Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door KlouxOne »

Beste,

weet iemand van jullie misschien als je je interieur verlichting vervangd voor LED verlichting of je dan ook canbus leds nodig hebt?"of kan je gewoon goedkope leds kopen zonder dat je errors krijgt?

dus bv, de lichten van je zonne kleppen, de lichten van je voetverlichting, de lees verlichting etc

ik weet dat het voor je kenteken en je stadlicht etc wel nodig is om canbus LED's te platen omdat je anders werl errors krijgt. maar is dat voor je interieur ook zo?
Gebruikersavatar
Jeffreyvdt
Berichten: 1743
Lid geworden op: 21 apr 2011, 16:09

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Jeffreyvdt »

Hier ben ik ook benieuwd naar.
Omdat ik het ook wil vervangen alleen zij iemand tegen mij van heb jij gewoon licht of canbus.
Ik zij dat ik dat niet wist hoe kan ik dat weten of ik dat heb.
Gr. Jeffrey (gticlub-holland) & (Vag*force)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door wehoo »

Op de binnenverlichting en instrumentenverlichting wordt niet gecheckt via canbus. Een uitzondering (schijnt) is de voetruimteverlichting die zou daar wel onder vallen. Toch hebben GTI leden van het Duitse GTIforum dit ook allemaal vervangen door leds en geen foutmelding gekregen. (mkv).
link:http://anleitungen.team-dezent.at/g5_le ... chtung.pdf
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door KlouxOne »

Kon ook niet anders dat wehoo het antwoord al wist haha.
Altijd goed om zo iemand op een forum te hebben.

Wederom bedankt voor je antwoord! Goed om te weten. Morgen maar is wat leds bestellen.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door wehoo »

Enkelen hadden problemen met het doorbranden van de zekering, maar dat kwam voornamelijk door het wisselen van lampje/led met de verlichting aan. (nogal logisch als je de deur open hebt). :lol:
Zekeringtype,nr. staat in de handleiding van team.dezent(.at)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffreyvdt
Berichten: 1743
Lid geworden op: 21 apr 2011, 16:09

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Jeffreyvdt »

Dan weet ik wat ik moet doen.
Gr. Jeffrey (gticlub-holland) & (Vag*force)
Gebruikersavatar
adjego
Berichten: 236
Lid geworden op: 14 jun 2011, 20:20

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door adjego »

Ik heb in mijn Leon ook Leds als interieurverlichting. Er zit geen lampencontrole in de interieurverlichting. Mijn Leon is gebaseerd op de Golf VI, dus verwacht bij de Golf VI geen problemen.
Vag-Com -> Eindhoven
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Chris5gti »

Dus maakt het niet uit wat voor leds ? Of toch can bus leds ?? die hebben dan meer weerstand volgens mij .. heb ook gelezen dat sommige voor de verlichting bij de voetruimte de leds van een audi a8 gebruikt hebben .
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door KlouxOne »

vanmiddag een zooi leds besteld op ebay. je lacht je rot wat die dingen kosten. maakt inderdaar niet uit wat voor leds. als ze maar passen. je hebt veel verschillende maten. gewoon oude eruit en even opmeten. heb ik ook gedaan
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Chris5gti »

Nou vandaag wou ik dus eens beginnen met de voet ruimte omdat daar een lampje kapot was dacht ik van dan haal ik meteen leds . Eerst eentje erin ... mooi zag goed uit .. toen de tweede erin gingen de leds allebei aan maar naar 3 sec ook weer meteen uit !!! :o Nog een paar keer probeerd auto afsluiten weer open maken maar weer meteen uit naar 3 sec .. :? heb ze erna in de lees lampjes gezet boven , en daar doen ze het gewoon en blijven ook branden .. Hoe kan dit ???
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door KlouxOne »

Misschien hebben de footwell lichtjes toch wel canbus nodig?
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door GolfL »

Op hoeveel % heb je de voetverlichting staan? Ledjes kunnen namelijk niet gedimt worden. Dat ze eventje branden kan een piekspanning zijn.

Dus even proberen om de % op 100% te zetten!
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Chris5gti »

Ik weet niet op hoeveel % het staat ik heb die kleine mfa dus heb geen menu waar ik dingen kan veranderen .. Ik heb alleen dat wieletje bij de lichtschakelaar en die staat op maximum . Of moet dit met de vag com worden ingesteld ??
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door wehoo »

Chris5gti schreef:Nou vandaag wou ik dus eens beginnen met de voet ruimte omdat daar een lampje kapot was dacht ik van dan haal ik meteen leds . Eerst eentje erin ... mooi zag goed uit .. toen de tweede erin gingen de leds allebei aan maar naar 3 sec ook weer meteen uit !!! :o Nog een paar keer probeerd auto afsluiten weer open maken maar weer meteen uit naar 3 sec .. :? heb ze erna in de lees lampjes gezet boven , en daar doen ze het gewoon en blijven ook branden .. Hoe kan dit ???
Ik had al van dit probleem gehoord. En waarschijnlijk is er wel een canbus controle op de voetruimteverlichting. Maar dan zou je ook een foutmelding krijgen. Probeer eens wat er gebeurt als je de ene zijde met led doet en de andere zijde gewoon laat. Gaan ze dan beiden uit of alleen de led?
Ik weet niet of je voetruimteverlichting standaard op de volle 100% staat, ook al draai je de dimknop (wieltje) vol open. Maar dit zou je moeten merken, als je volledig dimt en de voetruimteverlichting dimt mee. Op het Duitse forum werd hiermee geëxperimenteerd. Je zei zelf al met A8 leds. (Duits forum?). Maar ook daar liepen de ervaringen uiteen. Ook waren er enkelen die de leds verkeerd om geplaatst hadden (maar dan werken ze helemaal niet).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Chris5gti »

@wehoo .. Als ik een kant led erin zet en de andere kant er een gewoon lampje inzet dan blijft het gewoon branden (allebei ) .. Was al het denken zou ik er gewoon een extra lampje tussen zetten en de auto foppen dat die denkt er zit een gewone in .. maar toch maar niet .. dat was een keer bij me oude auto had ik dat gedaan maar bij deze wil ik niet zomaar in me kabels knippen en er extra lampje tussen zetten .. maar ik denk dat het dan aan de weerstand ligt toch ???
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door wehoo »

Chris5gti schreef:@wehoo .. Als ik een kant led erin zet en de andere kant er een gewoon lampje inzet dan blijft het gewoon branden (allebei ) .. Was al het denken zou ik er gewoon een extra lampje tussen zetten en de auto foppen dat die denkt er zit een gewone in .. maar toch maar niet .. dat was een keer bij me oude auto had ik dat gedaan maar bij deze wil ik niet zomaar in me kabels knippen en er extra lampje tussen zetten .. maar ik denk dat het dan aan de weerstand ligt toch ???
Daar was ik al bang voor en is tevens vreemd. Omdat je zou verwachten dat de Led versie niet brandt, vanwege een te lage weerstand. Je zou natuurlijk kunnen denken dat er een weerstandscheck op beide lampen tegelijk zit en er nu bij 1 gewone lamp de juiste weerstand is. Maar in dat geval stelt de check niet veel voor. De check beoogt namelijk om de status van je lamp vast te stellen (branden, niet branden = stuk). Volgende check: 1 zijde geen lamp plaatsen, andere zijde alleen de led plaatsen. Vervolgens dit omgekeerd doen. Ben benieuwd en blijf het nog vreemd vinden.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Chris5gti »

Ik denk dat de complete weerstand word controleerd . Die van de voetruimte en het dashbordkastje samen .. Zodat als ik een lampje vervang voor een led het nog genoeg is maar bij twee van de drie niet meer . Meschien dat ik andere leds nodig heb met weerstand erin ...want die in de hemel boven worden niet gecontroleerd volgens mij want ik heb ze in de lees lampjes geduwd nu en daar werken ze gewoon ..
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door KlouxOne »

@chris5GTI weet niet waar je vandaag komt? maar ik krijg van de week een zootje leds. en ik heb ook een setje canbus leds over voor de voet verlichting. als je wil mag je ze komen proberen. als ze werken mag je ze van me overnemen. laat het maar weten.
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Chris5gti »

dat zou leuk zijn ! maar ik denk dat ik als enige van het hele forum uit zuid limburg kom .. :?
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door theo »

Chris5gti schreef:Nou vandaag wou ik dus eens beginnen met de voet ruimte omdat daar een lampje kapot was dacht ik van dan haal ik meteen leds . Eerst eentje erin ... mooi zag goed uit .. toen de tweede erin gingen de leds allebei aan maar naar 3 sec ook weer meteen uit !!! :o Nog een paar keer probeerd auto afsluiten weer open maken maar weer meteen uit naar 3 sec .. :? heb ze erna in de lees lampjes gezet boven , en daar doen ze het gewoon en blijven ook branden .. Hoe kan dit ???
Nou, dat is heel eenvoudig.

Een gloeilampje dim je door de spanning te verlagen.
Bij een led werkt dat niet omdat deze een bepaalde drempelspanning nodig heeft (bij wit ca. 3,5V). Als de spanning onder die drempelwaarde komt, gaan ze uit. Daarboven zijn ze aan.

Een led is stroomgestuurd en niet spanning gestuurd. Je kunt led's prima dimmen maar dat doe je via PWM (Pulse Width Modulation: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

MAW. het gaat dus gewoonweg niet werken als de voetruimteverlichting middels spanning wordt gestuurd.
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Chris5gti »

maar mijn voeten ruimte is niet gedimt ?! Want ze gaan eerst aan en ook de licht opbrengst is goed dan .. of begrijp ik het nu verkeerd ?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door wehoo »

@theo.
En als je dan een Led gebruikt die een lagere drempelspanning nodig heeft? (op ander forum was men er experimenteel mee bezig en kreeg men het bij sommige werkend. Proefondervindelijk, ik weet alleen niet met welke leds)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door theo »

De verlichting bij mij in de voetenruimte is dimbaar. De LED's die je hier overal ziet, staan vaak per 2 of 3 in serie. Daarnaast worden sommige aangestuurd door een eenvoudige driver. Die dingen reageren onvoorspelbaar als je de specs niet kent. Dat kan dus rare effecten geven van even branden en daarna niet meer. Lagere drempelspanning voor witte leds zal niet eenvoudig zijn. Door de constructie van een witte led, heb je ca. die spanning gewoonweg nodig.

Ik speel graag met ledjes: http://www.youtube.com/watch?v=hs8ghgjEqDc
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door Chris5gti »

wat ik weet kan ik de dashbordverlichting alleen met dat wieletje dimmen bij de lichtschakelaar en die staat niet op dimmen ..Ook is het niet mijn bedoeling om ze te dimmen , zou alleen fijn zijn als ze gewoon branden . Het gekke eraan vind ik dat als ik aan een kant een ledje erin zet en de andere kant een lampje dat het wel functioneerd en bij allebei de kanten een ledje het niet meer functioneerd . Ik zelf heb niet veel verstand van elektronica alleen de bassis wat je geleerd krijgt bij het automonteur diploma ..
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Interieur verlichting werkt ook met Canbus? ja of nee?

Bericht door KlouxOne »

dit los je dus op door in je MFA+ je voet verlichting op 100% te zetten. zodat je led volle wattage krijgen door gestuurd
Plaats reactie

Terug naar “Interieur problemen / vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten