wat bijleer over de techniek achter bepaalde zaken nog een vraag. Als ik het goed begrijp moet er 1 kabel (+) naar de batterij, 1 kabel (-) aan chassis, 1 signaalkabel (bvb. afgetapt van speakers) en 1 remote. Ik veronderstel dat de remote simpel gezegd de 'aan/uit-kabel' is? Waar wordt deze het beste aangesloten? Op de 12V in de koffer?
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door staffpride »

De remote is idd de aan/uit kabel. Die moet aangesloten worden op een geschakelde plus. Waar je die vandaan haal maar niet zo veel uit, maar
zal hem niet bij een alt te grote verbruiker bijplaatsen.


signaal moet je via een hi/lo converter verkrijgen. Dit is een kastje die het signaal van de speakers omzet naar een onversterk signaal
voor de versterker(tulpuitgangen)
Dit kastje werkt met een voeding en worden dus achter de radio/navi ingebouwd. Je hebt daar alle draden die je nodig hebt.
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door Crocky »

Normaal zou de versterker omkunnen met het rechtstreeks signaal van de boxen (speaker line in de manual). Ik veronderstel dat een high-low convertor dan dus overbodig is en er gewoon van de boxen kan afgetapt worden?
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door staffpride »

Crocky schreef:Normaal zou de versterker omkunnen met het rechtstreeks signaal van de boxen (speaker line in de manual). Ik veronderstel dat een high-low convertor dan dus overbodig is en er gewoon van de boxen kan afgetapt worden?
Dan is een hi/lo convertor inderdaad overbodig, de versterker regelt het dan zelf.
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door Crocky »

Oké, bedankt.
Nog een vraag: welke doorsnede moeten de kabels hebben? Is dit simpelweg via P= U*I, P= 200 watt en U=12 V => I= 16,67 A. Op de originele kabel zat een zekering van 15A dus ik veronderstel dat er een verlies wordt ingeteld. Als ik dan de gegevens (A=15 A, U= 12 V, L=4 m) invul in de volgende calculator: https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator, kom ik op 2,50 mm². Kan dit kloppen en geldt dit voor alle kabels (voeding, massa, remote en signaal van de boxen)? Als ik even de aansluiting bekijk zitten hier 2 draden van elk op (dus 2x 2,50 mm²):
Afbeelding
Waarom 2 maal dezelfde draad?
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: Aansluiting woofer op RNS + Ervaringen Pioneer TS-WX610A

Bericht door Crocky »

Nog een vraag, moet er een zekering op de remote als ik deze aan de 12V in de kofferbak hang?
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten