Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Voor al je body kits, bumpers, spuitwerk aan je in- en exterieur
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Timvgti »

Beste forumleden,

Ik heb me altijd afgevraagd waarom de buitenste ringen van de binnenste achterlicht-units in onze mk5's nutteloos waren.
Het linker-middelste-deel is voor het mistlicht, het rechter-middelste-deel is voor het achteruitrijlicht, maar de cirkels eromheen zijn enkel reflectoren.
In mijn ogen zouden deze gelijktijdig moeten branden met de cirkels van de buitenste units.
Zo krijg je vier brandende ringen. Mooi symetricsch!...

Zodoende heb ik besloten om mijn binnenste units te modificeren, dus om er fittingen\lampjes in te maken en deze qua bekabeling zodanig aan te sluiten dat ze gelijktijdig met de originele buitenste cirkels/verlichting aan/uitschakelen en er geen foutcodes optreden.

Ik ben er enkele dagen (nee niet aan één stuk door hoor) mee bezig geweest, maar het resultaat is wáánzinnig.
Complete o.e.m. look, identiek matchende met de originele buitenste cirkels.
Via deze weg wil ik ook Tonnie van het forum bedanken! Ik heb veel met hem ge-smst (en nu nog steeds) en hij heeft mij veel tips gegegeven mbt hoe bepaalde delen los gingen/aanwijzingen etc.!
BeDaNkT kerel!!!

Het probleem is om 12v/spanning te krijgen bij de binnenste units. Deze is hier nml standaard niet aanwezig.
Van de buitenste units kan je het ook niet pakken, daar deze niet op 12V branden. Deze krijgen enkel 12V als je remt (ze branden standaard zeg maar op de helft van het voltage).
Qua doorvoer/bekabeling heb ik besloten kabels te trekken naar mijn kentekenplaatverlichting.
Hier staat nml. 12V op en ik heb hier zelf al LED-kentekenplaatmodules in zitten, waar een verloopkabeltje bij zit die ik nu handig kan gebruiken.
(De verloopkabeltjes op de led-kentekenplaatmodules zijn om extra bijgeleverde weerstandjes eraan te hangen in het geval je een storingslampje op je dashboard krijgt, daar led minder weerstand geeft dan de standaard halogeen lampjes. Ik heb echter nooit een storingslampje gehad en heb deze extra weerstanden niet nodig. Mocht je dit storingslampje wel hebben, dan kan je ook met VCDS de 'cold startup diagnostics' van de kentekenplaatverlichting uitschakelen. Dan heb je ook geen storingslampje).

Afijn, bij deze een kleine how-to.
Hij is niet al te gedetailleerd/stap voor stap (ik sla wat stappen over), maar de bedoeling is duidelijk en mocht er interesse zijn: vragen staat vrij.
Alvast excuus voor je niet al te beste qualiteit foto's, ik heb ze nog gemaakt met mijn oude iPhone 3GS.

Stap 1:
Haal de plastic kap aan de binnenkant van de kofferklep eruit, middels twee schroeven en een heleboel klikjes. Vervolgens kan je de binnenste achterlicht-units eruit schroeven:
Afbeelding

Stap 2:
Begin met het trekken van bekabeling vanaf de kofferklep richting de achterbumper/kentekenplaatverlichting.
Ik heb alle bekabeling met originele zwarte stoffen textiel tape omwikkeld, zoals ook alle andere originele aldaar aanwezige bekabeling door VW is gedaan. Dit voorkomt rammeltjes en staat o.e.m.
Zoals je ziet dien je de bekabeling door de zwart rubberen doorvoerthules te trekken, waar de standaard bekabeling ook doorheen loopt.
Ik heb één kabel via de linker thule laten lopen en één kabel via de rechter thule, dus totaal 2X de +/spanningsdraad. De massa voor de lampjes kan simpelweg van het chassis/reeds aanwezige massapunt op de kofferklep gehaald worden:
Afbeelding

Stap 3:
De bekabeling kan naar beneden geleid worden door het rubber van de kofferklepsluiting tijdelijk te verwijderen. De kabel kan dan keurig in de getoonde zijkant gelegd worden:
Afbeelding

Stap 4:
Hier zie je de dunne (met zwart textiel tape ingewikkelde) spanningsdraad lopen, netjes met tyraps bij de originele aanwezige bekabeling bevestigd:
Afbeelding

Stap 5:
Om bij de kentekenplaatverlichting te komen (zonder de gehele achterbumper te hoeven verwijderen) dien je het plastic paneel in de kofferbak te verwijderen:
Afbeelding

Vervolgens zie je een zwarte dop, welke je eruit kan halen. Hier kan je een gaatje in boren, waar je de bekabeling weer door kan voeren richting kentekenplaatverlichting:
Afbeelding

Stap 6:
De massa kan in de kofferklep zelf gepakt worden, daar zit reeds een punt (gele draad) die voor de standaard aanwezige bekabeling is. Je ziet dat ik er twee (in textiel tape gewikkelde) massadraden heb bijgehangen. Één massadraad voor de linker unit en ééntje voor de rechter unit.
Afbeelding

Stap 7
In elke unit ga ik twee w5w 5watt lampjes maken.
Één lampje aan de linkerzijde van de cirkel en één lampje aan de rechterzijde van de cirkel.
Deze lampjes wil ik erin maken met gekochte t10/w5w fittingen, zodat ik ze, mits er bijv. een lampje doorbrand, er net als alle andere originele verlichting mbv het losdraaien van een fitting, eruit kan halen en zo snel een lampje kan wisselen.
De fittingen heb ik op internet gevonden bij een bedrijf dat onderdelen voor flipperkasten levert.
Je hebt nml. érg ondiepe fittingen nodig daar je bijzonder weinig ruimte hebt achter de achterlicht-units (ze raken nml. al bijna het staal van de kofferklep).
In de units moeten dus twee 12mm gaten geboord worden om de fittingen in te monteren.
Bepalen en aftekenen gaten:
Afbeelding

gaten afgetekend:
Afbeelding

Stap 9:
Hier zie je een geboord gat, een w5w lampje en een fitting:
Afbeelding

Stap 10:
Helaas zijn de w5w lampjes net iets te diep en moet er dus in het reflectordeel van de units meer ruimte gecreeërd worden (anders raken de lampjes het interne plastic en heb je kans op smelten)
Hiervoor kun je wat palletjes in de units open klikken, je kan de interne reflectoren dan zeg 5mm verderduwen, waardoor ruimte ontstaat:
Afbeelding

Stap 11:
Met een dremel dien je wat van de houder van het achteruitrijlicht/mistachterlicht weg te halen, zodat de fittingen passen:
Afbeelding

Stap 12:
Bekabeling aan fittingen solderen en omwikkelen met textiel tape:
Afbeelding

Stap 13:
Met een 220v naar 12v omvormer vervolgens het geheel in huis langdurig testen (ik heb ze úúúren laten branden om zodoende de werking te controleren en te checken of er niets te heet wordt/smelt):
Afbeelding

Stap 14:
Het viel mij op dat het erg/te goed zichtbaar was waar de twee w5w lampjes zich in de units bevonden, zoals je op de foto kunt zien, zie je nml te duidelijk twee stippen:
Afbeelding

Stap 15:
Daar ik bovenstaande niet mooi vond, omdat het ook bij de originele buitenste units amper zichtbaar is waar de lampjes zich in de units bevinden, heb ik besloten de kopjes van de w5w lampjes met hittebestendige verf (650 graden) te spuiten, hierdoor wordt het licht diffuser in de units:
Afbeelding

Stap 16:
Zoals je ziet zitten er bij mijn led-kentekenplaatmodules verloopkabeltjes, welke ik ga gebruiken om de binnenste-achterlicht-units van 12v te voorzien:
Afbeelding

Stap 17:
Hier zie je hoe het aangesloten wordt:
Afbeelding

Stap 18:
Tijdens al het testen de open stukken in de kofferklep afdichten:
Afbeelding

Stap 19:
De units met w5w lampjes, fittingen, aangepaste mistachterlicht/achteruitrijlicht houders, textiel tape en trekontlastingen met tyraps, compleet:
Afbeelding

Stap 20:
De units aansluiten op de gelegde bekabeling in de kofferklep, hierbij zie je op de foto ook in de bekabeling een zwart buisje zitten.
Dit zijn in-lijn zekeringhouders, welke ik zowel links al rechts ertussen heb gehangen op de 12v bedrading:
Afbeelding

Stap 21:
Na alles weer gemonteerd te hebben (kappen, etc) genieten van het EINDRESULTAAT:
Afbeelding

De binnenste verlichte ringen gaan dus automatisch aan/uit wanneer ook de buitenste ringen (en dus ook de kentekenplaatverlichting) aan gaat.
Qua kleur, felheid en diffuusheid matched het compleet met de buitenste ringen.
Op diverse engelse forums heb ik dergelijke projecten vaker gezien, maar dan met ledlampjes. Dit ziet er veel minder mooi uit. Is absoluut niet diffuus en matched niet met de originele buitenste ringen. Ook 'plakken/lijmen' ze daar vaak lampjes in de binnenste units. Iets wat ik niet wil, daar dit niet origineel is en je de lampjes ook nooit meer/amper kan vervangen.
In de uitgebeelde 21 stappen lijkt het een vrij simpel projectje. In de praktijk viel het echter best tegen, ik heb een hoop moeten doen om het geheel passend te krijgen. Daar er erg weinig ruimte in en achter de binnenste units is.
Ik ben ééérg tevreden met het eindresultaat.
Mogelijk dat ik zsm nog getinte R32 achterlichten ga aanschaffen.
De binnenste units van de R32 achterlichten kan ik nml gemakkelijk aanpassen voor dit systeem.
Simpelweg vier gaten boren, fittingen erin en geheel overzetten (1/2 uurtje werk).

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag!

Wat vinden jullie ervan?
Ik zal zsm nog wat foto's plaatsen van het eindresultaat bij complete duisternis.

Gr.

Tim
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik ben er enkele dagen (nee niet aan één stuk door hoor) mee bezig geweest, maar het resultaat is wáánzinnig.
Complete o.e.m. look, identiek matchende met de originele buitenste cirkels.
Via deze weg wil ik ook Tonnie van het forum bedanken! Ik heb veel met hem ge-smst (en nu nog steeds) en hij heeft mij veel tips gegeven mbt hoe bepaalde delen los gingen/aanwijzingen etc.!
BeDaNkT kerel!!!

Graag gedaan!
En zoals ik eerder zei Super project en super mooi afgewerkt!
En het resultaat mag er wezen! en we houden contact
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hoppers
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:54

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Hoppers »

Ziet er goed uit! Knap gedaan.
Turbolag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder.
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door JonasV »

Ontzettend gaaf gedaan!
Ik had het al eens gezien op internet maar zelf de zin niet om er aan te beginnen haha. Respect hoor!
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Mackdennis »

Ziet er mooi uit!
bcgti
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 dec 2011, 20:44
Type auto: 2007 MK5 GTI
Locatie: omg.Utrecht

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door bcgti »

mooi gedaan!en duidelijk uitgelegd.erg netjes hoor!
mkv gti, reflex silver, 3drs, custom turbo back exhaust, jd stage2, powerflex, carbonio met k&n, forge divertervalve, forge oilcatch can
297hp, 438torque
vcds,sachs sre,eibach pro street s
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Timvgti »

Bedankt voor de complimenten! :D
Bij deze nog twee fotootjes, nu het wat donkerder is geworden buiten:
(zal binnenkort eens met een wat betere camera schieten, die iPhone met al zijn slechte lichtgevoeligheid/korreligheid is niks)

Afbeelding
Afbeelding
Ron_VAG
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2012, 20:03
Type auto: Up GTI

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Ron_VAG »

Super zeg, wat gaaf! Het is wel wat werk, maar je hebt nu iets unieks...

Je Golf lijkt nu net een Phaeton van achteren 8-)
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door kevin78 »

Nice.. Wou dat ik zo handig was hehe.
Gebruikersavatar
RonnyR20
Berichten: 579
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:17
Type auto: 7R

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door RonnyR20 »

Ziet er echt super uit man :!:
Gebruikersavatar
Gijs82
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mar 2012, 13:28
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Gijs82 »

Erg gaaf!
Golf 5 GTI RED
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Verlengsnoer »

Het ziet eruit als een hell of à job maat het resultaat mag er wezen. Erg vet en het ziet er inderdaad OEM uit. Was ik maar zo handig ;-)
Gebruikersavatar
GTI-mkVII
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 mei 2011, 17:34
Type auto: Golf GTI DSG VII pp

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door GTI-mkVII »

cool zeg!
VW Golf GTI DSG MKVII :mrgreen:
Voorheen :
Passat B7 1.4 TSI DSG Variant
VW Golf GTI DSG MKV :mrgreen:
Saab Aero 9.5
Gebruikersavatar
Gti-Mar
Berichten: 701
Lid geworden op: 31 dec 2011, 23:13
Type auto: Golf MK VI ABT
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Gti-Mar »

Echt vakwerk Tim,je moet het wel durven,en geduld hebben :lol:
Mvg Marco

Golf GTI MK VI:schuif-kanteldak/keyless entry/rns 510 met dynaudio/sportdemper/19 inch Talladega's/ABT gechipt 281pk-391 nm/Katmod./sportfilter
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door GolfL »

Ziet er echt heel goed uit!
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Timvgti »

Bedankt voor alle toffe complimenten!
Je vraagt je toch af waarom VW het standaard nooit zo heeft gemaakt...
Vincent
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 feb 2012, 14:50
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Vincent »

Het ziet er goed uit Timvgti, blijkbaar heb je een stel gouden handjes! ;-)
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Chris5gti »

leuk idee met die 2 ringen , heb laats ergens een ander idee gevonden wat ook leuk uitziet en dat is dat er bij je remlicht de hele cirkel brand ipv maar een halve ring . Ik ga dit ook eens maken want die halve ring ziet er echt niet uit ;) Meschien dat ik dit er ook bij ga maken . Of heb je er pattent op aangevraagd Tim ?? ;) :D
V_UnitedGrey
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 nov 2011, 17:59
Type auto: MK5 GTI
Locatie: Drenthe

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door V_UnitedGrey »

Damn.. echt vet! Misschien moet ik ook maar eens beginnen..staat super!!
WimGTI
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 apr 2012, 14:39

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door WimGTI »

Heel mooi resultaat!
Ook leuk om te zien dat de inbouw de nodige aandacht heeft gehad (oemlook ingepakt).
simon
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 dec 2011, 12:33
Type auto: Golf MK5 GTI ED 30

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door simon »

dit is wel heel vet hoor!!
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Timvgti »

Ik ben eigenlijk nooit tevreden geweest over de Led-kentekenplaatmodules die ik vorig jaar eens gekocht heb.
Ze geven dan weliswaar een mooi wit ledlicht ipv het standaard gele kentekenplaat licht, maar ze waren véél te fel.
Zo fel dat er op de grond, achter de auto, een hele witte gloed op de weg te zien was.
Vond ik niet mooi en zag gisteren ook nog dat twee ledjes het aan het begeven waren (begonnen soms te knipperen / het betreffen van die modules met 18 leds per module).
Ik heb ze er dus weer uitgehaald en ben ze gaan vervangen voor de originele kentekenplaatverlichtingsmodules.
Deze twee heb ik aangepast, zodat ook hier de kabeltjes/connectoren/aansluitingen voor de bekabeling richting de binnenste achterlichtenmodificatie kan lopen.
Zier hiervoor de bijgevoegde foto.

Ook dit werkt perfect!
Ook hier GEEN foutcodes, dus voor degenen die zich zorgen maakten dat dit niet zou gaan met originele halogeen kentekenplaatverlichting, maakt u geen zorgen, werkt top!
Het is zelfs zo dat ik nu in de plaats van de twee standaard halogeen festoon bulbs (C5W festoon 12V5W), twee 36mm festoon led lampjes kan kopen en deze gewoon in de originele behuizingen kan stoppen.
Niks geen dure complete led kentekenplaatverlichtingsmodules, die dan ook nog eens veel te fel licht geven, maar gewoon twee led festoon lampjes á een paar euro per stuk kopen en in originele behuizingen zetten zonder foutcodes/storingen.
Dat er geen foutcodes optreden komt waarschijnlijk omdat per kentekenplaatverlichtings-kant er nu dus twee t10 w5w lampjes extra aangesloten zijn (zoals jullie in dit topic, in de how to mbt het inbouwen van de lampjes/fittingen in de binnenste achterlichten, hebben kunnen lezen).
Er wordt dus standaard al 10 watt extra getrokken.
Helemaal prima.

Op de foto zie je dus aan de bovenkant van de originele kentekenplaatverlichtingshouder dat er een extra door mij aangebrachte draad uit komt, welke met het connectortje op de bekabeling richting de binnenste achterverlichtingsmodificatie loopt.
Afbeelding


Dergelijke festoon led lampjes wil ik dus nog kopen en plaatsen ipv de originele halogeen lampjes in de kentekenplaatverlichtingshouders:
Afbeelding
of als het iets meer licht moet geven:
Afbeelding
RobScania
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2011, 19:20

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door RobScania »

Heb respect voor mensen die dit kunnen,ben helaas zelf niet zo technisch!
Vindt het resultaat super.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Timvgti »

@ Nico en moderators:

Is het misschien een idee een apart deel op het forum te maken waarin alle mooie DIY's staan?
Op bijv. het Audi TT forum waar ik vroeger zat, waren alle DIY's bijv. in nette PDF formaten te downloaden als je lid van de club/het forum was.
Alle do it yourselfs waren keurig overzichtelijk onder elkaar op een apart deel het forum te zien.
Ik doel hiermee bijv. op mijn eigen bovenstaande DIY, maar ook bijv op de duidelijke microfoon aanpassing voor rns510, geschreven door 'staffpride' (http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... =23&t=2080) en waarschijnlijk zijn er nog vele andere duidelijke handleidingen geschreven en hier geplaatst.
Nu verdwijnen ze vaak op de achtergrond als er in dat betreffende topic een tijd niet meer gereageerd wordt...
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Dubbele achterlichten modificatie (mk5)

Bericht door Timvgti »

Lezen de moderators mee?!?!
Plaats reactie

Terug naar “Cosmetische modificaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten