Enorm veel lawaai van banden

Alles over de velgen, banden. onderstel en remmen keuzes van jouw GTI
Plaats reactie
Casketje
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2017, 20:25
Type auto: Golf MK5 GTI

Enorm veel lawaai van banden

Bericht door Casketje »

Hallo iedereen,

Ik heb sinds een paar weken een Golf 5 GTI DSG uit 2006 (model 2007). De wagen komt uit Duitsland en had eigenlijk 4 verschillende banden - blijkbaar legaal in Duitsland. Er lag het volgende op:
- Links voor: Bridgestone Potenza 225/45/R17 91W
- Rechts voor: Bridgestone Turanza 225/45/R17 91 W
- Links achter: Bridgestone Potenza 225/45/R17 90 W (eigenlijk niet legaal gezien minstens 91W nodig is)
- Rechts achter: Bridgestone Potenza 225/45/R17 91 W

In België moet per as de band dezelfde zijn, dus ik had nieuwe Michelin Pilot Sport 4 besteld bij de bandenboer. Eens daar gekomen bleek dat de linksvoor en rechtsachter gerecupereerd konden worden. Deze zijn dus op de achteras geplaatst geweest, vooraan nieuwe Michelins. Sindsdien echt veel last van lawaai van de banden in de cabine. Terug gaan, beide Bridgestones zijn tijdelijk vervangen door een paar tweedehandsbanden om te zien of het probleem daaraan lag, maar het geluid bleef. Vorige week zijn dan de Michelins vervangen door de Bridgestones, opnieuw hetzelfde geluid. De achterste remblokjes zijn ondertussen ook veranderd gezien ze bijna op waren maar ook dit bracht geen oplossing. Garage heeft ook de wielnaven gecheckt en gekeken of er niks schuurde of raakte, ook daar niks gevonden. Cuppen doen de banden ook niet, dit is ook zowel door garage als bandenboer nagegaan.

Het geluid is geen metaalgeluid, maar echt rolgeluid van de banden dat begint quasi vanaf stilstand. Je hoort het afremmen ook zeer goed. Ik heb de indruk dat het voornamelijk achteraan zit. De sterkte van het geluid is ook zeer afhankelijk van het soort asfalt waarop gereden wordt en kan op slechte stukken echt héél luid en storend zijn.

Iemand een idee wat er kan mis zijn? Kan het plaatsen van de velgen op een andere positie hier iets mee te maken hebben? Ik zit met de handen in het haar, zeker omdat we binnen een tweetal weken op een lange autoreis vertrekken en ik niet met oordopjes wil rondrijden...

Edit: wagen is niet verlaagd, velgen zijn ori 17" Detroit velgen.

Bedankt alvast
Gebruikersavatar
ominous
Berichten: 236
Lid geworden op: 01 sep 2013, 19:57
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Enorm veel lawaai van banden

Bericht door ominous »

Misschien ff opkrikken en draai geven aan de wielen?

Lijkt mij een wiellager of remblok die aanloopt.
Just asking :p
Casketje
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2017, 20:25
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Enorm veel lawaai van banden

Bericht door Casketje »

Is al gebeurd.. wiellagers zijn ok, remblokken lopen niet aan. Was het dat maar.. :cry:
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Enorm veel lawaai van banden

Bericht door MK5GTI08 »

Bak/difflagers? Een slinger aan het wiel geven hoef je niet altijd een wiellager te horen. Op de brug, ESP UIT, in ze 5 of 6 en gasgeven tot de 140. Dan koppelingspedaal indrukken en wielen laten uitdraaien. Goed voelen aan de veerpoten/fusee's. Trilling aan beide kanten, controleer bak/difflagers. Aan 1 kant trilling, wiellager.
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
Plaats reactie

Terug naar “Velgen / Banden / Onderstel / Remmen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten