De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.

Ik ben onvoorwaardelijk trouw aan de Golf GTI

Ja
13
22%
Ja, tot na mijn midlife crisis
8
14%
Ja, maar helaas wordt/is de GTI te duur voor mij
3
5%
Nee, ik vind zoveel leuk dus maakt het merk/type mij niet uit
23
39%
Nee, de Golf GTI is voor mij niet wat ik er van verwachtte
1
2%
Anders (licht toe in je reactie)
11
19%
 
Totaal aantal stemmen: 59

Gebruikersavatar
Hagar
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 mei 2011, 19:02
Type auto: Golf VII GTI

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door Hagar »

sitechris schreef:...mist net dat laatste tikje uitstraling.
Afgezien van het subjectieve begrip "uitstraling" vind ik de Astra (te) veel lijken op de Civic (onderste afbeelding).
Afbeelding
Afbeelding
Qua design winnen ze het allemaal van de Golf :D Maar zoals gezegd, tis allemaal heel persoonlijk. Het onopvallende design (en dus veel mensen die zich hierin kunnen vinden) gekoppeld aan performance maakt van de Golf GTI een ijzersterk concept en voor mij "Das Auto" in de categorie hatchback! ;)
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door sitechris »

Onopvallend wil ik de GTI niet noemen. Die springt ook lekker in het oog. Maar een OPC in je binnenspiegel is erg indrukwekkend. Ik was ook niet zo'n fan van de OPC toen ik de beelden op internet zag, maar IRL weet je niet wat je ziet. Wat een ding!
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Hagar
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 mei 2011, 19:02
Type auto: Golf VII GTI

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door Hagar »

De Golf is qua design onopvallend, de uitstraling (van de GTI) is moeilijk te overtreffen. Maar uitstraling wordt (tussen de oren) ook bepaald door historie en het zijn van "de norm". Voor een nieuwkomer als de OPC is dat natuurlijk lastig. Maar ze willen allemaal een "GTI-killer" zijn, dat zegt eigenlijk al genoeg... :D
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door sitechris »

Overigens vind ik de uitstraling van de GTI ook helemaal goed. Ik vind de GTI om te zien een lekkere dikke bak, waarmee je lekker opvalt maar die niet over de top is. Wel moet VW zich lichtjes zorgen maken over de ontwikkeling bij de concurrenten. Zowel Opel als Renault hebben al mechanische sperren onder de auto en qua power vormt de GTI inmiddels wel de achterhoede. Opel 280 pk, Renault 265 pk, Ford 250 pk en de GTI 211 pk (en de GTI VII krijgt slechts 220 pk).
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Hagar
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 mei 2011, 19:02
Type auto: Golf VII GTI

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door Hagar »

Yep, daar heb je een punt! Qua Pk's zit de R de GTI in de weg...
Gebruikersavatar
RonnyR20
Berichten: 579
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:17
Type auto: 7R

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door RonnyR20 »

Je kijkt toch naar de top modellen van een bepaalt model?
Dat van de Golf is de R en van de Astra is de Opc.
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door RobvR »

Pk's alleen zegt niet alles natuurlijk. Dat het ik vorig weekend maar weer eens gemerkt. Als ik het goed heb wordt de mk7 lichter dan de mk6 die zo'n 1293 kg (handbak)weegt. De nieuwe Focus ST met 250 pk weegt 1362 kg! De OPC zelfs 1550 kg, dan kan deze Opel 280 pk en 400 nm hebben maar dan is er wel degelijk hoop (en ik denk meer dan dat) voor de mk7 GTI.
Groet RobvR
Gebruikersavatar
Hagar
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 mei 2011, 19:02
Type auto: Golf VII GTI

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door Hagar »

Mijn keuze voor de GTI is vooral een emotionele, ik zal niet snel switchen vanwge de pk's. Maar de Golf GTI is trendsetter en de tendens voor hot hatches is meer pk's (wat normaal is gezien de ontwikkeling van deze autoklasse). Dus om mee te kunnen in het geweld zal de VII aansluiting moeten houden op de topmodellen. Anders verliest de GTI m.i. toch wat van 'n glans.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door Crokko »

RonnyR20 schreef:Je kijkt toch naar de top modellen van een bepaalt model?
Dat van de Golf is de R en van de Astra is de Opc.
+1
Afbeelding
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door sitechris »

Grote probleem van de Golf R vind ik de prijsstelling. Vanaf 45.000 euro en dan nog ben je niet klaar met de optielijst. Je komt al snel uit op een bedrag van 50.000 euro. Dat vind ik sowieso te duur voor een auto met 'maar' 265 pk. Het prijsverschil met de GTI en andere hot-hatches (Focus, Megane) vind ik echt veel te groot. En dat de Golf R 4WD heeft vind ik voor een hot-hatch niet per definitie een voordeel. Grote voordeel van GTI op dit moment is de zeer aantrekkelijke vanaf prijs.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
BASK04
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 jun 2011, 16:39

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door BASK04 »

Eerstr auto, golf 4 tdi 220 pk
Nu golf 5 gti 360 pk
Opvolger ( ook ik word rustiger) rs 4
Dat is meer n alleskunner
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door GolfL »

360pk? heb je er nog wat aan veranderd? Dacht eerst dat je minder had.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
schaef
Berichten: 335
Lid geworden op: 02 mei 2012, 11:17
Type auto: GTI 7 Perfom

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door schaef »

Ik heb nu voor het eerst een GTI, voorheen ook altijd snelle auto's gereden en altijd wel een ander model.
Nu ben ik erg fan van Audi wat uiterlijk betreft dus of ik in een GTI blijf rijden weet ik niet.
Maar ik kan wel zeggen dat ik de GTI een betere auto vind als zijn broertje de Seat Leon Fr.
Het is meer auto en steekt toch iets beter in elkaar dan de Seat.
Gr
Menno
Gebruikersavatar
RonnyR20
Berichten: 579
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:17
Type auto: 7R

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door RonnyR20 »

GolfL schreef:360pk? heb je er nog wat aan veranderd? Dacht eerst dat je minder had.
Is als het goed is met mix van e85
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door wehoo »

En wat zegt Autoweek naar aanleiding van hun Astra OPC-test over de Scirocco:

.... De Renault Mégane RS heeft een aparte sound, maar auto's als de Alfa Romeo Giulietta QV en de Volkswagen Scirocco R zijn toonbeelden van kunstmatigheid vergeleken bij deze nieuwe Opel. Hun emotie is bedacht, deze Astra klinkt oprecht. Heftig.
.....
Standaard levert Opel de auto namelijk met een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen en dat levert een positieve bijdrage aan het rijgedrag. Dat sperdifferentieel voorkomt namelijk dat één van de twee voorwielen kan doorslippen. Door te variëren met de druk op de platen in het differentieel gaat de aandrijfkracht naar het wiel met de meeste tractie. Stuur je bijvoorbeeld een rechterbocht in, dan komt het meeste gewicht van de auto op het linkervoorwiel en dus stuurt de Astra dáár zijn kracht heen. Het zorgt ervoor dat de OPC schitterend op koers blijft in bochten: geen last van doorslippende voorbanden en dus nagenoeg geen power understeer, terwijl de krachtenverdeling tussen de voorwielen ervoor zorgt dat de auto zijn neus als het ware de bocht in trekt. Verder past Opel zogenoemde hiperstruts toe in de voorwielophanging, waardoor de besturing en de demping in de voorwielophanging als het ware van elkaar losgekoppeld zijn. Dit voorkomt ongewenste vibraties en reacties in de besturing en voelt erg neutraal. Deze voorzieningen maken de Astra zeer dynamisch en een meer capabele stuurauto dan een standaard Mégane RS (die heeft een mechanisch sperdifferentieel als optie), om over de Scirocco R met zijn kunstmatig aanvoelende elektronische XDS-sperdifferentieel nog maar te zwijgen............


Afbeelding

Als iemand interesse heeft in de volledig test (Autoweek, er zijn m.i. betere testtijdschriften), laat maar weten, scan ik het hele artikel.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door sitechris »

In Autovisie een vergelijkbaar verhaal over de OPC. Schijnt een fenomenaal goede auto te zijn. Dan wordt de prijs al wel wat beter te behappen. Voor kwaliteit wil ik best betalen.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
GEENGTI
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2012, 09:54
Type auto: Mk3 GTI 20 Jahre

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door GEENGTI »

Mn eerste auto was een 83er Pirelli GTI, sindsdien besmet met het GTI virus. Mijn budget laat het niet toe een nieuwe te rijden. Maar ben meer dan tevreden met mijn 20 Jahre Edition.

Ooit wil ik weer een Golf 1 GTI, dat is en blijft tenslotte de enige echte GTI.

Gr. Maurice
Gebruikersavatar
Vince82
Berichten: 694
Lid geworden op: 27 nov 2011, 01:09
Locatie: Noord Holland

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door Vince82 »

sitechris schreef:In Autovisie een vergelijkbaar verhaal over de OPC. Schijnt een fenomenaal goede auto te zijn. Dan wordt de prijs al wel wat beter te behappen. Voor kwaliteit wil ik best betalen.
Ondanks alle goede verhalen ten spijt op de 1 of andere manier zal ik nooit een Opel kopen en dat is puur een gevoelskwestie.
_______________________________________________________________________________
Vince82
_______________________________________________________________________________
GEENGTI
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2012, 09:54
Type auto: Mk3 GTI 20 Jahre

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door GEENGTI »

+1
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door sitechris »

Het merk is mij echt om het even. Als het totaalpakket (prijs, onderstel, prestaties, interieurkwaliteit, looks etc) maar klopt. Ik koop in ieder geval nooit een auto puur om het logo, zoals veel Audi rijders met de instapmodellen doen.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door Renekesgti »

@Sitechris Amen! haha dat gevoel heb ik nou ook altijd. Standaard 16 inch, stof en zwart + trekhaak.
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door sitechris »

Nog erger zijn de Audi rijders die net aan de LED-jes op hun instap TDI of 1.8 120 pk erbij kunnen schrapen. De LED-jes blijven branden totdat het volledig donker is, pas daarna schakelen ze de koplampen in.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door bzb »

nog grappiger vind ik de massale overstappen van "zakenlieden" (inkomen net boven minimum) in een 107/aygo/c1 , en de 1 miljoen polo bluemotion die op topsnelheid met 140 langs komen blazen (even een term erin gooien) :)
Gebruikersavatar
Vince82
Berichten: 694
Lid geworden op: 27 nov 2011, 01:09
Locatie: Noord Holland

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door Vince82 »

In NL zijn de zakelijke rijders nogal gevoelig voor 14% bijtelling...............
Mijn leaseauto was een 25% auto, betaalde toen liever extra voor een beetje lekkere auto dan zo`n eco hok. Ik reed toen per slot van rekening dik 65000km per jaar, dus ja dan wil je wel een beetje lekkere auto hebben.
_______________________________________________________________________________
Vince82
_______________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: De Golf GTI: voor altijd, voor even, nooit (meer)

Bericht door sitechris »

Even topic nieuw leven inblazen. Ik heb vandaag een uurtje gereden met de Megane RS 2012. Wat een fantastische auto. Dikke plussen voor onderstel (mechanisch sper!), balans, Recaro's, besturing, remmen (damn!). Zelfs met vochtig weer kon ik tijdens de bocht al het gaspedaal vloeren. Hoef ik met de GTI niet te proberen. Motorisch is het ook een geweldige auto. Mijn gechipte GTI is sneller en meer allrounder (koppel!), de RS komt pas echt bovenin toeren tot zijn recht. Hij voelt aan als een sterk atmo blok. Is erg prettig bij een sportieve auto, alhoewel ik hem wel zou chippen. Hij mist net 30 paardjes voor de OMG factor. Hij klinkt overigens geweldig. Dikke ploffen bij gas los en een geweldige sound als je boven de 4000 RPM komt. De grootste verrassing, ik had verwacht dat de Cup versie met 19 inch velgen erg hard geveerd zou zijn. En dat viel me best mee. Natuurlijk is hij harder als de GTI, maar hij vangt de butsen en gaten in slecht wegdek toch heel acceptabel op. Echt prima.

Sterker.....als inruilbod op de GTI goed is, kan dit hem weleens gaan worden! Dan wel met fase1 chiptuning (ca 295 pk) en Milltek uitlaat.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 52 gasten