Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Voor al je body kits, bumpers, spuitwerk aan je in- en exterieur
Zinory
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mar 2013, 11:54
Type auto: Golf MK5
Locatie: Nijmegen

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Zinory »

heel erg mooi gedaan zo! :D
misschien dat ik dit ook nog ooit eens ga doen.
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door ferry »

Yelti bedankt voor de informatie. Het is gelukt. Kreeg alleen voordat ik het aangezet had een melding van rechts mist achterlicht kapot. Apart aangezien die links zit. Even melding gewist en klaar. Ben alleen benieuwd of het apk afkeur is. Aangezien er geen zichtbaar dimlicht is als ik rem. Weet iemand dit misschien?
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Zinory
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mar 2013, 11:54
Type auto: Golf MK5
Locatie: Nijmegen

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Zinory »

Zo ik heb me er ook aan gewaagd, echter zit de reflector bij mij net wat anders gemonteerd en ik krijg deze ook niet los (ik heb de r32 achterlichten).
ik kom dus echt net een mm te kort :evil: .

afijn ik heb nu warm witte ledjes gekocht die korter moeten zijn, hopelijk geeft dit nog een mooi OEM beeld.

dus verder is het nu afwachten...
MichelB!
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2013, 20:19
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door MichelB! »

Timvgti schreef:Beste forumleden,

Ik heb me altijd afgevraagd waarom de buitenste ringen van de binnenste achterlicht-units in onze mk5's nutteloos waren.
Het linker-middelste-deel is voor het mistlicht, het rechter-middelste-deel is voor het achteruitrijlicht, maar de cirkels eromheen zijn enkel reflectoren.
In mijn ogen zouden deze gelijktijdig moeten branden met de cirkels van de buitenste units.
Zo krijg je vier brandende ringen. Mooi symetricsch!...

Zodoende heb ik besloten om mijn binnenste units te modificeren, dus om er fittingen\lampjes in te maken en deze qua bekabeling zodanig aan te sluiten dat ze gelijktijdig met de originele buitenste cirkels/verlichting aan/uitschakelen en er geen foutcodes optreden.

Ik ben er enkele dagen (nee niet aan één stuk door hoor) mee bezig geweest, maar het resultaat is wáánzinnig.
Complete o.e.m. look, identiek matchende met de originele buitenste cirkels.
Via deze weg wil ik ook Tonnie van het forum bedanken! Ik heb veel met hem ge-smst (en nu nog steeds) en hij heeft mij veel tips gegegeven mbt hoe bepaalde delen los gingen/aanwijzingen etc.!
BeDaNkT kerel!!!

Het probleem is om 12v/spanning te krijgen bij de binnenste units. Deze is hier nml standaard niet aanwezig.
Van de buitenste units kan je het ook niet pakken, daar deze niet op 12V branden. Deze krijgen enkel 12V als je remt (ze branden standaard zeg maar op de helft van het voltage).
Qua doorvoer/bekabeling heb ik besloten kabels te trekken naar mijn kentekenplaatverlichting.
Hier staat nml. 12V op en ik heb hier zelf al LED-kentekenplaatmodules in zitten, waar een verloopkabeltje bij zit die ik nu handig kan gebruiken.
(De verloopkabeltjes op de led-kentekenplaatmodules zijn om extra bijgeleverde weerstandjes eraan te hangen in het geval je een storingslampje op je dashboard krijgt, daar led minder weerstand geeft dan de standaard halogeen lampjes. Ik heb echter nooit een storingslampje gehad en heb deze extra weerstanden niet nodig. Mocht je dit storingslampje wel hebben, dan kan je ook met VCDS de 'cold startup diagnostics' van de kentekenplaatverlichting uitschakelen. Dan heb je ook geen storingslampje).

Afijn, bij deze een kleine how-to.
Hij is niet al te gedetailleerd/stap voor stap (ik sla wat stappen over), maar de bedoeling is duidelijk en mocht er interesse zijn: vragen staat vrij.
Alvast excuus voor je niet al te beste qualiteit foto's, ik heb ze nog gemaakt met mijn oude iPhone 3GS.

Stap 1:
Haal de plastic kap aan de binnenkant van de kofferklep eruit, middels twee schroeven en een heleboel klikjes. Vervolgens kan je de binnenste achterlicht-units eruit schroeven:
Afbeelding

Stap 2:
Begin met het trekken van bekabeling vanaf de kofferklep richting de achterbumper/kentekenplaatverlichting.
Ik heb alle bekabeling met originele zwarte stoffen textiel tape omwikkeld, zoals ook alle andere originele aldaar aanwezige bekabeling door VW is gedaan. Dit voorkomt rammeltjes en staat o.e.m.
Zoals je ziet dien je de bekabeling door de zwart rubberen doorvoerthules te trekken, waar de standaard bekabeling ook doorheen loopt.
Ik heb één kabel via de linker thule laten lopen en één kabel via de rechter thule, dus totaal 2X de +/spanningsdraad. De massa voor de lampjes kan simpelweg van het chassis/reeds aanwezige massapunt op de kofferklep gehaald worden:
Afbeelding

Stap 3:
De bekabeling kan naar beneden geleid worden door het rubber van de kofferklepsluiting tijdelijk te verwijderen. De kabel kan dan keurig in de getoonde zijkant gelegd worden:
Afbeelding

Stap 4:
Hier zie je de dunne (met zwart textiel tape ingewikkelde) spanningsdraad lopen, netjes met tyraps bij de originele aanwezige bekabeling bevestigd:
Afbeelding

Stap 5:
Om bij de kentekenplaatverlichting te komen (zonder de gehele achterbumper te hoeven verwijderen) dien je het plastic paneel in de kofferbak te verwijderen:
Afbeelding

Vervolgens zie je een zwarte dop, welke je eruit kan halen. Hier kan je een gaatje in boren, waar je de bekabeling weer door kan voeren richting kentekenplaatverlichting:
Afbeelding

Stap 6:
De massa kan in de kofferklep zelf gepakt worden, daar zit reeds een punt (gele draad) die voor de standaard aanwezige bekabeling is. Je ziet dat ik er twee (in textiel tape gewikkelde) massadraden heb bijgehangen. Één massadraad voor de linker unit en ééntje voor de rechter unit.
Afbeelding

Stap 7
In elke unit ga ik twee w5w 5watt lampjes maken.
Één lampje aan de linkerzijde van de cirkel en één lampje aan de rechterzijde van de cirkel.
Deze lampjes wil ik erin maken met gekochte t10/w5w fittingen, zodat ik ze, mits er bijv. een lampje doorbrand, er net als alle andere originele verlichting mbv het losdraaien van een fitting, eruit kan halen en zo snel een lampje kan wisselen.
De fittingen heb ik op internet gevonden bij een bedrijf dat onderdelen voor flipperkasten levert.
Je hebt nml. érg ondiepe fittingen nodig daar je bijzonder weinig ruimte hebt achter de achterlicht-units (ze raken nml. al bijna het staal van de kofferklep).
In de units moeten dus twee 12mm gaten geboord worden om de fittingen in te monteren.
Bepalen en aftekenen gaten:
Afbeelding

gaten afgetekend:
Afbeelding

Stap 9:
Hier zie je een geboord gat, een w5w lampje en een fitting:
Afbeelding

Stap 10:
Helaas zijn de w5w lampjes net iets te diep en moet er dus in het reflectordeel van de units meer ruimte gecreeërd worden (anders raken de lampjes het interne plastic en heb je kans op smelten)
Hiervoor kun je wat palletjes in de units open klikken, je kan de interne reflectoren dan zeg 5mm verderduwen, waardoor ruimte ontstaat:
Afbeelding

Stap 11:
Met een dremel dien je wat van de houder van het achteruitrijlicht/mistachterlicht weg te halen, zodat de fittingen passen:
Afbeelding

Stap 12:
Bekabeling aan fittingen solderen en omwikkelen met textiel tape:
Afbeelding

Stap 13:
Met een 220v naar 12v omvormer vervolgens het geheel in huis langdurig testen (ik heb ze úúúren laten branden om zodoende de werking te controleren en te checken of er niets te heet wordt/smelt):
Afbeelding

Stap 14:
Het viel mij op dat het erg/te goed zichtbaar was waar de twee w5w lampjes zich in de units bevonden, zoals je op de foto kunt zien, zie je nml te duidelijk twee stippen:
Afbeelding

Stap 15:
Daar ik bovenstaande niet mooi vond, omdat het ook bij de originele buitenste units amper zichtbaar is waar de lampjes zich in de units bevinden, heb ik besloten de kopjes van de w5w lampjes met hittebestendige verf (650 graden) te spuiten, hierdoor wordt het licht diffuser in de units:
Afbeelding

Stap 16:
Zoals je ziet zitten er bij mijn led-kentekenplaatmodules verloopkabeltjes, welke ik ga gebruiken om de binnenste-achterlicht-units van 12v te voorzien:
Afbeelding

Stap 17:
Hier zie je hoe het aangesloten wordt:
Afbeelding

Stap 18:
Tijdens al het testen de open stukken in de kofferklep afdichten:
Afbeelding

Stap 19:
De units met w5w lampjes, fittingen, aangepaste mistachterlicht/achteruitrijlicht houders, textiel tape en trekontlastingen met tyraps, compleet:
Afbeelding

Stap 20:
De units aansluiten op de gelegde bekabeling in de kofferklep, hierbij zie je op de foto ook in de bekabeling een zwart buisje zitten.
Dit zijn in-lijn zekeringhouders, welke ik zowel links al rechts ertussen heb gehangen op de 12v bedrading:
Afbeelding

Stap 21:
Na alles weer gemonteerd te hebben (kappen, etc) genieten van het EINDRESULTAAT:
Afbeelding

De binnenste verlichte ringen gaan dus automatisch aan/uit wanneer ook de buitenste ringen (en dus ook de kentekenplaatverlichting) aan gaat.
Qua kleur, felheid en diffuusheid matched het compleet met de buitenste ringen.
Op diverse engelse forums heb ik dergelijke projecten vaker gezien, maar dan met ledlampjes. Dit ziet er veel minder mooi uit. Is absoluut niet diffuus en matched niet met de originele buitenste ringen. Ook 'plakken/lijmen' ze daar vaak lampjes in de binnenste units. Iets wat ik niet wil, daar dit niet origineel is en je de lampjes ook nooit meer/amper kan vervangen.
In de uitgebeelde 21 stappen lijkt het een vrij simpel projectje. In de praktijk viel het echter best tegen, ik heb een hoop moeten doen om het geheel passend te krijgen. Daar er erg weinig ruimte in en achter de binnenste units is.
Ik ben ééérg tevreden met het eindresultaat.
Mogelijk dat ik zsm nog getinte R32 achterlichten ga aanschaffen.
De binnenste units van de R32 achterlichten kan ik nml gemakkelijk aanpassen voor dit systeem.
Simpelweg vier gaten boren, fittingen erin en geheel overzetten (1/2 uurtje werk).

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag!

Wat vinden jullie ervan?
Ik zal zsm nog wat foto's plaatsen van het eindresultaat bij complete duisternis.

Gr.

Tim


Hallo Tim,

Ik kan die foto's van die aantal stappen niet zien, zou je mij die misschien kunnen sturen via de mail?
Ben zeker geïnteresseerd in deze modificatie, en volgens de keuring mag het ook gewoon toch.
Mijn mailadres is michel-skater@live.nl
Alvast bedankt voor het sturen.
MichelB!
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2013, 20:19
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door MichelB! »

Zou iemand mij die foto's kunnen sturen over die dubbele achterlichten.
En wie heeft er ervaring mee met het inbouwen, die dit misschien ook bij mij zou kunnen doen.

Hoor graag van jullie!
Plaats reactie

Terug naar “Cosmetische modificaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten