Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Alles over de velgen, banden. onderstel en remmen keuzes van jouw GTI
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Crocky »

Beste forumleden,

Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.

De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.

Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ;)) in verband met het voorgaande?
Gebruikersavatar
Famous1303
Berichten: 1114
Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:36
Type auto: Polo AW GTI
Locatie: Gelderland

Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Famous1303 »

Crocky schreef:Beste forumleden,

Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek, zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.

De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.

Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ;)) in verband met het voorgaande?
Als hij met nat weer grip heeft met 350pk nam ik hem al niet meer serieus. Zelfs met droog weer zal je dit niet super op het wegdek krijgen (met flink gassen).

Een diff zorgt ervoor dat de wielen op verschillende snelheden kunnen draaien, wanneer jouw maat optrekt op een rechtstuk weg wil je juist dat de banden even hard draaien omdat ze dezelfde afstand moeten afleggen.

Het voordeel van een sperdiff is dat deze sowieso het wiel met het meeste grip laat mee draaien waar het bij een normale diff stil kan blijven staan..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Polo AW GTI Stage 1+: 265PK
VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI

Afbeelding
Gebruikersavatar
bluetiger
Berichten: 1224
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
Locatie: Lansingerland

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door bluetiger »

Crocky schreef:Beste forumleden,

Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.

De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.

Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ;)) in verband met het voorgaande?
Ik kan alleen maar mijn ervaring delen met 340pk en een sperdif. Op een recht stuk maakt het niets uit, je hebt tractie verlies op beide wielen. IN een bocht daarintegen is het een heel ander verhaal. Ik kan bij het insturen al meer gas geven en dan zorgt het sperdiff ervoor dat het binnenste wiel mij door de bocht heen trekt. Als het echter te nat/glad is glij ik gewoon op beide wielen uit de bocht, de traction control moet trouwens wel aan staan. Als ik die uitzet glij ik gewoon de bocht uit.
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Gebruikersavatar
Flog itg
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2017, 23:00
Type auto: Golf mk7 gti perform

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Flog itg »

Crocky schreef:Beste forumleden,

Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.

De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.

Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij ;)) in verband met het voorgaande?
Kan mij beter scharen achter jouw opvatting idd.
Golf 7 gti pp stage 3
Gebruikersavatar
Michiel.
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:57
Type auto: Golf MK7 GTI
Locatie: België

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Michiel. »

Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Golf88 »

Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Welke banden heb je op de vooras?
Gebruikersavatar
golf5gt
Berichten: 851
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Type auto: Golf 6R

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door golf5gt »

Golf88 schreef:
Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Welke banden heb je op de vooras?
Scherp, daar begint het al mee. Serieuze plak rubber....
Kan het verschil tussen dag en nacht maken
groetjes, Danny.


HFseries carbon air intake / pipercross filter.
Golf 6R DSG - schalensitze - DCC - JDSTAGE 3 - 395 PK / 516 NM
3"downpipe sportcat / GFB dv+ / loba HPFP / JD-stage 3
Sold: golf 5 GT 1.4 tsi DVX stage 1 210pk / 300nm
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door yal »

Met mijn mk7 GTI PP met michelin pilot sport 3 had ik ook alleen maar wielspin tijdens volgas in de eerste 3 versnellingen op nat wegdek.
Ook met continental 5 precies hetzelfde verhaal.

Auto was niet getuned.

In de bochten was het sper differentieel een uitkomst :!:

4 motion is de oplossing :mrgreen:

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Tino »

yal schreef:Met mijn mk7 GTI PP met michelin pilot sport 3 had ik ook alleen maar wielspin tijdens volgas in de eerste 3 versnellingen op nat wegdek.
Ook met continental 5 precies hetzelfde verhaal.

Auto was niet getuned.

In de bochten was het sper differentieel een uitkomst :!:

4 motion is de oplossing :mrgreen:

Grt Yal

4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden ;)
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door bzb »

toch zal voor alles behalve een profesionele coureur een R sneller veilig de baan rondgereden kunnen worden dan de clubsport lijkt me :mrgreen: dus voor de sterveling is een R vlotter te rijden, en daarnaast in het dagelijkse straatgebruik sowieso
Gebruikersavatar
Famous1303
Berichten: 1114
Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:36
Type auto: Polo AW GTI
Locatie: Gelderland

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Famous1303 »

Zit natuurlijk ook iets meer vermogen in de clubsport S en enig gewichtverschil :lol:

Maar voor rechte stukken is 4motion ideaal, nat wegdek kan je volgas wegrijden rijden enige spin :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Polo AW GTI Stage 1+: 265PK
VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiel.
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:57
Type auto: Golf MK7 GTI
Locatie: België

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Michiel. »

Golf88 schreef:
Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Welke banden heb je op de vooras?
Yokohama advan neova ad08r.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door yal »

[/quote]

4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden ;)
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401[/quote]

Gaat ook niet om ringtijden maar om tractie al dan niet bij nat weer en tijdens optrekken :!:

Ringtijden interesseren mij vrij weinig :mrgreen:

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Tino »

yal schreef:

4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden ;)
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401[/quote]

Gaat ook niet om ringtijden maar om tractie al dan niet bij nat weer en tijdens optrekken :!:

Ringtijden interesseren mij vrij weinig :mrgreen:

Grt Yal[/quote]

Dacht al zo iets ;) ik ben inderdaad niet zo van de 0 tot 100 dan zou ik denk ik ook voor een TTRS gaan :D
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Golf88 »

0 - 100 is zeker leuk om af en toe eens te doen, maar hard door de bochten de ideale lijn proberen te rijden dat is wat voor mij echt een kick geeft.

@Yal: heb je al eens een circuit bezocht?
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door Tino »

Golf88 schreef:0 - 100 is zeker leuk om af en toe eens te doen, maar hard door de bochten de ideale lijn proberen te rijden dat is wat voor mij echt een kick geeft.

@Yal: heb je al eens een circuit bezocht?
Gelukkig :D dacht al dat ik de enige was die van bochten houd ;)
PS komt er nog een ring rit :?:
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek

Bericht door yal »

@Golf88 , jazeker :mrgreen:

Ik ben opgegroeid in Spanje en heb daar leren rijden/sturen in de bergen.
Met mijn mk1 GTI destijds heel wat bochten verslonden op de berg weggetjes , dat mis ik wel hier in NL.
Al krijgt de mk1 GTI mede hier door wel wat meer rust :D

Karten vind ik ook helemaal geweldig , al is indoor wel ff wennen.

Ik ben ook geen 0-100km/h sprinter , anders had ik wel een DSG genomen met launch control.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Plaats reactie

Terug naar “Velgen / Banden / Onderstel / Remmen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten