MK3 GTI 8V; start soms slecht; Vermogen verlies bij 4000 RPM

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkIII.
Plaats reactie
kevin1991
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2014, 20:43
Type auto: Golf MK3 GTI 8v

MK3 GTI 8V; start soms slecht; Vermogen verlies bij 4000 RPM

Bericht door kevin1991 »

Hallo Mede GTI-weggebruikers,

Ik heb sinds een maandje of 2 nu een VW Golf MK3 GTI 8V. Bouwjaar is 1995 en heb hem gekocht met 107.000 KM op de teller.
Geen idee of dit de originele KM's zijn, maar hij is 6 jaar van iemand geweest die er nauwelijks mee reed.

Nu loop ik alleen tegen 2 probleempjes aan die me toch niet zo zinnen.

1). De motor verliest vermogen bij 4000 toeren. Het maakt niet uit in welke versnelling, hoewel het in zijn 1e en 2e versnelling minder goed is te merken.
Het lijkt wel alsof de injectie weg valt bij 4000 toeren. Het is ook steeds bij 4000 toeren, elke keer hetzelfde punt. Zou dit de injectie kunnen zijn?
Of misschien een bepaalde klep of sensor die niet goed meer werkt? Ik zit er aan te denken om hem eens te laten uitlezen.

2). De auto start afentoe niet goed. Eigenlijk vaker slecht dan goed. Toen ik de auto kocht was de accu volgeladen waarschijnlijk want toen had ik er geen last van. Kort daarna begon het.
Ik heb toen de accu vervangen. Van een 45 AH naar een 62 AH. Dit is misschien sowieso wel wenselijk aanzien ik een redelijke audio installatie heb ingebouwd.
Toen de nieuwe accu erin zat, startte hij weer als een zonnetje. Maar kort daarna begon het weer. Ik heb een paar dagen terug de accu opgeladen tot bijna maximaal. Toen ging het weer even goed maar de laatste paar dagen is het weer drama.
ik zal proberen te beschrijven hoe het dan gaat: de startmotor gaat de eerste paar slagen gewoon mooi rond. dan blijft hij even hangen en gaat daarna weer verder en start hij uiteindelijk wel.
Soms dipt hij ook meerdere malen maar tot nu toe heb ik hem altijd gestart gekregen. Het is ook al een paar keer voorgekomen dat de accu zo erg dipt dat de digitale klok in de auto gereset word. Gek genoeg word de radio dan niet gereset. Puur de klok (MFA weet ik niet, niet gecheckt). Bij de oude accu ook al wel eens een spanningsmeter erop gehad en bij slecht starten, dipte de accu naar 9,2 Volt toe. Dit lijkt me niet echt goed.
Er zit in de auto wel een alarm (afstand bedienbare centrale deurvergrendeling met een startonderbreking). Ik heb geen idee hoeveel stroom dit vreet, maar als het er beter van zou worden kan ik die eruit halen. Verder heb ik al van iemand gehoord dan golfjes vaker last hebben van slecht starten omdat de originele dynamo precies genoeg zou zijn voor een standaard auto. Dus bij een beetje audio installatie of andere gekkigheid, redt hij het dan niet volledig bij de laden.

Qua woon-werk verkeer rijd ik maandags tot vrijdags ongeveer 16 km per dag (8 heen en 8 terug). Dus dat is een kort stukje. In het weekend kom ik vaak wel aan de 100-200 KM. Dus dit zou genoeg moeten zijn om bij de laden maar ik merk weinig verschil. Ook lijkt het alsof hij met vochtig weer slechter start.

UPDATE:
Ik heb sinds een paar dagen er nu een nieuw probleempje bij. Als ik bij een koude motor (het stukje van werk naar huis bijvoorbeeld) het gas intrap, gaan de toeren ineens sneller omhoog dan zou moeten. Dan stagneert het even en gaat weer verder. Een beetje zoals een automaat doorschakelt zeg maar. Als ik dan het gas weer los laat en daar normaal het pedaal intrap gaat het gewoon weer goed. Het gebeurt ook niet elke keer. Geen idee wat dit zou kunnen zijn.

2e Update (19/11/2014):
Het zijn niet de koppelingsplaten. Ik heb het samen met iemand getest die bij een garage werkt. Het probleem is wel dat inhouden. Meestal komt de injectie zo tussen de 2500-3000 toeren erin. Alleen af en toe stottert hij en hapert hij een beetje. Alsof hij inhoud. En structureel, in elke versnelling, houd de motor in bij 4000 toeren. Het zou misschien de lambda sonde of de katalysator kunnen zijn. Hij zou morgen gaan informeren bij de Volkswagen dealer.

Graag zou ik wat advies krijgen wat deze 3 problemen zouden kunnen veroorzaken.

Met vriendelijke GTI groet,
Kevin
Laatst gewijzigd door kevin1991 op 19 nov 2014, 19:34, 3 keer totaal gewijzigd.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: MK3 GTI 8V; start soms slecht; Vermogen verlies bij 4000

Bericht door yal »

Dynamo controleren , massa punten en vermogens verlies zal je lucht massa meter zijn.
Eerst even uitlezen.

Het is gebruikelijk je eerst even voor te stellen in het daarvoor bestemde topic.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: MK3 GTI 8V; start soms slecht; Vermogen verlies bij 4000

Bericht door bzb »

als je rond rijd met dikke audio laad je accu nauwelijks bij, als je maar 16 km per keer rijd ofzo loopt tie steeds iets leeg ook, had t zelfde probleem met met atomic 7k versterker en 2 nsb accu's op een 120A dynamo :mrgreen: als je geen agm accu heb is deze ook na een jaar weer stuk
kevin1991
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2014, 20:43
Type auto: Golf MK3 GTI 8v

Re: MK3 GTI 8V; start soms slecht; Vermogen verlies bij 4000

Bericht door kevin1991 »

Excuus, ik was mij vergeten voor te stellen inderdaad. Zal dit meteen even doen.

De audio installatie die ik heb valt opzich nog mee. Er zitten twee pioneer boxen in (ronde) van 180 watt, 32 watt rms per stuk. Daarnaast een 12" Edge sub met 900 watt en 300 watt rms. en de radio is ook van pioneer met bluetooth, hands free bellen, cd, radio, usb, eigenlijk het hele pakket. Maar het is dus waarschijnlijk te veel voor de dynamo. Ik denk dat er nog een originele dynamo in licht.

De lucht massa meter zit volgens mij boven op het kleppenhuis toch? Er gaat een slang vanaf de grote buis met lucht toevoer, naar een vierkant kastje boven op de motor, en dan met een slang naar de voorkant van de motor, redelijk bovenin. De slang vanaf het kastje naar de voorkant van de motor was laatst lek, zat een beste scheur in. moet zeggen, dat was leuk naar voor en naar achter stuiteren op de snelweg als ik gas bij gaf haha :P. Maar die is inmiddels vervangen. de toeren zijn stationair nu ook zo goed als stabiel. Met die kapotte slang was het wel feest met de toeren wanneer hij stationair draaide.

Verder heb ik nog eens zitten nadenken over dat derde probleem wat ik nu heb. Als het goed is moet er een ketting of riem of iets dergelijks zijn wat de draaiende beweging van de motor naar de aandrijfas brengt toch? Of eerst naar je versnellingsbak, geen idee hoe dat precies zit. Maar in iets geval als je het gas intrapt zouden de toeren gelijk aan moeten oplopen. Nu heb ik soms bij een koude motor (volgens mij heb ik het bij een warme motor niet, weet ik niet zeker), dat de toeren opeens omhoog schieten. Ik zat dus te denken, zou het kunnen dat de overbrenging van de motor naar het volgende punt dan dus slipt? Ik zou het wel vreemd vinden als iemand mij nu verteld dat het de distributie riem is. want die is net vervangen een paar maand terug. of moet je die eerst inrijden en dan een tijdje later opnieuw spannen?

mvg,
kevin
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: MK3 GTI 8V; start soms slecht; Vermogen verlies bij 4000

Bericht door wehoo »

kevin1991 schreef:Verder heb ik nog eens zitten nadenken over dat derde probleem wat ik nu heb. Als het goed is moet er een ketting of riem of iets dergelijks zijn wat de draaiende beweging van de motor naar de aandrijfas brengt toch? Of eerst naar je versnellingsbak, geen idee hoe dat precies zit. Maar in iets geval als je het gas intrapt zouden de toeren gelijk aan moeten oplopen. Nu heb ik soms bij een koude motor (volgens mij heb ik het bij een warme motor niet, weet ik niet zeker), dat de toeren opeens omhoog schieten. Ik zat dus te denken, zou het kunnen dat de overbrenging van de motor naar het volgende punt dan dus slipt?
mvg,
kevin
Overbrenging in de motor naar de "aandrijfas" , (lees) krukas, gebeurt door de zuigerstangen. De distributieriem in een golf 3 heeft een andere functie. De draaiende beweging van de motor (krukas) wordt via de koppeling overgebracht naar de aandrijving, (lees) versnellingsbak. Gas geven, waarbij het toerental oploopt, zonder dat de auto versnelt, duidt op een slippende koppeling. (versleten koppelingsplaat).





Laatst gewijzigd door wehoo op 19 nov 2014, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
kevin1991
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2014, 20:43
Type auto: Golf MK3 GTI 8v

Re: MK3 GTI 8V; start soms slecht; Vermogen verlies bij 4000

Bericht door kevin1991 »

koppelingsplaten zijn het gelukkig niet, net uitvoering getest.

In mijn eerste bericht weer een Update toegevoegd-

mvg,
kevin
Plaats reactie

Terug naar “GOLF III GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten