Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
- Crocky
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
- Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
- Locatie: België
Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Beste forumleden,
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ) in verband met het voorgaande?
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ) in verband met het voorgaande?
- Famous1303
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:36
- Type auto: Polo AW GTI
- Locatie: Gelderland
Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Als hij met nat weer grip heeft met 350pk nam ik hem al niet meer serieus. Zelfs met droog weer zal je dit niet super op het wegdek krijgen (met flink gassen).Crocky schreef:Beste forumleden,
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek, zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ) in verband met het voorgaande?
Een diff zorgt ervoor dat de wielen op verschillende snelheden kunnen draaien, wanneer jouw maat optrekt op een rechtstuk weg wil je juist dat de banden even hard draaien omdat ze dezelfde afstand moeten afleggen.
Het voordeel van een sperdiff is dat deze sowieso het wiel met het meeste grip laat mee draaien waar het bij een normale diff stil kan blijven staan..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Polo AW GTI Stage 1+: 265PK
VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI
VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI
- bluetiger
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
- Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
- Locatie: Lansingerland
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Ik kan alleen maar mijn ervaring delen met 340pk en een sperdif. Op een recht stuk maakt het niets uit, je hebt tractie verlies op beide wielen. IN een bocht daarintegen is het een heel ander verhaal. Ik kan bij het insturen al meer gas geven en dan zorgt het sperdiff ervoor dat het binnenste wiel mij door de bocht heen trekt. Als het echter te nat/glad is glij ik gewoon op beide wielen uit de bocht, de traction control moet trouwens wel aan staan. Als ik die uitzet glij ik gewoon de bocht uit.Crocky schreef:Beste forumleden,
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ) in verband met het voorgaande?
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Kan mij beter scharen achter jouw opvatting idd.Crocky schreef:Beste forumleden,
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ) in verband met het voorgaande?
Golf 7 gti pp stage 3
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Welke banden heb je op de vooras?Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Scherp, daar begint het al mee. Serieuze plak rubber....Golf88 schreef:Welke banden heb je op de vooras?Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Kan het verschil tussen dag en nacht maken
groetjes, Danny.
HFseries carbon air intake / pipercross filter.
Golf 6R DSG - schalensitze - DCC - JDSTAGE 3 - 395 PK / 516 NM
3"downpipe sportcat / GFB dv+ / loba HPFP / JD-stage 3
Sold: golf 5 GT 1.4 tsi DVX stage 1 210pk / 300nm
HFseries carbon air intake / pipercross filter.
Golf 6R DSG - schalensitze - DCC - JDSTAGE 3 - 395 PK / 516 NM
3"downpipe sportcat / GFB dv+ / loba HPFP / JD-stage 3
Sold: golf 5 GT 1.4 tsi DVX stage 1 210pk / 300nm
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Met mijn mk7 GTI PP met michelin pilot sport 3 had ik ook alleen maar wielspin tijdens volgas in de eerste 3 versnellingen op nat wegdek.
Ook met continental 5 precies hetzelfde verhaal.
Auto was niet getuned.
In de bochten was het sper differentieel een uitkomst
4 motion is de oplossing
Grt Yal
Ook met continental 5 precies hetzelfde verhaal.
Auto was niet getuned.
In de bochten was het sper differentieel een uitkomst
4 motion is de oplossing
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
- Tino
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
- Type auto: Scirocco MK3
- Locatie: Gelderland Midden
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
yal schreef:Met mijn mk7 GTI PP met michelin pilot sport 3 had ik ook alleen maar wielspin tijdens volgas in de eerste 3 versnellingen op nat wegdek.
Ook met continental 5 precies hetzelfde verhaal.
Auto was niet getuned.
In de bochten was het sper differentieel een uitkomst
4 motion is de oplossing
Grt Yal
4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
toch zal voor alles behalve een profesionele coureur een R sneller veilig de baan rondgereden kunnen worden dan de clubsport lijkt me dus voor de sterveling is een R vlotter te rijden, en daarnaast in het dagelijkse straatgebruik sowieso
- Famous1303
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:36
- Type auto: Polo AW GTI
- Locatie: Gelderland
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Zit natuurlijk ook iets meer vermogen in de clubsport S en enig gewichtverschil
Maar voor rechte stukken is 4motion ideaal, nat wegdek kan je volgas wegrijden rijden enige spin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar voor rechte stukken is 4motion ideaal, nat wegdek kan je volgas wegrijden rijden enige spin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Polo AW GTI Stage 1+: 265PK
VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI
VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Yokohama advan neova ad08r.Golf88 schreef:Welke banden heb je op de vooras?Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
[/quote]
4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401[/quote]
Gaat ook niet om ringtijden maar om tractie al dan niet bij nat weer en tijdens optrekken
Ringtijden interesseren mij vrij weinig
Grt Yal
4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401[/quote]
Gaat ook niet om ringtijden maar om tractie al dan niet bij nat weer en tijdens optrekken
Ringtijden interesseren mij vrij weinig
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
- Tino
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
- Type auto: Scirocco MK3
- Locatie: Gelderland Midden
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
yal schreef:
4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401[/quote]
Gaat ook niet om ringtijden maar om tractie al dan niet bij nat weer en tijdens optrekken
Ringtijden interesseren mij vrij weinig
Grt Yal[/quote]
Dacht al zo iets ik ben inderdaad niet zo van de 0 tot 100 dan zou ik denk ik ook voor een TTRS gaan
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
0 - 100 is zeker leuk om af en toe eens te doen, maar hard door de bochten de ideale lijn proberen te rijden dat is wat voor mij echt een kick geeft.
@Yal: heb je al eens een circuit bezocht?
@Yal: heb je al eens een circuit bezocht?
- Tino
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
- Type auto: Scirocco MK3
- Locatie: Gelderland Midden
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Gelukkig dacht al dat ik de enige was die van bochten houdGolf88 schreef:0 - 100 is zeker leuk om af en toe eens te doen, maar hard door de bochten de ideale lijn proberen te rijden dat is wat voor mij echt een kick geeft.
@Yal: heb je al eens een circuit bezocht?
PS komt er nog een ring rit
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
@Golf88 , jazeker
Ik ben opgegroeid in Spanje en heb daar leren rijden/sturen in de bergen.
Met mijn mk1 GTI destijds heel wat bochten verslonden op de berg weggetjes , dat mis ik wel hier in NL.
Al krijgt de mk1 GTI mede hier door wel wat meer rust
Karten vind ik ook helemaal geweldig , al is indoor wel ff wennen.
Ik ben ook geen 0-100km/h sprinter , anders had ik wel een DSG genomen met launch control.
Grt Yal
Ik ben opgegroeid in Spanje en heb daar leren rijden/sturen in de bergen.
Met mijn mk1 GTI destijds heel wat bochten verslonden op de berg weggetjes , dat mis ik wel hier in NL.
Al krijgt de mk1 GTI mede hier door wel wat meer rust
Karten vind ik ook helemaal geweldig , al is indoor wel ff wennen.
Ik ben ook geen 0-100km/h sprinter , anders had ik wel een DSG genomen met launch control.
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten