Privacy en veiligheid

Hier kan je alle handleidingen vinden voor het forum. Hoe plaats ik een foto? Etc. Etc. Ook al je vragen en ideeen voor het forum zijn hier welkom!
Plaats reactie

Moeten we het forum afschermen voor de veiligheid?

Ja, eerst registreren, dan kan je pas lezen.
8
53%
Nee, iedereen mag lezen, om te schrijven moet je registreren.
7
47%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Denizle
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:33

Privacy en veiligheid

Bericht door Denizle »

Om de liefde voor de auto's te beschermen wilde ik graag de mening weten van medeforummers hoe zij er tegenover staan om het forum af te schermen voor niet-leden.

Zoals jullie weten is het diefstal gehalte in het VW concern erg hoog, door informatie te publiceren via o.a. dit forum maak je het de dievengilde wel makkelijker, bijvoorbeeld plaatsen waar bepaalde autos staan, wat specifieke kenmerken zijn e.d.
Ook vreemd gedrag van bepaalde figuren die slechte bedoelingen hebben kan beter bijgehouden worden omdat ze dan geregistreed staan.

Het is erg dat het zo moet maar dat is de keerzijde van het wereld wijde web!!!!!!!!!!

Bij deze wilde ik draagvlak om het forum af te schermen voor niet geregistreeden, dus geef je mening en misschien kunnen we deze verandering doorvoeren.
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door RobvR »

Helemaal mee eens. Als je echt liefhebber bent en je wil daarover op het forum zaken weten of foto's zien, dan laat je je toch registreren?
Groet RobvR
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door sitechris »

Ene kant eens, vanwege argument dat de GTI een erg populaire auto is onder dievengilde. Aan de andere kant zorgt openstellen van forum ervoor dat er wellicht mensen die door lezen van topics toch besluiten om lid te worden. Moeilijk dilemma imho
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 979
Lid geworden op: 16 apr 2011, 22:25
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door Dirk »

Nee ik denk niet dat dat gaat werken. Ten eerste als je moet registreren voor het forum dan kan men dat alsnog snel doen en kan alle informatie alsnog ingezien worden. Buiten dat vind ik wel dat kentekens afgeschermd moet worden. Maar als je naar de stad/pretpark/supermarkt of wat dan ook gaat staat je auto ook op een parkeerterein en kan ook elke gek een foto maken en thuis de informatie opzoeken. Of plakken jullie overal duktape op je kenteken?
Audi A4 1.8 TFSI
Denizle
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:33

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door Denizle »

@ Dirk

Klopt mocht iemand slecht bedoelingen hebben dan schrijft die zich als nog in, maar in eerste instantie werp je wel een blokkade op, en denk maar niet dat die mannen overal in gaan loggen. Bovendien zijn er verdachte figuren, dan kan je ze wel linken met een mailadres/IP adres, uiteindelijk nog een argument voor hen om zich niet in te schrijven.

Om eerlijk te zijn heb ik mn chassisnummer wel afgeplakt!!!! Het is hier wel een walhalla voor deze gasten om bezoekerslijst te maken voor een onaangenaam bezoek.
Bij een aankondiging van een meeting weten zij het ook meteen, is natuurlijk wel een mooie vrijbrief een forum.



@Sitechris
Is er interesse in het forum schrijven ze zich wel in, als je het omdraait, de mensen die zich hebben ingeschreven geven dan makkelijker zijn/haar reactie of ervaring en dat is de bedoeling van het forum.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:57
Type auto: Golf 7 GTI TCR
Locatie: N-H

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door Raymond »

Mijn voorkeur is een forum met registratie.
Vooral door bijv zoekprogramma's als Google men niet direct kan zoeken op bepaalde woorden, en dan direct op deze site terecht komen.
Voorkomen kan niet, maar het lastig maken wel, voor bepaalde mensen.
Gebruikersavatar
Floppie
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 apr 2011, 11:05

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door Floppie »

ALS je al een blokkade zou willen opwerpen, dan is de manier van de GTI-club een oplossing: je kunt pas lid worden als je betaald (gegevens zijn dan dus bekend) EN je een kopie van je kentekenbewijs kunt overleggen.
Maar ook DAN is dat geen garantie. Net als sommige verhalen en tips over al dan niet vertellen over je auto, modificaties, techniek enz. enz.
Jullie hebben gelijk dat je misschien niet teveel info moet geven, aan de andere kant, doe je dat niet, dan schiet voor een groot gedeelte zo'n forum zijn doel voorbij...

Je moet zelfs onderscheid maken tussen omkatters en helers.
Een heler wil snel van gestolen spullen af. Het kan dan juist handig zijn dat veel (forum)leden weten WIE er WELKE Golf heeft gehad en met welke specs.
Een omkatter zal auto's uitzoeken op onderdelen om te strippen, schadevoertuigen te herstellen of compleet om te bouwen. Dan is een (standaard) GTI het makkelijkst, want dan is alles 1-op-1 over te zetten.

Plaatsen van foto's van je auto op dit forum? Je kunt dat soms juist goed gebruiken voor de verzekering. Bv. op die dag, datum en tijdstip zag de auto er zo en zo uit en in zeer goede staat.
En je kunt je geo-tag info bij je foto's natuurlijk altijd verwijderen.

Wat al eerder is aangegeven: als je gaat parkeren, boodschappen doet of wat dan ook, plak je ook je kentekenplaten niet af. Laat staan je chassisnummer.
Sommige doen dat wel en vind ik ook heel goed, maarrrrrr... ALS je een keer in een controle rijdt, kan de politie juist veel argwaan krijgen. Tuurlijk kun je het uitleggen maar toch. Als ze echter twijfelen en je hebt op dat moment niet alles bij je, kunnen ze jou altijd even meenemen voor nadere controle.

Mijn inziens is de beste oplossing idd het zoveel mogelijk afdekken van de kentekenplaten (op meetings en fora) en je auto zo uniek mogelijk maken ten opzichte van gelijke voertuigen.
Blijft een lastige situatie. Succes met het behoud allemaal.
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 979
Lid geworden op: 16 apr 2011, 22:25
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door Dirk »

Denizle schreef:@ Dirk

Klopt mocht iemand slecht bedoelingen hebben dan schrijft die zich als nog in, maar in eerste instantie werp je wel een blokkade op, en denk maar niet dat die mannen overal in gaan loggen. Bovendien zijn er verdachte figuren, dan kan je ze wel linken met een mailadres/IP adres, uiteindelijk nog een argument voor hen om zich niet in te schrijven.

Om eerlijk te zijn heb ik mn chassisnummer wel afgeplakt!!!! Het is hier wel een walhalla voor deze gasten om bezoekerslijst te maken voor een onaangenaam bezoek.
Bij een aankondiging van een meeting weten zij het ook meteen, is natuurlijk wel een mooie vrijbrief een forum.



@Sitechris
Is er interesse in het forum schrijven ze zich wel in, als je het omdraait, de mensen die zich hebben ingeschreven geven dan makkelijker zijn/haar reactie of ervaring en dat is de bedoeling van het forum.

Nou ik denk dat ze die moeite wel nemen als ze eenmaal op een auto uit zijn. En een ip adres verminken of omrouten is ook niet zo heel moeilijk. Dus traceren zul je ze dan niet. Bovendien is de link natuurlijk heel moelijk te leggen nadat er iets met een auto is gebeurd wie dat dat nou geweest en leg dan de link maar eens op een forum. Je kan een forum ook zodanig afschermen, dat een moderator/admin een goedkeuring moet geven om zoizo een profiel aan te kunnen maken. Ik vind dat echt te ver gaan. Zolang iedereen geen adres gegevens, kentekens, chasisnummers of andere gevoelige informatie weg geeft via het forum en het zoveel mogelijk probeert te beperken is er denk ik niets aan de hand. Wanneer je het forum ook blokkeert voor buitenstaanders zal er ook misschien minder animo zijn voor dit leuke groeiende forum?!

Maar ik zal me verder niet meer in deze discussie mengen. Ben bang dat het een wellis/nietes verhaal wordt.
Audi A4 1.8 TFSI
Denizle
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:33

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door Denizle »

@Dirk

Discussie is niet erg, je hebt jou mening gegeven en dat is ok.

Bedoeling is om meningen te verzamelen en dan eventueel hierop reageren.


Geef je mening gerust.
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3555
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door NICO! »

Op verzoek van topic starter een poll geplaatst.
Groeten, Nico
Denizle
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:33

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door Denizle »

Nico bedankt voor de Poll.
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door theo »

Een lastige...

Ik heb op ja gestemd omdat ik een forum niet helemaal openbaar zou willen zien. Aan de andere kant lees ik altijd eerst wat rond om te kijken of het de moeite waard is om te registreren.
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door Spuugemmer »

Misschien het voorstellen na registreren pas zichtbaar maken. Dat is denk ik een topic waar veel info in staat.
Van 2xceler8 weet ik dat je daar eerst een fatsoenlijk voorstel topic in elkaar moest zetten voor je mag posten en lezen. Dat zou ook nog een optie zijn maar dat geeft een mega hoge drempel!
Lastig allemaal!
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3555
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door NICO! »

Ik wil het forum zo toegangelijk mogelijk houden, vandaar dat bijna alles leesbaar is en voorstellen geen verplichting is.

Maar voorstellen is al sinds april niet meer te lezen door gasten! Zie: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=70
Groeten, Nico
Gebruikersavatar
3Edition
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 mei 2011, 17:32
Type auto: Golf GTI
Locatie: In de polder
Contacteer:

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door 3Edition »

@Floppie
het forum van de GTI Club Holland is vrij benaderbaar (op een paar topics na). Voor het reageren dient men zich wel eerst aan te melden. Wel is het zo dat op de website http://www.gticlub-holland.nl een apart gedeelte bestaat waar wij als bestuur onze uitnodigingen mbt meetings plaatsen. Deze zijn inderdaad alleen toegankelijk via een wachtwoord/lidnr.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door wehoo »

Het is een farce om te denken dat registratie een bepaalde veiligheid biedt. Zeker bij internet in zijn algemeenheid en bij fora in het bijzonder is het belangrijk (lijkt mij in ieder geval) om voorzichtig te zijn met privacy gevoelige gegevens. Ook het afschermen van bepaalde topics (pas na registratie beschikbaar) geeft niet meer veiligheid dan het niet afschermen van een topic. Zeker wanneer iedereen zonder meer lid kan worden. En dat is weer een voorwaarde om een forum goed te laten draaien.
Registratie heeft enkel een kwantitatief nut voor de beheerder om te zien hoevaak, welke leden gebruik maken van een topic. M.a.w. hetgeen er "leeft" op een forum. 8-)
Mijn stem ging naar de optie om het lezen "open/vrij" te houden en alleen een registratie voor het schrijven te vragen.
Met als doel dat de beheerder(s) (en evt. ook de leden) zicht krijgen op de meest gangbare, zinvolle topics.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3555
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Privacy en veiligheid

Bericht door NICO! »

Je kan over het algemeen stellen, dat niets op het internet "veilig" is. Veiligheid heb je zelf in handen, dus kijk altijd uit met wat je op internet zet.
Groeten, Nico
Plaats reactie

Terug naar “Forum Tips & Trucs en Vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten