De afstand

Bespreek hier alles met betrekking tot de Polo in alle uitvoeringen.
Plaats reactie
Ruud9n3GTI
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 aug 2013, 21:55
Type auto: Polo 9n3 GTI

De afstand

Bericht door Ruud9n3GTI »

Goede avond,

Ik heb al op verschillende sites en topics gekeken, maar ze zeggen allemaal iets anders.
Mijn situatie is als volgt.
Ik woon 3 km van mijn werk af, en ben natuurlijk zo lui om met mijn polo 9n3 gti naar het werk te gaan. Dit is 5 dagen in de week. ( zaterdag meegerekend).
Ook ga ik 1 dag ik de week naar school en dat is ong. Een uur rijden.
Mijn vraag is: is dit slecht voor de conditie van mijn motor? Als ik in die 3 km naar mijn werk rij, wordt de motor volgens mijn dashbord wel gewoon warm. De wijzer geeft in ieder geval de bedrijfstemp aan. Maar in 3 km kan hij toch nooit goed warm worden?

Conclusie: 5 dagen per week 3 km heen en 3 km terug, en een dag in de week 80 km en is dus ongeveer een uur rijden. Slecht voor de motor of valt het wel mee??

Grt Ruud
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De afstand

Bericht door NielsED30 »

Dat je metertje bedrijfstemperatuur aangeeft, is alleen de temperatuur van de koelvloeistof. De olie doet er wel een stukje langer over om op bedrijfstemp. te komen (ongeveer 2 á 3x zo lang als koelvloeistof).

Natuurlijk is het beter om de motor eerst goed warm te rijden, dan is de slijtage ook het minst. Maar aangezien je 1x in de week een lekker stukje rijd kan de motor sowieso eens per week goed warm worden. Ik verwacht niet dat dit immens slecht is voor je motor. Als je maar niet flink gaat belasten als je maar 3km moet rijden, dan is de smering gewoon niet optimaal en is de slijtage vele malen groter.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: De afstand

Bericht door Eric H »

NielsGTI-Edition schreef:Dat je metertje bedrijfstemperatuur aangeeft, is alleen de temperatuur van de koelvloeistof. De olie doet er wel een stukje langer over om op bedrijfstemp. te komen (ongeveer 2 á 3x zo lang als koelvloeistof).

Natuurlijk is het beter om de motor eerst goed warm te rijden, dan is de slijtage ook het minst. Maar aangezien je 1x in de week een lekker stukje rijd kan de motor sowieso eens per week goed warm worden. Ik verwacht niet dat dit immens slecht is voor je motor. Als je maar niet flink gaat belasten als je maar 3km moet rijden, dan is de smering gewoon niet optimaal en is de slijtage vele malen groter.
Wat hij zegt :D

Meter is idd van je koelvloeistof en zegt dus niets over het feit of je motor op bedrijfstemperatuur is.
( wat dat betreft zou ik graag een olietemperatuurmeter in mijn wagen ingebouwd zien )

Zo lang je inderdaad regelmatig een flink stukje rijdt komt het wel goed.
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Re: De afstand

Bericht door Nikkor27 »

Eric H schreef:
NielsGTI-Edition schreef:
Meter is idd van je koelvloeistof en zegt dus niets over het feit of je motor op bedrijfstemperatuur is.
( wat dat betreft zou ik graag een olietemperatuurmeter in mijn wagen ingebouwd zien )

Die is er toch in de nieuwere GTI's (mss andere modellen ook) dacht ik. die temp. kan je aflezen in je BC.
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: De afstand

Bericht door KnuffelTurk »

Nikkor27 schreef:
Eric H schreef:
NielsGTI-Edition schreef:
Meter is idd van je koelvloeistof en zegt dus niets over het feit of je motor op bedrijfstemperatuur is.
( wat dat betreft zou ik graag een olietemperatuurmeter in mijn wagen ingebouwd zien )

Die is er toch in de nieuwere GTI's (mss andere modellen ook) dacht ik. die temp. kan je aflezen in je BC.
Vanaf de 6 gti kan je indd via je bc de olietemp aflezen.
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Ruud9n3GTI
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 aug 2013, 21:55
Type auto: Polo 9n3 GTI

Re: De afstand

Bericht door Ruud9n3GTI »

Hallo,

Bedankt voor alle reacties.
Om heel eerlijk te zijn was het niet in me opgekomen dat die meter op mijn dashboard het koelvloeistofmetertje is.
Het is eigenlijk wel logisch als je naar het icoontje kijkt wat erbij staat.

Grt ruud.
Ralf GTI ed30
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:44
Type auto: MK7 GTI JD 1 266pk
Locatie: In Randstad
Contacteer:

Re: De afstand

Bericht door Ralf GTI ed30 »

Op die 3km heb je daar ook helemaal geen tijd voor om dat te zien:lol:
Groet, Ralf

Vanaf 2 febr. '17 weer Golf VII GTI, carbonsteel grey metallic, JD chip stage 1

Febr 13 tm jan. '17 Polo blue GT[/i] tot grote tevredenheid.
Lekker snel karretje en mooie looks (maar geen Golf GTI). Sportief maar ook zeer efficiënt.
Februari 11 t/m dec. '12 witte Golf GTI edition 30
2006 t/m 2011 rode Golf GTI (150.000 mee gereden)
Ralf GTI ed30
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:44
Type auto: MK7 GTI JD 1 266pk
Locatie: In Randstad
Contacteer:

Re: De afstand

Bericht door Ralf GTI ed30 »

Ruud9n3GTI schreef:Hallo,

Bedankt voor alle reacties.
Om heel eerlijk te zijn was het niet in me opgekomen dat die meter op mijn dashboard het koelvloeistofmetertje is.
Het is eigenlijk wel logisch als je naar het icoontje kijkt wat erbij staat.

Grt ruud.
Op die 3km heb je daar ook helemaal geen tijd voor om dat tot je door te laten dringen :lol:
Groet, Ralf

Vanaf 2 febr. '17 weer Golf VII GTI, carbonsteel grey metallic, JD chip stage 1

Febr 13 tm jan. '17 Polo blue GT[/i] tot grote tevredenheid.
Lekker snel karretje en mooie looks (maar geen Golf GTI). Sportief maar ook zeer efficiënt.
Februari 11 t/m dec. '12 witte Golf GTI edition 30
2006 t/m 2011 rode Golf GTI (150.000 mee gereden)
Plaats reactie

Terug naar “POLO”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten