Weer door de politie aan de kant gezet

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.
Ron_VAG
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2012, 20:03
Type auto: Up GTI

Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Ron_VAG »

Het is nog geen twee maanden terug, maar vanochtend werd ik wederom geattendeerd op de zin "Politie, volgen..."

Frusterend dat het was, maar ik volgde de Volvo V50 maar netjes... we stonden onder een brug, de beste dienders parkeerden op de stoep, op de weg kon niet geparkeerd worden vanwege het verkeer en ik dacht nog; "Ja hallo, ik kan niet ff zomaar op de stoep parkeren vanwege mijn velgen!" maar enfin, ik had hem dus voorzichtig op de stoep geparkeerd waarna ik door de diender met een lage stem werd begroet; "Goedemorgen, uw kenteken- en rijbewijs alstublieft" (de heren waren nog in de twintig...). Ik heb ze de bewijzen laten zien waarna ik van oom agent ineens de motorkap open moest doen en ik moest het ook zelf doen. Hij was met een zaklampje op zoek naar het chassisnr, terwijl die ook onder de voorruit te zien was, maar ik begrijp de reden. Hij stond ook even te loeren naar mijn Twintake :)
Vroeg waarom ze me aan de kant hadden gezet (ik weet de reden wel); "Meneer we mogen alle auto's van de weg halen...", ik zei: "Of is het omdat ik een GTI rij?", maar daar werd niet op geantwoord. Ook hadden ze de binnenkant van de auto even bekeken, maar niks opvallends gezien behalve een Maxicosi, mijn werktas en jas van mijn pak :)
Enfin de beste mannen hadden alles nog even geverifieerd via de centrale en ik moest vervolgens nog eens een blaastest doen (om 8.15 uur, zie ik er dan uit alsof ik gedronken heb?)... pfff, zo gezegd zo gedaan en de uitkomst was "P" (duhhh) en ik kon weer doorrijden.
Leuk dat je zo'n GTI rijdt, maar ik begin er steeds meer moeite mee te krijgen. Alsof ik een drugspiloot of crimineel ben en ja ik heb een opvallende GTI, maar met mijn vorige auto's had ik hier geen last van.
Sorry, moest het even kwijt. Sorry @Timvgti, dit is niet persoonlijk naar jou toe bedoeld.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Verlengsnoer »

Moet hier toch even kort op reageren.

Belachelijk! Ik ben zelf 1 keer zonder reden aan de kant gezet met mijn vrouw naast mij en de kleine achterin. Er werd naar papieren gevraagd en hierna kreeg ik de vraag of het mijn auto was? waarop ik antwoorde wil je hem kopen?

Soms hebben ze niets beters te doen. Laat ik mij maar niet uitlaten hoe ik persoonlijk over agenten denk!
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door GolfL »

Ik heb het ook is gehad hoor:

Kwam uit vlissingen (Hogeschool Zeeland) en ree op de A58 terug. Werd ik ter hoogte van Hoogerheide aangehouden, en hoe? Er stond een politie motor op de vluchtstrook bij een parkeerplaats. Ik ree er voorbij (met 140 waar je 120 mocht, maar ala), en zag in mijn spiegel dat hij met hoge snelheid aankwam. Vervolgens ree hij met een slakkegang LANGS mij (vast om te kijken wie er in de auto zat). En vervolgens ree hij voor mij met volg politie.

Eenmaal aan de kant bleek het dus een grote controle te zijn, oftewel alle verdachte auto's worden aan de kant gehaald ivm drugcontrole. Heb er dus mooi een kwartier->20 min gestaan omdat ze heel mijn auto overhoop moesten halen.....

En uiteraard alles was goed....

Maar misschien is het voor mij anders, ik rij al 20 jarige in een gti (die ook nogal opvalt).
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Wilcoos »

Ook meerdere keren gehad, ook met de Arosa die ik gehad heb. Maar die was zo laag, dat we het bordje stop politie (busje achter ons) niet konden zien. Hij heeft ons dus met licht en geluidssignalen aan de kant moeten zetten :lol:
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Ron_VAG
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2012, 20:03
Type auto: Up GTI

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Ron_VAG »

Ja ik begrijp best dat de politie drugscriminelen en ander rotvolk willen opsporen en oppakken maar het is en blijft frustrerend als je meerdere malen staande wordt gehouden en het gevoel hebt dat ze iets willen opsporen en uiteindelijk niks kunnen vinden. Plus het kost me de nodige tijd, tijd die ik niet heb.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Verlengsnoer »

Me lekker uitgeleefd, frustratie neergezet, 10 tien geteld en de tekst verwijderd! :geek:
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door KlouxOne »

nou ik heb het zeker al een x of 10 gehad. met mn vorige autos ( ook dit getuned en nee geen tupperware ) het is gewoon irritant maar wat doe je er aan. helemaal niks
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door bzb »

Nog nooit gehad in al mijn pipo auto's en deze, oost Gelderland geen last van blijkbaar.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door MkVI Nmgn »

Elke keer als ik aangehouden word is het Goede middag/avond Tonnie heb je je papieren en ID bij ''nee die heb ik niet bij en je weet beter waar ik woon en als dan ik het van me zelf weet. ''
Staat de auto nog op de naam van moeders of op die van je vriendin. '' Ja ''
oké rijd maar weer door "Tot ziens "

Gemiddeld 1x in de maand.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Vince82
Berichten: 694
Lid geworden op: 27 nov 2011, 01:09
Locatie: Noord Holland

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Vince82 »

Ach ja 2x een alcoholcontrole verder niets. Met een alcohol controle heb ik geen problemen mee, dat ze maar veel van die gasten pakken met alcohol of drugs achter het stuur.
_______________________________________________________________________________
Vince82
_______________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Edition30 »

Ach. ja kan het ook positief beschouwen.

Laatst was er ook (ik dacht in Rotterdam) een actie dat alle "mooie" auto`s van de weg werden gehaald om te kijken of daar niet mee gerommeld was. Dus dat de politie je auto bekijkt en ook nog eens het chassisnummer checkt is eigenlijk alleen maar positief. Zo wordt voorkomen dat bepaalde personen kunnen rondrijden in een GTI die ze op een niet heel erg nette manier in hun "bezit" hebben gekregen.

Kan mij uiteraard ook wel voorstellen dat het vervelend is als je zo van de weg wordt geplukt en zeker als het vaker geschied.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Timvgti »

Massari schreef:Het is nog geen twee maanden terug, maar vanochtend werd ik wederom geattendeerd op de zin "Politie, volgen..."

Frusterend dat het was, maar ik volgde de Volvo V50 maar netjes... we stonden onder een brug, de beste dienders parkeerden op de stoep, op de weg kon niet geparkeerd worden vanwege het verkeer en ik dacht nog; "Ja hallo, ik kan niet ff zomaar op de stoep parkeren vanwege mijn velgen!" maar enfin, ik had hem dus voorzichtig op de stoep geparkeerd waarna ik door de diender met een lage stem werd begroet; "Goedemorgen, uw kenteken- en rijbewijs alstublieft" (de heren waren nog in de twintig...). Ik heb ze de bewijzen laten zien waarna ik van oom agent ineens de motorkap open moest doen en ik moest het ook zelf doen. Hij was met een zaklampje op zoek naar het chassisnr, terwijl die ook onder de voorruit te zien was, maar ik begrijp de reden. Hij stond ook even te loeren naar mijn Twintake :)
Vroeg waarom ze me aan de kant hadden gezet (ik weet de reden wel); "Meneer we mogen alle auto's van de weg halen...", ik zei: "Of is het omdat ik een GTI rij?", maar daar werd niet op geantwoord. Ook hadden ze de binnenkant van de auto even bekeken, maar niks opvallends gezien behalve een Maxicosi, mijn werktas en jas van mijn pak :)
Enfin de beste mannen hadden alles nog even geverifieerd via de centrale en ik moest vervolgens nog eens een blaastest doen (om 8.15 uur, zie ik er dan uit alsof ik gedronken heb?)... pfff, zo gezegd zo gedaan en de uitkomst was "P" (duhhh) en ik kon weer doorrijden.
Leuk dat je zo'n GTI rijdt, maar ik begin er steeds meer moeite mee te krijgen. Alsof ik een drugspiloot of crimineel ben en ja ik heb een opvallende GTI, maar met mijn vorige auto's had ik hier geen last van.
Sorry, moest het even kwijt. Sorry @Timvgti, dit is niet persoonlijk naar jou toe bedoeld.

Ik merk, gezien het topic en de reacties hierop, dat de meesten het niet 'prettig' vinden om door de politie gecontroleerd te worden.
Als er naar documenten gevraagd wordt, de controle wat uitvoeriger gedaan wordt (zoals een voertuigcontrole/het in de auto kijken/onder de motorkap/chassisnummer/etc), en er vragen worden gesteld zoals 'of de auto van u is', dan vinden bepaalde personen dit 'belachelijk' (toch bijv. Verlengsnoer?)...

Nu kan ik mij situaties indenken waarin een dergelijke controle vervelend is, zoals wanneer je haast hebt of wanneer je met het gehele gezin de de auto zit (en in jouw ogen het dus een 'familiebak' is en er bij de politie dus geen bellen horen te gaan rinkelen), wanneer je van jezelf vindt dat je er niet 'crimineel' uit ziet, of er andere aanwijzingen zouden zijn die er volgens jou op zouden moeten wijzen dat jij geen crimineel bent (zoals een kinderzitje achterin, of een golftas, etc) en je je dus afvraagt waarom je gecontroleerd wordt.
Echter:

Feit is dat de Golf mk5 en mk6 in GTI en R uitvoeringen (al dan niet enkel qua uiterlijk zo gemaakt, maar intern een diesel) momenteel niet enkel door liefhebbers als wijzelf gereden worden.
Dit type voertuig is het meest onderhevig aan allerlei soorten criminaliteit.
Ik heb het hier dan over zowel voertuigcriminaliteit (dus omgekat, gestolen, opgebouwd uit gestolen onderdelen, etc), als betrokkenheid bij andere criminaliteit (dus betrokken bij overvallen, vluchtacties, drugsrunners, elke dag een andere persoon/niet zijnde de tenaamgestelde die er in rijdt, etc.)
Het type 'persoon' dat bij een dergelijke controle in het voertuig zit is enigszins bepalend (want ja we treffen vaak 'prototype' personen van oa Antiliaanse, Marokkaanse en ook steeds meer Oostblok afkomst aan), maar lang niet altijd. Ook andere factoren (zoals het kinderzitje of andere attributen die het 'burgerlijk en netjes' moeten maken, weten de criminelen handig te gebruiken.

Van de 10 gecontroleerde Golf mk5 en mk6 in GTI en R uitvoeringen, kan ik je melden dat er helaas bij de helft iets niet in orde is (en dan heb ik het niet over een gladde band).
Persoonlijk ben ik erg blij met hoe de politie doelgericht dit soort criminaliteit (met de soms weinig moderne middelen die ter beschikking zijn voor de 'normale straatagent') opspoort.

Mijn eigen GTI is in 2011 gestolen geweest en door bovengenoemde compleet schadevrij opgespoord!
Zodoende rij ik er dus nu (na tig extra beveiligingsmaatregelen in/aan het voertuig) nog steeds vol trots in!

In mijn vorige auto (een Audi TT quattro) werd er een stuk minder aandacht aan mijn voertuig besteed, simpelweg omdat deze niet door bovengenoemde doelgroepen wordt gebruikt.
Want Ronnie, jij bent in jouw mk1 en mk2 TT vast ook nooit/amper gecontroleerd en nu merk je dat je 'anders behandeld' wordt in je Golf.

Dus als personen het echt zo 'belachelijk' vinden en je je afvraagt of de politie 'niets beters heeft te doen', dan kan je helaas beter een ander type voertuig aanschaffen.
Als je toch besluit in je huidige Golf te blijven rijden, dan hoop ik niet dat je voertuig eens betrokken raakt bij dergelijke criminele acties en als hij wel gestolen wordt en teruggevonden (of een variant hiervan, zoals dat jouw kenteken wordt gekopieerd, etc) en de politie spoort jouw voertuig ook door dergelijke controles op, dat je dan je mening over de politie mogelijk bij durft te stellen!

Ennuh de politie 'niets beters te doen'??--> Ik kan je uit lange ervaring vertellen dat door dit soort controles zeer veel belangrijke informatie naar boven komt, er meer (voertuig)criminelen opgepakt zijn dan je denkt, er meer Golfjes naar hun rechtmatige eigenaren terug zijn gebracht dan verwacht en dat hierdoor dus 'ECHTE BOEVEN' worden gevangen...

Dat je bij een dergelijke controle (ervanuit gaande dat je dus een liefhebber van de VW Golf bent en je geen enkele criminele intentie in je hebt) het vervelend vindt dat je sowieso aan de kant wordt gezet en dat een controle net iets 'te' lang duurt, dat kan ik begrijpen.
Als de controle echter korter en minder uitgebreid is, dan ontdekt de politie uiteraard ook vaak niets.
Ook zullen de personen die wel kwaad in de zin hebben (die het voertuig dus bijv gestolen hebben, maar dit zodanig goed hebben gedaan dat de politie dit niet 1.2.3. aan bijv. het kenteken of chassisnummer kan zien) pas 'zenuwachtig/opvallend/afwijkend gedrag gaan vertonen' wanneer het wat lang duurt/het wat heet onder hun voeten wordt...

Bedenkt dus even hoe fijn je het zal vinden als de politie door dergelijk werk jouw kostbare Golf schadevrij terug kan brengen, of kan voorkomen dat er bij je huis of eigen pand/bedrijf ingebroken wordt (inbrekerswerktuig wordt ook al veel aangetroffen in deze auto's), of voorkomen wordt dat je partner onder bedreiging van een vuurwapen in haar auto de kant in wordt gedrukt, haar auto of kostbare goederen af moet staan en men er vervolgens vandoor gaat in oa een Golf, etc.

En over die blaastest om 08:15 uur: De meeste artikel 8/alcohol aanhoudingen vinden plaats in de vroege ochtend van personen die de nacht ervoor flink ingenomen hebben. 5 uurtjes hebben geslapen en niet stil staan bij de rest-alcohol in hun lichaam...
Dat je met een 'lage stem' werd begroet en de heren pas in de twintig waren... tja, ook zij hebben al de baard in de keel, moeten ergens beginnen en worden vanzelf ouder Ronnie.

P.s.: Telkens als ik in mijn bovenstaande verhaal het woord 'je' gebruik, dan refereer ik absoluut niet alleen naar jou (Ronnie) of naar Verlengsnoer (die ik ook in mijn verhaal noem) hoor. Ik doel hier op een ieder/elke Golf liefhebber/forumgebruiker mee. Geen persoonlijke aanvallen dus...
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Mackdennis »

@timvgti ik deno dat ik me in 90% van jou verhaal kan vinden en joe dan ook sons erg vervelend het een dikke PLUS is.
Echter lopen er ook een hoop van kijk mijn eens macht hebben agenten rond HELAAS!!

En net zo als dat 1 asso of crimineel in dit soort auto's het verneukt voor de goed bedoelende.
Heb je ZEKER!! ook agenten die beter niet bij de politie hadden kunnen zitten!!

Zo heb ik bepaalde frustratie op zijn netst uitgedrukt denk ik
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Edition30 »

Hé Tim ben jij ook "een van de wegplukker" ;) Ik wist niet dat je dit werk doet (en dan bedoel ik niet "het van de wegplukken"), op een forum als dit is de info vanuit deze hoek best welkom lijkt mij. Zoals je inbreng al aangeeft.

Ik denk dat de meeste het vervelend vinden als ze worden staandegehouden, maar niet stilstaan bij het waarom en de effecten daarvan. Door jou stuk(je) hierboven is er (neem ik aan) meteen meer begrip hiervoor en wordt er de volgende keer enthousiast meegewerkt aan de staandehouding (wel over een paar weken hier vermelden of dat ook zo is).
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door superdave »

Ik ben nog nooit aangehouden... heb afgelopen jaar 30k gereden door het ganzen land.
Ik vindt dit soort acties wel prima, alleen de houding van de agenten is wel wat mij vaak irriteert.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Ron_VAG
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2012, 20:03
Type auto: Up GTI

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Ron_VAG »

Mackdennis schreef:@timvgti ik deno dat ik me in 90% van jou verhaal kan vinden en joe dan ook sons erg vervelend het een dikke PLUS is.
Echter lopen er ook een hoop van kijk mijn eens macht hebben agenten rond HELAAS!!

En net zo als dat 1 asso of crimineel in dit soort auto's het verneukt voor de goed bedoelende.
Heb je ZEKER!! ook agenten die beter niet bij de politie hadden kunnen zitten!!

Zo heb ik bepaalde frustratie op zijn netst uitgedrukt denk ik
Zo denk ik er ook over @Mackdennis!
Geen punt Tim, moest gewoon even mijn verhaal kwijt. Ik snap de bedoelingen van de politie zeer zekers. Had in het geval van vanochtend alleen wat meer uitleg/begrip gewenst van de twee heren. Heb ook liever dat ze de boeven pakken, maar nu het voor de zoveelste keer gebeurt word ik er een beetje kriegelig van. Ik ben zzp-er, werk zoals velen van jullie hard voor mijn geld/hobby en word ik geacht op tijd bij de klant aanwezig te zijn, dat ze me er dan weer uitpikken, zien dat ik een gewone burger ben, netjes ABN praat, kantoorkleding draag en mij dan ietwat flauw behandelen wellicht mede door gebrek aan sociale vaardigheden en de negatieve houding ("Wat is het probleem mr. de agent" => "Nog niks mr"), dan word je daar gewoon even niet goed van. Meer een opstapeling van feiten. En het klopt dat ik met mijn MK1 / MK2 TT er geen last van heb.
Het is gewoon jammer dat het slechte volk in NL ervoor heeft gezorgd dat de nette mensen onder ons hiervan de dupe zijn. Welkom in NL... of liever gezegd; Europa.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Verlengsnoer »

Ik snap het helemaal en voel mij niet aangesproken. Ik was ook niet van plan te reageren maar kan het toch niet laten.... :oops:

Waar ik mee zit is dat ik met respect behandeld wil worden en zo ook met mensen probeer om te gaan.

Ik vind het niet prettig om eerst een aantal kilometer achtervolgd te worden, door niemand niet. Vervolgens zit ik te wachten wanneer komt het volg politie bord. Nou daar is hij. Ze hebben tijdens het volgen het kenteken gecontroleerd, weten wie de eigenaar is en ook of deze gezocht wordt, boetes open heeft staan en indien van toepassing ook zijn verleden met de politie. Allemaal geen probleem. Wat ik wel vervelend vind ik dat er dan wordt afgedaan met rijbewijs en auto papieren en mij een goede avond wordt gewenst. Controleer iets, doe iets.....

Ik ben laatst in Amsterdam Oost (slechte buurt in Oost met veel criminaliteit) klem gereden door de politie. Ik was opzoek naar een parkeerplek en moest zowat vol in de ankers (schrok) omdat er zo een politie auto voor dook. Uiteindelijk was het verhaal van de dienstdoende agenten dat de auto op naam van een vrouw stond en er een man in reed (ik met mijn buitenlandse uiterlijk, kan er ook niets aan doen ben niet hier geboren). Toen bleek dat de papieren in orde waren en de vrouw naast mij eigenaar van de auto is en tevens mijn vrouw was het inorde. Deze 2 agenten met 2 strepen roken gewoon bloed, ze dachten volgens mij dat ze een meester crimineel op het spoor waren en sloegen toe. Ik ben zelf niet gediend van dit soort gedrag ongeacht in wat voor auto ik rij.

Ach hoop mijn laatste comment in deze topic :lol:
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door KlouxOne »

mijn mogen ze best van de weg halen. dat maakt niet echt uit als het netjes gebeurd. maar vaak doen ze heel vervelend tegen je. zo ervaar ik het. ben soms ook wel is netjes begeleid maar heel vaak ook niet.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Timvgti »

Edition30 schreef:Hé Tim ben jij ook "een van de wegplukker" ;) Ik wist niet dat je dit werk doet (en dan bedoel ik niet "het van de wegplukken"), op een forum als dit is de info vanuit deze hoek best welkom lijkt mij. Zoals je inbreng al aangeeft.

Ik denk dat de meeste het vervelend vinden als ze worden staandegehouden, maar niet stilstaan bij het waarom en de effecten daarvan. Door jou stuk(je) hierboven is er (neem ik aan) meteen meer begrip hiervoor en wordt er de volgende keer enthousiast meegewerkt aan de staandehouding (wel over een paar weken hier vermelden of dat ook zo is).
Ik ben inderdaad al geruime tijd werkzaam bij deze firma.
Bedankt voor je stukje 'begrip' en het op prijs stellen van 'de andere kant belichten'.
Ik wil het gedrag van de Nederlandse politie agent absoluut niet goedpraten en ben me er van bewust dat er ook binnen deze tak van dienst 'horken' en 'machtsmisbruikers' tussen zitten.
Deels kan dit komen door een stuk vereiste vooropleiding, die niet negatief bedoeld, 'maar' mbo niveau is.
Ikzelf studeerde hiervoor gewoon hbo en kan/durf te zeggen dat ik mijn vak zeer professioneel en door de burgers (waar benodigd) uiterst respectvol en correct uitvoer.
Iets wat niet van iedere agent gezegd kan worden, net zoals in iedere andere organisatie. Echter valt het daar door de gemiddelde burger minder op. Al hoewel we het ook steeds vervelender vinden als je door simpel winkelpersoneel amper meer geholpen of uitgekafferd wordt...

@ Ronnie: Je zegt 'Welkom in NL... of liever gezegd; Europa' -> Ik denk dat dit niet enkel voor Europa geldt. Heb je weleens een voertuigcontrole door een Amerikaanse diender meegemaakt?
Dan heb je pas het gevoel dat je als een 'crimineel' behandeld wordt. Echter blijft men keurig formeel/correct en respectvol richting de agent, waardoor een controle keurig verloopt en kansen op gevaars-settingen minimaal zijn.
In Nederland hebben we (de politie) het misschien in de jaren 70/80 zelf wel verpest met het introduceren van 'oom agent'...
Het 'wij' gevoel. Het verdwijnen van respect, status en gezag.
In bijv. Amerika (of dichter bij huis Spanje/Guardia Civil) durf je je niet eens af te vragen waarom die agent 'pas 20 jaartjes jong is' en jou zo commandeerd.
In Nederland wordt je ondergespuugd, geschopt, geslagen, aangevallen, krijg je alle bizarste ziektes naar je hoofd en erger.
De (voor)opleidingen voor de politie NL mogen zeer zeker zwaarder/selectiever, maar er zijn 80% echt goede agenten. Die vallen echter in het niet als je één keertje een 'mindere' (bijv in de zin van hoe hij je bejegend) treft. Dan moet je eerst weer tien goede agenten treffen, voordat je die ene vergeet.

Aan de andere kant begrijp ik wel waarom je reactie van de politie krijgt als: "Wat is het probleem mr. de agent" => "Nog niks meneer"
Dit vloeit voort uit hoe vaak we helaas wél wat foutiefs ontdekken bij dergelijke controles.
De 'vooroordelen' gaan een rol spelen omdat deze 'vooroordelen' helaas te vaak bevestigd worden bij oa controles van voertuigen als de nu ter sprake zijnde Golfs GTI/R.

Ikzelf kan zeggen dat ik iedere controle/iedere burger/ieder incident instap met een schone lei en zonder vooroordelen de personen met respect behandelen.
Ik merk dat ik gelukkig nog vaak genoeg respect en begrip terug krijg.
De personen die mij dit niet (lees: zwáár het tegenovergestelde) geven, krijgen wat ze verdienen...
Helaas lukt dit niet altijd, we zijn ook maar mensen....
Laatst gewijzigd door Timvgti op 12 jul 2012, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Wilcoos »

Als ik van de weg gehaald wordt ivm een eventuele diefstal controle zou ik daar weinig op tegen hebben, als het maar netjes en duidelijk gebeurt. Maar het heeft meestal een negatief effect, en een slechte reden. Enkele van mijn favorieten tot nu toe:

- Ik zag een sportieve auto aankomen, dus die zijn we maar in de gaten gaan houden. (20km verder aangehouden, eindelijk een overtreding gevonden)
- Bij mijn moeder haar auto, de trekhaak zit voor het kenteken... Ik vind dat ik uw kenteken zo niet goed kan zien...
- Aan het geluid te horen reed u veel te hard... En u remde op plekken waar het niet nodig was. (drempel, flink verlaagde auto)

- en een van de ergste, een zware astma patient moeilijk gaan maken omdat ze geen genoeg lucht heeft om te blazen.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Ron_VAG
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2012, 20:03
Type auto: Up GTI

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Ron_VAG »

Timvgti schreef: @ Ronnie: Je zegt 'Welkom in NL... of liever gezegd; Europa' -> Ik denk dat dit niet enkel voor Europa geldt. Heb je weleens een voertuigcontrole door een Amerikaanse diender meegemaakt?
Dan heb je pas het gevoel dat je als een 'crimineel' behandeld wordt. Echter blijft men keurig formeel/correct en respectvol richting de agent, waardoor een controle keurig verloopt en kansen op gevaars-settingen minimaal zijn.
In Nederland hebben we (de politie) het misschien in de jaren 70/80 zelf wel verpest met het introduceren van 'oom agent'...
Het 'wij' gevoel. Het verdwijnen van respect, status en gezag.
In bijv. Amerika (of dichter bij huis Spanje/Guardia Civil) durf je je niet eens af te vragen waarom die agent 'pas 20 jaartjes jong is' en jou zo commandeerd.
In Nederland wordt je ondergespuugd, geschopt, geslagen, aangevallen, krijg je alle bizarste ziektes naar je hoofd en erger.
De (voor)opleidingen voor de politie NL mogen zeer zeker zwaarder/selectiever, maar er zijn 80% echt goede agenten. Die vallen echter in het niet als je één keertje een 'mindere' (bijv in de zin van hoe hij je bejegend) treft. Dan moet je eerst weer tien goede agenten treffen, voordat je die ene vergeet.

Aan de andere kant begrijp ik wel waarom je reactie van de politie krijgt als: "Wat is het probleem mr. de agent" => "Nog niks meneer"
Dit vloeit voort uit hoe vaak we helaas wél wat foutiefs ontdekken bij dergelijke controles.
De 'vooroordelen' gaan een rol spelen omdat deze 'vooroordelen' helaas te vaak bevestigd worden bij oa controles van voertuigen als de nu ter sprake zijnde Golfs GTI/R.

Ikzelf kan zeggen dat ik iedere controle/iedere burger/ieder incident instap met een schone lei en zonder vooroordelen de personen met respect behandelen.
Ik merk dat ik gelukkig nog vaak genoeg respect en begrip terug krijg.
De personen die mij dit niet (lees: zwáár het tegenovergestelde) geven, krijgen wat ze verdienen...
Helaas lukt dit niet altijd, we zijn ook maar mensen....
Volgende keer dat ik aan de kant wordt gezet hoop ik dan dat jij dat bent Tim :)

Maar even terugkomend op het verhaal dat jullie in NL een hoop shit over jullie heen krijgen als agenten. Tja, maar is dat niet inherent aan alles wat er in dit land gebeurt? Je vermoordt iemand op brute wijze, krijg je een x aantal jaar voor, vervolgens ga je vrij-uit. Zo'n figuur moet je naar mijn idee gewoon de stoel geven of een injectie. Klaar. Bam. Maar dan komt er weer zo'n mensenrechtenorganisatie om de hoek kijken die zijn hakken in het zand steekt. Alles wordt zo soft opgepakt. Ik weet het niet hoor, er zijn wel een hoop voorbeelden te verzinnen die hierover zullen gaan. Maar ja, dat is mijn mening. Of recentelijk nog; zo'n pedo die tig kinderen heeft misbruikt, voor de vaders/moeders onder ons; je moet hier toch niet aan denken dat het je kind zal overkomen? De dader wordt vervolgd en komt over een paar jaar weer vrij. Daarnaast nog eens zo'n smerige pedofielensite die zich jaren lang staande heeft gehouden! Ik snap zo'n provider dan niet, zo'n site moet je toch al lang de lucht uit gooien?! Respect voor de ouders die na een hevige strijd uiteindelijk hebben gewonnen en het voor elkaar heeft gekregen dat die site uit de lucht is gegaan.

Enfin, het topic gaat nu wellicht de verkeerde kant op, dus zal er niet meer verder op ingaan.
Laatst gewijzigd door Ron_VAG op 12 jul 2012, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door wehoo »

Voordat er een heel topic met stemmingmakerij gaat ontstaan, zoals dit bij SBS6 (nieuws/hartvanNL) (altijd) plaatsvindt, wil ik wel even zeggen dat ik het een goed verhaal van Timvgti vind. Zouden er 'Ringgangers' bij zijn, lijkt het me verstandig om een ander gedrag en houding t.a.v. de Duitse politie aan te nemen, wil je grotere problemen voorkomen.
(uiteraard hoef je het daar niet mee eens te zijn, maar het gevolg ervan merk je vanzelf :D )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door wehoo »

Timvgti schreef:Deels kan dit komen door een stuk vereiste vooropleiding, die niet negatief bedoeld, 'maar' mbo niveau is.
Ikzelf studeerde hiervoor gewoon hbo en kan/durf te zeggen dat ik mijn vak zeer professioneel en door de burgers (waar benodigd) uiterst respectvol en correct uitvoer.
Je zult het wel niet zo bedoelen, maar het staat er wel.......
Namelijk: Het horkerige, machtsmisbruikende gedrag (woordje "dit" duidt hierop), komt voor een gedeelte door de vereiste vooropleiding, die MBO is. Een HBO'er doet dit namelijk niet, want die voert zijn vak professioneel uit.
(excuus voor deze verklarende opmerking, maar ik heb er altijd iets mee, als mensen vanuit een opleiding een bepaald gedrag willen verklaren.)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Timvgti »

wehoo schreef:
Timvgti schreef:Deels kan dit komen door een stuk vereiste vooropleiding, die niet negatief bedoeld, 'maar' mbo niveau is.
Ikzelf studeerde hiervoor gewoon hbo en kan/durf te zeggen dat ik mijn vak zeer professioneel en door de burgers (waar benodigd) uiterst respectvol en correct uitvoer.
Je zult het wel niet zo bedoelen, maar het staat er wel.......
Namelijk: Het horkerige, machtsmisbruikende gedrag (woordje "dit" duidt hierop), komt voor een gedeelte door de vereiste vooropleiding, die MBO is. Een HBO'er doet dit namelijk niet, want die voert zijn vak professioneel uit.
(excuus voor deze verklarende opmerking, maar ik heb er altijd iets mee, als mensen vanuit een opleiding een bepaald gedrag willen verklaren.)
Ik zeg dat het gedeeltelijk door vooropleiding kan komen.
Laten we niet naar de preciese geformuleerde zinsnede kijken, want zoals jij zelf al aan geeft 'bedoel ik dit niet zo'
Gedrag valt niet enkel te bepalen met (voor)opleiding als maatstaf. Echter kan er, voor degenen die mogelijk sociaal minder vaardig zijn, meer aandacht aan besteed worden. In dit geval in de specifieke politie opleiding.
Ik ben het met je eens dat opleiding geen maatstaf is voor je EQ. Dus je emotionele intelligentie. Verschil IQ-EQ...

@Ronnie: ik ben het 100% eens met het feit dat straffen vééél hoger moeten (en lichte verkeersboetes lager. Verschilletje misdrijf-overtreding).
Dat demotiveert mijn werk voor mij soms heel erg. Soms staat de dader (voor in mijn ogen toch zware vergrijpen als diefstal/beroving/mishandeling/etc) al weer buiten voordat ik mijn schriftelijk werk af heb...
Helaas ben ik (nog) niet in een positie om dit te veranderen.
Gebruikersavatar
Floppie
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 apr 2011, 11:05

Re: Weer door de politie aan de kant gezet

Bericht door Floppie »

Als ik bij iedere andere willekeurige winkel, zaak, instelling of onverwachts telefoontje mij zou ergeren aan gedrag, taalkundig gebruik of overheersend gedrag, zou ik gek kunnen worden.
Daarnaast willen we toch als samenleving dat er zaken worden voorkomen? Of moet je pas aan de kant worden gezet NADAT je auto is gestolen, iemand is aangereden of er een overval mee is gepleegd?
De politie doet hun werk en zijn, met alle plussen en dus ook minnen, een afspiegeling van de maatschappij.

Ik heb een opvallende auto en wordt geregeld bekeken, nagetrokken of aan de kant gezet.
De tijd die ze daarvoor nodig hebben is korter dan een tankbeurt. Heb niets te verbergen en krijg soms nog complimenten ook.
Leven en laten leven.

@Timvgti: netjes en duidelijk verwoord.
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google Adsense [Bot] en 74 gasten